Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

10-10-2011 om 11:14

Zwemlesvraag

Ik durf er bijna niet over te beginnen omdat mijn laatste bericht over zwemlessen ging over de vraag of jongste (bijna 7) voor de zomervakantie mocht afzwemmen. Dat werd hem dus niet Inmiddels heeft ze 11 maanden zwemles, 2x 40 min. per week, en is het afzwemmen nog niet in zicht. Ik heb laatst maar eens gevraagd waar het nu aan ligt (ze moet nog 6 badjes ofzo), want ik vind dat ze heel aardig zwemt. In borst- en rugcrawl zwemt ze mij eruit (wat niet zo heel moeilijk is omdat ik alleen maar schoolslag kan), superkrachtig en snel. Ze kan ook duiken en door het gat. Probleem is dus de schoolslag. De benen gaan goed, maar schijnbaar doet ze iets met haar armen niet goed, en mag dus niet een badje verder omdat dat heel belangrijk is. Wat kun je daar dan mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier hetzelfde

Mijn zoon (net 7) zit ook al ruim een jaar op zwemles. Hij doet alles goed, alleen de schoolslag is nog niet goed genoeg. En dat geldt voor de meeste kinderen in de groep. Bij zoon is het een vreemde coördinatie waardoor de schoolslag niet lekker loopt.

Tja, waarom die schoolslag zo belangrijk is weet ik ook niet. Maar misschien kun je vragen wat er precies mis gaat en tussendoor eens een paar keer met hem gaan oefenen?

Chris

Aanvulling

Ik was eigenlijk wel benieuwd wat nou zo belangrijk is aan die schoolslag en vond dit:

"De schoolslag is een belangrijke zwemslag in het kader van survival, overleven. Deze zwemslag maakt het mogelijk
om tijdens het voortbewegen te blijven kijken (oriënteren), is relatief eenvoudig uit te voeren en lang vol te houden.
De beheersing van een goede techniek is heel belangrijk. Dit is dan ook de essentie van de eindtermen bij zowel
Zwemdiploma A, B als C. Een goede techniek zorgt er voor dat er met relatief weinig energie veel verplaatsing in
het water mogelijk is. Dat is belangrijk, het wordt daardoor gemakkelijker om een lange afstand vol te houden."

Chris

Vic

Vic

10-10-2011 om 11:52

Ach so

"Een goede techniek zorgt er voor dat er met relatief weinig energie veel verplaatsing in het water mogelijk is."
Dochter draait een soort van rondjes met haar armen onder zich (volgens zwemjuf) en komt dan niet zo hard vooruit. Dat is dus de essentie

Tango

Tango

10-10-2011 om 12:44

Oefenen

Dat wordt dus oefenen, maar dat wist je al natuurlijk. De armbeweging van de schoolslag kun je natuurlijk ook thuis op het droge oefenen. Laat haar zien dat ze haar armen goed naar voren moet doen in plaats van onder haar buik.
En 11 maanden, dat is nog niets hoor. Tangozoon zit al bijna 2 jaar op zwemles en moet nog zeker een half jaar tot hij zijn A w.s. eens mag gaan halen. Pfff, ik zal zo blij zijn als ik niet meer naar dat zwembad moet.

Vic

Vic

10-10-2011 om 12:56

Oefenen

Kun je ook 'droog' oefenen? Ik zal het er eens met haar over hebben. Buiten de zwemlessen zwemt ze bijna wekelijks nog een keer met haar vader, meer dan genoeg in het water lijkt me. En dan als een speer met borstcrawl, en die schoolslag vindt ze maar niets ;-(

Vic

Vic

10-10-2011 om 13:20

Tango

Over die 11 maanden. Volgens mij is een jaar ongeveer het gemiddelde, maar dochter blijft nu hangen op badje 6 van de 12. Als ze eenmaal die slag door heeft, zou het snel kunnen gaan (hoop ik). Het valt me gewoon behoorlijk tegen omdat ik had verwacht dat zij heel vlot een diploma zou hebben. Ze zwemt al 6 jaar wekelijks, is nergens bang voor, is heel gespierd en sportief. En dat het dan toch niet lukt. Voor het gemiddelde had ze het ook al moeten hebben, want haar zus heeft bijna 3 jaar gedaan over A.

Rosase

Rosase

10-10-2011 om 16:34

Gemiddelden

Mijn kinderen waren zeer trage zwemmers. Mijn zoon is met 5 jaar begonnen en mocht na 2 jaar op voor zijn A, en mijn dochter is met 4 jaar begonnen (doorgegaan na peuterzwemmen) en is 3 jaar bezig geweest.

Ik heb in die tijd echt kinderen als een speer voorbij zien schieten. En dat heb je dus met gemiddelden, dan zijn er altijd uitschieters naar boven en naar beneden.

Het feit dat jouw dochter al wat ouder is helpt hier waarschijnlijk wel bij.

En voor het geval dat je het nog niet wist: droogzwemmen gaat heel aardig met je buik op een stoel...

Anderhalf jaar

Bij ons op zwemles zeggen ze dat kinderen gemiddeld anderhalf jaar over hun A diploma doen. Dus zou je met 11 maanden nog niet mogen klagen
Overigens is het echt zo: het kwartje moet even vallen en dan gaat ze ineens als een speer.

Oefenen

Wij hadden dit ook met de oudste en gingen zelf zwemmen en oefenen. Dat werkte goed. Vaak is het ook conditie die ze moeten hebben, dus mss is dat ook een ding waardoor ze niet verder kan.

succes LuNa

Vic

Vic

11-10-2011 om 22:49

Ijzeren conditie

De conditie zit gelukkig wel goed bij jongste. Ze is natuurlijk ook al bijna 7. Ik ben zwaar onder de indruk van hoe zij in borstcrawl het bad overzwemt. Echt helemaal 'officieel' zoals Inge de Bruijn, paar slagen en dan haar koppie opzij om adem te halen, en heel krachtige zwemslagen met die pezige armpjes.
Ik ga volgende week even aan de zwemjuf vragen hoe die armen nu precies moeten in schoolslag, want ik heb daar heel andere ideeën over dan dochter

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.