Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Verdrietig

Verdrietig

01-04-2010 om 20:50

Zoon steelt. wat nu?

Onze zoon van 10 steelt.
Sinds half februari dit jaar heb ik hem al 3x betrapt, en weet ik het van een 4e keer. Die 4e keer heeft zoon vanavond bevestigd.
Alle keren ging het om chocola of snoep van de plaatselijke supermarkt. De 1e keer ben ik met zoon daarheen gegaan, heeft hij (in de winkel) een gesprek gehad met de assistent bedrijfsleider, en heeft de spullen terugbetaald. (Had het allemaal opgegeten.) De 2e keer (ca 1,5/ 2 weken later) ben ik er weer met zoon heengegaan en heeft hij met dezelfde assistent bedrijfsleider een gesprek gehad. Ditmaal op kantoor. Vervolgens heeft hij de spullen moeten terugleggen in de winkel en heeft hij een winkelverbod gekregen. Vanavond bleek dus dat hij daarna tenminste 2x alleen in die winkel is geweest, terwijl hij er alleen nog met mij of mijn man mocht komen vanwege het winkelverbod.
Natuurlijk moeten wij hier weer wat mee. Maar wat gaat er gebeuren als wij nu weer met zoon bij die winkel komen aanzetten? Wordt er dan nu werk van gemaakt in de trant van Halt of politie? Of kan het nog zonder inmenging van justitie (laat ik het zo maar noemen)?
Zoon heeft tussen de 1e en 2e keer bureau Halt op school gehad (is in alle groepen 8 geweest bij onze school), en hij weet er nu wel wat van af. O.a. dat kinderen onder de 12 jaar niet naar de gevangenis gaan. Maar het feit dat Halt nu misschien voor hem om de hoek komt kijken, maakte hem wel erg verdrietig.
Zoon heeft uiteraard al straf van ons gekregen. Vanavond moest hij om 19.00 uur naar bed, en de komende dagen mag hij niet ds-en, computeren of anderszins gamen (terwijl hij dat het aaaaaaallerliefste doet.......) en niet uit de tuin. Dus ook niet spelen bij vriendjes, trainen voor schoolvoetbal, etc. Vooral het niet-gamen zal hem erg raken. Maar wat kunnen (moeten?) wij verder doen om dit steelgedrag te stoppen? Hij zegt zelf dat hij het niet wil, maar dat zijn hand het toch doet. Het lijkt sterker te zijn dan hemzelf.
Wat het mogelijk moeilijker maakt, is dat hij autisme (Asperger) heeft. Ik weet niet of dat van invloed is/ kan zijn op het stelen, maar is denk ik wel iets om rekening mee te houden met hoe dit aan te pakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bloem

Bloem

01-04-2010 om 21:59

Het is zijn hand iet het doet....

..ik denkd at dat voor hem ook zo is. Stoornissen kunnen invloed hebben op zoiets, deze kinderen raken vaak gefixeerd, kunnen dan niet bv afstappen van 'iets willen hebben', het dan kost wat kost willen hebben en zichzelf (door de stoornis) neit terug kunnen fluiten of wat de gedachte hierachter ook mag zijn. En ik hoop (en proef ook uit je posting) dat je je zoon dan ook kunt blijven zien als een kind dat doet wat hij doet vanwege een reden, dus niet als enkel stout.

Maar of het nu door de stoornis komt of niet, het gedrag moet natuurlijk stoppen. Ik denk dat jij al heel goed bezig bent door het gedrag niet de ruimte te geven. Behalve dat er een bepaalde gedachte kan zijn die vastzit in zijn hoofd, denk ik dat het ook zo is dat hij de gevolgen niet overziet. Realiseert hij zich hoe hard de winkelier moet werken en dat de winkelier een boterham minder eet als er gestolen wordt? Zou het helpen als je hem heel tastbaar uitlegt dat de winkelier moet inkopen en schade/verlies lijdt als er gestolen wordt?

He bben jullie trouwens geen begeleiding voor jullie kind? En wat zegt die begeleiding?

koentje

koentje

02-04-2010 om 12:39

Waarom

zou je HALT en politie buiten de deur willen houden? Ik vind het argument dat zoon daar erg verdrietig van wordt niet erg sterk. Ik denk dat je er wel mee opschiet, dat hij er mee opschiet als hij geconfronteerd wordt met zijn daden.
I.v.m. zijn autisme is het wel een goed idee om eens met zoveel woorden uit te leggen dat de winkelier ook hard moet werken enz.
Maar benadruk ook gewoon het 'mijn en dijn verhaal'. Wat niet van jou is, daar blijf je af!

Puck

Puck

02-04-2010 om 17:22

Verdrietig

Mijn eerste reactie is: wat doet een kind van 10 jaar alleen in de winkel? Als je nu eens begint met hem als hij buiten is in jouw zicht te houden, mijn kind van 11 mag ook niet buiten zicht zonder dat hij dat meldt. Kennelijk kan hij die vrijheid nog niet aan.

koentje

koentje

03-04-2010 om 11:31

Wij

wonen ook direct naast een winkelcentrumpje. Zoon lief haalde daar steeds (op verzoek van vriendjes) chocolademelk en thee bij de koffiecorner. Geen stelen maar toch niet de bedoeling. Wij hebben hem nu ook verboden de supermarkt in te gaan tenzij hij echt iets gaat kopen.
Maar op zich vind ik het niet ongebruikelijk dat kinderen op die leeftijd een winkel ingaan alleen. Maar in dit geval is het een goed idee van Puck om hem te verbieden alleen de winkel in te gaan onder het motto'blijkbaar kun je dat niet aan'
Ik zou nog een stapje verder gaan en hem desnoods verbieden alleen naar buiten te gaan als hij toch naar de winkel gaat.
Sterkte, verdrietig!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.