Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Patricia Klarenbeek

Patricia Klarenbeek

14-04-2013 om 22:31

Zindelijkheid

Hallo, ik ben ten einde raad ik ben een alleenstaande en moeder van 2 jongens van 7 en 9 jaar. De laatste tijd poepen ze steeds in hun broek. Ik probeer elke keer niet boos te worden en te vragen of ze ergens problemen mee hebben. Zelf zeggen ze dat ze niet weten hoe het komt of gebeurd. Maar ik wil niet dat ze straks gepest worden omdat iedereen het ruikt. Ik heb al een beloningssysteem gebruikt maar dat werkte ook niet. Wie weet wat ik nog meer kan doen.

Huisarts

Ik zou eerst uit laten sluiten dat er een medische oorzaak is voor het broekpoepen. Als die er niet is kun je worden doorverwezen naar een zogenaamde "plas- en poeppoli" die veel ziekenhuizen hebben. Daar kunnen ze je zeker verder helpen. Dus ik zou beginnen met een afspraak bij de huisarts. Sterkte!

Laatste tijd?

Bedoel je dat je zoons wel zindelijk waren/zijn, maar opeens weer zijn gaan broekpoepen?

Dat zou dan wel vreemd zijn. Is er iets heftigs gebeurd de afgelopen tijd dat dit zou verklaren? Een soort roep om aandacht?

Dagboek

Waarschijnlijk zal de huisarts/poeppoli je vragen om een dagboekje bij te houden: wanneer poepen ze in hun broek, hoe laat en hoe veel. Ik zou dat nu vast gaan bijhouden.

Rafelkap

Rafelkap

15-04-2013 om 11:17

Informatie

Hier staat nog wat informatie waar je wat aan kan hebben, n.b. op ouders.nl
http://www.ouders.nl/psycho/lpsy0426s.htm

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

16-04-2013 om 12:56

huh

als ze het ineens allebei doen, moet je sowieso denken aan iets gedragsmatigs;nagaan of er iets gebeurd is. Op deze leeftijd heeft het sowieso weinig zin om de jongens te vragen waarom ze dat doen. Ik zou er maar vanuit gaan dat er op enige manier sprake is van controleverlies. Dus er is waarschijnlijk el iets aan de hand van spanning, maar dat krijg je er zo niet uit. Ik zou zeggen: besteedt zo min mogelijk aandacht aan het broekpoepen zelf. Laat ze zo goed en zo kwaad zelf hun viezigheid opruimen en voor zo ver hulp echt nodig: doe het zwijgend. Niet boos maar neutraal, zonder enige aandacht verschonen. Prijs degene die de hele dag een schone broek heeft en besteedt daar je aandacht aan.
Feit dat ze het allebei doen geeft te denken. Als er eentje begonnen is, heeft de ander misschien gezien dat je daar goed aandacht mee scoort. Min of meer onbewust gaat die het dan ook doen, misschien.

ervaring met poepproblemen zoon

hai, ik heb zelf een zoontje van 5 die al sinds zijn zindelijkhiedstraining in zijn broek poept. Ik herken je verhaal, wij hebben ook alles geprobeerd. Het enige dat nu lijkt te helpen is een training die wij gevolgd hebben bij een therapeut. Dus niet ons zoontje, maar wij als ouders! Wij deden dit in Amsterdam bij De Schatkist, de methode heet I tof (www.i-tof.nl). Je leert op een heel nieuwe manier met het poepprobleem omgaan. Het was een enorme opluchting om daar heen te gaan, alle spanning is van ons afgegleden en de eerste resultaten zijn meteen merkbaar. Het gaat nog niet altijd goed, maar we hebben nu vol vertrouwen een nieuw plan van aanpak gemaakt, en daar ook de juf van school bij betrokken. Ik kan het echt aanraden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.