Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-07-2012 om 22:50
even situatieschets: we hebben alweer even vakantie, de kinderen hebben zich vermaakt maar niet uitbundig of zo (vanwege het weer); ik maak me nu wat zorgen om jongste van 3, zoon, net 8. Ik weet niet, heel vaag. Hij is een flink aantal dagen eigenlijk al veel te laat naar bed gegaan, hij lijkt eigenlijk niet moe daardoor maar hij heeft nu iets vreemds vind ik. Hij lijkt wel niet 'vrolijk' en stil; hij heeft (oorzaak of toevallige bijkomstigheid)?? ook nogal angst voor een of andere film die hij een tijd geleden heeft gezien, blijkbaar toch eng (bij oma), die zijn neefje laatst weer oprakelde; moet hij echt huilen als we het er over hebben. Slaapt moeilijk in. Vandaag pretpark: hij was blij maar absoluut niet zo uitbundig als normaal.
Ook vond ik dat hij niet goed at.
Ik vlieg ook niet meteen naar de dokter, ik wil hem nu een paar dagen (en liefst langer) meer structuur in het slapen aanbrengen (want hij is altijd vroeg op, dus weinig uitslapen); zou dat het kunnen zijn?? of is het een 'sprong'?? Hij zei ook: ik kan niet lachen, weet niet wat ik heb en ik kan niet meer praten hij is dus gewoon stiller dan normaal. Nou ja, ik ben even mijn verhaal kwijt, wat vinden jullie??
20-07-2012 om 23:01
Wel erg vaag ja
Inderdaad zie ik niet direct aanleiding om naar de dokter te gaan, want ook bij de dokter moet je wel kunnen aangeven waar je nou eigenlijk precies last van hebt.
Het kan natuurlijk heel goed dat hij doodop is na een druk schooljaar, zich in de vakantie stort met weinig slaap (doen mijn kinderen ook) en daar dan weer apatisch of overgevoelig van wordt.
Dus ik zou inderdaad proberen weer wat structuur terug te brengen en niet meteen problemen zien die er (nog) niet zijn.
Overigens ging ook mijn jongste op die leeftijd ineens heel fantasievol om met films, en werd er ineens van alles eng en moest er weer een nachtlampje aan op zijn kamer. Dus niet alles hoeft puur van het slaapgebrek te komen.
Het belangrijkste is dat jij als moeder niet de bezorgdheid zelve gaat uithangen. Jij moet gewoon rustig blijven en niet meegaan in zijn buien (van welke aard die dan ook mogen zijn). Observeer in stilte, stuur zo onmerkbaar mogelijk bij en probeer ontspannen te zijn, dat heeft ook z'n weerslag op hem.
Sterkte ermee!
Margje
20-07-2012 om 23:06
Tsja
Ik weet het natuurlijk niet want ben geen dokter en ken je zoon niet. Maar ik heb zelf wel 2 zoons en mijn jongste is 10 en die kan echt niet dagen achter elkaar laat naar bed. Oudste heeft dat altijd wel gekund, dus blijkbaar verschilt het per kind. Maar als ik jongste een paar dagen te laat in bed stop, dan merken we de gevolgen zeker. Hangerig, stil, geen eetlust etc. Als ik jou was zou ik inderdaad een paar dagen structuur aanbrengen. Eet hij wel de gewone dingen? Of is er ook een makkelijk zomerritme met iets ongezondere dingen dan normaal ingeslopen? Ik zou dus een paar dagen streng zijn. Het is weekend dus misschien kan je iets vroeger eten? Dan lijkt de avond toch nog heel wat, maar kan hij wel op tijd gaan slapen. En verder wat gewone gezonde dingen eten en zorgen dat je hem een beetje bij je houdt en in de gaten houdt. Als het dan over een paar dagen nog zo is, ga je gewoon alsnog naar de huisarts.
20-07-2012 om 23:06
Tja
wat ik ook vond vanavond: hij was wat bleek (ondanks hele dag zon!); tja, hij is ook erg gevoelig dus ik snap wat je bedoeld; zal proberen minder aandacht er op te vestigen en gewoon leuke dingen doen. hoop dat het gewoon een groei'stuip' is (heeft ie best sterk qua geestelijke 'sprongen')...
21-07-2012 om 19:37
Klinkt als moeheid
Zoals ik het herken bij mijn dochters. Snel huilen, stiller, bleek zien, moeilijk inslapen (klinkt raar maar hoort bij mijn meiden bij vermoeidheid).
Succes ermee, Saskia