Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

ziek kind op schoolreis - ouder mag niet mee


even praktisch

wat kan een leerkracht niet wat jij wel op dat moment kan? Er zijn neem ik aan toch wel vaker momenten dat jij niet in de buurt bent?

Als een kind op een normale schooldag ziek wordt, dan worden ouders gebeld of als ouders verder weg werken een vaste "achterwacht". Goede bekenden van het kind die weten wat er met het kind is, die het kind begrijpen en kunnen steunen in een vertrouwde omgeving.
Tijdens een schoolreisje op meer dan een uur afstand van de moeder ziek worden levert praktisch wat problemen op. Je bent niet binnen 10 minuten bij je kind, het kind zit in een vreemde omgeving, het was al opgewonden vanwege het schoolreisje en nu is ze ook nog ziek. Voor een 7 jarige een hoop emoties waar een ouder meer kan betekenen dan een leerkracht. De leerkracht heeft nog een aantal kinderen rondlopen die aandacht nodig hebben.

Als het om mijn kind zou gaan dan was ik aanwezig, met of zonder toestemming van school.

Puck

Puck

14-05-2014 om 11:44

LiesK

En dan interesseert het je niet dat andere kinderen dat wel eens heel vervelend zouden kunnen vinden? Ik kan me helemaal voorstellen dat er kinderen verdrietig worden als mamaLiesK wel mee mag maar dat hun eigen moeder (die ze ook graag in hun buurt wilden hebben omdat het toch heel spannend nog is, zo'n hele dag weg) niet.
Of blijf je dan uit het zicht van alle kinderen en ben je alleen op voor noodgevallen snel ter plekke?

uit het zicht

Ik zou inderdaad uit het zicht blijven, in de buurt van de schoolreis locatie of zelf mijn toegang betalen als het iets is wat ik graag zou willen zien.

Katniss

Katniss

14-05-2014 om 12:00

Normale schooldagen

Op normale schooldagen ben ik altijd een uur verwijderd vanaf de school. Nu heb ik het geluk dat mijn kinderen zelden tot nooit ziek zijn, want de achterwacht werkt eveneens op een uur afstand.

Dalarna

Dalarna

14-05-2014 om 12:45

Dendy

Nou als ik een paracetamol nodig heb voel ik niet de behoefte om die dan ook eerst te gaan halen, daar is nu juist de huisapotheek voor. Sowieso heb ik die dingen meestal 's avonds nodig. Wij hebben altijd keeltabletten, hoesttabletten, diarreeremmers, neusspray, ibu en para op voorraad.

Nog eens: wat ga je doen als je dochter dit weekend buikpijn krijgt van de menstruatie?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2014 om 13:04

Dalarna

Dan verwijs ik haar waarschijnlijk eerst met een kruik naar bed en als ze daar niet van opknapt dat zorg ik voor paracetamol(24uurs apotheek om de hoek).
In onze huisapotheek liggen pleisters en dat was het. Die dingen die jij noemt hebben wij nooit nodig. Ik ben heus geen geitenwollensok, maar wij gebruiken die spullen gewoon nooit. Toen mijn kinderen tandjes kregen gaf ik voor het slapengaan wel een bilpil, omdat dat het enige was wat ze ( en ons) de nacht doorhielp. Maar die periode is hier al een hele poos voorbij.

Het ging mij erom dat ik het idee kreeg dat sommigen van jullie vonden dat een leerkracht zomaar paracetamol kan geven. Als mijn dochter volgend schooljaar op school menstruatiepijn krijgt, dan ga ik ervan uit dat zij (of een leerkracht) mij belt en dat ik dan kan zeggen dat ze een paracetamol mag. Ook al kan je dit soort dingen gewoon bij de etos kopen, het blijft voor mij wel een medicijn.

patrica1966

patrica1966

14-05-2014 om 13:19

Dendy

Dochtet, bijna 13, weet dat paracetamol geen snoepgoed is en kan heel goed inschatten wanneer ze een paracetamol nodig heeft. Daarvoor hoeft zij of een leerkracht mij echt niet te voor te bellen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2014 om 13:28

Patricia

Dat kan goed zijn. Mijn dochter is pas 11, zit nu nog in groep 8 en menstruatiepijnen kent ze nog niet. Als dit wel gaat spelen geef ik haar misschien wel wat mee ofzo. Dat zien we tegen die tijd wel. Het is gewoon iets wat wij hier in huis niet (nog) kennen. Misschien heb ik over een paar jaar wel net zo'n gevuld medicijnkastje als Delarna
.

Het kind waar het in dit draadje om gaat is veel jonger. En ik vond het dus gek dat het normaal werd gevonden dat een leerkracht zomaar medicijnen zou geven.

dc

dc

14-05-2014 om 18:48

hier juist niet

Op onze school het protocol dat kinderen geen medicatie mag krijgen waar niet de naam van het kind op staat (en door dokter is voorgeschreven), en daar moet dan een toestemmingsformulier voor ingevuld worden. Paracetamol wordt dus niet gegeven. Punt. Als het kind ziek is, dan moet het door iemand opgevangen worden en hoort het niet op school te zitten. Soms in overleg, kan een ouder zelf langskomen op paracetamol te geven.

Ik kan me wel voorstellen dat de school geen ouders mee wil op een schoolreisje, want kinderen zijn echt anders met hun ouders om zich heen, wat gewoon lastig kan zijn.

Geen ouders mee?

Geen ouders mee is op sommige schoolreisjes niet te doen in verband met de veiligheid van de kinderen. Vier jaar geleden gingen wij naar Dolfinarium met de hele school. Per 4 leerlingen 1 begeleider mee vanwege het vele water. Met louter leerkrachten is dat niet te realiseren. Met een school met slechts 160 leerlingen was voldoende ouders vinden al een klus.
Ik was toen mee, maar niet in de klassen van mijn kinderen, dat geeft de kinderen dan toch meer vrijheid.

Puck

Puck

15-05-2014 om 09:22

dendy

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je het niet normaal vindt als een leerkracht een kind zomaar een paracetamol (of andere medicijnen) geeft. Ik ben helemaal niet anti-medicijnen en heb er genoeg van in huis, maar ook hier zou ik wel willen dat de leerkracht het van tevoren vraagt of hij/zij kind wat mag geven. En prijs je gelukkig dat jullie het nooit nodig hebben. Alleen maar lekker. Gisteren zei 12-jarige hier: als over een half uurtje mijn hoofdpijn niet gezakt is pak ik een paracetamol, anders kan ik niet leren. Kijk, dat vind ik dan verantwoord: eerst kijken of t over gaat en daarna maatregelen nemen. Ik heb haar overigens niet meer gehoord over hoofdpijn.

Ik ben overigens wel benieuwd wat TS nu gaat doen bij het schoolreisje.

Annie

Annie

15-05-2014 om 14:33

Ik snap school wel...

Bij elk schoolreisje en voor ieder schoolreisje of ander evenement wordt er rekening gehouden met 'als dan' constructies. Er zijn vaker kinderen ziek geworden tijdens een schoolreisjes. Armen die breken, hersenschuddingen, epileptische aanvallen, wonden die moeten worden gehecht, acute allergische reacties. Daar hebben ze echt wel een noodscenario voor. Als je kind koorts krijgt zal er iemand van de leerkrachten bij haar blijven. Net zo goed dat er iemand bij mijn kind echt wel bij het ziekenhuis komt als het een arm breekt. Een uurtje is niet het einde van de wereld.
Ik snap standpunt van school wel. Meten van koorts ieder uur doen ze nu ook niet op school, neem ik aan. Als ze op school zit en koorts krijgt ben je dan altijd binnen 5 minuten op school? Heb je nooit een afspraak op een half uurtje van school?

Niet zomaar

Dendy en Puck niet 'zomaar'. Er is niemand die pleit voor rondstrooiende leerkrachten, die 'zomaar' paracetamol gaan geven. Ik snap niet waar jullie dat idee vandaan halen. Mocht het zo zijn dat paracetamol helpt, dan kan moeder op een papiertje meegeven dat het kind een paracetamol mag krijgen.
Op de middelbare school hebben concierges echt wel paracetamol in een kastje liggen. Daar zijn genoeg meisjes (en jongens) die, net als de dochter van Puck zelf kunnen bedenken dat ze met paracetamol minder hoofdpijn of buikpijn hebben en dan nog iets van de les kunnen meemaken, in plaats van meteen thuis op de bank gaan liggen.

Tsjor

lisbeth

lisbeth

16-05-2014 om 11:07

snap het probleem niet

Mocht je dochter koorts krijgen kun je toch gewoon de afspraak maken dat je gebeld wordt en dat je op dat moment afspraken maakt over paracetamol geven of halen. Je kunt binnen een uur daar zijn.

amk

amk

16-05-2014 om 15:23

Dendy

vanaf 12 mag je dochter zelf beslissen of ze die paracetamol neemt of niet, de middelbare school gaat jou daarover echt niet bellen die laten het aan je dochter over.

lisbeth

Binnen een uur daar zijn is niet echt snel. Welicht vertelt TO niet het hele verhaal en is een uur te lang, volgen op die koorts stuipen of zo.
Onlangs had een klasgenoot van een van mijn kinderen zich verwond aan iets scherps, een gewond kind, een klaslokaal met overal bloed en dus ook andere kinderen die bij de aanblik van zoveel bloed overstuur raakten. De juf kon niet iedereen tegelijk troosten en de gewonde helpen, het was fijn dat de moeder van de gewonde binnen 10 minuten op school was. Gewonde weg, juf tijd voor de rest van de klas.
Als het om mijn kind ging zorgde ik ook dat ik in de buurt van de locatie was.

Ise

Ise

16-05-2014 om 18:18

overweging

Hoe vaak komen die koortsaanvallen voor en hoe ernstig zijn die? Als de kans groot is dat ze er tijdens het schoolreisje één zou krijgen (misschien juist wel bij spanning?) zou ik haar sowieso niet mee laten gaan, maar in overleg met school een leuke dag samen met haar wat meer in de buurt van huis doorbrengen. Daar is vast alle begrip voor.
Als je haar toch mee wil laten gaan, bedenk dan wel dat je hoe dan ook nog een uur met een ziek kind terug in de auto naar huis moet als ze zo'n aanval krijgt. Lijkt me ook niet prettig als je ziek bent. Maar goed, blijkbaar wil je dat risico wel nemen....dan plan je voor jezelf toch een gezellige dagje stad in de buurt van het pretpark. Neem een vriendin mee. Is voor jou gezellig en als dochter ziek wordt ben je in elk geval met z'n tweetjes op de terugweg.

Puck

Puck

19-05-2014 om 09:01

Tsjor

Waar dat idee van rondstrooiende medicijnen vandaan komt bij mij? In dit geval door de openingsposting waar de leerkracht iets zei van: o, dan geven wij wel een aspirientje. Dat komt nogal rondstrooierig over bij mij. Zou wat anders zijn als ze hadden gezegd: vind u het in dat geval goed dat wij uw dochter een paracetamol geven? En wat mij betreft gaat het om dit geval, mijn mening is niet dat het een algemeen iets zou zijn.

Puck

Puck

19-05-2014 om 09:03

Rosa206???

Ben je er nog? Weet je al hoe je jouw probleem gaat oplossen? Zou wel aardig zijn als je ons daar ook nog wat over vertelt, ik denk dat er met mij meerderen benieuwd zijn.

kinderparacetamol bij de concierge

Hier op school heeft de concierge een doosje kinderparacetamol, sinaspril zeg maar, liggen. Mijn zoon haalt daar heel soms een smelttabletje als hij last heeft van hoofdpijn (helaas bekend fenomeen). Maar daar is in mijn ogen niks mis mee. Andere medicijnen heeft hij niet liggen, geeft hij ook niet. En 1 sinasprilletje (120mg paracetamol) is wel behoorlijke onschuldige dosering voor een kind van ruim 9. Ik heb er geen moeite mee.
In het geval van Rosa haar dochter, ik zou haar niet mee laten gaan. Die koortsaanvallen komen ergens vandaan, maar die putten je dochter ook echt uit natuurlijk. Tel daarbij een uitputtende schoolreis op en je zet je kind gelijk een paar passen achteruit ipv vooruit richting beter worden en aansterken.
Maar als je ervoor kiest haar mee te laten gaan, zou ik zeker in mijn eigen auto richting de plek van bestemming gaan en daar in de buurt beschikbaar zijn. Zodra ze zich dan naar voelt, kun je haar in de auto meenemen naar huis en lekker in bed stoppen.
Sanneke*

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-05-2014 om 09:23

Sanneke

Ik vind het dus echt apart dat op een basisschool zonder toestemming paracetamol wordt gegeven. Ook al is het een lage dosis.
Ik neem aan dat op school bekend is dat jouw zoon vaak hoofdpijn heeft, maar kan ieder kind dan zomaar paracetamol gaan halen?

Puck

Puck

20-05-2014 om 09:38

Sanneke, je vult veel in

Net als Dendy vind ik het ook raar dat een concierge zonder toestemming van ouders kinderen paracetamol geeft, zelfs al is dat in jouw ogen een onschuldige dosering. Met toestemming van de ouders zou ik er geen probleem mee hebben, maar een ander kan niet over medicijngebruik van je kind beslissen vind ik.
Verder vind ik het erg kort door de bocht om te zeggen dat de dochter van Rosa2006 maar niet mee gaat. Natuurlijk komen die koortsaanvallen ergens vandaan maar om op voorhand te zeggen dat het het meisje vreselijk uitput en dat het een paar stappen achteruit is naar herstel vind ik nogal een boude bewering. Mijn kinderen hadden op die leeftijd soms koorts terwijl ze gewoon doorspeelden en nergens last van hadden, zo'n kind stop je dan niet in bed hoor. Koorts is geen ziekte maar een symptoom en soms voel je je daar beroerd door en soms niet. Rosa heeft daar geen niets over verteld dus kunnen wij daar ook geen advies over geven. En om op voorhand dan te zeggen dat ze niet mee mag? Misschien krijgt ze wel helemaal geen koortsaanval en zit ze de hele dag thuis terwijl haar klasgenootjes een heerlijk dagje uit zijn. Je ontneemt haar dan wel een voor niets een leuk uitje.
Rosa2006: reageer jij ook nog een keertje, we zijn wel benieuwd denk ik.

Annie

Annie

20-05-2014 om 18:55

Vreemd

Ik vind een school waar kinderen onschuldige paracetamolletjes kunnen halen een vreemde school. Dat zou ik binnen de school zeker aankaarten. Ik wil niet at mijn kind zomaar paracetamol krijgt. Ook niet met koorts of hoofdpijn. Beetje vreemd als je dat moet tegenhouden.

Aan de andere kant een school die pertinent weigert om toedienen van medicijnen die niet zijn voorgeschreven door huisarts vind ik ook vreemd. Zoon heeft dit weekend foto's laten maken, niets gebroken alleen behoorlijk gekneusd. Advies huisarts: eerste paar dagen 3 - 4 keer paracetamol geven om spiegel op te bouwen zodat kind zich enigszins pijnvrij kan bewegen wat beter is voor herstel. Maar dat advies staat nergens op papier.

+ Brunette +

+ Brunette +

25-05-2014 om 22:43

Tja...

Dendy, als ik een apotheek om de hoek zou hebben, zou ik ook niets in huis hebben. Of misschien toch wel: de meeste medicijnen worden niet per stuk verkocht. Wat ik momenteel in de badkamer heb liggen, zijn allemaal aangebroken doosjes en tubetjes van dingen die ik ooit nodig had. Er zit niets bij dat ik puur heb aangeschaft "voor het geval dat".

Zomaar een paracetamolletje geven is misschien niet helemaal in de haak. Maar andersom ook niet. Ik ken een firma met excursieboten die weigeren mensen een pilletje tegen zeeziekte te geven.

rosa2006

rosa2006

28-05-2014 om 13:56 Topicstarter

hoe het is afgelopen

Bedankt voor alle reacties. Ik zal even vertellen hoe het is afgelopen.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen mening en overtuiging en handelt daar naar, daarom zal het ongetwijfeld zo zijn dat er mensen zijn die het anders aangepakt zouden hebben, gelukkig maar, verschil moet er wezen nietwaar?

Na mijn eerste gesprek met de school waarin mijn verzoek om mee te gaan werd afgewezen wilde ik het gesprek nogmaals aangaan om uitleg te geven. Helaas kreeg ik die kans niet en werd er door de school geen gelegenheid gegeven om überhaupt een gesprek te beginnen en er bleek dat er door de school al allerlei (verkeerde) aannames waren gedaan. Hierop heb ik dus de school kalm medegedeeld dat ik op eigen gelegenheid naar het pretpark zou gaan en daarmee uit.

Eenmaal thuis zat de situatie me niet lekker en ik heb een brief gestuurd naar de directeur waarin ik:
1) uitlegde wat er gebeurt met mijn dochter als ze een aanval heeft, hoe ik dat zie aankomen en zo kan handelen dat het niet uit de hand loopt en waarom een leerkracht dit niet zou kunnen voorzien
2) mijn standpunt verdedigde waarom ik het raadzaam vind dat er enige vorm van back-up voor noodgevallen is voorzien
3) de school eraan herinnerde dat zij niet bevoegd is enige vorm van medicatie aan kinderen te geven
4) het betreurde dat mij niet de kans werd gegeven uitleg te geven en dat er geen gesprek kon plaatsvinden

Ik ben uiteindelijk op eigen kosten en met eigen vervoer mee gegaan. Ik heb mijn dochter laten weten dat ik er was en gelijk medicatie gegeven omdat de eerste signalen al de kop op staken (had de juf helemaal niks van gemerkt!). Ik ben op een terrasje gaan zitten tot een meester mij vroeg even mee te komen helpen omdat 'een extra paar ogen wel handig was' en ik heb een kind wat 'kwijt' was weer terug bij de groep gebracht.

Na het schoolreisje ben ik nog bij de directeur uitgenodigd voor een gesprek.

De school was er van uitgegaan dat ik 'voor de lol' mee wilde (met de bus mee en op kosten van de school) hier is echter nooit sprake van geweest, wat ze hadden kunnen weten als ze me toelichting hadden laten geven. De school heeft ook toegegeven dat back-up nog nooit nodig is geweest maar dat het dom was om te denken dat het ook nooit nodig zal zijn (het beleid hierop is gelijk gewijzigd).

Ze hebben hun excuses aangeboden voor hun starre houding en gebrekkige communicatie en voor het feit dat ze verkeerde conclusies hadden getrokken en hadden gezegd dat ik mijn dochter anders 'maar thuis moest houden' (er zit een kind met diabetes op school die mee kan op kamp omdat haar moeder mee gaat voor de injecties, haar hebben ze ook niet gezegd dat ze anders 'maar thuis moet blijven')

Die dag is het goed gegaan, ook omdat ik op tijd de signalen heb gezien en daarop heb gehandeld, mijn dochter heeft veel plezier gehad. Helaas heeft ze de rest van de week ziek thuis gezeten. Het was toch teveel geweest. Ze had het zelf echt niet willen missen en had ik haar daarom maar thuis moeten laten? Ik vind van niet.

Fijn dat het uiteindelijk toch zo gegaan is

maar wat jammer dat zogenaamde professionele kinderbegeleiders en opvoeders, want dat zijn leerkrachten op een BSO tenslotte, zo ver afstaan van de realiteit en de hoofdbegeleiders en opvoeders, want dat zijn de ouders.
Dat qua omgang met de kinderen zo vaak over de mening en het advies van de ouders wordt heen gewalst, omdat die toevallig geen pedagogisch diploma hebben, en zij wel! [cynisme aan:en geef nou toe, dan weet je het toch zeker veel beter?:cynisme uit]

overbezorgde ouders

Echt prettig dat het zo goed afgelopen is. Toch kan ik me bij de houding van de school wel iets voorstellen. Je wilt geen overbezorgde ouders mee. Maar op voorhand zonder je in de vraag te verdiepen afwijzen is gewoon niet verstandig.

Toch

Voor een volgende keer: communiceer eerst het probleem. Dan was voor komen dat men dacht dat jij mee wilde om een discutabele reden.
Communiceer het probleem en laat mensen meedenken over een oplossing. Als iedereen dan tot de conclusie komt dat het niet anders kan dan dat moeder mee gaat (zie het insuline spuiten), dan is er geen enkel probleem.

Tsjor

Puck

Puck

29-05-2014 om 09:46

Prima gehandeld

Ik vind dat je het op deze manier prima hebt aangepakt. Fijn dat het schoolreisje goed is gegaan.

Monique D*

Monique D*

29-05-2014 om 16:44

Leerkracht van jouw kind

Als het kind regelmatig koortsaanvallen heeft in de klas, dan weet de leerkracht van jouw kind dat het riskant is om het kind mee te nemen op schoolreis? Ik begrijp niet dat hij of zij niet goed heeft met jou heeft meegedacht over een oplossing.

De directie wist blijkbaar van niets en dacht dat jij overbezorgd bent en mee wil, ondanks de regeling dat er geen ouders mee mochten. Ze hadden een starre houding en, inderdaad was Jasam al zei: zij wisten het beter dan de ouders en meedenken? Ho maar. Gelukkig is het allemaal goed gekomen, maar dat gebeurde dus pas na het schoolreisje.

Dat was dus een leermoment voor de school.

Gelukkig heeft jouw kind nog genoten van het schoolreisje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.