Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
franmi

franmi

11-12-2014 om 10:07

budget vuurwerk

Mijn zoon is 15 en is idolaat van vuurwerk. Van sinterklaas heeft hij een waardebon van 50 euro voor vuurwerk gekregen. Zelf heeft hij ook flink gespaard en als het aan hem ligt gaat dit helemaal op aan vuurwerk. We hebben nu gezegd dat hij tot 110 euro mag (50 waardebon, 50 zelf en 10 van oma). Hij is het hier duidelijk niet mee eens. Hoeveel mogen jullie kinderen uitgeven aan vuurwerk of hebben jullie geen limiet.


amk

amk

11-12-2014 om 10:11

Er wordt hier geen vuurwerk gekocht.

Alleen de volwassenen kopen soms iets en dan is het maximum 25 euro voor het totale gezelschap.

Hadewich

Hadewich

11-12-2014 om 10:12

Jeetje...

Ik vind 110 euro al erg veel! Nu scheelt het waarschijnlijk dat ik kinderen heb die geen vuurwerk af willen steken, maar wij geven ongeveer 200 euro met 4 gezinnen samen uit en dan kunnen we zeker een uur lang vuurwerk afsteken en dan zitten er zeker ook mooie dingen bij, dus niet alleen knallen.

Barvaux

Barvaux

11-12-2014 om 10:14

wat een geld

Erg veel geld hoor voor die leeftijd. Eentje van mij zou dat alleen mogen uitgeven van geld waar hij zelf voor gewerkt heeft (daar gaat weer vier uur werk de lucht in).

Let even op of jouw gemeente ook het vuurwerk verboden heeft voor 18 uur 's avonds want als het dan ook nog eens veel regent 's avonds is er helemaal geen zak aan om die 110 euro de lucht in te knallen in een paar uur tijd.

eigen geld

Ik zou het zelf ook zonde vinden, maar als het zijn eigen geld is, vind ik dat hij zelf mag bepalen waar hij het aan uitgeeft. 15 jaar lijkt me een beetje te oud om je daar nog mee te bemoeien, of je moet al duidelijke afspraken hebben over hoe hij zijn geld mag besteden (en dus niet nu het iets is wat jou niet aanstaat een nieuwe regel in gaan voeren).

Met Jippox eens

Het is zijn eigen geld en je zoon is met 15 jaar oud genoeg om zelf te bepalen wat hij met zijn geld doet. Als je principieel tegen vuurwerk bent en gewoon niet wil dat hij dat afsteekt zou je nog een punt hebben, maar als je hem een vuurwerkbon geeft en hij zelf besluit dat bedrag met zijn eigen geld aan te vullen kan je daar weinig tegen inbrengen. Als hij het achteraf toch zonde vindt, heeft hij er van geleerd.

skik

Ampersand

Ampersand

11-12-2014 om 10:28

Zonde

Ik zou het zonde vinden, maar het is zijn geld... Mijn 15-jarige koopt ook wel eens dingen waar ik het niet mee eens ben. Zolang het legaal is heb ik er weinig tegenin te brengen.

Dat is dus nog wel een punt: je zoon is 15, dus vuurwerk kopen zit er voor hem niet in en zelfstandig afsteken van categorie II of hoger ook niet. Steekt hij het thuis af of wil hij met vrienden de buurt in?

Wij verknallen elk jaar 25 euro. Aangezien ik (of man) het moet kopen bepalen wij ook hoeveel er aan uitgegeven wordt. En vooralsnog zijn mijn pubers hier tevreden mee...

Veel geld

110 euro vind ik veel geld, maar ik weet ook dat je met een beetje leuk vuurwerk vrij snel aan dat bedrag zit. Mijn jongens zijn ook dol op vuurwerk en kochten elk jaar samen voor 100 euro. Dit jaar is er een nieuwe regel mbt het afsteken van vuurwerk: afsteken mag vanaf 18:00 uur. Ze hebben dus minder tijd om het af te steken. Sommige vriendjes mogen van hun ouders niet meer 's middags vuurwerk afsteken. Onze kinderen bestellen dit jaar minder vuurwerk.

franmi

franmi

11-12-2014 om 10:44

vuurwerk 15 jaar

Mijn zoon is op de hoogte van de nieuwe regel en is het hier niet mee eens. Hij is van plan om gewoon nog vanaf 10.00 uur af te steken. Ik heb het idee dat dit vooral stoere praat is en hij op het moment zelf toch wacht op 18.00 uur. Wij wonen achteraf dat scheelt. Er hebben weinig mens en dier last van.

Mij zoon heeft wel zelf zijn vuurwerk besteld, maar ik haal het op.

Het is idd zijn eigen geld en het klopt dat ik het zelf zonde vind van het geld. Maar het is zijn keuze. Hij heeft niet voor niets het afgelopen half jaar niet uitgegeven.

tante Sidonia

tante Sidonia

11-12-2014 om 11:24

sorry....

Maar dit vind ik echt belachelijke bedragen. Ik zou die waardebon van 50 echt de bloody limit al vinden.

zo zie je maar..

De wereld is krom

De een geeft 110 euro aan vuurwerk uit (en wil nog meer uitgeven) en de ander kan geen 6 euro aan hapjes voor school besteden. Heeft je zoon een idee daarvan?

Ik koop geen vuurwerk, zonde van het geld.

Jillian

Jillian

11-12-2014 om 13:13

Meisje klein

Dat is natuurlijk wat onzin. Vuurwerk is inderdaad een enorm luxe product maar dat geldt voor zoveel meer mensen. Mijn buren verbouwen net hun keuken. De vorige keuken was niks mis mee. Je kon er gewoon in koken. En toch geven ze nu 20000 euro uit aan een nieuwe keuken. Dat geld hadden ze ook aan de arme kinderen kunnen geven. Nu heb je daar misschien nog op de lange termijn ook lol van maar het is een overbodige uitgave.
Als ik uit eten ga met mijn gezin ben ik ook zo 100 euro kwijt. Daar heb ik ook maar een avondje lol van. Dus dat is hetzelfde als geld uitgeven aan vuurwerk of andere vergankelijke zaken. En natuurlijk de fijne herinneringen die je aan het etentje, theater bezoek, de vakantie, het efteling bezoek of vuurwerk afsteken overhoudt.

Ik zou zelf ook nooit 100 euro uitgeven aan vuurwerk maar ik heb er dan ook niet zo veel plezier in en dat zal voor de zoon in dit verhaal anders.

Er is natuurlijk gewoon veel ongelijkheid in de wereld maar of de jongen in dit verhaal het geld nou wel of niet aan vuurwerk uitgeeft of aan andere luxe producten maakt ook weinig uit.

zonde van het geld (Meisje Klein)

Als er iets persoonlijk is, is het dat wel. Als de betreffende zoon nog even doorspaart en zijn geld dan uitgeeft aan een zuipvakantie op Terschelling, of een brommer, of aan een zolder vol modeltreintjes, of aan merkkleding, of... noem maar op, is het dan wel goed besteed?
Of verwacht je dat deze jongen al zijn overbodige geld weggeeft aan mensen die het harder nodig hebben? Doe je dat zelf ook?

Nee

maar het contrast in deze draadjes kon niet groter zijn.

Maar ja, that's life. Ik hou niet van vuurwerk en geef ook vast overbodig geld uit aan wat anderen onzin vinden

franmi

franmi

11-12-2014 om 13:51

niet de bedoeling

Mijn enige vraag is wat andere jongens/meiden uit mogen geven aan vuurwerk.
Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten of hij het geld verantwoord uitgeeft. Het is zijn keuze en hij weet echt wel dat er mensen zijn die minder te besteden hebben.

Egel

Egel

11-12-2014 om 14:04

Geen discussie op een forum . ?? Okee

Okee. Ik hou me aan je opdracht (geen discussie starten op een forum ).
Antwoord: mijn kinderen mogen er 0 euro aan besteden. Zelfs niet van hun eigen geld.
Wij ouders gaan er ook 0 euro aan besteden.

opruimen

Zoals het mij kind niet is, maar hij eraan uitgeven wat hij wil. Als hij de troep maar wel opruimt. Wordt helaas te vaak vergeten.

O ja, en graag afsteken voor het eigen huis en niet onder het raam van mijn slapende kinderen. Valt nl op dat veel 15 jarigen het graag voor iemand anders' huis afsteken.

Meisje Klein

Het grote verschil tussen de twee draadjes is dat het in het vuurwerkgeval gaat om iemand die over zijn eigen geld beschikt en in het schooldraadje over een juf die over de portemonnee van een moeder denkt te kunnen beschikken.

skik

Sluit me bij Egel aan

Twee maal €0,- hier. En ja, ik zou het verbieden.

Jillian

Jillian

11-12-2014 om 14:29

Van mij zou het wel mogen. ik zou het zonde vinden maar ik vind tegelijk dat ze met 15 jaar dit soort beslissingen over hun eigen geld zelf mogen nemen. Zo leren ze om keuzes te maken. Wat je nu aan vuurwerk besteed kan je niet aan iets anders besteden. En wie weet is dat het helemaal waard voor hem en wie weet ook helemaal niet en dan leert hij dat.

Wij als ouders kopen een klein vuurwerk pakket voor de feestelijkheden. Als onze 16 jarige zoon nu iets specialers of groters zou willen dan zou hij dat zelf mogen betalen. Ik heb hem daar nog niet over gehoord en hij is op dit moment ook blut maar ik zou hem niet tegenhouden om zijn eigen geld uit te gevan aan vuurwerk.

Christel

Christel

11-12-2014 om 14:30

Hier

mag zoon van 14 voor 50 euro vuurwerk kopen. De helft eigen geld en de andere helft van ons.

mari39

mari39

11-12-2014 om 15:53

eigen geld

Dus wat mij betreft zou het mogen. Hoewel ik zelf geen vuurwerk afsteek vind ik het wel heel mooi en ook een leuk moment. Man steekt zelf vuurwerk af, samen met zoons. Wij geven zo'n 80 euro uit. Ze kiezen samen en als zoon meer of anders wil mag hij zelf betalen. Dat doet hij dus weer niet.
Ik snap wel dat jongens daar graag geld aan uitgeven. Het is stoer, mooi en geeft lekker geluid. Dat ik het zonde vind of duur, doet daar niet aan af. Mijn zoon snapt weer niet dat ik geld uitgeef aan een dure degelijke naaimachine. Ieder zijn ding dus! En voor pubers zijn dat andere dingen dan voor volwassenen. Prima toch?

Astrid

Astrid

12-12-2014 om 10:38

Hier

Hier voorheen hetzelfde bedrag ongeveer en dan hadden we niet belachelijk veel, omdat siervuurwerk erg duur is.
Het zou voor mij niet uitmaken aan welke luxe of niet-luxe artikelen hij zijn geld uit zou geven. Hij heeft er voor gespaard, kado gekregen, het is van hem. Mijne enige eis zou zijn dat hij zich aan de regels houdt.

Piet

Piet

30-11-2018 om 18:45

Vuurwerk

Mijn kind is 12 bijna 13 het is een echte vuurwerk fan wij gaan elk jaar naar duitsland hij mag vaak tussen de 80 en 100 uitgeven wij betalen wel een beetje mee maar hij krijgt vaak van oma ook nog iets

Laat hem

Ik heb dochters die niet in vuurwerk geinteresseerd zijn dus geen ervaring mee. Maar ik zou hem laten. Wordt een mooie les voor hem dat je geld maar een keer uit kunt geven.

je zou het niet begrijpen als je onze leeftijd was..

0,0 €
Ik ben falikant tegen vuurwerk en heb geen zin daar geld aan uit te geven.
Mijn zoon moest daar zelf voor sparen en/of zijn centjes verdienen. Inmiddels verafschuwt hij zelf ook vuurwerk nu.

Hier zou ik het geen probleem vinden. Het is zijn eigen geld en hij is 15, kan daar prima zelf keuzes in maken. Maar goed, mijn man haalt elk jaar een aantal potten in België en daar gaat zo’n €300,- heen. Een beetje mooie pot is al snel €60,-. Tja, ook van man is het zijn eigen geld dus maakt mij niet uit. Ik koop geurkaarsen van €30,- per stuk. Dat vind man zonde en daar trek ik me ook niks van aan

Irregular_Choice schreef op 03-10-2021 om 20:09:

Hier zou ik het geen probleem vinden. Het is zijn eigen geld en hij is 15, kan daar prima zelf keuzes in maken. Maar goed, mijn man haalt elk jaar een aantal potten in België en daar gaat zo’n €300,- heen. Een beetje mooie pot is al snel €60,-. Tja, ook van man is het zijn eigen geld dus maakt mij niet uit. Ik koop geurkaarsen van €30,- per stuk. Dat vind man zonde en daar trek ik me ook niks van aan

Hij was 15 in 2014…

er.is.maar.1.Pino schreef op 03-10-2021 om 20:11:

[..]

Hij was 15 in 2014…

Ik zie het nu. Hoe komt zo’n oud topic hier?? Dit forum is toch nieuw opgezet? 

Irregular_Choice schreef op 03-10-2021 om 20:25:

[..]

Ik zie het nu. Hoe komt zo’n oud topic hier?? Dit forum is toch nieuw opgezet?

vanaf ouders. 

Wel vreemd dat iemand zijn eerste post in zo'n oud topic is... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.