Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
monbeertje

monbeertje

01-02-2009 om 11:55

Volgorde puberteit

Ik ben benieuwd wat de volgorde is van de veranderingen tijdens de puberteit bij meisjes.

Wat komt eerst? Zweten, okselhaar, schaamhaar, menstruatie, de vervelende buien dat je met jezelf in de knoop zit, het afzetten tegen de ouders.

Ik hoor het graag

Groeten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janeway

Janeway

01-02-2009 om 12:06

Goede vraag

Wil ik ook wel weten, dochter van 10 heef toch af en toe neigingen waarvan ik denk... Nee he ze is nog maar 10. Haar borstontwikkeling (heel minimaal) is al wel in gang gezet, maar dan... geen idee..

Kan heel goed met 10 jaar

mijn oudste dochter begon ook op haar tiende te puberen,haar heftigste periode lag tussen de 12 en 17 jaar.zij was een enorm moeilijke puber( vooral voor zichzelf)
zoon begon rond zijn 15e,en rond zijn 20e stopte het.
hij had af en toe een bui,was verder een heel relaxte puber.
dochter 2 begon op de middelbare school,zij was toen 12,vanaf haar 13e werd zij ook een moeilijke puber,ze is nu 15 en het is nog steeds pittig.
dochter 3 is 11,zij had vorige week opeens een driftbui,die we niet kennen van haar,ik dacht meteen,dit kon weleens het begin zijn.
de volgorde van lichamelijke ontwikkeling en puberbuien lag bij allevier heel verschillend,de één had eerst lichamelijke ontwikkeling ,en daarna pubergedrag,de ander had beiden tegelijk, de derde had allang puberbuien en veel later pas lichamelijke ontwikkeling.

Jaymza

Jaymza

01-02-2009 om 13:31

Zoals je in een ander draadje kunt lezen zijn er ook veel kinderen die zonder buien de puberteit doorkomen.

jaymza

Tirza G.

Tirza G.

01-02-2009 om 17:18

Sus-anne

Hoe zat het met de lich.ontwikkeling bij je zoon? Die van mij is bijna 15, is langzaam een beetje in de "ja duh boeie"-fase - maar nog wel gezeglijk hoor
Alleen lichamelijk gebeurt er niks. Ja, hij groeit. Maar that's it. Nog een hoog stemmetje, geen beharing, geen puistjes. En hij wil het zo graag

Tirza

Lekker toetje

Lekker toetje

01-02-2009 om 17:19

Ben ook onzeker

Dochter kreeg borstontwikkeling toen ze bijna 11 was, nu is ze ruim 12 en is het wel wat gegroeid maar ze hoeft voorlopig nog geen beha. Rond die tijd begon ze ook heupen te krijgen. Sinds een week of 2 heeft ze wat schaamhaar. Af en toe een beetje buikpijn. Ze is wel gegroeid de afgelopen tijd. Boze buien heeft ze altijd al gehad, echte puberkuren heeft ze nog niet. Zweten doet ze ook nog niet.

Ik ben wel heel erg benieuwd wanneer ze ongesteld zal worden!

Even onder een andere nick vanwege de herkenbaarheid

Witte berk

Witte berk

01-02-2009 om 18:14

Is mijn zoon dan zo vroeg?

Een 11,5-jarige knul met beginnend schaamhaar, pukkeltjes en soms slaat zijn stem over. Zijn buien doen "gezellig" mee met de rest van de beginnende pubertijd. Hij is ook wel extreem lang hoor, bijna 1.80 meter. Is hij dan niet erg vroeg met puberen?

Zoon

rond zijn 13e kwam de baard in zijn keel,lichaamsbeharing,en hevige acne( erg vervelend)
en toen hij bijna 15 werd ,kreeg hij ineens een groeispurt ,in 1 winter groeide hij 20 cm!
rond zijn 15 kwam er af en toe een puberbui voorbij,maar in vergelijking met zijn zussen was het echt peanuts.

Meisjemoeder

Meisjemoeder

02-02-2009 om 01:24

Puberella's start...

Ze is 11,5 jaar en ik heb een maandje terug haar eerste bh-tjes gekocht. Ze vindt zelf dat het 'topjes' zijn want bh is een raar woord. En ze draagt net zo lief nog hempjes. Erg nodig is het ook niet met cupmaat Aa. Maar goed, we zeggen in Nederland ook 'berg' tegen een heuvel.
Ze heeft al wel wat schaambeharing maar nog niets onder haar oksels. Wel moet ze deo gebruiken en vaker haar haar wassen. Heel soms heeft ze een pukkeltje of iets wat er op lijkt, en meeëters op haar neus. Daarom heb ik speciaal wasspul en een lotion gekocht en sindsdien is dat ene pukkeltje verleden tijd. (We hopen dat zo te houden want zowel haar pa als ma zaten indertijd onder...).
De groei begint wat te komen. Ze is nu 1m62 denk ik, maatje 39 schoen. Maar pa is láng, ik 'gemiddeld' - dus er zal wel nog ca. 20 cm bijkomen. Of niet, aan beide familiekanten komen ook kleine mensen voor.
Ik merk wel dat ze wat pubergedrag begint te vertonen. Heel licht, ik denk niet merkbaar voor derden. Ze is nogal geinteresseerd in make-up, nagellak, kleding en ander uiterlijk. Jongens vindt ze op een afstand soms 'er wel mee doorgaan'. Ze begint veel te vergeten (op school, bij vriendinnen, overal ligt wel wat van haar) en ruimt nog maar weinig op. En ze is wat brutaler.
Toch is het voornamelijk een heerlijke meid waar ik elke dag van geniet. Nog altijd wil ze voor het slapen gaan knuffen en kroelen. Steekt ze de loftrompet over de dagelijkse warme hap alsof ik een chefkok ben. Ze is het vrolijke zonnetje in huis. Dat soort dingen. Nee, echt puberen qua gedrag doet ze nog niet. Misschien wel nooit.

Minet

Minet

03-02-2009 om 18:58

Interessant

Fijn Alex, deze bijdrage zaten we nou net op te wachten.

Groetjes, Minet (die nog altijd wacht op jouw mening omtrent de topic van het draadje hierboven, aangezien jij daar elders een pittige uitspraak over deed)

Marmar

Marmar

03-02-2009 om 22:20

Alex ;-(

Hoe het onszelf is vergaan? Hmm, we hebben beiden nog steeds last van pukkels, nog steeds pubergedrag te bespeuren en zijn 50+. Dat belooft nog wat voor onze nazaadjes...

Alex heeft gelijk

Ik ben het eens met Alex, je eigen lichamelijke ontwikkeling voorspelt wel degelijk iets.
Onyx, die een beetje genoeg krijgt van het consequent afkraken van Alex...

Minet

Minet

04-02-2009 om 10:44

Onyx (ot)

Quote van Alex:
Lees eens een voorlichtingsboekje dat elke ouder aan zijn kind moet geven voordat het in de puberteit komt. Ook voor ouders staan daar wetenswaardigheden in.

Tegen wie denkt hij het hier te hebben?? We zijn zijn kinderen niet! (gelukkig) Zolang hij met dit soort uitspraken komt zullen weinig mensen hem serieus nemen. Alsof hij de enige almachtige opvoeder is! Nee, voor mij heeft hij per definitie geen gelijk, op een heeeel enkele uitspraak na. Iemand die zich niet op een normale toon als gelijkgestemde kan mengen in draadjes moet eerst maar eens naar zichzelf kijken ipv naar hoe anderen in het leven staan. Daarna kan hij zich met anderen gaan bemoeien.

Groetjes, Minet

Ardnax

Ardnax

04-02-2009 om 23:40

Hier

Het begon 1,5 jaar geleden met borstontwikkeling, toen kwam het zweten en het vettere haar. Een half jaar geleden kwam wat okselhaar, wat schaamhaar en borstengroeispurt (inmiddels al een flinke en de rondingen op heupen.
2 Weken geleden werd ze voor het eerst ongesteld.
Ergens tussen het vette haar en de okselhaar kwamen de puberbuien (die dus sinds 2 weken wat minder zijn).
Ze had geen buikpijn trouwens en is nu 12 jaar.
Maar jee, qua uitstraling en uiterlijk is het echt een jonge vrouw inmiddels en lijkt echt niet meer op het meisje van zomer 2007....
Grtz.
Ardnax

Marmar

Marmar

05-02-2009 om 03:38

Onyx

Mijn reactie is niet bedoeld als afkraken van Alex. Wij (de ouders) zijn echt zoals ik beschreef. Dus ja, ik verwacht dat de dochters over 20 jaar ook nog steeds pukkels hebben, recalcitrant zijn etc.
Dat sluit niet uit dat je uiteindelijk op je pootjes terecht komt als chronische puber. Je zal wel moeten als je volgens de wet volwassen bent.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.