Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

24-03-2010 om 17:07

Zucht: zoon is ongelukkig maar waarom

Al enkele weken is zoon ongelukkig: nukkig, boos en opstandig, zeurt dat school zo moeilijk is, moeilijke sommen, spelling is niet leuk, gisteren barstte hij in huilen uit toen hij naar school moest in de ochtend. Juf zegt dat hij inderdaad op haar een hangerige indruk maakt. Dat hij het schoolwerk moeilijk vind snap ik niet helemaal, hij had bij de laatste CITO A en B, dus slecht gaat het zeker niet. Ik praat me suf met hem maar krijg er niets anders uit dan dat school zo moeilijk en saai is.
Wel is het zo dat een van zijn beste vriend weg van school is, sinds enkele maanden. Het joch is naar de Vrije School (echt geen optie voor ons). Dus ik weet het niet, ziet met een kind van 8 die veel pubergrillen vertoon. Wie heeft een idee van wat er zich afspeelt. Ik heb volgende week een afspraak met juf maar ze wist het ook niet een twee drie te benoemen,
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sini - je maakt mijn dag weer goed

Mijn zoon heeft het namelijk ook de laatste weken! En ik zocht er al van alles achter. Vorig jaar rond deze tijd liep hij vast op school, en hij is toen versneld. Maar ik kan toch niet ieder jaar in maart een verandering van het schoolprogramma gaan vragen? Hij moet toch ook een beetje meesukkelen gewoon?
Verder gaan de ouders van zijn beste vriendinnetje scheiden, heel vervelende manier ook nog. Mijn moeder is ziek en we hebben vandaag gehoord dat het een progressieve degeneratieve aandoening is aan de hersenen/zenuwen, ook niet leuk. Hij heeft deze week kamp, vindt ie spannend. Vrijdag een sjieke bruiloft, heeft ie veel zin in maar ook spannend, de avond oppas (want diner is té sjiek), heeft ie ook geen zin in....

Kortom sjees ik weet het ook niet. Moeilijk en saai-klachten krijg ik hier ook over school, rekenen en spelling zijn de boosdoeners....

Misschien moeten we allebei gewoon eens een paar weken doen alsof alles ok is en de jongens gewoon de jongens laten...je schrijft "ik praat me suf"; misschien maar even mee stoppen?

Een bevriende moeder zei dat alle kinderen weleens gewoon even erdoorheen zitten... wel logisch ook...

Maar stiekum toch fijn om van jou hetzelfde verhaal te horen.

PS Ik vergeet nog in de opsomming dat mama in de WW zit. Zo zie je maar, heb zelf ook geen overzicht meer!

Julia64

Julia64

24-03-2010 om 21:23

Hier ook gehad

Zoonlief van 8 (wordt in juni 9) heeft een paar maanden gelden ook zo'n periode gehad. Somber (terwijl het normaal gesproken een vrolijk kind is), lusteloos, hangerig, nergens zin in, overal tegenop zien, vage lichamelijke klachten waardoor ik hem regelmatig van school moest halen wegens "misselijk", "benauwd" etc. En oja, ook helemaal geen zin in school, chagrijnig op zondagavond omdat ie de dag erna weer "moest".
Ik kon er maar niet mijn vinger achter krijgen wat er aan de hand was, weliswaar loopt op school technisch lezen en spelling nogal moeizaam (zoon is waarschijnlijk dylectisch) maar normaal gesproken zit hij daar toch niet zo erg mee. Ik heb ook nog aan pesten gedacht, maar dat was het ook niet.
Nouja, lang verhaal kort, op de een of andere manier is het vanzelf over gegaan, zonder dat ik er achter ben gekomen wat er nou aan de hand was. Na een paar weken is hij weer zijn oude, vrolijke zelf.
Nouja, je hebt niks aan dit verhaal natuurlijk, maar misschien is het toch een schrale troost dat het ook "zomaar" weer over kan gaan?

Sterkte met hem in elk geval!
Groetjes
Julia

Bastet

Bastet

25-03-2010 om 07:12

Rode beuk (ot)

Ik zou toch weer met school praten hoor.Als een kind het ene schooljaar versneld,lijkt het me toch niet raar dat dat dit jaar weer zo kan zijn.Meesukkelen is heel erg hoor voor kinderen.Mijn dochter vindt het ook allemaal maar saai,en ik ga weer in gesprek,vooral omdat er van het beloofde weinig terecht kwam.
bastet

Bastet

ik hou het lijntje met school wel open hoor. Juf is bang dat hij instructie mist.. maar eigenlijk geneigd om daar ook meer te compacten. Anders nog een keer de IB-er aan de jas trekken voordat ze met zwangerschapsverlof gaat. Rekenen is al compact en verbreed, maar het probleem daar is dat het niet leuk is om altijd voor de klas uit te rekenen.. doe je niet zoveel aan.

Verder is het combiklas en zitten er kinderen van twee jaar ouder die minder ver zijn.. niet zo lekker voor de sfeer is mijn indruk.

..maar bedankt voor de tip, ik houd hem in mijn achterhoofd.

Bastet

er viel een stukje weg.. ik wilde zeggen dat juf bij táál aarzelt om te compacten.

Komt me bekend voor

Hoe oud is jouw zoon sini? Jaar of 7-8? Oze middelste had dat vanaf groep 2 tot groep 5 ieder jaar om deze tijd voor het jaar. Zeg maar februari/maart. Lusteloos, sjagrijnig, moe, en het werken op school lukt niet niet echt lekker. Ik denk dat het bij hem een soort winter-voorjaarsdip was. Bij hem hielp het heel erg dat school het na gesprekken met ons wel oppakte, door hem veel structuur te bieden. Dag en weektaken heel duidelijk op volgorde laten doen, checken of hij dingen goed begrepen had, en ook echt afmaakte. Echt schoolse zaken duidelijk aanbieden en één voor één afvinken. Voordeel van zo'n jaarlijks terugkerende dip was wel dat je school van te voren al kunt waarschuwen dat het er waarschijnlijk aan zit te komen. Iedereen reageert dan wat alerter. Zoon is er overigens volledig overheen gegroeid. Hij heeft er jaren geen last meer van (groep 8 nu).

Bastet

Bastet

25-03-2010 om 11:14

Rodebeuk(ot)

Die leerkrachten vergeten dat deze kinderen stof onder ogen krijgen die ze allang beheersen.Ze snappen gewoon niet dat een kind iets kan beheersen zonder dat hij of zij het geoefend heeft op school.Hier viel het kwartje,omdat mijn dochter van thuis een kinderboek meenam om te lezen.Het was engelstalig..En dan nog moet ik er enorm op letten en alert blijven,voor je het weet is het weer zomer en is er te weinig gedaan.
Groetjes,Bastet
Bastet

Tineke

Tineke

25-03-2010 om 14:10

Ongelukkig zijn

Weet je, een kind kan en mag soms zonder reden niet gelukkig zijn. Alles stom vinden. Ook voor een kind is gelukkig zijn soms te hoog gegrepen. Er worden immers nogal wat eisen gesteld aan een kind. Het gaat maar door met die moeilijke sommen en rottige taallesjes. Doet me trouwen ook denken aan dat liedje van Kinderen voor Kinderen: Kramp. (http://kvk.vara.nl/Song-single.408.0.html?&cHash=292dbcf3e8&tx_ttnews[tt_news]=359)
Naast school vaak nog eindeloze zwemlessen of judolessen, het gaat maar door, het is wel leuk natuurlijk, maar vermoeiend is het ook. Natuurlijk heeft een kind weleens geen zin, maar dan moet het toch. Hoe heerlijk vrij en onbezorgd ons het kinderleven ook lijkt, voor een kind moet er veel en zijn er vaak best veel zorgjes. En dan moet je ook nog alle dagen blij zijn anders gaat je moeder zich weer zorgen maken.
Nou ja, er zit geen tip in dit verhaal, alleen maar begrip voor je zoon.

Julia64

Julia64

25-03-2010 om 15:02

Voor k. heksenvet

Wat een mooi stukje heb je geschreven!
Ja, inderdaad, waarom zou een kind altijd maar vrolijk, gezellig en gelukkig moeten zijn?
Ik realiseer me dat ik ook regelmatig in die valkuil trap (en zoon dus ook nog eens mijn gevoelens opleg).
Stof tot nadenken voor mij. Bedankt!

groet
Julia

Annet

Annet

26-03-2010 om 19:54

Vorig jaar vergelijkbaar verhaal

Zoon zat toen in groep 3 en was duidelijk niet gelukkig. Ik heb een verwijzing gekregen van de huisarts voor een kinderpsychologe. Zij adviseerde een iq-test en een persoonlijkheidsonderzoek.
Misschien dat dat voor jouw zoon ook een goed idee is.

De uitslag bij ons bleek toch in het iq te zitten. Zoon heeft een kloof van 50 punten tussen verbaal en perfomaal iq. Hij had continue het gevoel dat hij niet goed genoeg was, dingen niet kon, hij viel zichzelf telkens tegen. Een en al frustratie en boosheid dus.
Toen hij eenmaal wist wat er aan de hand was, viel er een last van hem af. Hij leert nu omgaan met de verschillen in zijn hoofd. En hij wordt meer dan vroeger aangesproken op zijn slimme kant (ook door school)
School en wij hadden vooraf geen idee hiervan. Dit is niet zomaar zelf te constateren.
Natuurlijk bedoel ik niet dat jouw zoon hetzelfde heeft. Maar ik zou het zeker laten onderzoeken. Ik denk dat school op dit gebied onvoldoende hulp kan bieden als je niet weet wat er aan de hand is.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-03-2010 om 17:07

Sini

kinderen van die leeftijd kunnen heel moeilijk hun gevoel onder woorden brengen....het is allemaal zo vaag en abstract....je grote teen stoten, ja dat weet iedereen hoe dat "voelt", maar hoe moet je nou omschrijven dat je je niet lekker in je vel voelt??? Kun jij het?

Hier een kind wat dat dus ook niet kon....We zijn uiteindelijk naar integratieve kindertherapie gegaan met hem....daar is hij erg van opgeknapt en heeft veel meer over gevoelens geleerd....het fijne van die therapie is, dat het geen therapie lijkt....kinderen kunnen gewoon spelen met bijv. playmobiel en zo kunnen gevoelens "nagespeeld" worden.....en een therapeut haalt daar dus dingen uit....

brigges

brigges

30-03-2010 om 20:47

Waar in kennemerland

Hoi Sinilind, ik weet niet precies waar je iemand zoekt maar ik weet wel een integratieve kindertherapeute in Beverwijk. Zij heeft geen website maar ik zou je wel een telefoonnummer kunnen geven. Wij hebben goede ervaringen met haar, ze heeft onze dochter geholpen om te gaan met haar verdriet waar ze last van had door familieomstandigheden.

gr brigges

Leuk uitje met z'n 2-tjes

Hoi Sini,

Ik lees dat je een drukke agenda hebt, maar de komende weken meer tijd hebt en dat je er 'bovenop gaat zitten' .
Misschien heb je er zelf ook al aan gedacht hoor, maar wat het hier altijd erg goed doet is een moeder-zoon uitje met zn 2-tjes er op uit: bos, strand naar Nemo in Amsterdam, lekker samen ergens een broodje eten of iets dergelijks, lekker kletsen en van de dingen om je heen genieten... Zooo fijn!!! Laat hem ook lekker kiezen wat ie wil doen.
Wie weet kom je op een ongedwongen manier wel ergens achter, maar ik zou er niet al teveel 'bovenop' zitten en hem tot vermoeiens toe vragen wat er aan de hand is, zou best wel averechts kunnen werken.

Groetjes en succes!

anna van noniemen

anna van noniemen

30-03-2010 om 22:27

Praktijk

waar zoon komt is aangesloten bij beroepsvereniging NVPA. Misschien kun je via hen in jouw omgeving iets vinden?

Zoon heeft ook heel veel therapieen gevolgd met weinig tot geen resultaat, terwijl we bij deze juist heel veel resultaat zagen!

Niny

Niny

02-04-2010 om 23:39

Tip

Hoi Sini,
Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar ik zag ergens dat je er de komende tijd een beetje bovenop wilt gaan zitten. Bij mijn zoon (net 9 geworden) helpt het altijd goed om samen iets te gaan doen. Hij is dol op boodschappen doen, lekker samen fietsen of tuinieren, iets waarbij je in principe niet teveel hoeft te praten (maar wat dan toch gebeurt). Ook hij kan soms wat bozig doen en als ik daar dan gericht naar vraag krijg ik een vaag antwoord, terwijl hij uit zichzelf, op de fiets of in de supermarkt, er wel mee komt.
Succes, het is niet leuk om je kind ongelukkig te zien.
Niny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.