Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vrije middag

Vrije middag

05-07-2012 om 11:27

Zonder overleg spelen

Sinds 1 juli hebben wij de BSO opgezegd. Om 12 uur hebben de kinderen vrij, dus heb ik een vrije middag opgenomen.
Nu zegt groep 4 zoon dat X komt spelen. Normaal gesproken gaat X op donderdag naar de BSO. Nu is zijn moeder onlangs overleden en sindsdien is het onduidelijk wie/wanneer X op haalt, want zij regelde dat allemaal (ook nog toen ze ziek was). Ik ken de ouders/verzorgers/opa van X niet. Ik heb dus al een paar keer tegen zoon gezegd dat ik X niet meeneem zonder overleg met een verzorger.
Komt nog bij dat ik vanmiddag echt nog naar een paar winkels toe moet, dus het komt me ook niet uit als hij plots tot 5 of zo zou blijven. Maar ik vraag me toch een beetje af wat ik zo moet doen als X om 12.00 voor mijn neus staat met de mededeling dat hij thuis heeft gemeld dat hij bij ons is en om half 6 opgehaald wordt. Eigenlijk mag ik hem sowieso niet meenemen natuurlijk. En als het nu overlegd was, dan dacht ik: goh, het is niet handig (understatement) maar dan gaan ze maar even mee de stad in of zo, dan doe je dat voor iemand anders.
(En juf weet ook niet precies met wie X mee gaat na school.)
Wat zou jij doen???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

05-07-2012 om 11:45

Ff bellen

Bellen met de vader/verzorgers. Als je geen tel nr. hebt, zou ik dat via juf vragen.

pooh bear

pooh bear

05-07-2012 om 11:48

Niet

In groep 4 zou ik zeker geen kinderen mee nemen zonder overleg van ouders of verzorgers. Ik zou ook niet willen dat mijn kind zomaar met iemand mee gaat.
Kan je het kind niet vragen een telefoon nummer op te schrijven zodat je een keer kan bellen om een speelafspraak te maken.
Mijn eigen dochter zit inmiddels in groep 7 en daar gebeurt het bij een meisje wel maar dan alleen omdat ik van haar ouders weet dat ze altijd mag spelen als ze maar om vijf uur thuis is.

Toch wel soepel

Ik kan me de situatie niet helemaal goed voorstellen, omdat ik alle kinderen en ouders uit de klas van mijn eigen kind kende. Zeker in groep 4. We wonen in een dorp, dus zeker zoon uitzonderlijke situatie met eem overleden moeder zou bekend zijn.
Deze situatie met overleden moeder zou dan ook direct de reden zijn heel soepel met dit kind om te gaan. Ik zou het eerst navragen bij juf.
Als die verder niets weet zou ik het kind gewoon meenemen. En dan maar mee naar de winkel. Wie weet in wat voor deplorablele toestand dit gezin zich bevindt. Dan kan je altijd om 5 uur nog gaam overleggen met de vader, oppas, oppas, opa of oma.
Voor het kind is het al sneu genoeg dat het op deze onhandige manier de dingen nu zelf moet regelen die zijn moeder vroeger deed. Em vader heeft misschien geen idee hoed dit soort schoolse speelafspraken altijd geregeld worden. Of hij heeft er de energie nog niet voor.
Wat ik trouwens wel apart vind, is dat juf niet weer hoe de opvang geregeld is. Bij een kind van groep lijkt het mij dat een juf zich hiervan op de hoogte stelt.

amk

amk

05-07-2012 om 14:02

Nou

ik ken na een heel jaar misschien de helft van het aantal kinderen en daarvan een kwart van de ouders.
De meesten gaan naar de bso na school.

Als ik niet weet of het klopt zou ik met de juf overleggen. Zij heeft op dat moment nog de verantwoording voor het kind, en dan samen even naar de ouder bellen. School moet toch een telefoonnummer hebben.
Als dat contact niet lukt ben ik bang dat het kind en de juf pech zouden hebben want dan blijft het kind onderverantwoording van de juf.

Zou ik het kind en de ouders goed kennen is het een ander verhaal. Ik heb regelmatig een vriendinnetje van mijn dochter mee (die dan zelf best bij een ander kan spelen overigens) omdat haar moeder te laat is. Maar dat is anders om ook zo. Daar kijken de kinderen al niet van op als we zeggen kom maar met mij mee. Sms-je naar de ouder en het is geregeld.

Wat ik wel vreemd vind is dat de juf het ophaalschema niet weet. Daar hangen lijstjes van in de klas bij ons en elke afwijking moetje in de agenda zetten. Zelfs als de vader van mijn dochter haar op haalt en het is eigenlijk mijn dag wordt er gebeld, terwijl ze weten dat wij een heel goede omgang met elkaar hebben ondanks onze scheiding.

Ophaalschema?

Hier komen de kinderen gewoon het schoolplein op als ze uit zijn waar ze al dan niet worden opgehaald door een ouder/verzorger.

On topic, ik zou ook gewoon even bellen.

Chris

Vrije middag

Vrije middag

05-07-2012 om 16:40

Opgelost

Ik denk dat ik uiteindelijk iom de juf X meegenomen zou hebben als hij heel stellig had gezegd dat zijn opa/vader hem om bv 5 uur zou komen halen en hij niet op de lijst van de BSO had gestaan.
Zijn moeder was al heel lang ziek, ik geloof niet dat ik haar ooit op het plein heb gezien. Hij komt altijd met zijn neefje vanaf de parkeerplaats aanlopen. Na school vaak naar de BSO of soms door opa opgehaald. Juf had wel een 'ophaalschema' gehad, maar vroeg zich af of het wel klopte. X heeft 1x bij ons gespeeld toen ik er niet was en na het laatste feestje van zoon is hij door mijn man thuis gebracht.
Normaal gesproken heeft de BSO een lijst met kinderen die ze mee moeten nemen. Bij de kleuters wordt je wel geacht door te geven wie de kinderen ophaalt, maar als oma er staan (of een oppas) waar een kind meteen naar toe gaat, denk ik niet dat iemand daar iets van zegt.
Uiteindelijk bleek het een misverstand te zijn welke middag ze samen zouden spelen. Zoon kon ook geen ander vriendje meer vinden en kwam dus alleen naar huis . Oudere zoon had wel een vriendje mee - die anders ook altijd naar de BSO gaat (die had ik wel thuis durven laten als ik naar de stad moest) en we zijn gezamenlijk bij de Italiaanse IJssalon een ijsje wezen halen en vervolgens de klussen in de stad gedaan.
Dank voor jullie antwoorden. Het is dus niet heel raar dat ik vriendje niet 'zomaar' mee wilde nemen. Het gebeurt wel eens dat kinderen zelf al wat afgesproken hebben en er een kind na school meegaat die zegt dat zijn moeder er van weet. Ik ga er dan ook gewoon van uit dat dat klopt, maar die kinderen gaan dan ook zelf naar huis (groep 5 of hoger). Een kind waarvan er geen ouder op het plein staat weet meestal wel of hij kan spelen en die laat ik vanaf ons huis dan even bellen.

amk

amk

05-07-2012 om 19:36

Ja ophaalschema

namm kind, dagen van de week en aangeven bso, ouders. Moet 2x per jaar ingevuld worden. Bso haalt hier via een andere deur op als ouders, en de kinderen verzamelen ook op een andere plek.

Ik zou als juf ook al die verschillende schema's niet kunnen onthouden zonder lijstje en het is toch wel handig om te weten wie je moet bellen als het een keer misgaat. Zeker met 4 verschillende bso organisaties binnen 1school. Sommige kinderen gaan naar meer dan 1 bso.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.