Katniss
06-06-2014 om 13:09
Zielig? (avondvierdaagse)
Volgende week hebben we hier avondvierdaagse. De eerste avond valt samen met een bijeenkomst van mijn werk, waardoor ik een andere ouder heb moeten vragen om jongste (9) mee te nemen. Ik had me in een overmoedige bui ook aangemeld om het pauzestation (met eten en drinken) te bemannen dus daarvoor ben ik ook een keer ingeroosterd. Dan nog een avond dat mijn ex met haar mee loopt, resteert er dus maar een avond die ik zelf mee loop. Zelf heeft ze er geen problemen mee, maar ik vraag me af of het niet een beetje sneu is dat er maar twee dagen een ouder mee kan lopen.
Hoe hebben jullie dat geregeld (vast beter dan ik)?

Hanne.
06-06-2014 om 13:23
3 kinderen
Mijn ervaring is dat ze vooral met vriendjes lopen en dat de ouders vooral voorr de sier zijn.
Hier zijn ze ook niet anders gewend. Met 3 kinderen waarvan 1 5km 1 10 km en 1 niet loopt heb je aan 2 ouders helaas niet genoeg.

Jasam
06-06-2014 om 13:40
Organisatie vanuit school
Kinderen geven zich op school op, begeleiders ook.
De meeste gaan dus zonder ouders in een groep op pad.
Kan me niet heugen ooit meegelopen te hebben.

Melle
06-06-2014 om 13:41
Wij
Wij liepen mee (soms zelfs twee ouders), maar de kinderen heb ik de hele wandeling niet gezien. Die liepen met vriendjes en wij liepen met andere ouders. Gezellig hoor, maar voor de kinderen hoefden we het echt niet te doen. De laatste avond is natuurlijk wel anders, die zou ik zelf niet willen missen.

Thursday Next
06-06-2014 om 15:28
vanuit school
met een paar ouders per klas als begeleiding. Ze hebben het liefst ouders die alle 4 de avonden kunnen, en ze hebben genoeg ouders dan dus ik hoef niet mee te lopen.
Hier is vanuit de organisatie de wens/eis dat er niet te veel begeleiding meegaat: volgens mij 1 op 4 of 5 kinderen en bij de oudere groepen nog minder.
Wij staan meestal wel een paar keer langs de kant om te zwaaien.
Nou ja, niet zielig dus vind ik. Vooral niet als het kind er zelf geen probleem mee heeft.

Fenix78
06-06-2014 om 17:29
Hier zou jongste
in eerste instantie niet meelopen. Nadat ik me samen met oudste had opgegeven voor de 10 (meelopen is bij ons praktisch verplicht) bedacht ze zich.
Ik heb een broertje en twee schoonzusjes bereid gevonden om met jongste de 5km te lopen. Een van de schoonzusje wilde ook wel een keer de 10km met oudste lopen, zodat ik ook een keer met jongste mee kon lopen.
Mijn ervaring van de afgelopen jaren is inderdaad dat de kinderen vaak wel wat klasgenoten opzoeken. We moeten als ouders echter meelopen omdat er in de afgelopen jaren nogal wat incidentjes zijn geweest met kinderen die zonder ouders meeliepen (en dus lak hadden aan wat de groepsleiding van die avond zei)

Tijgeroog
06-06-2014 om 17:37
Ruilen?
Kun je je pauzedienst niet met een andere ouder ruilen voor de avond dat je dochter met haar vader loopt? Of van avond ruilen met haar vader?

Marie
06-06-2014 om 17:42
niet zielig
Natuurlijk is je kind niet zielig. Ik vind dat je het prima hebt opgelost.
Ik was altijd allang blij dat geen 4 avonden hoefde.
Trouwens dan moeten wij vroeger helemaal zielig zijn geweest, want toen liepen er helemaal geen ouders mee. Wij liepen met de klas en juf/meester.

Puck
10-06-2014 om 08:30
via school
Tja, als je kind moederziel alleen zou moeten lopen, dan was het zielig, maar je hebt het toch prima geregeld zo? Die kinderen lopen avondvierdaagse toch? Jij niet en je hebt het over een kind van 9, niet over een kleuter van 5 die voor het eerst mee loopt.
Hier wordt het gelukkig via school geregeld en lopen er per klas een paar ouders als begeleider mee en verder geen ouders.

Miekemieke
10-06-2014 om 09:32
juist fijn?
Misschien vindt je dochter het juist fijn dat je niet meegaat. Niet omdat ze niet van je zou houden of zo maar omdat het leuk en spannend voor kinderen is om zonder ouder(s) aan een evenement mee te doen. Juist vanaf die leeftijd, ze gaan dan toch steeds meer zelfstandig worden.

Philou
10-06-2014 om 13:26
Goed
Volgens mij heb je het prima opgelost. Maar uiteindelijk is de ander niet de maat maar je dochter. En als zij er geen problemen mee had en heeft, was het dus een prima oplossing.

Wilgenkatje-
21-06-2014 om 10:49
welnee, niks zieligs aan!
Ik vind het juist bijzonder dat al die ouders zo nodig mee moeten tegenwoordig. Dat was voorheen niet zo. Laat kinderen leuk met elkaar gaan!
Natuurlijk zijn er begeleiders nodig om overlast te beperken end e veiligheid te bevorderen, maar je hoeft als ouders echt niet zelf mee hoor. Een pauzestation bemannen lijkt me belangrijker (en leuker ) dan meelopen!
Ik had het vreselijk gevonden - moeder mee op de avondvierdaagse. Boeh!

Dalarna
21-06-2014 om 11:09
Bromvlieg
Sorry maar de tijden zijn veranderd. Een groep kinderen kunnen amper nog in de hand gehouden worden in deze eeuw door 1 of 2 goedbedoelende ouders. Om gezeur en ongeregeldheid te voorkomen moest er hier een ouder mee, of je regelde een andere ouder die ook verantwoordelijk was voor jouw kind.
Het is geen schooluitje dus school is ook niet verantwoordelijk en ter voorkoming van rottigheid gaat het dus zo vaak.

Wilgenkatje-
21-06-2014 om 11:29
oké, maar dan hebben we het niet over zielig
... en dat was de vraag.
Dat groepen kinderen zich kunnen misdragen weet ik wel. Daarom moeten er genoeg begeleiders zijn. Maar dat hoeven niet perse de eigen ouders te zijn, en al helemaal niet elke avond.

Haaknaald
21-06-2014 om 12:17
Niet elke avond
Niet elke avond meelopen kan heel goed. Bekijk het ook eens uit het oogpunt van het kind. Van ieder kind loopt een ouder mee, in ieder geval een keer maar, omdat ik vanuit school de organisatie doe, inschrijvingen, pauzestation, iedere avond routes uitdelen liep ik nooit mee. Dit jaar heb ik 1 avond gelopen tot grote vreugde van de kinderen. Helemaal niet meelopen is niet leuk voor het kind dat alle andere ouders uit de klas wel ziet.

Puck
23-06-2014 om 12:43
Dalarna, spreek voor je zelf, niet als algemeenheid.
Dalarna: "Een groep kinderen kunnen amper nog in de hand gehouden worden in deze eeuw door 1 of 2 goedbedoelende ouders."
Beetje ongenuanceerd. Hier gaan de klassen nog steeds als groep met de avondvierdaagse mee met 2 of 3 ouders als begeleiding. Gaat prima hoor, kennelijk zijn de kinderen hier wel te controleren en te corrigeren.

Dalarna
23-06-2014 om 13:59
Puck
Ach ja ik zei 1-2 jij hebt het over 2-3.... maar goed ik gaf een reactie op Bromvlieg die vond dat je als ouder echt niet mee hoeft. Hier is het dus gewoon verplicht en blijkbaar bij Katniss ook of je moet je kind echt onder de hoede geven van een andere ouder. Gewoon je kind brengen en er niet naar om kijken willen ze niet hier.

Jaina
23-06-2014 om 15:55
Begeleiding
Een groep kinderen kan niet door een enkel persoon begeleid worden? Eigenlijk zou het me niet moet verbazen. Ik heb jarenlang me verwonderd over het slechte gedrag wat groepen kinderen soms kunnen vertonen op weg naar bijvoorbeeld zwemles. Daarom moesten er altijd allerlei ouders als begeleiders mee. Ik snap trouwens ook wel waarom. Er wordt gewoon niet goed en stevig genoeg ingegrepen. Ik woon nu in Frankrijk en hier gaat de juf/meester nog wel gewoon zelfstandig met de schoolklas op pad (althans op de scholen die ik ken, het is een groot land dus ergens anders zal het vast anders toegaan) en dat gaat gewoon goed. Waarom? Omdat de volwassene voldoende autoriteit heeft over de hele groep en er gelijk wordt ingegrepen bij slecht gedrag.
Wat de avondvierdaagse betreft hangt het natuurlijk ook erg af van of de school een grote rol speelt in de organisatie of niet. Spelen ze geen enkele rol kan je ook niet verwachten dat ze de zorg nemen voor de kinderen en zul je zelf moeten gaan of inderdaad afspraken maken met een andere ouder.

Hanne.
23-06-2014 om 16:01
drukte
Ik denk dat de drukte ook meespeelt. Ik kan gerust alleen met 10 kinderen op pad. Maar tijdens de avondvierdaagse heb ik soms best moeite om mijn eigen kinderen in de gaten te houden. Het is zo druk dat als een kind even stopt om zijn veters strikt je het in de massa maar moeilijk terug vindt.
Niet erg als het om groep 8 gaat. Die lopen met de massa wel door tot het eindpunt. Wel vervelend als het om groep 1 gaat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.