Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marleen

Marleen

12-12-2016 om 12:08

Alcohol schenken op sweet sixteen party

Mijn zoon, 15 jaar, heeft de laatste tijd een aantal sweet sixteen feestjes gehad. Op 1 er van werd geen alcohol geschonken. Op de anderen wel. Wij hebben de regel: tot 18 jaar geen drank. Onze zoon is hier eigenlijk heel sterk in en zal nooit bezwijken voor groepsdruk. Althans dat dachten wij. Hij heeft nu opgebiecht dat hij wel een biertje heeft gedronken. Toch de groepsdruk. Want die druk schijnt behoorlijk te zijn, doe je niet mee dan ben je een watje/mietje/sukkel etc. Wij zijn niet boos geworden. We vinden het jammer maar begrijpen hem wel en we zijn blij dat hij eerlijk is geweest. Ik merk dat ik eigenlijk wel boos ben op de ouders van het feestvarken. Zij laten hun kind een feest geven in hun huis waarbij er 15 en 16 jarigen worden uitgenodigd. Zij kopen drank (bier en mixjes)en faciliteren daarmee dus een plek waar minderjarigen alcohol kunnen drinken. Je kunt het deze jonge pubers niet kwalijk nemen dat ze bezwijken onder groepsdruk maar die ouders begrijp ik totaal niet. Ik ken de ouders behoorlijk goed. Ga ik dit aankaarten? Wat vinden jullie hiervan?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-12-2016 om 12:38

Nee

Ik denk dat het weinig zin heeft om het aan te kaarten. Ze zullen jou een zeurpiet vinden want zij 'dronken ook op hun 15e een biertje en je kunt ze beter vroeg leren om verantwoord met drank om te gaan' bladiebla. Het enige wat je kunt doen is je eigen kind weerbaar maken tegen groepsdruk. Gelukkig lijkt die insteek bij jullie redelijk succesvol en heeft hij eerlijk verteld dat hij heeft gedronken.
Zelf ben ik dus wel voor nix tot 18, maar ik zal geen drama maken van een keer een drankje. Ik ga het echter niet aan minderjarigen verstrekken in mijn huis (tenzij de ouders erbij zijn die het goed vinden).

Triva

Triva

12-12-2016 om 13:43

tja

ze doen niets wat wettelijk gezien niet mag dus waar wil je beginnen?

Ik zou trots zijn op mijn zoon dat hij het bij 1 biertje heeft gehouden, zo kun je ook denken.

Triva

Triva

12-12-2016 om 13:45

oja

en dat betekent niet dat mijn zonen op die leeftijd drinken/dronken maar ik kan het me gewoon voorstellen dat die druk te groot wordt en dan zou ik het fijn vinden als mijn kind het bij 1 biertje weet te houden. Ik ken er via via eentje die zich bijna dood heeft gedronken doordat haar 'vriendje' niet reageerde op haar appjes....

Marleen

Marleen

12-12-2016 om 13:57

Ben

Wij staan er hetzelfde in als jullie hoor Triva en Vesper Lynd. Mijn zoon baalde er zelf heel erg van. Nou weet ik niet precies waarvan: dat hij gezwicht is of omdat wij het nu weten. Hij wil er niet meer over praten. We maken er zeker geen heel drama van. Ik weet ook bijna zeker dat doordat wij alcohol afkeuren tot zijn 18e hij niet stomdronken thuis zal komen. Hij vond het ook vies bovendien. Maar ook al is het bij wet niet verboden (alleen verkoop is verboden), ik kan niet begrijpen dat er ouders zijn die het faciliteren. Ik ken de ouders van een van de feestjes goed, we hebben over nix tot 18 al meerdere discussies gevoerd. Die leiden tot niks.
Ik vind het jammer dat die groepsdruk zo groot is. Mijn zoon blijft al weg bij gelegenheden waarbij zijn (nu dus voormalige goede) vrienden alcohol drinken en drankspelletjes doen. Hij wil niet meedoen en vind de druk niet prettig. Dus gaat hij niet meer. Zo raak je in deze fase dus ook vriendschappen kwijt.

Van mij hoeft hij niet het braafste jongetje van de klas te zijn. Maar ik ga het ook niet goedkeuren.

Angela67

Angela67

12-12-2016 om 14:03

marleen

maar dronk jij dan ook niet tot je 18 was?
want ik vind het prima dat de wet 18 zegt, want de wet helpt mij om dat alcoholmoment uit te stellen.
maar die 'wet' is niet 'de waarheid' waar iedereen dús zich aan moet houden in privé situaties.
Die wet is er om als maatschappij een grens te stellen in het publieke domein en mensen/jongeren bewust te maken van de gevaren van misbruik van alcohol.
Maar je kunt toch niet serieus verwachten dat iedereen daarom in privé situaties het ook met jou eens is?
gr Angela

Marleen

Marleen

12-12-2016 om 14:22

Angela67

Jawel wij dronken wel voor ons 18e. Toen was er nog geen leeftijdsgrens. Maar omdat wij dat vroeger wel mochten (toen wist men niet beter) ga ik het mijn kinderen niet aanbieden. En natuurlijk hoeft niet iedereen het met mij eens te zijn. Iedereen moet zelf weten op welke leeftijd hij zijn kind een biertje aanbiedt. Maar geef je een feestje waar een stuk of 30 15-jarigen rondlopen dan vind ik het raar dat je dan dus wel alcohol aanbiedt aan deze jongeren die dat vanuit huis misschien wel helemaal niet mogen en door de groepsdruk geen nee kunnen of durven zeggen. Dat vind ik persoonlijk niet kunnen. Wat nou wanneer mijn kinderen een feestje geven en ik sigaretten neerzet tussen de chips en nootjes. Dat doe je toch ook niet? En dat vind ik toch echt hetzelfde.

Maar nogmaals, wij bieden het niet aan en zeggen ook niet dat we het geen probleem vinden wanneer onze kinderen zouden drinken. Echt een drama of halszaak is het niet hoor. Ik vertrouw mijn kind. Ik verwonder me alleen over het gemak van veel ouders waarmee ze dus andermans kind drank aanbieden. Want daar komt het op neer. En dat is wat mij stoort.

Ik zou er niet blij mee zijn.

15 of 16 is wel heel wat anders dan 17, of bijna 18. Dat je als ouder het oke vindt dat je eigen kind alcohol drinkt op zijn 15e, daar ga ik me niet perse mee bemoeien, maar drank inslaan en goedkeuren dat op een feestje in jouw huis ander kinderen onder druk worden gezet om aan het bier te gaan...... Nee, dat vind ik niet zo goed te verkopen. Dat het vast wel eens stiekem gebeurt vind ik niet hetzelfde als het bier en de mixdrankjes dan zelf maar gewoon aanslepen....

Ik liet vroeger ook geen 12 + films zien aan 9 jarigen op een verjaardagsfeestje omdat mijn kind dat volgens mij wel aankon. Zelfde verhaal. Als het om andermans kinderen gaat pas je je aan aan de geldende normen. Vind ik vrij vanzelfsprekend.

En wat doe je er aan?

Weinig, ben ik bang. Hier ook een 16 jarige die tegenwoordig een deel van zijn vroegere vriendenkring links laat liggen omdat hij geen zin heeft in dronken toestanden. Helemaal zijn eigen keus. Hij heeft hele leuke andere vrienden gevonden trouwens....niks mis mee.

Ingrid

Angela67

Angela67

12-12-2016 om 14:35

marleen

Die kinderen zijn daar toch niet om opgevoed te worden? Ik geloof meteen dat alcohol over xxx aantal jaren ongeveer de kant op zal gaan zoals het met sigaretten is gegaan. Maar zolang de tijdsgeest is zoals ie is, dan vind ik het jammer dat je de ouders in kwestie als misdadigers wegzet die jouw opvoeding "ondermijnen" en jouw waarheid niet aanhangen. En dat lijkt mij een vermoeiende levenshouding, als je daar aan stoort.
Ik hoop dat ik mijn zonen zo op kan voeden als jouw zoon, want dat meen ik: ik vind het hartskke goed dat hij een goede middenweg heeft gevonden, daar is dit dan weer een leerschool voor. En jullie reactie helpt daar dan ook weer bij, dat hij het durft te melden , ook dat hij het moeilijk vond. Maar over de ouders van de jarige, daar zou ik persoonlijk echt geen 'mening' hebben.

gr Angela

Triva

Triva

12-12-2016 om 14:47

tja

'Maar geef je een feestje waar een stuk of 30 15-jarigen rondlopen dan vind ik het raar dat je dan dus wel alcohol aanbiedt aan deze jongeren die dat vanuit huis misschien wel helemaal niet mogen en door de groepsdruk geen nee kunnen of durven zeggen. Dat vind ik persoonlijk niet kunnen.'

Ik vind het ook niet kunnen maar zolang het niet wettelijk verboden is kun je er zo weinig mee. Als die sweetsixteens een brus hebben die precies drie jaar ouder is hebben ze gezien dat het toen veel normaler was. Het is bijna drie jaar zo dat je pas met 18 alcohol mag kopen in een supermarkt maar dat heeft niets te maken met schenken in een privé situatie dus je kunt er weinig van zeggen.

Marleen

Marleen

12-12-2016 om 14:50

Angela67

Misdadigers? Nu overdrijf jij.

Angela67

Angela67

12-12-2016 om 16:02

sorry

dat was inderdaad een veel te heftig woord, misdadigers. ik liet me beetje meeslepen door de insteek dat het 'wettelijke verbod' voor mij niet betekent dat ik mensen 'veroordeel' die in privésituaties - waar die wet niet geldt - aan jonger dan 18 alcohol schenk. Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur en ik zou het nooit doen, zelf, maar ik geloof toch dat je met de wet in de hand niets bereikt. Het is een kwestie van mentaliteitsverandering die gaande is maar nog niet zover als bij sigaretten.
Het lijkt me gewoon zo vermoeiend om te moeten 'oordelen' over de ouders die dat doen.
dit is dan iets wat je weet, maar hé, er zijn zoveel zaken waar je je kind 'naar toe laat gaan' waarbij je hoopt dat de opvoeding geslaagd is .

gr Angela

ps disucssie over stappen / niet binnenkomen onder 18 / indrinken thuis etc, vind ik even andere discussie, dit gaat wat mij betreft alleen over feestje die ouders met hun puber organiseren thuis.

Hier nog geen sweet sixteen toestanden

Oudsten vielen nog onder de oude wetgeving en bij hun vrienden was het gebruikelijk om de 16e verjaardagen in de kroeg te vieren. Mijn losbollen hadden daar niets op tegen,mijn opvoeding zal wel volslagen mislukt zijn. Maar de alcoholconsumptie bleef dan in elk geval binnen de perken, en de 16minners moesten het sowieso bij cola houden.

Bij de jongste twee (net 19 en dik 15) merk ik nog niks van sweet sixteentoestanden. Persoonlijk vind ik dat ook een doorsnee verjaardag en overdreven om dat zo groot aan te pakken of het een gouden bruiloft betreft.

Ik ben geen voorstander van NIX18, maar alcohol schenken aan 15 jarigen vind ik echt niet kunnen. Als mijn jongste met een kegel van een verjaardag thuis zou komen, zou ik mijn ontstemming zeker laten weten aan die ouders.

Ook al is het een feestje in de privesfeer, dat feestje betreft ook mijn kind is onderdeel van een cultuur binnen een school, een sportvereniging of wat dan ook.

stella

stella

13-12-2016 om 07:23

ik vind het lastig

Hier wel een 12+ film toen dochter 10 of 11 werd.
Dochter had film gezien en precies die film wilde ze zo graag op haar feestje.
Ik had geen bezwaren tegen bewuste film en heb toch maar de ouders gevraagd.
De meesten vonden het geen probleem maar 1 ouder wel. Toen was het helaas en dochter baalde.

Ik weet het niet, vind het toch lastig.
Oudste drinkt hier sowieso niet.
Jongste is 13 pas. Maar kans is groot dat dilemma bij haar wel komt rond 16 ofzo.
Ik ben terughoudend met drinken maar als dochter echt wil mag ze met 16 van mij incidenteel wel iets drinken.

Nadeel vind ik echt dat er tweedelingen komen. Tweedeling tussen drinkers en niet drinkers. (hetgeen misschien voor meer drinken zorgt bij drinkers)
En ook zo'n duidelijke scheidingen van leeftijdgroepen. Wat als je kind allemaal 18 plussers uitnodigt maar 1 16 jarige.
Ouders hebben niet veel te zeggen meer maar er zijn misschien ook 18 plussers die niet mogen drinken. (ook nog niet gezond) Of geen varkensvlees mogen of geen cola.

Groepsdruk zal er zeker zijn, die ervaar ik zelf ook als ik met een groep op stap ga. (hoe groter de groep hoe makkelijker er gedronken wordt)
Maar ik denk dat kinderen dat ook anders kunnen vertalen naar ouders toe. Het is maar de vraag of ze losers genoemd worden, kan ook gewoon zijn dat nieuwsgierigheid van kind geprikkeld wordt.
Kinderen van 16 zien zichzelf toch vaak als aardig volwasen. Ze wilen iig aardig wat zeggenschap over hun leven, daar zit mijn moeite met een totaalverbod voor 16-jarigen.

Ik denk ook dat onderzoeksresultaten die aantonen dat 'verbieden helpt' wel erg serieus genomen worden, star gehanteerd, uit hun verband getrokken worden en soms (vaak) verkeerd geinterpreteerd. Er zit een hele grote wereld tussen verbieden en toestaan.

Yura

Yura

13-12-2016 om 14:17

Verschil in inzicht

Helaas wordt daar door ouders erg verschillend over gedacht. Wij waren een keer bij vrienden op de 16e verjaardag van zoon. Zij vierden het groot voor vrienden, familie en vrienden van de jarige ineens. De jongelui zaten voornamelijk buiten in de een partytent en wij zagen daar ook continu bier naartoe gaan en op een gegeven moment ging de moeder zelfs met een dienblad vol shotjes naar buiten, nou die jongens vonden haar vast een erg coole moeder. Overigens was deze jongen ook nog eens gedoubleerd, dus het merendeel van de bezoekers was zelfs nog 15. Ik wist ook niet wat ik zag hoor.
Wij hebben ook nooit een sweet sixteen party gegeven. Ik vind op zich niet veel bijzonders aan de leeftijd van 16, ja vroeger mochten ze dan inderdaad alcohol. Volgens mij komt het uit Amerika overwaaien. Wij vieren de 18e verjaardag juist groot, dat vind ik wel iets bijzonders, niet omdat ze dan alcohol mogen, maar omdat ze dan voor de wet volwassen zijn. Dan schenken we wel ook alcohol. Ik zal het niet persoonlijk voor een minderjarige inschenken, maar ze kunnen het gewoon pakken natuurlijk, maar goed die zijn dan minimaal 17,5 en in geval van dochter straks zijn zeker allemaal 18, omdat ze als laatste jarig is.
Volgens mij is het erg lastig om je kind hiertegen te wapenen hoor. Je kunt proberen een smoes te verzinnen bij dat soort ouders (meestal zie je het wel een beetje aan komen), waarom ze echt niet naar die verjaardag kunnen. Verder geef ik het weinig kans.

Alcohol aan andermans kinderen

Na de veranderde wet vroeg ik wel aan achttienminners wel altijd even welke afspraken ze er met hun ouders over alcohol hadden gemaakt. Daarmee maak ik het ook hun verantwoordelijkheid en niet te mijne. Dan heb ik het wel over een pilsje en jongeren van ruim 17, niet kinderen van 15. Dat snap ik werkelijk niet hoe mensen dat in hun hoofd halen die lukraak drank aan te bieden.

Indrinken, als klakkeloos drinken om je vol te laten laten lopen, is sowieso niet aan de orde. Ook niet als ze 20 zijn.

Triva

Triva

13-12-2016 om 16:31

Stella

'De meesten vonden het geen probleem maar 1 ouder wel.'

Hoe zat de verdeling 'oudste kind/niet oudste kind' daar?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.