Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon van 6 niet zindelijk te krijgen (overdag!)

Mijn zoon is zo nonchalant, en ik ten einde raad. Heb echt alles al geprobeerd, beloningen, straffen, maar nu is het vandaag alweer 2x raak en heb het helemaal gehad. Wat een ellende!
Soms gaat het wel een week goed waardoor ik er vrijwel zeker van ben dat het geen fysieke oorzaak heeft, en nu is het weer elke dag raak, al 2 weken lang.
Wie heeft dit ook (gehad) en hoe lang gaat dit nog duren? Zelf hoop ik eigenlijk dat ze hem op school een keer goed uitlachten, scoiale druk werkt het beste. Wreed misschien, maar wel waar. De juf heeft het ook al in een groepsgesprek in de klas behandeld, nits helpt.
Echt, ik weet vrijwel zeker dat het puur nonchalance is!

Wie herkent dit gedrag?

Gr, Astrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Negeren

Heb je al geprobeerd het totaal te negeren? Het is moeilijk, ik spreek uit ervaring en je moet een lange adem hebben. Maar het hielp wel. Uiteindelijk kreeg hij er zelf een hekel aan en begon zelf droge onderbroeken aan te trekken. Toen hij een half jaar later weer in zijn broek plaste (omdat hij boos op me was), heb ik hem zijn eigen onderbroek laten wassen. Ook dat hielp.

Maxime

Maxime

29-10-2008 om 18:20

Inderdaad zelf laten doen

Hoi,

Ik heb hier eeder een draadje over gelezen. Ik zou hem het dus heel vervelend laten vinden door: altijd als hij in zijn broek heeft geplast laten douchen,("je hebt nu plas op je en dit is vies") dit is voor hem denk ik vervelend omdat hij dan echt uit zijn spel gehaald wordt. Ook weer niet te lang laten douchen zodat hij dat weer leuk vindt. Na het douchen hem alles verder zelf laten regelen. Dus zelf afdrogen en weer zelf aankleden. Plast ie weer in zijn broek? Zelfde ritueel. Volgens mij gaat hij dat echt vervelend vinden iedere keer en hopelijk zelf bedenken dat op tijd naar de wc gaan toch iets handiger is.

Maxime

Puck2

Puck2

30-10-2008 om 07:50

Maar ook

ook al weet je bijna zeker dat het nonchalance is: toch zou ik uit laten sluiten dat er een lichamelijke oorzaak is. Ook al doet je kind nonchalant, misschien is dat gewoon een houding. Je ziet dat wel vaker, ook bij kinderen die bedplassen, maar dan zitten ze er uiteindelijk toch wel degelijk mee. Als bekend is dat lichamelijk geen oorzaak is dan kun je de tips van Genista en Maxime goed uitproberen.

Pippin

Pippin

30-10-2008 om 08:41

Net als puck

Ik zou ook naar de huisarts gaan. Sommige kinderen gaan van obstipatie in de broek plassen. Vooral omdat het soms een week wel goed gaat en dan opeens niet.
Je kan heel goed obstipatie hebben en toch elke dag poepen. Sommige kinderen lopen echt maanden rond met obstipatie zonder dat iemand het merkt.
Pippin

woes

woes

30-10-2008 om 10:57

Tip

Mijn zoon, ook 6, plaste ook nog dagelijks in zijn broek, soms ook meerdere malen. Ik heb toen met hem (gelezen op oo) de afspraak gemaakt dat hij op vaste tijden zou plassen. Bijv. 's morgens en 's middags voor hij naar school gaat. Dan weer om 4 uur (even nadat hij wat te drinken heeft gehad). Na het avondeten en voor hij naar bed gaat. Dit bracht voor hem rust (en voor mij ook) en ging eigenlijk al heel snel goed. Nu is hij supertrots dat hij (bijna) elke dag droog is. Dit was voor ons een eenvoudige tip, maar groot succes.
Jullie ook veel succes gewenst.

Je hebt gelijk puck..

Ik heb een nonchalante mannelijke bedplasser van net 8 (zie hierboven ergens). Ook hij heeft een periode gehad dat het overdag niet altijd goed ging. Hij had echt zoiets van: Joh, als ik nou net doe of er niets gebeurd is, dan is er toch niets gebeurd?! Nou zijn jongens wel makkelijk hoor
Na een goed gesprek en bij een kroelmomentje zei hij dat hij moe was. Misschien geen big deal voor ons, maar wel voor hem. Onze jongste zoon is een heel jonge leerling en school kostte hem zoveel energie, dat hij het van vermoeidheid af en toe liet lopen, er gewoon te laat aan dacht, wat dan ook.
We hebben zijn bedtijd aangepast (eerder naar bed en dan ietsje langer lezen) en een tijdje rustmomenten ingebouwd. Na school even op de bank liggen en een boekje voorlezen (vindt hij nog steeds lekker) of een filmpje kijken, een spelletje met hem doen aan tafel. Hij had in die tijd ook geen energie meer voor vriendjes en de voetbaltraining was een drama. Ondertussen hebben we hem regelmatig laten plassen en hem inderdaad ook zelf laten regelen dat hij zijn natte kloffie omruilde voor een droge via een wasbeurtje.
Het heeft tijd nodig, maar hij kwam vanzelf weer in het ´gareel´.
Astrid, ik wens je heel veel succes en vooral een lange adem met veel geduld. Het komt goed meid!

Puck2

Puck2

30-10-2008 om 13:26

Mamasas

Ik had ook idd jouw draadje hierbij voor ogen toen ik het hier opschreef. Daarin schreef je eerst dat het je zoon niet uitmaakte en later dat hij toch wel degelijk gemotiveerd was om er van af te komen. Fijn dat er bij jullie nu weer een stijgende lijn in zit.

Z0nnetje

Z0nnetje

30-10-2008 om 20:11

Helpen!

Ik herken veel in je verhaal. Onze zoon was ook nonchalant maar bleek achteraf enorm met zijn broekplassen (& poepen!) te zitten.

Wat hier hielp is een schema waarop stond wanneer hij naar de WC moest (ca 8x per dag). Wij hebben hem helpen herinneren, hij ging zonder verzet naar de WC. 's morgens en 's avonds moest hij langer blijven zitten en lazen wij een boekje voor.

Het hele probleem, waar we al tijden mee tobden, was echt in één keer over! Kind werd ook weer vrolijk en nooit meer vieze broeken.

Echt... ik heb zo'n spijt achteraf van het negeren en mopperen, hij kon er echt niets aan doen, was door het rare ophouden van ontlasting & plas de gehele controle kwijt.

suc6!

Marjolein

Marjolein

01-11-2008 om 14:30

Tja en toch...

Onze zoon heeft (had) dezelfde problemen. En we hebben werkelijk alles geprobeerd, belonen, straffen, bespreken, schema's. Uiteindelijk zijn we na lang aarzelen toch naar de huisarts gegaan en bij een uroloog terecht gekomen. We kregen pilletjes. Eerst nog aarzelingen (want ja zo fijn lezen die bijsluiters niet) en ook het eerste gesprek liep raar. Wij dachten dat ze eerst alles uit zouden sluiten voor er een behandeling kwam. Nu werd gekeken of de behandeling niet direct het probleem oploste. En ja hoor. Hij slikt die pilletjes en het gaat uitstekend! Bijna één miljoen mensen in Nederland schijnen een zwakke blaasspier te hebben. En daar helpen die pillen dus bij.Ook wij waren ervan overtuigd dat onze zoon gewoon nonchalant was, hij deed er ook niet moeilijk over als hij nat was, maar er veranderde ook niets als we hem zelf alles oplieten ruimen etc.

Wij hebben de stap gezet toen hij 8 was. Nu denk ik wel eens: ook al leek hij nonchalant, wat hébben we dit kind aangedaan nu de oplossing zo makkelijk blijkt. En natuurlijk als medicatie niet nodig is moet je het vooral laten. Maar ik wilde je toch even op het bestaan van die pilletjes wijzen. En wij hebben overigens geen last van alle bijwerkinen die dit middel zouden kunnen hebben. dus wat dat betreft hebben we geluk.

Succes ermee
Marjolein

Puck2

Puck2

03-11-2008 om 08:38

Marjolein, graag verduidelijking

Marjolein, met de kreet "pilletjes tegen een zwakke blaasspier" kan niemand iets. Kun je er de werkzame stof of merknaam bijzetten?

De mijne is aan de pil...

...voor het 's nachts bedplassen. Het is nu sinds een week helemaal droog. Het goedje heet desmopressine-acetaat en de fabrikant heet Sandoz. 1 tabletje voor het tandenpoetsen en droog is het bed!

Marjolein

Marjolein

06-11-2008 om 19:53

Vragen bij de huisarts

Het ging mij er meer om aan te geven dat de oorzaak écht ook wel eens puur lichamelijk kan zijn en dat gedrag er dan niet zoveel aan kan veranderen. Verder lijkt het mij dat je dat dan met een arts moet bespreken, die de pilletjes vast kent.

Het is een naam waarvan je denkt, oké dan. Maar goed daar gaat'ie Oxybutynine, ook van Sandoz.

Marjolein

Puck2

Puck2

07-11-2008 om 13:20

Desmopressine niet voor overdag

Voor zover ik nog weet is desmopressine niet geschikt om te gebruiken als middel bij het overdag zindelijk krijgen. Je moet toch op vochtinname letten (niet te veel drinken) en voor een nacht is dat te doen, maar voor een hele dag wordt dat een te lange periode.
Oxybutinine werkt tegen een overactieve blaas (het ontspant de blaasspier zoals Marjolein al eerder had aangegeven) en is dus een middel met een heel andere werking en kan dus ook alleen maar gebruikt worden als een overactieve blaas de oorzaak is van het niet zindelijk worden.

Puck2

Puck2

12-11-2008 om 19:27

Christel, goed lezen

Christel, je doet overkomen alsof ik gezegd heb dat oxubutynine ook niet voor overdag is. Natuurlijk krijg je oxybutynine wel voor overdag mee. Ik heb alleen aangegeven dat desmopressine (dat is iets heel anders met een heel ander werkingsmechanisme dan oxybutynine) niet voor overdag is.

christel 4kids

christel 4kids

12-11-2008 om 19:45

Ja heb niet goed gelezen

ja misschien heb ik niet goed of te snel gelezen.
Ik hoop dat ik je niet heb beledigd anders sorry hoor was niet de bedoeling.

Puck2

Puck2

13-11-2008 om 09:21

Nee hoor christel

Je hebt me helemaal niet beledigd hoor, maar straks zijn er mensen die gaan veronderstellen dat beide middelen misschien hetzelfde zouden zijn o.i.d. of die op basis van jou posting zouden denken dat de oxybutynine overdag een soort uitzondering zou zijn of zo. Dus mijn mailtje was gewoon voor de volledigheid bedoeld. Het zou tenslotte jammer zijn als mensen verkeerde informatie krijgen en daardoor mogelijke behandelingen niet kennen.
En ik hoop dat het met jouw kind goed gaat komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.