Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ojee

Ojee

21-10-2008 om 19:55

Hellup... een spijbelaar

Vanmiddag werd ik gebeld door school van mijn zoon. Hij was aan het spijbelen.... Vanmorgen had op het digitale mededelingenbord gestaan dat het laatste uur uitviel. Later is dat blijkbaar weer veranderd. Alle jongens uit de klas hebben vervolgens besloten om maar te doen alsof ze dat niet wisten en zijn dus niet naar het laatste uur gegaan. En toen werd ik dus gebeld.

De jongens moeten sowieso morgen nablijven en zullen op school een straf krijgen.

Maar ook hier zullen wij nog een hartig woordje met zoon spreken en we vinden eigenlijk ook wel dat we een \'straf\' of \'sanctie\' of iets dergelijks moeten geven.

Vooropgesteld dat het natuurlijk absoluut niet mag en zoon eigenlijk voor het eerst iets doet wat niet door de beugel kan, vraag ik me af hoe groot dit \'vergrijp\' is en wat een passende straf zal zijn.

Hoe denken jullie daar over?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

21-10-2008 om 20:03

Een keer straf is genoeg

Ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt, maar ik vind het niet nodig dat je de straf van school nog een keer gaat herhalen. Ik zou wel een hartig woordje met zoon hebben om duidelijk te maken dat dit natuurlijk een 'stomme vergissing' van hem was en dat het niet nogmaals moet gebeuren.
Verder vind ik het niet zo'n heftig vergrijp. Volgens mij heb ik ook weleens zoiets gedaan in de oudheid. Ik kan het me helemaal voorstellen. Eerst de vreugde: 'Yes, een uur eerder uit!' En dan de teleurstelling als het niet door gaat. En dan gaat ook 'de hele klas' niet. Tja.
Pippin

Praten

ik zou hem vertellen dat school gebeld heeft,dat het geen slimme aktie van hem is,en dat hij op school straf zal krijgen en dat dat ook terecht is.
je zou hem kunnen waarschuwen; als je dat nog eens doet,krijg je ook thuis nog eens straf.

tonny

tonny

21-10-2008 om 20:08

Geen extra straf

wel vaststellen dat dit gedrag niet kan natuurlijk, en dat je geen herhaling wenst mee te maken!

Goed dat school meteen belt, het komt ook weleens voor dat ouders pas veel later er achter komen dat kinderen blijken te spijbelen.

tonny

Spreek de school hierop aan

Ik zou vooral ook boos worden op school. Wat hier gebeurt is een soort uitlokking van spijbelgedrag. Eerst zeggen dat een uur is uitgevallen en dat dan op de dag zelf weer veranderen. Hoe ver vooruit, hoe kort van tevoren moeten de leerlingen zich schikken naar de roosterveranderingen van de school?
Geen wonder dat leerlingen op het idee komen om de zoveelste verandering zo kort voor het uur u als niet gelezen te beschouwen. Knappe jongen die dat idee in de wind te slaan. Vergeet vooral ook niet dat het excuus van de klasgenoten (hebben we niet gezien) alleen maar geldt als iedereen, of op zijn minst het hele kliekje wegblijft.
Besef goed dat je van je zoon vraagt om dit groepsverband links te laten liggen en de eigen maten te naaien door wel op te draven op zo'n moment. Stel je bovendien een boze leerkracht voor die in dat geval indringend aan je zoon vraagt waar Piet en Kees zijn en hoe het komt dat zoon wel weet dat er les is en Piet en Kees niet. Had zoon dat niet even kunnen zeggen dan?
Kortom: je zoon kon geen goed doen denk ik.
Ja, daar moet je over praten met je zoon. Maar vergeet vooral niet de school hierop aan te spreken. Staat er iets in het leerlingenstatuut over roosterwijzigingen en de termijn waarop extra lessen, wat dit in feite was, kenbaar gemaakt moeten worden?
Stel je nou eens voor dat jij zelf met je zoon een afspraak had gemaakt. "Fijn, je hebt het laatste uur vrij, kunnen we mooi naar oma in het ziekenhuis" Zit je thuis te wachten, je belt hem maar hij neemt zijn mobiel niet op... jij ongerust, blijkt hij potdomme toch nog in een les te zitten.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2008 om 01:23

Ze wisten dat ze fout zaten

zijn daarop aangesproken door de school en moeten op de blaren zitten. Dat is afgehandeld en hoeft thuis niet overgedaan te worden. Ik zou tegen mijn dochter zeggen dat ze dat niet handig had gedaan, ik zou ook zeggen dat de school wel erg wispelturig bezig was, maar ik zou dat niet zien als excuus voor het uurtje spijbelen. Ze wísten dat het uur toch doorging. Niks uitlokking. Als ik ergens een open raam zie breek ik niet in. Ik weet dat dat niet mag.
Miriam dit gaat over een uur waar op een en dezelfde dag mee geschoven is, dus lijkt het mij stug dat jij al met hem afgesproken had om naar oma te gaan. Stel dat het wel om een uur gaat waarvan zoonlief al eerder wist dat het niet door zou gaan en later toch weer wel, dan mag je toch aannemen dat zoon zijn mobiel tevoorschijn trekt en zijn moeder even smst dat hij niet mee kan naar oma?

Wat een onderdanigheid

Kaaskopje:"Als ik ergens een open raam zie breek ik niet in. Ik weet dat dat niet mag."
Nee, zo is het natuurlijk. Kind van Ojee is een crimineel!
Kaaskopje:"Miriam dit gaat over een uur waar op een en dezelfde dag mee geschoven is, dus lijkt het mij stug dat jij al met hem afgesproken had om naar oma te gaan. Stel dat het wel om een uur gaat waarvan zoonlief al eerder wist dat het niet door zou gaan en later toch weer wel, dan mag je toch aannemen dat zoon zijn mobiel tevoorschijn trekt en zijn moeder even smst dat hij niet mee kan naar oma?"
Je eeuwige onderdanigheid is stuitend. Waarom neem je aan dat zoon wel even de afspraak met oma af kan bellen (wat moet ie zeggen trouwens, sorry, ik moet overwerken?) en waarom zou hij niet meteen even naar huis gebeld kunnen hebben dat dat uur inderdaad vrij is?
Realiseer je je trouwens hoeveel er thuis op zijn kop gezet wordt door alle gezinsleden om zo'n buitekansje aan te grijpen; toch naar oma, toch die bril ophalen, fiets uitzoeken, kleren kopen, zusje of broertje ophalen van school omdat pa en moe iets anders te doen hebben?
Er hoeft er in de klas maar één te zijn voor wie zoiets opgaat om de hele klas zich te laten realiseren dat dit geschuif met uren een wankele basis heeft. Er hoeft maar één ouder te zijn die tegen kind zegt 'sorry, maar wij kunnen nu niet meer terug schuiven' om de hele groep op een idee te brengen.
Waarom in vredesnaam zet de school lesuitval aan het einde van de dag 's morgens op het bord als er voor dat einde alsnog een verandering kan komen? Je kunt die aankondiging ook het 7e uur doen, of zelfs het 8e uur laten blijken. De keus van school om die aankondiging wel te doen, moet je als een volwassen keus beschouwen waarvan de school de consequenties dient te trekken. Afspraak is afspraak en dat is niet een volledig eenzijdig gebeuren.
Je kunt niet aankomen met 'oh nee, toch maar niet'. Je kunt op je vingers natellen dat leerlingen daarvan zullen doen alsof ze het niet gehoord hebben. Zoon van Ojee kun je nu nog hooguit verwijten dat hij geen matennaaier heeft willen zijn. Dat lijkt mij een mooie eigenschap eigenlijk.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

22-10-2008 om 09:12

Eens met miriam

Vroeger op mijn middelbare hadden ze ook een handje hieraan, 's morgens zeggen dat er ene les uitvalt en dan opeens 2 uur ervoor zeggen dat het toch doorgaat. Groep scholieren had dan al vaak plannen gemaakt, uurtje Mac, uurtje stad en als dan bleek dat het uur wel doorging was er algehele verontwaardiging want het vrije uur is afgepakt op het laatste moment. Ik was altijd zo braaf dat ik toch ging maar dat werd me niet altijd in dank afgenomen, want er waren medeleerlingen die vonden dat we dan als groep ook niet moesten komen. idd zeggen dat ze het niet gezien hadden.
Zoon van ojee kan gewoon in die groep zitten, wil geen spelbreker of verklikker zijn en doet dus met groep mee.

Ach ja

Annemoon:"Nee, jouw eeuwige arrogantie is stuitend."
Je kunt natuurlijk ook 'meld misdaad anoniem' bellen om je kind aan te geven. Spijbelen is een strafbaar feit tenslotte.
Groet,
Miriam Lavell

Fraz

Fraz

22-10-2008 om 10:43

Ben het ook wel met

miriam eens. Het is vragen om spijbelen. Je kunt niet 's ochtends het laatste uur vrij geven en dan later weer terugdraaien vind ik.

Jade

Jade

22-10-2008 om 11:36

Aan de ene kant:

´eigen schuld dikke bult´, aan de andere kant kan ik het me de kinderen zo goed voorstellen dat ze dit hebben gedaan. Wat een geklooi met uren op school en dat op dezelfde dag......ze werken het zelf in de hand.

Mirjam: "Zoon van Ojee kun je nu nog hooguit verwijten dat hij geen matennaaier heeft willen zijn. Dat lijkt mij een mooie eigenschap eigenlijk."

Mee eens. Mijn zoon zou ook mee zijn gegaan, al was het maar om zijn vrienden niet te willen verraden en ze in de steek te laten. Dat siert hem

Waarom Kaaskopje´s onderdanig nou weer zo stuitend is is mij niet helemaal duidelijk, maar het is des Mirjams om op die manier op haar te reageren, dus verbazen doet het me niet eigenlijk

Monkie

Monkie

22-10-2008 om 11:39

Ook zoiets gehad

Ik ben het wel met Miriam eens, al vindt ik stuitend wel een groot woord hoor.

De sitautie lijkt een beetje op wat de school van mijn dochter laatst deed, ik heb hier toen goed advies gehad.

Dit is het draadje:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=7&template=1&actueel=1&archief=0&thread=137092&forumsel=23&forum=23&post=2186705

Jade

Jade

22-10-2008 om 11:39

Ojee,

school heeft al gestraft, dat hoeven jullie niet nog eens te doen.

Als mijn zoon iets heeft uitgevreten op school mag school dat oplossen. Wij hebben dan wel een goed gesprek met hem, maar geven hem dan geen straf meer, dat heeft ie dan al gehad.

Jade

Jade

22-10-2008 om 11:42

Monkie (ot)

ik wens jullie dochter heel veel plezier aankomende vrijdag

Monkie

Monkie

22-10-2008 om 11:42

Nou zeg, wat een typfouten

Ik mag de volgende keer wel even lezen voor ik op verzenden klik.
Ik vindt.... foei foei foei.

Monkie

Monkie

22-10-2008 om 11:43

Jade

Dank je wel, ik zal het doorgeven

Dubbel straffen

Cobi:"Volgens mij mag je wettelijk zelfs geeneens voor het zelfde vergrijp twee keer veroordeeld worden."
En toch is dat heel gewoon bij spijbelen. Ook dit spijbeluurtje, net als de minuten te laat komen, gaat in het dossier. Zodra de teller op 6 of 9 staat (afhankelijk van de gemeente), ontvang je een telefoontje dan wel boze brief van de LPA of je je maar even wilt komen melden met kind om je te verantwoorden over dit gedrag.
Daar krijgt kind een standje, maar de ouders ook. Wat veel mensen lijken te vergeten is dat zij ook strafbaar zijn als hun kind verzuimt.
Nu kun je als ouders natuurlijk net als Kaaskopje meteen onderdanig op je rug gaan liggen, dan vind de LPA je zielig of onmachtig en dan krijg je geen straf als ouders. Je kind wel. Of een Halt maatregel, of een melding bij jeugdzorg omdat de ouders zo onmachtig lijken, of alledrie, want Halt en Jeugdzorg is geen straf maar Hulp die je in dank moet aanvaarden.
Dit alles komt in gang op basis van de teller die de school hanteert en gedraagt zich als een wiskundesom. Als verzuim > norm dan boze LPA. Turfje na turfje, ook als je verzuim voortkomt uit gerommel met uren of zelfs dagen (zie Monkie) door de school zelf.
Dat vindt de school fijn, want dat geeft ze de ruimte om tamelijk willekeurig te rommelen en toch op aanwezigheid van de leerlingen te kunnen rekenen.
Los van alle kritiek die je op die werkwijze kunt hebben, lijkt het mij ook zaak om te zorgen dat de school de eigen fouten niet op het conto van jou en je kind schrijft. Niks turfje voor dit verzuim als opstap naar een standje of meer van de LPA. Dit veruim is de eigen stomme schuld van de school.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

22-10-2008 om 11:59

Psies cobi

Cobi:
"Een uurtje collectief spijbelen zal echt niet zijn maatschappelijke ondergang worden. Zolang het spijbelen niet structureel is zou ik me niet druk maken. En bij structureel spijbelen is een Goed Gesprek eerder op zijn plaats dan straf."
Hear hear.

Ojee

Ojee

22-10-2008 om 14:09

Te streng?

Allemaal bedankt voor jullie reacties. En Miriam, ik ben het ook met je eens dat de school dit zelf enigszins in de hand heeft gewerkt en ik zal dat dan ook zeker nog aankaarten.

Wij hebben zoon niet heel erg gestrafd: hij moet een karweitje doen waar hij gruwelijk de pest aan heeft. 't gaat meer om het idee. We hebben een goed gesprek met hem gehad. Ook aangegeven dat school ook niet erg handig is geweest. Dat deze manier van spijbelen erg leuk geprobeerd was, maar dat het helaas (voor hem) niet is gelukt. Hij was een uurtje eerder thuis, maar wat heeft hij er uiteindelijk aan gehad?

Toch verbaast het mij wel een klein beetje dat niemand thuis nog een 'straf' zou uitdelen. Ligt dat aan deze specifieke situatie? Zijn wij te streng geweest?

Jade: "Als mijn zoon iets heeft uitgevreten op school mag school dat oplossen. Wij hebben dan wel een goed gesprek met hem, maar geven hem dan geen straf meer, dat heeft ie dan al gehad". Grappig, eigenlijk denk ik over dat soort zaken hetzelfde, maar dit spijbelen kwam mij nu iets heftiger over dan bijvoorbeeld niet luisteren in de klas of zo, waarvoor een straf wordt gegeven. Misschien ben ik toch een beetje geschrokken van het woord "spijbelen".

We hebben zoon in ieder geval niet echt hard aangepakt, maar wel duidelijk gemaakt dat dit niet meer mag gebeuren. Vanmorgen werd er overigens gebeld dat het eerste uur vrij was. Zoon moest een meisje uit zijn klas bellen (telefoonboom). Toen hij had neergelegd, zei ik: "Geloofde ze je niet?". Daar hebben we samen om gelachen. Moet trouwens niet gekker worden met het uitvallen van die uren.

Opvoeding te grabbel

Ojee:"hij moet een karweitje doen waar hij gruwelijk de pest aan heeft. \'t gaat meer om het idee."
Dat is mijn stijl doorgaans met dit soort dingen.
Ojee:"Toch verbaast het mij wel een klein beetje dat niemand thuis nog een \'straf\' zou uitdelen. Ligt dat aan deze specifieke situatie?"
Ik weet niet hoe dat met de anderen zit, maar wat mij betreft wel. Ik vind de loyaliteit van de klas aan elkaar iets om te prijzen. Ze hebben elkaar nog jaren nodig. De boodschap die je geeft met straf in juist deze situatie is eigenlijk: Laat de rest maar barsten, jij blijft braaf naar de grillige pijpen van de school dansen.
Dat wil niet zeggen dat ik niks gedaan had trouwens. Ik had wel heel precies willen weten hoe het gegaan was. Wanneer stond het uur vrij op dat bord, hoe lang, wanneer werd het alsnog gewijzigd en wanneer ontstond het plan om collectief weg te wezen? Waren er inderdaad leerlingen die al andere afspraken hadden gemaakt met thuis, de gitaarleraar of vrienden van buiten school?
Dat telt mee.
Als de gelegenheid had bestaan om collectief bij de rector verhaal te gaan halen voordat ze de benen namen, dan hadden ze dat ook kunnen doen. Dat was beslist chiquer geweest en wie weet, misschien hadden ze dan nog gelijk gekregen ook.
Tot zover de kwestie leerling/klas - school.
Als ouder heb je een heel andere appel te schillen met de school. Je kunt je helemaal suf opvoeden en gek praten met je kind, maar door dit soort geschuif met uren wordt al die moeite te grabbel gegooid.
Ook de braafsten van de klas hebben een keuze moeten maken tussen loyaliteit aan de klas, of blinde gehoorzaamheid aan de tamelijk warrige oproepen van de school. Ook de school moet inzien dat zelfs de meest brave tienerinborst hiermee voor een onmogelijk dilemma staat. School moet dat soort dilemma's niet veroorzaken. Daar is niet tegenaan op te voeden.
Groet,
Miriam Lavell

Het wordt steeds gekker

Cobi:"Maw dat ze zeer frequent gespijbeld heeft de laatste twee jaar. Nooit iets van een LPA gehoord of gemerkt "
Maar kennelijk ook nooit gebeld door de school.
Met het verlengen van de leerplicht (vorig jaar) is er weer 10 miljoen extra in verzuimpreventie gestoken. Die plannen en dat beleid krijgen steeds duidelijker hun beslag. Tot en met aanpassing van de kinderbijslagwet toe waarmee (over dubbel straffen gesproken) ouders van spijbelende kinderen korting op de kinderbijslag kunnen verwachten.
Het wordt steeds gekker en steeds minder een zaak van samen met school streng doen, met achter de rug van kind een betekenisvolle knipoog 'zijn we niet allemaal jong geweest'.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2008 om 01:27

Stuitend

Ten eerste moet ik even kwijt dat ik uiteraard ook best begrijp hoe het werkt: als school 's morgens op het bord zet dat er om 3 uur (bijvoorbeeld) geen les is en om 12 uur staat er opeens 'toch wel', dan is het heel aantrekkelijk om plotseling oostindisch blind te worden en gewoon weg te gaan. Dat snap ik, ik heb met klasgenoten ook wel eens iets gedaan wat niet volgens de regels ging. Maar als je even weglaat dat het best begrijpelijk is, blijft over dat ik me verbaas over hoe makkelijk er blijkbaar over het feit wordt gestapt dat de school zich aan zijn verplichtingen houdt door voor een uitgevallen les een oplossing te zoeken en te vinden. Een tegenvaller voor de leerlingen, maar ik vind het ronduit belachelijk om aan te komen met 'afspraak is afspraak' en dat het een buitenkansje is. Wanneer worden al die afspraken voor dat buitenkansje dan gemaakt? Kind zit op school en belt zich vervolgens suf met familie om buitenkansjes af te spreken? Het gaat om een uur waarvoor plotseling geen invulling gegeven kon worden en waarvoor toch een oplossing gevonden is. Goed van de school, pech voor de leerlingen en tja suf, maar logisch dat spijbelaars er toch voor op de vingers getikt worden.
Ik vind het best stuitend dat zélfs als de school zich verantwoordelijk opstelt en zich er niet vanaf maakt door de kinderen naar huis te sturen ze het verwijt krijgen zich niet aan de afspraken te houden. En waarvoor? Voor het uitstapje naar oma, voor het bezoek aan de brillenwinkel. Knap hoor. Al die gemaakte afspraken onder schooltijd.

rosa

rosa

23-10-2008 om 09:09

Eens met kaaskopje

Helemaal mee eens. Oostindisch blind kan ik me helemaal voorstellen dat dat gebeurt. Zou ik ook zeker niet dubbel straffen, het wel duidelijk eens zijn met straf van school.
En prima toch dat de school probeert zo'n uur toch te vullen. De snel gemaakte afspraken komen dan gewoon snel weer te vervallen. Easy come, easy go.

Rosa

Onverantwoord en slordig

Kaaskopje:"blijft over dat ik me verbaas over hoe makkelijk er blijkbaar over het feit wordt gestapt dat de school zich aan zijn verplichtingen houdt door voor een uitgevallen les een oplossing te zoeken en te vinden."
Het blijft grappig hoe jij alles wat 'autoriteiten' doen lukraak van brave kwalificaties voorziet. De school heeft zich helemaal niet verantwoordelijk, maar onverantwoordelijk en slordig gedragen. Gerommel met uren, dan weer wel, dan weer niet, is de grootste oorzaak van spijbelgedrag.
Een school die zich op dit punt verantwoordelijk gedraagt heeft de hele dag al het plan om dat uur in te vullen. Van uitval is geen sprake, totdat blijkt dat het echt niet in te vullen is. Uitval wordt dan ook niet gemeld op het digitale bord. Alle leerlingen weten dat een zieke leerkracht niet automatisch tot lesuitval leidt, want zo gaat de school daarmee om, altijd.
Nee, ik zou er niet van uitgaan dat de school 'verantwoordelijkheid neemt'. Eerder dat er een mazzeltje ontstond waardoor dat uur toch nog vervangen kon worden, 'joepie, laten we dat doen, dat scheelt weer ruzie met de inspectie'.
Nogmaals: Als het werkelijk beleid zou zijn van de school om dat uur in te vullen, de verantwoordelijkheid serieus te nemen, dan had men niet op dat bord gezet dat dat uur uitviel. Dat men dat wel heeft gedaan moet je als een volwassen keus beschouwen waarvan de school de consequenties moet dragen.
Kaaskopje:"Ik vind het best stuitend dat zélfs als de school zich verantwoordelijk opstelt en zich er niet vanaf maakt door de kinderen naar huis te sturen ze het verwijt krijgen zich niet aan de afspraken te houden. En waarvoor? Voor het uitstapje naar oma, voor het bezoek aan de brillenwinkel."
Kennelijk leid jij een overzichtelijk regelmatig bestaan zonder andere verplichtingen dan school of werk. Ik kan het niet helpen dat jij je niet kunt voorstellen dat het ook anders kan zijn. Maar nog een voorbeeld dan om je fantasie te prikkelen. Kind van Cobi heeft gitaarles op een uur dat na de herfstvakantie ineens toch weer een schooluur is. De gitaarleraar moet het hele rooster omgooien om kind van Cobi een nieuwe plaats te gunnen.
Alle kans dat dat niet lukt voordat de school weer begint (de overige leerlingen zijn ook met vakantie tenslotte). Kind Cobi komt na de vakantie weer op school en ziet dat het gewraakte uur uitvalt. Hij belt direct zijn gitaarleraar en zegt: Ik kan toch vandaag! Het wordt in opluchting ontvangen en gitaarleraar staakt direct alle moeite om voor die week een andere oplossing te vinden. 3 uur later heeft de school zich bedacht.
Te laat! Had de school maar niet moeten zeggen dat het uur uitviel. Op het digitale schoolbord had ook kunnen staan: 2B, 8e uur Wi lok 206 wordt: vervangend onderwijs lok onbekend.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2008 om 12:07

Verantwoordelijkheid van school?

Leerlingen zijn verplicht om 1040 uren per jaar op school aanwezig te zijn. Er is geen enkele verplichting hóe die uren ingevuld moeten worden. Bij zoon en dochter (op verschillende scholen) gebeurt dat al op verschillende manieren. Doot clusteruren, blokdagen, thema-dingesen, maar ook door zelfstudie, groepswerk en weet ik veel wat.
Uitval is nooit uitval, zoals Miriam al beschreef. Uitval bestaat niet, het komt natuurlijk wel voor dat een docent afwezig is, maar dat uur ben je dan tóch gewoon op school, dan wordt er wel een oplossing gevonden in een studieruimte, stiltezaal, leercentrum, studeerplaza of weet ik hoe het heet. Strakke keuze van school en érg duidelijk naar de leerlingen toe.
In de school van Kind Ojee wordt duidelijk een andere keuze gemaakt. Tja, dan zullen ze ook met de consequenties moeten leven.

Tirza

Stel je voor...

Hoe heerlijk het zou zijn dat je als ouders zeker zou weten dat het rooster, de aanwezigheidsplicht dus, zo vast staat als een huis. Hoe heerlijk zou het zijn om zeker te weten dat het excuus 'maar ik heb het eerste uur vrij' niet opgaat. Dat kind gewoon elke dag op hetzelfde uur begint en op hetzelfde uur klaar is.
Stel dat dat zo zou zijn, dan wordt de verantwoordelijkheid die je als ouders hebt een stuk overzichtelijker en komen dit soort avonturen:"Dochter heeft trouwens pas na haar eindexamen onthuld dat het nou ook weer niet zo bar was met die tussenuren als ze deed voorkomen. Maw dat ze zeer frequent gespijbeld heeft de laatste twee jaar." nooit meer voor.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2008 om 12:20

Wat haal je er toch allemaal bij?

Een punt kan ik gelukkig al ontzenuwen: ik leid een leven waarin het lastig is om afspraken te maken. Ik moet er vrij voor nemen of mijn werkrooster voor omgooien. Ik werk namelijk 32 uur per week. Man werkt 40 uur per week, kinderen werken en cluppen regelmatig, dus de kans dat we voor ons vieren afspraken kunnen maken, of apart of met twee is zo goed als geen dag mogelijk.
Ten tweede... waar hébben we het over? Het gaat om een plotselinge situatie. Niet om een roostervrij uur waarvoor ze plotseling op moeten draven. Als school zonder aankondiging opeens een uur in gaat vullen, terwijl je kind juist dát uur iets heeft kunnen afspreken, dan zou ik ook steigeren. Misschien mag school dat wel doen, maar 'netjes' is het niet. En de bovengenoemde situatie zou het misschien inderdaad beter zijn geweest als ze de leerlingen in de waan hadden gelaten dat ze gewoon les hadden in dat uur uitval. Ze hebben de kinderen blij gemaakt met een dooie mus, maar dat is het dan ook.

tonny

tonny

23-10-2008 om 12:33

Wat een drukte om één uurtje!

School geeft aan: laatste uur vervalt. Kinderen blij. School corrigeert zichzelf: o nee, laatste uur vervalt toch niet. Waarom, geen idee. Leraar eerder terug van de tandarts of zo?? Dom van de school, hadden ze zo niet moeten doen.

Kinderen balen en nemen vrij. Dat kan ik nauwelijks spijbelen noemen.

Het is gewoon rommelig en ik snap die kinders helemaal. Eén uurtje, kom op zeg.

Ga eens naar het MBO/HBO, daar kun je je lol op! Daar zit werkelijk geen enkele voorspelbaarheid in.

tonny

Blunder

Kaaskopje:"Een punt kan ik gelukkig al ontzenuwen: ik leid een leven waarin het lastig is om afspraken te maken."
Wat je niet kan is je inleven in een situatie waarin dat consequenties heeft.
Kaaskopje:"Ten tweede... waar hébben we het over? Het gaat om een plotselinge situatie. Niet om een roostervrij uur waarvoor ze plotseling op moeten draven."
Plotselinge situaties doen zich thuis (of bij de gitaarleraar) ook voor. Combineer de twee en een uur eerder vrij van een van de grotere kinderen kan voor thuis (of voor de gitaarleraar) een uitkomst zijn. Een uur dat voor het begin van de schooldag als 'vrij' wordt aangekondigd, is een roostervrij uur.
Kaaskopje:"Als school zonder aankondiging opeens een uur in gaat vullen, terwijl je kind juist dát uur iets heeft kunnen afspreken, dan zou ik ook steigeren. Misschien mag school dat wel doen, maar \'netjes\' is het niet."
Er is geen schoolpolitie die de school zoiets verbiedt. Het mag zolang ouders en leerlingen het de school toestaan. En dat is precies het punt. Er is in principiele zin geen verschil tussen het op het laatste moment invullen van een die dag vrij gegeven uur, of het invullen van uren die helemaal niet op het rooster staan.
"Niet netjes" is bovendien nog het minste punt. Het is eenvoudig gezegd oliedom om zo met pubers om te gaan. Er is geen opvoeden aan als een school zo schuift met uren zonder. Het is vragen om spijbelen.
Kaaskopje:"En de bovengenoemde situatie zou het misschien inderdaad beter zijn geweest als ze de leerlingen in de waan hadden gelaten dat ze gewoon les hadden in dat uur uitval."
Ja, dat was beter geweest. Een school (een pedagogische instelling) moet dat kunnen bedenken. Daar helemaal niet over nadenken en zelfs nog de brutaliteit hebben om na zo'n blunder bij de ouders te gaan klagen, getuigt niet van verantwoordelijk gedrag.
Je kunt niet als professionele organsiatie van het een in het ander struikelen en tegelijkertijd van pubers verwachten dat _zij_ zich wel grootmoedig zullen gedragen.
Groet,
Miriam Lavell

Drukte om een uurtje

tonny, ik vrees dat er hier iets heel anders aan de hand is dan de nobel gevoelde plicht het gepeupel van onderwijs te voorzien. De Inspectie verbindt bij de controle van de urenplicht van scholen heel duidelijk aan de verzuimadministratie. Een lesuur is een lesuur als de school kan bewijzen er alles aan gedaan te hebben om de kinderen dat uur te laten bezoeken.
Zo kan elk uur een lesuur worden door de ouders te bellen of verzuimbrieven te sturen. Die administratie telt zwaarder dan de feitelijke besteding van de tijd tijdens dat lesuur.
Dit gaat niet alleen op voor uren binnen het lesrooster, maar ook voor activiteiten daar buiten. Excursieuren, uitstapjes in de stad of avondjes theater tellen alleen mee als lesuren, als de school een verzuimadministratie hanteert. En wat is een mooier bewijs daarvan dan moeilijk doen over een uur als dit lesuur?
De belangen zijn groot. Scholen die te weinig lesuren bieden, moeten boetes betalen. Die kunnen flink oplopen. Met het moeilijk doen of zelfs spijbelvallen creëren, is dus geld te verdienen.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2008 om 12:57

Daarom zou ik de straf

niet te zwaar maken. School moet zich ook bedenken dat ze zelf aan de ontstane situatie hebben bijgedragen. Maar het voelt voor de leerlingen die wel netjes naar die les zijn gegaan misschien niet eerlijk als het gewoon door de vingers wordt gezien.
Ik ben overigens ook een keer door school gebeld. Vorige maand was dat. Mijn dochter was dachten ze nog niet op school na haar afspraak met de ortho. Verbazing alom want ze was gelijk weer teruggegaan, maar blijkbaar was dat aan de administratie voorbij gegaan. Ze had dus zelf niet door dat ze 'kwijt' was. Ik vond het wel wat slordig dat dit gebeurd was, maar tegelijkertijd vond ik het toch ook wel positief dat de school er gelijk mee kwam. Ik wil graag weten waar mijn kind op de voor mij bekende schooluren uithangt.
Op het MBO/HBO hebben we het toch ook weer over een hele andere leeftijdscategorie en bijpassend verantwoordelijkheidsgevoel lijkt me. Daar leg ik het helemaal bij mijn daar lessende dochter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.