Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Juno

Juno

29-09-2016 om 14:43

Iets speciaals bij de 18e verjaardag?

Hebben jullie iets speciaals gedaan wanneer een kind 18 werd? Een ander soort cadeau, het anders gevierd, een blijvend cadeau of iets van emotionele waarde?
Mijn oudste is bijna 18, bij zijn geboorte hebben we in plaats van beschuit met muisjes geboortechocola met zijn naam uitgedeeld. Ik zit te denken om dat te bestellen en benieuwd naar hoe anderen het doen. Ik vind het wel een mijlpaal.

Zelf

Hier wilden de kinderen geld om zelf iets te organiseren met vrienden. Beiden hebben dat gedaan met andere vrienden die ook 18 jaar werden. Voor sommigen viel dat ook samen met het einde van de middelbare school.
Zoon deed mee aan een geweldige party en dochter ging met een stel ergens kamperen voor een nacht.

Morgaine

Morgaine

29-09-2016 om 16:22

Hier

Wij gaan op de 18e verjaardag van onze kinderen met ze uit eten, zij mogen het restaurant kiezen. Verder gewoon een standaardfeestje met familie en vrienden. Wél met een mooie taart erbij, gemaakt door een vriendin die dat heel goed kan. Voor andere verjaardagen hebben we altijd gewoon taart uit de supermarkt.

Jaina

Jaina

29-09-2016 om 16:29

Niet echt

Geen echt ritueel of zo. Natuurlijk is het een feestelijke gelegenheid maar dat is elke verjaardag. We gaan uit eten in een restaurant naar keuze of eten thuis een gerecht naar keuze maar dat is bij elke verjaardag. Sommige van mijn kinderen gaan liever uit eten, anderen gaan liever thuis barbecuen of zo (en dan mogen er ook meer mensen komen)
Een feest is mogelijk al naar gelang de wensen van de jarige.
Maar niet echt anders dan een 17de verjaardag of een 19de verjaardag. Dan mogen ze ook een feest geven als ze dat willen of het op een andere manier invullen.
Natuurlijk wel met een zeker budget limiet maar dat gaat in overleg verder.

Cadeau is ook niet anders qua budget en verschilt al naar gelang de wensen van de jarige. Iets van emotionele waarde (sieraad, vulpen, horloge) geven we bij de diploma-uitreiking van middelbare school en universiteit. Niet zo zeer op de verjaardag (hoewel als iemand een sieraad wil hebben dan is dat natuurlijk ook een uitstekend verjaardagscadeau)

Triva

Triva

29-09-2016 om 16:30

Morgaine

Ook leuk! Wij gaan uit eten als ze langer zijn dan ik of mijn man Laten ze nou precies even oud zijn toen dat het geval was bij mij. We gokken er op dat ze niet voorbij mijn man gaan

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-09-2016 om 16:43

parachute-sprong

Wij hebben onze 18-jarige een parachutespong (zo'n tandemsprong) kado gegeven. Natuurlijk zijn we allemaal mee geweest. Hij vond het fantastisch. En het was een heel gezellige middag; het is leuk om twee uurtjes op zo'n vliegveld rond te hangen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-09-2016 om 16:44

Niet over gedacht

Dochter moet eindexamen doen in de week dat ze 18 wordt dus grote kans dat we het later vieren. Na de uitslag gaan we samen een weekend weg, dus dat is al best een groot cadeau.

Indo-moeder

Indo-moeder

29-09-2016 om 16:55

Nasi koening

Mijn kinderen zijn half Indisch (van vaders kant). Op elke verjaardag komt iedereen (ook ooms,tantes, neven nichten van mijn man, vrienden en buren etc.) eten. Meestal zo'n 40 man. De 18e verjaardag is de laatste keer dat ik dat zo uitgebreid doe en dan dus ook extra uitgebreid. Indische mensen maken meestal nasi koening (gele rijst) voor een speciale gelegenheid, dus met een speciale verjaardag, een huwelijksjubileum etc. Daar wordt dan een torentje van gemaakt op het bord met de vlees- en groentegerechten er omheen. Dat moeten of 5 of 7 gerechten zijn. Het feestvarken moet dan symbolisch een hapje van die rijsttoren nemen, daarna mag de rest van de gasten op scheppen. Dat hebben we dus ook met zoons 18e verjaardag gedaan. Hij wou het zelf graag zo en dan ook zijn vrienden mee laten eten, omdat hij graag wilde laten zien hoe wij verjaardagen vieren. Omdat op zo'n speciale verjaardag echt iedereen komt (normaal heb je wel wat afzeggers), zijn vrienden ook waren uitgenodigd en ook nog wat extra mensen die normaal niet op de verjaardagen komen (zoals de ouders van zijn beste vriend), waren we met ca. 90 man. Ik had partytenten gehuurd met verwarmers en van die biertafels. Het was enorm gezellig.

Specht

Specht

29-09-2016 om 17:09

Indomoeder

Wat ik mij afvraag als ik jou verhaal zo lees, gaan jullie dan zelf ook echt zo'n 40 keer per jaar naar een verjaardag?
Het lijkt mij zo ontzettend druk, er is dan bijna elke week wel een feest.

Morgaine

Morgaine

29-09-2016 om 17:31

Triva

Ooooh....dan zou dochter dus niet uit eten gaan, die is exact net zo lang als ik en groeit niet meer!!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-09-2016 om 17:44

Lengte

Hier ook Bijna volwassen en blijven hangen op 1,57 m. Ze heeft me dus net niet ingehaald. Jongste is er bijna dus die is waarschijnlijk langer dan ik als ze naar de brugklas gaat.

Elfje65

Elfje65

29-09-2016 om 19:09

Rijles

Een rijbewijs kregen ze met hun 18e samen met het halen van een diploma. De rest hetzelfde als ieder jaar. Vieren met familie en zelf nog een feestje met vrienden en uit eten.

teuntje

teuntje

29-09-2016 om 20:39

fotoboek

Wij hadden een taart laten maken bij de hema met allemaal foto's er op van eerdere verjaardagen. Verder hebben we een album gemaakt van 18 jaar kind zijn. Dus van elk jaar een paar blz. met foto's. Dat werd heel erg goed ontvangen. We hadden ook niet alleen maar leuke, lieve foto's, maar ook kind slapend op diverse leeftijden, boos en huilend etc. Geeft een leuk beeld en is makkelijk te pakken.

Triva

Triva

29-09-2016 om 21:30

Lengte (vesper en morgaine)

Het zijn wel jongens hier hè? De kans is vrij klein dat die hun moeders niet voorbij gaan, zeker niet als vader 15 cm langer is dan moeder en dan was hun oma zelfs nog langer dan ik (181).

Triva

Triva

29-09-2016 om 21:31

en dan te bedenken

dat hun opa korter is dan ik (iets van 175 ofzo) maar die genen zijn al ergens verloren gegaan, anders was mijn man niet zo lang (194)

Indo-moeder

Indo-moeder

30-09-2016 om 09:18

Specht

Nou daar heb je helemaal gelijk is, soms ben je er wel klaar mee. Maar niet iedereen viert het gelukkig. Wij vieren sinds we kinderen hebben alleen nog de verjaardagen van de kinderen en dat geldt voor veel neven en nichten ook of ze clusteren dat scheelt ook en als je niet kunt dan kun je niet en soms verzin ik een smoes. Het is vaak ook niet dat ze lekker verspreid vallen, dus heb je opeens elk weekend 2 verjaardagen en dan wekenlang niks, nou dan sla ik echt wel eens over hoor.

Morgaine

Morgaine

30-09-2016 om 12:56

Triva

Ja, dat scheelt! Hier een zoon en een dochter. Dochter zou dan dus geen etentjes krijen, en zoon waarschijnlijk twee keer: hij is mij al voorbij en hij gaat zijn vader waarschijnlijk ook wel voorbij. Bij ons geen goed plan dus. Ik vind het wel een grappig idee!

callie

callie

02-10-2016 om 16:00

inderdaad

Goed om dit forum te lezen want onze zoon wordt volgend jaar maart 18 jaar. Wel een mijlpaal toch? Denk echter dat wij het meer in de versiering zullen doen. Hij heeft immers zijn rijbewijs al van ons gekregen en mag inmiddels ook al rijden samen met ons. (erg leuk overigens) Ook gaat hij volgend jaar examen doen en we zitten eraan te denken om dan een midweek of dergelijke en stedentrip te gaan doen. Lijkt me ook leuk en de examenstress is dan achter de rug.

Brief

Ik vond 18 toch wel een heel bijzondere leeftijd hoor. Je bent dan immers toch echt volwassen... voor de wet dan

Ik heb het moment gemarkeerd door een brief aan mijn dochter te schrijven. Over hoe het voor mij was om ouder te worden (ze is mijn oudste). Over hoe ik nu op haar jeugd terugkeek, met de kennis van nu dus. Hoe ik het heb ervaren om haar moeder te zijn. Eigenlijk een beetje de afsluiting van haar jeugdjaren.

Ze was er erg mee verguld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.