Bird
10-01-2014 om 10:16
Zoontje (4) is zindelijk maar wil alleen in luier poepen
Mijn zoontje van net 4 wil alleen in zijn luier poepen, niet op de wc. Hij is wel al zindelijk en plast zelfstandig op de wc.
Ik kan er niet achter komen wat hij er eng aan vindt. Maar het is echt wilde paniek als ik hem geen luier geef en vraag of hij op de wc wil poepen.
Tot nu toe hebben we er niet al te veel aandacht aan besteed. Behalve dat we hem regelmatig vragen of hij op de wc wil poepen en dat we hem een mooi cadeau voor hem klaar hebben staan als het lukt...
Op school houdt hij zijn poep op. En wacht tot hij thuis is.
Toen ik een keer onder de douche stond en hem geen luier kon geven heeft hij op de grond gepoept, vlak naast zijn potje. En niet om stout te doen, maar echt uit angst.. Hij vond het verschrikkelijk.
Zijn er meer ouders die onlangs hetzelfde hebben meegemaakt en hoe hebben jullie het opgelost?
Bird

guera
10-01-2014 om 10:44
Mijn dochter zelfde verhaal. Wij gaven de luier zonder morren met de opdracht wel op de wc te poepen in de luier. Staand naast wc mocht ook maar wel in wc hokje zeg maar. Na paar weken deed ze het gewoon op de wc.
Succes

Polletje Piekhaar
10-01-2014 om 10:54
is een bekend probleem
maar je moet niets forceren! Gewoon inderdaad in de luier, maar wel zittend op het toilet. Desnoods in eerst instantie met de deksel van de pot dicht. Ik zou ook een kleine beloning geven als hij dit doet; dat is dan de eerste stap.

Jasam
10-01-2014 om 14:10
Of het geluk was
of consequentie, heb ondertussen 14 kinderen voor hun 4e zindelijk gekregen, zonder rigoreuze maatregelen. Oppaskindjes incluus.
Op dit moment nog 1 te gaan, maar die is nog geen jaar.

Katniss
10-01-2014 om 15:56
Meer geluk dan wijsheid
Die van mij zijn een paar maanden voor ze 4 werden 'vanzelf' zindelijk geworden. Sommige kinderen hebben er wat meer tijd voor nodig.

Jasam
10-01-2014 om 16:19
@Katniss
Een kind van 4 die met opzet op de grond gaat zitten poepen mag het iid zelf opruimen van mij.
Hier heb je papier, een krant, een emmer en een doekje, alsjeblieft.

Jasam
10-01-2014 om 19:53
Tip van meedenker
Hang een spiegel op in de WC, daar mag hij op tekenen met whiteboardstiften als hij iets in de pot achterlaat, 't schijnt te werken.

Ginny Twijfelvuur
10-01-2014 om 20:29
Schijnt vaker voor te komen
Volgens mij zijn er hier al vaker draadjes over geweest. Precieze oplossingen weet ik niet meer, maar volgens mij was het iets van aanwennen door in de luier te laten poepen en dat langzaam af te bouwen door een gat in de luier te knippen.
Jasam toch, ik schrik af en toe echt van jouw denkbeelden. Had je ook nog oplossingen voor mijn jongste die pas op ruim 4 jarige leeftijd overdag helemaal zindelijk was? Ook zelf poetsen en dweilen? Ik hoop dat je wel beseft dat wat jij voorstelt, tegen alle adviezen in gaat...

Pien
10-01-2014 om 20:41
Geef het de tijd
Zoiets gaat echt vanzelf een keer beter. Kennelijk is er iets wat hij heel eng vindt aan het poepen op de wc. Inderdaad gewoon de luier geven en hem wel daarmee op de wc laten zitten (of in stapjes daar naartoe werken).
Jasam, fijn dat je zoveel kinderen zindelijk hebt gekregen, maar als het niet lukt, dan lukt het niet. Dan klinkt het wel hard naar anderen toe om zo te zeggen van laat hem zelf maar schoonmaken. TO zou het hier niet posten, als het geen echt probleem voor haar en haar zoontje was.
Ik heb zelf een kind van 4 jaar en 2 mnd dat momenteel met een poep-probleem van andere aard kampt, maar daar open ik wellicht wel een ander draadje over.

Jasam
10-01-2014 om 20:55
Er wordt gewoon teveel gepamperd
Al mijn kinderen zijn groot geworden met katoenen luiers, dan wil je echt wel je best doen om ze zo snel mogelijk op het potje te hebben.
En dan lukt het ook wel!

maccicha
10-01-2014 om 20:58
Jasam
Hoe meer ik van je lees hoe enger ik je vindt. Een kindje van 4 zijn eigen troep opruimen? Ik zou voor geen goud mijn kindje aan jouw gastouderschap toevertrouuwen...erger nog, ik vind dat er een melding moet komen over jouw gastouderschap met de rigide zienswijze die je toepast.....

Jasam
10-01-2014 om 21:09
40 jaar geleden
was het heel normaal dat een kind van 2 gewoon zindelijk was.
Dan had je het echt wel gehad met luiers uitspoelen, en vaak de tweede in de luiers er al achteraan.
...en dan eentje van 4 die met opzet op de grond poep?
Ik ben duidelijk van een andere generatie.

Annet
10-01-2014 om 21:22
Ik zit hier heel dubbel in
Mijn eigen kinderen waren overdag zindelijk rond hun 2e verjaardag. Zeg maar net zoals vroeger. Daar is geen grote dwang aan te pas gekomen. Bij één van de twee wel een lichte dwang om voor de eerste keer op het potje te plassen. Daarna was geen dwang meer nodig. Toen hij door had dat hij het kon, wilde hij ook niet meer in de luier plassen.
's Nachts was bij één van de twee een ander verhaal. Daar was een plaswekker voor nodig. Prima, nooit een probleem van gemaakt.
Ik ben geregeld zeer verbaasd over het grote aantal kinderen dat pas tegen de vierde verjaardag overdag zindelijk wordt. Het zou inderdaad aan de luiers kunnen liggen, of aan de veranderde maatschappij.
Misschien leuk voor onderzoek: is een kind eerder zindelijk als er meerdere kinderen in hetzelfde gezin zijn?
Dan hebben ouders helemaal de tijd niet om soepel om te gaan met onzindelijkheid.

Jaina
10-01-2014 om 21:45
maccicha
Wat is er nou weer erg aan een 4 jarig zelf te laten opruimen/schoonmaken? Natuurlijk moet je het wel even na schoonmaken vanwege de hygiëne. Echter een 4 jarige kan al best begrijpen dat het vies is (hij vindt het zelf vast ook vies) en dat het nu tijd wordt om het gewoon eens op de WC te gaan doen. Hem zelf laten helpen met schoonmaken kan daarbij best behulpzaam zijn.

guera
10-01-2014 om 21:51
kind is wel zindelijk!
Het kind is roch zindelijk. Hij voelt wanneer hij moet poepen en vraagt dan om een luier. Dan ben je toch zindelijk? Alleen de wc is ff een ding. Ach ja gaat echt heel snel goedkomen. Sommige kinderen vinden het interessant anderen vinden het eng. Die van mij ook. Ze waren echt zindelijk dag en nacht

Ilva
10-01-2014 om 21:56
afscheid nemen
Bij mijn kinderen gooide ik de poep vanuit de luier in de wc. We zwaaide de poepen uit en namen er echt afscheid van. Dan mochten ze zelf doortrekken.
Ik had ooit gehoord dat kinderen het moeilijk vinden om afscheid te nemen van dingen die van hem/haar zijn. Dus afscheid nemen is belangrijk. Na een tijdje snappen ze dat de poep dus toch door de wc gaat en dan gaan ze vanzelf op de wc poepen. Het uizwaaien zal vanzelf verdwijnen.

Ginny Twijfelvuur
10-01-2014 om 21:59
Onderzoek
Annet, hier: oudste zindelijk met 2,5; middelste met 3,5 en jongste met 4,5...
Jasam: jij zou idd. mijn gastouder niet zijn. Pamperen is niet hetzelfde als je inleven in een kind. Waarom moet dit de hard-way gespeeld worden als het met een beetje aandacht en meeveren ook in een paar weken gepiept kan zijn? Ik vind een kindje van net vier zijn eigen poep laten opruimen echt een verschrikkelijk idee. Waarom moet dit weer met machtsvertoon opgelost worden?

Jasam
10-01-2014 om 22:12
@Ginny Twijfelvuur
Ach wat heet....ik naai lusjes aan hun jasjes die kapot zijn, repareer hun broeken, was hun kleding even uit omdat ze in een plas zijn gevallen, kook soep voor ze omdat ze dat zo lekker vinden, koop beleg waar ze om vragen, breng en haal ze bij vriendjes waar ze mee hebben afgesproken, ga met ze naar het consultatieburo, met ze naar het zwembad, breng ze naar de voetbal en blijf erbij omdat dit gewenst is van de voetbalvereniging, enzenz...
Maar onzin pik ik niet!

Pien
10-01-2014 om 22:16
Toch niet met opzet???
Jasam, je zegt twee keer dat het kind met opzet op de grond poepte. Nee, dat denk ik niet. Het kind moest heel nodig, maar durft het gewoon écht niet. En dat heeft niks met zindelijkheid te maken, want hij gaf heel goed aan dat hij moest. Alleen kon hij geen luier krijgen en poepte in paniek op de grond, want: minder eng dan op de wc en op dat moment zijn enige oplossing. Dat doet ie dan toch niet expres om de grond vies te maken ofzo?

Jasam
10-01-2014 om 22:31
Oke, volgens mij is hier sprake van een generatiekloof
Tip: Doe je kindje voortaan een katoenen luier om, ik geef je op een briefje dat ze zeer snel zindelijk zijn.
Die dingen zijn nat en zwaar!

Wilgenkatje-
10-01-2014 om 22:54
Tja
K ben het enigszins met jasam eens. Het is toch raar om een kindje een ( dure) luier aan te geven om in te poepen ? Dan ben je te lang doorgegaan met luiers hoor. Ik ben ook van de katoen generatie en onze kinderen droegen echt korter luiers dan de pamper- ukkies van nu. Natuurlijk was er weleens een ( poep) ongelukje, dat hoort erbij, geen probleem. Maar met 4 niet op een potje of wc poepen, tja.

Jaina
10-01-2014 om 23:11
Annet
Hier waren ze tussen de 20 maanden en 3,5 zindelijk. Mijn eigen ervaring is dat als ik bij de oudsten er intensiever mee bezig was en dat ze inderdaad eerder zindelijk waren. Bij de jongsten had ik er minder zin in en heb dus meer gewacht tot ze het zelf aangaven en dat duurder inderdaad een stuk langer. Tegenwoordig hebben meer ouders een laissez-faire houding wat betreft het zindelijk worden en dan duurt het inderdaad naar mijn mening een stuk langer. Als je er zelf wat meer mee aan de slag gaat dan zijn ze wel eerder zindelijk.
Mijn kinderen droegen trouwens wel pampers. Ik had niet de moed voor katoenen luiers. Katoenen luiers zijn misschien wel beter inderdaad. Ze voelen dan wel eerder dat ze wat gedaan hebben. Daarnaast is het wassen zo vervelend dat je als ouder misschien ook wat meer er boven op gaat zitten.

Inanna
10-01-2014 om 23:14
zoon durfde ook niet
Mijn zoon weigerde ook op de wc te poepen. Ik gaf hem gewoon een luier als hij daar om vroeg. Katoen had geen verschil gemaakt, hij kwam naar me toe, vroeg een luier, verstopte zich achter mijn stoel en als hij klaar was ging de luier weer uit. Hij was toen 2 en het ging over. De angst om op de wc te poepen was echt heel erg groot, ik heb het 1 keer proberen te forceren, hem gewoon geen luier gegeven, toen hield hij gewoon helemaal op, wat het probleem alleen maar groter maakt, want dan gaat het ook nog pijn doen.
Wat wij deden was na het poepen de luier leeggooien in de wc en uitzwaaien inderdaad, verder was ik ook niet vies van belonen, snoepjes, mini-ijsjes, speelgoedautootjes, ik heb het allemaal ingezet.
Hij is nu 12 en ik hoef hem nooit meer te belonen voor het naar de wc gaan
Zelf laten schoonmaken is op zich misschien niet eens zo erg, al zou ik persoonlijk een kind geen poep op laten ruimen, maar in dit geval zie ik een kleuter voor me die al overstuur is en die je dan ook nog laat schoonmaken, ik kan me zo voorstellen dat dat heel hard aankomt bij het kind in kwestie.
Mijn broertje, nu 35, was overigens pas dag en nacht zindelijk toen hij ruim 6 was, mijn buurjongen was nog ouder. Dus ook in die generatie ging het niet altijd vanzelf.
En voor het onderzoek, mijn jongste was bijna 4 eer ze een keer zindelijk was.

Ginny Twijfelvuur
11-01-2014 om 00:32
We gaan het niet eens worden Jasam
Ten eerste heeft niet op de wc durven poepen niets met het dragen van pampers te maken. Het is namelijk een soort van fobie. Mijn buurmeisje had het vroeger ook, die was allang met anderhalf zindelijk, werd panisch als ze moest poepen.
En ten tweede zou voor mij wat je allemaal wel doet niet op wegen tegen dat ene. Of je hebt geen idee wat er speelt, of je gaat er te hard in. Ik vind je ieder geval erg rigide.

Mussie
11-01-2014 om 09:22
Precies hetzelfde gehad
Mijn zoon had precies hetzelfde. Hij was net zindelijk toen hij naar school ging maar wilde perse poepen in z'n luier. Hij deed het echt niet op de wc. Op school hield hij het op en als hij thuis kwam vroeg hij meteen om z'n luier. Toevallig waren we toen voor iets anders voor hem bij de kinderarts en die heb ik toen om raad gevraagd. Het was een vrij ouderwetse kinderarts, dik in de 60, dus zo eentje die ook nog heel goed wist hoe het vroeger ging. Maar hij zei heel geruststellend: Ach mevrouw, dat gaat vast vanzelf over. Ik heb daar toen maar op vertrouwd en eigenlijk niets gedaan. Ook niet samen luier leeggooien ofzo. En ineens was het over toen hij 4,5 was. Echt van de een op de andere dag.
Ik kende natuurlijk ook de theorieën over katoenen luiers en hoe kinderen vroeger allemaal eerder zindelijk waren. Maar ik geloof absoluut niet in dwang bij een angstig kind. Volgens mij is dat heel heel erg schadelijk en natuurlijk ook nog eens heel gemeen. Mijn kind was ook echt bang. Hij is nu trouwens een puber van 15 en ik heb nog steeds toiletdiscussies met hem, omdat ik hem ervan verdenk de bril niet altijd omhoog te doen als hij plast. Jakkes!

Dendy Pearson
11-01-2014 om 11:42
Over zelf opruimen en poepen in luier
Als mijn kinderen op 4-jarige leeftijd bewust op de grond zouden kakken, dan mochten ze dat toch ook echt zelf opruimen. Helemaal niet zielig vind ik.
Mijn dochter heeft tot haar 5e in bed geplast. Daar hebben we nooit zo;n punt van gemaakt, maar ik kreeg op een bepaald moment wel het idee dat ze gewoon geen zin had om naar de wc te gaan 's nachts. De plas lag nl. nooit daar waar ze sliep in bed.
Advies van de leerkracht hiervoor was ook: geen punt van maken, maar wel zelf laten oplossen. Omdat je van een 4-jarige niet kan verwachten dat het zelf een bed verschoont, legde ik een badlaken klaar wat ze er dan overheen kon leggen met de boodschap dat ze me niet meer wakker mocht maken en het zelf moest regelen. Gek genoeg was het toen na 2 nachten over.
En over dat poepen in een luier: ik zou er niet zo;n punt van maken. Als je alles al hebt geprobeert is het het best om het los te laten lijkt me. Komt vast wel goed.

Mussie
11-01-2014 om 12:23
Bewust of niet bewust
Ja daar zit natuurlijk het punt. Is het bewust of komt het door angst? Bij mijn zoon was het echt angst. En aangezien wij Birds zoontje niet kennen en bovendien niet aanwezig waren bij het voorval, geloof ik haar dat hij echt bang was en het ook verschrikkelijk vond. Ik zou er echt geen punt van maken en het gewoon opruimen. Ik denk dat het hele ontlasting-verhaal alleen maar problematischer wordt als je van het opruimen ook nog een kwestie van gaat maken.

Ginny Twijfelvuur
11-01-2014 om 12:45
Daar ben ik het mee eens Dendy
Maar ik geloof niet dat er hier sprake is van expres en bewust....
Maar als mijn 5 jarige in zijn broek plast mag ie ook zelf aan de gang. Daar maken we dan ook weinig woorden aan vuil. Hij krijgt een setje schone kleren, een nat washandje en een handdoek en dan wens ik hem veel succes. En dat gaat prima. Net als dat hij zelf in de keuken een dweiltje mag gaan halen als z'n beker om gaat. En ook dat kan ie prima.

Jaina
11-01-2014 om 13:29
Angst
Soms is het bij angsten juist goed om door te zetten. Kleine angsten kunnen ook veel groter worden als je er te lang aan toegeeft. De drempel om iets toch te gaan doen kan steeds groter worden. Bij doorzetten blijkt soms dat het helemaal niet zo eng is en dat er geen reden was om bang te zijn. Het is natuurlijk niet altijd goed om te dwingen en door te zetten maar toch denk ik zelf achteraf dat ik bij mijn jongste dochter veel meer had door moeten zetten toen ze klein was. Zij was altijd een heel angstig kind en ik geloof niet dat goed is geweest dat ik hier te veel toegefelijk mee ben geweest. Zachte heelmeesters maken soms echt stinkende wonden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.