Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
100%mama

100%mama

29-11-2013 om 13:37

Zoon telkens in conflict met dochter vriendin

De dochter van mijn vriendin zit sinds kort in de klas bij mijn zoon. Ze zijn over gestapt van school.

Sinds een paar weken heeft hij steeds een conflict met haar en zijn er 2 verhalen, die van hem en die van haar en ze liggen mijlenver uit elkaar. Dochter van vrienin stapt heel snel naar de meester, zoon nooit, maar krijgt nu wel telkens de schuld omdat zij haar verhaal verteld. Zoon is het spuugzat, maar haat klikken. Ik heb hem al gezegd dat dit geen klikken is als er iets gebeurt wat hij vervelend vind, maar dat dat hulp vragen is. Nu krijgt hij steeds op zijn donder.

Hoor wel, ik vlak mijn zoon natuurlijk niet uit. Waarheid zal ergens in het midden liggen en eigen bevinding speelt natuurlijk ook mee. Maar...ik weet wel van bijvoorbeeld vakanties of dagjes uit dat dochter een mega drama queen is en graag dingen naar haar hand zet. Moeder moedigt dochter enorm aan zichzelf kenbaar te maken en mede te delen als het haar niet zint. Nu heb ik hier al eens een opmerking over gemaakt omdat ik vond dat je, ondanks dat je het soms niet leuk vind, je ook wel eens moet schikken en niet alleen maar blaten. Dochter is weg van vorige school omdat het in de klas niet klikte met de rest. Ik vind dit vervelend, ook omdat hij nog nooit problemen heeft gehad in zijn klas. Het is juist een zeer fijne klas waar iedereen wat voor elkaar over heeft. Hoe kunnen we dit het beste begeleiden. Is het een idee om ze samen neer te zetten en ze met elkaar te laten praten waar het fout gaat? Misschien de meester erbij? Vriendin en ik willen ons er niet teveel in mengen omdat we bang zijn dat het tussen ons in komt te staan...maar ik ga ook niet mijn kind laten vallen...wat is wijsheid!

Zorg

Het zal per school verschillend zijn of ze hier iets mee kunnen. Misschien kun je daar wel betrokkenheid bijkrijgen. Is het een idee om deze dochter een cursus sociale vaardigheden te laten doen? Misschien kun je dat wel buiten school om doen.
En ik zou je zoon adviseren om dat duidelijk te maken aan dit meisje. Als je overal een gedoe van maakt dan is het beter om uit elkaars buurt te blijven. Je komt op school om te leren en je maakt plezier met elkaar zonder op alle slakken zout te leggen.
Ik zou zelf weleens uit willen pluizen wat er dan precies mis gaat. Want je hoeft natuurlijk niet de kaas van je brood te laten eten, maar het is handiger om zelf met leuke dingen bezig te zijn dan je, zeker als nieuwkomer, te bemoeien met zaken die je niet aanstaan. Je kunt zaken ook even aankijken en kijken waar je wel aansluiting vind zonder gedoe.

Nils

Nils

29-11-2013 om 15:55

Tjee

Lastig... Ik zou iig niet voorstellen dochter op een cursus sociale vaardigheden te sturen. Daar zou je mij als moeder de boom mee in krijgen. Een gesprek tussen meester en de kinderen lijkt wel een mogelijke oplossing. Ikzelf heb altijd wel een zwak voor het type prinses/dramaqueen, maar voor jongens kan het bijhorend gedrag lastig en bovendien buitengewoon irritant zijn. Dat moet een meester toch ook wel inzien?

100%mama

100%mama

01-12-2013 om 10:22

Gesprek

Uiteindelijk gisteren de 2 samen een gesprek aan laten gaan....meisje is nog duidelijk zoekende (logisch ook wel) en zoon is gewend dat ze het eerst zelf oplossen in de klas en daarna, als het niet lukt, een ouder of meester erbij te halen. Meisje is dat niet gewend en vind een conflict oplossen moeilijk. Ze hebben beide van elkaar verteld wat ze van een situatie vonden en hoe dat anders opgelost had kunnen worden. Helemaal super! afwachten hoe het verder gaat, maar....opgelost voor nu! Bedankt voor jullie reactie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.