anoniempje
21-02-2013 om 22:44
Zoon van bijna zes wil haren niet wassen
Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen.mijn zoon word volgende maand zes en het is eigenlijk al 2 jaar zo dat hij niet wilt dat zijn haren worden gewassen of geknipt!knippen doet een vriendin nu en zijn papa mag het ook maar ik niet.hij heeft een onwijze hekel aan haren wassen en eigenlijk is er nooit wat geks gebeurd waardoor hij zo Doet!het is een gevoelig kereltje en overal heel voorzichtig in geweest heel anders dan zijn zusje!alles in zijn ogen doet gelijk pijn zelfde als nagels knippen ook zon ramp!hij gaat al vanaf baby af aan in bad.
Tips hoe we deze angst kunnen overwinnen?

Jippox
22-02-2013 om 11:35
Hier
Hier is het ook een tijd moeizaam geweest. Een duikbril (of zwembrilletje) op kan soms helpen. Zit hij al op zwemles? Hoe gaat het daar? Hier hielp de zwemles om opeens wel met het hoofd onder water te durven. Toen was haren wassen ook niet zo'n punt meer.

amk
22-02-2013 om 14:29
Hoe
hoe was je zijn haren? Met de douche of met een bekertje.
Mijn dochter vind douchen gewoon pijnlijk omdat je alle druppeltjes zo hard op je huid voelt komen. Alsof ze steeds geprikt wordt door spelden.
Sinds we zijn overgestapt op met een bekertje het water zachtjes over haar hoofd te laten stromen gaat het al stukken beter. Ook houdt ze een washandje voor haar ogen. Dus hoewel ze nu 7,5 is worden haar haren nog door mij gewassen omdat ze geen handen vrij heeft om dat zelf te doen.

Nowee
22-02-2013 om 19:00
Tip van de ergotherapeut
Uitspoelen met een washandje om de douchekop. Dochter had nogal problemen met "dingetjes" op haar huid: per ongeluk een stipje viltstift op haar hand leverde dagenlange drama's op bijvoorbeeld. Net als de dochter van amk bleken de druppels gewoon te pijnlijk voor haar te zijn. Vaak heeft ze ook nog een washandje voor haar ogen. Sinds we het met dat washandje om de douchekop uitspoelen is er zelden meer een probleem geweest met haren wassen.

judiths mama
22-02-2013 om 19:45
Zelf laten doen
Hier was het ook een drama, gelukkig zijn ze er nu overheen gegroeid. Echt krijsen soms, dat ik dacht: wat zullen de buren wel niet denken...
Toen we ze zelf haren lieten wassen ging het wel een beetje beter. Of ik telde tot twintig (of terug) en daarna was ik klaar. Dat ze wisten hoe lang het uitspoelen nog zou duren.
Ik krijg ineens weer een beeld van vroeger. Mijn zusje had er ook zo'n hekel aan en daar had mijn moeder op een gegeven moment een ding voor gekocht wat om haar hoofd kon, net de rand van een lolobal zeg maar. Geen gezicht dus eigenlijk, maar je hebt wat over voor je kind, hè!

anoniempje
22-02-2013 om 19:57
Gelukkig
Ik ben zo blij dat er hier meerdere moeders zijn die het herkennen!ik doe het met een beetje water telkens in zijn haren en een bekertje.terwijl als hij gaat zwemmen bijv hij helemaal niet doorheeft dat zijn haren nat zijn en nee hij heeft nog geen zwemles hij staat nog op de lijst van wachtende!maar elke zomer ga ik zovaak mogelijk met ze zwemmen!hij trekt zijn zusje mee want die is 3,5 en die krijst ook al dat ze het niet wilt!het was helemaal een ramp toen ze van de zomer luizen hadden heel de straat werd bij elkaar gekrijst regelrechte ramp daarna hebben ze het nooit meer gehad luizen bedoel ik dan.ze gaan altijd in een hele grote teil onder de douche ik zal eens aan hem vragen of de druppels van de douche zeer doet!bedankt voor de tips dacht echt dat ik de enigste was!

Ginny Twijfelvuur
22-02-2013 om 20:49
Wat een tip savon
Dat gaat vast wel werken bij mijn inmiddels 11 jarige dochter.
Ook ik heb nog lang haar haren gewassen, daar zijn we eigenlijk pas een half jaartje geleden meegestopt. Ze had nogal wat aanmerkingen op mijn uitspoeltechniek en dat vond ik dus een mooi moment om het maar weer eens zelf te laten proberen

An
23-02-2013 om 17:17
Niet wassen
Dat hebben we hier ook gehad. Tot iemand zei (was hier op het forum)dat haren uitspoelen genoeg is. Dat hebben we wel 2 jaar volgehouden. Alleen maar uitgespoeld. Het werd echt, ECHT! niet viezig of zo. Nu is hij 10 en zijn de problemen met uitspoelen en wassen voorbij. Het gaat dus over
Succes hoor!
An

bloempje
24-02-2013 om 11:37
An, ook bij meisjes?
An, ik vroeg me af of dat ook goed werkt bij meisjes met dik en behoorlijk lang haar? Het idee spreekt me wel aan namelijk.
Nu doen we het vanwege veel klitten zo: shampoo, uitspoelen, haarmasker, uitspoelen, cremespoeling, uitspoelen. Een heel karwei dus...

Elx
24-02-2013 om 11:57
Werkt uitspoelen
Ja, werkt echt; alleen uitspelen. Ik was dochters haren alleen als er bv verf of andere viezigheid in zit. Wel vaak uitspelen met water en dan 'leave-in conditioner' in haar. Dan meteen borstelen en kammen en klitten gaan er dan makkelijk uit. Met droog haar, of nat haar zonder crème spoeling is t echt een ramp. Geen werk bijna.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic
24-02-2013 om 14:13
Niet alleen uitspoelen
Ik ken ook een kindje waarvan het haar alleen wordt uitgespoeld, en dat ruik je echt wel. Het wordt op termijn nogal muffig. Het haar van mijn kinderen heb ik ook lange tijd met een bekertje uitgespoeld. Dat ging prima. Ze hielden dan een droog washandje voor hun ogen, en ik gooide er max. 10 bekertjes overheen. Cremespoeling mengde ik meestal door de shampoo.

An
24-02-2013 om 15:02
Bloempje
Geen idee. Ik zou het eens 4 weken uitproberen. Wel een beetje guhl antiklit erin na het uitspoelen? En, echt waar Vic, z'n haar rook niet muffer dan nu (nu hij het wel wast) na 1 dag wassen.
Groet, An

moeder van 3 grotere kids
24-02-2013 om 20:22
Niet zo zoetsappig
ik heb altijd een hekel aan dat gezeur gehad, hop, washandje voor de ogen en hoppa, wassen. gaat vanzelf over.
niet te vaak de zin geven, volgens mij is dat wat erg vaak gebeurt als ik hier (en in andere rubrieken) zo lees.

Moeder van twee grote kinderen
25-02-2013 om 02:58
Niet forceren
Haar wassen hoeft helemaal niet vaak, lees de 'no poo' informatie op internet maar eens.
Douchen is slecht voor je huid, dus dat doen we zelden. De kinderen hebben hier jarenlang haar alleen met water uitgespoeld, hooguit 3 of 4 keer per jaar met shampoo, meestal bij kapper. Rook echt niet muf. Pas bij aanvang van puberteit moest het vaker gebeuren.
Waarom zou je een kind hier in forceren?

Vertigo
25-02-2013 om 10:37
Inderdaad
Hier vraag ik soms: 'even haren wassen?' En soms vinden ze het ok, hangen ze hun hoofdje over rand en is t zo gepiept.
Zoniet, dan wordt het gewoon nat van het badderen, ook goed. Ze gaan ook regelmatig zwemmen en dat fijne chloor is vast heel reinigend, haha.
Hun haar gaat er echt niet snel vettig uitzien zoals bij mij wel gebeurt hoor.
Ik zou t lekker laten.

moeder van 3 grote kids
26-02-2013 om 12:22
Eens
ben het eens: wassen hoeft helemaal niet vaak. Maar dan moet toch het haar nat worden...

Wikke
27-02-2013 om 16:25
Niet wassen, nauwelijks uitspoelen
Mijn zoontje van 5 heeft een prachtige volle haardos, die ik expres niet heel kort laat knippen (of zelf knip). Hij heeft ook een hekel aan haarwassen.
Een ander probleem was dat hij al een paar keer buisjes in zijn oren heeft gehad. Dan moet je oppassen met water en zeep. De eerste keer had hij veel last van een loopoor. Dat is toch een soort ontsteking, dus dat wil je liever niet (en gedoe met doktersbezoek, druppels, viezigheid, het stinkt, etc.) Bij de tweede keer buisjes heb ik daarom besloten om zo min mogelijk haren te wassen en zelfs zo min mogelijk water in de buurt van de oren te laten komen. Nou dat hielp! Geeneen keer een loopoor gehad. En zijn haar bleef er prachtig onder.
Dus wij wassen alleen zijn haren als er echt viezigheid in is gekomen. Bijvoorbeeld toen hij de open vacuumverpakking van de gerookte zalm als muts had gebruikt
Maar verder spoelen we alleen met water. En zelfs dat nauwelijks. Als hij in bad gaat en met de douche speelt, dan maakt hij er meestal wel zo'n waterballet van dat zijn haar wel vaak nat wordt. Ik vind het ook beter als hij het zelf doet. Echt bewust uitspoelen met water doen we nauwelijks.
En zijn haar ziet er prachtig uit, helemaal niet vet, en het ruikt ook niet vies.
Één keer hebben we zijn haren met anti-luis siliconenspul behandeld (nou ja, twee keer dus, na een tijdje moet je het herhalen). Dat is hardnekkig spul en spoelt er niet zomaar uit. Op de gebruiksaanwijzing staat dat je het een aantal maal met shampoo moet uitwassen. Maar ook dit hebben we vooral met water uitgespoeld en eenmaal met shampoo gewassen, en het resultaat was goed genoeg.
Dus: maak je niet druk maar kies de makkelijkste weg.
Er is zelfs een "no shampoo"-beweging. Die stelt dat als je je haar nooit met shampoo wast, dat het dan ook niet nodig is. Soort zelfreinigend vermogen van het haar. Ofwel: shampoo is "verslavend". Voor mezelf lijkt dat me niet geschikt, maar bij zoon werkt het prima!
Ik had trouwens als kind ook een enorme hekel aan het haarwassen. Het kan aanvoelen als een soort "waterboarding light". Dus ik heb alle begrip als een kind er een hekel aan heeft. En als het dan niet nodig is, waarom zou je het dan doen? Kind gaat echt wel op een gegeven moment zelf het haar wassen.

evangeline
05-03-2013 om 13:26
Niet onder de douche
hier worden de haren gewassen aan de wastafel. Onder de douche vinden mijn kinderen te nat....
Als ik het bij de wastafel was vinden ze het heerlijk, gezicht wordt niet overspoeld door een golf water, geen shampoo in de ogen. Ze zijn nu 11 en 9 en de oudste doet het vaak zelf onder de douche, maar het liefst nog steeds aan de wastafel. En hier is haren wassen vooral bij de jongste wel nodig. Wat hij allemaal niet in zijn haar smeert. Van dingen die erin horen zoals gel tot zand. Ik vrees dat ik gewoon een vies kind heb!

Stelle
07-03-2013 om 09:40
Tellen
Hier ook een waterhater, die wel eens per week z'n haren moet uitspoelen. Ik gebruik ook nooit shampoo en nee, heb geen kind met vet of muf hoofd. Wel houdt hij een droog washandje voor de ogen, hoofd achterover en: mee tellen! Ik heb met zoon afgesproken dat het uitspoelen altijd (!) binnen 10 sec gebeurd is (wel langzaam tellen!). Dat hielp hem wel. En als tegenprestatie mag hij, als het eens langer zóu duren, mijn hoofd onder de kraan duwen. Is gelukkig nog nooit nodig geweest...