Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
reina

reina

22-09-2008 om 16:10

Wensen van jongeren

Het valt me op dat jongeren zulke verschillende wensen wb de toekomst en hun leefsituatie hebben. Sommigen maken al hun geld op om het nú zo leuk mogelijk te hebben, anderen blijven zo lang mogelijk thuis wonen om te kunnen sparen voor een huis wat het liefst zo luxe en compleet mogelijk is. Hoe zit dat met jullie pubers/jonge-volwassen kinderen?
Mijn dochter (25) is een erg zuinig typetje, maar is dit jaar een flinke bres in haar spaargeld aan het slaan door weinig te werken en veel op vakantie te gaan. Ze woont in een klein en goedkoop (maar wel superleuk) ingericht appartementje. Een even oud nichtje van haar heeft een superdeluxe huis, groot, helemaal volgens het boekje ingericht, zo uit een toonzaal, zij voelt zich daar helemaal happy mee, mijn dochter vindt het mooi, maar zou het zelf absoluut niet zo willen, te degelijk en vooral al zo 'klaar'. Mijn zoon (22) heeft nog helemaal geen idee waar hij zich later wil vestigen, woont (nu weer even) thuis, verdient leuk, maar geeft het daarna allemaal weer uit, wil en dan ziet hij wel hoe het loopt. Ik vind het boeiend om te zien hoe verschillend mensen kunnen/willen leven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

22-09-2008 om 17:03

Verschil

Ze kunnen allevier goed met geld omgaan.

Oudste had met 17 een baan en heeft altijd gespaard; heeft nu een eigen huis.
Tweede was al heel jong overdreven spaarzaam, had toen vaste verkering die volgens hem eeuwig ging duren en hij zag mij bij wijze van spreken al gordijnen naaien voor hun beider stulpje. De liefde ging uit, maar hij bleef spaarzaam en heeft nu samen met zijn huidige liefde (met wie hij al jong trouwde) een eigen huisje. En een oude auto. Maar nu gaat hij wel knorren dat alles erg veel kost.
Derde zoekt een middenweg tussen lol maken en een beetje sparen. Gaat graag uit. Woont heel goedkoop bij zijn zus.
Vierde woont bij ons, die heeft nog niet zoveel geld maar spaart wel. Geen uitgaanstype, dat scheelt.

Tonny

Marmar

Marmar

22-09-2008 om 23:09

Wens om te 'leren'...

Hier puber van net 18, met PDD-Nos. Haar wens momenteel is te leren budgetteren en haar eigen administratie te kunnen doen. Er is veel nieuws op haar pad gekomen. Ineens financieel zelfstandig, een eigen inkomen, maar ook eigen 'vaste lasten'. Da's nog eens wat anders dan zak/kleedgeld uitgeven zodat het in 1 maand 'op' is. Eng, het is voor haar 'veel geld'. Ze klaagt over haar gebrek aan overzicht en inzicht. Dus ze kríjgt 'budgetteren'. Hopelijk is een onderdeel daarvan ook 'sparen' (voor onvoorzien). Want niet alles móet op.

Jujube

Jujube

22-09-2008 om 23:59

Verschillend

Hier verschillende wensen. Zoon van 15 is niet echt heel spaarzaam; koopt graag mooie kleren van zijn kleedgeld en van zijn werkgeld betaalt hij zelf bepaalde dingen, zoals zwembadkaart, uitjes en cadeautjes voor familie en vrienden. Hij wil later graag een Lexus, maar realiseert zich wel dat een tweedehands toyota meer voor de hand ligt. Hij begint nu steeds meer de waarde van geld te zien, dat geeft hoop voor de toekomst.
Dochter van 12 is zeer spaarzaam en geeft niet om luxe. Ze had vandaag maar liefst 40 cent uitgegeven, want ze had chocomel op school gekocht. Ze zei dat ze dat hoogstens 1 maal per week gaat doen. Niet te vaak, want dat is zonde van haar geld en ze vindt het niet echt gezond. Ze verdient 6 euro per week met oppassen en spaart dat grotendeels op. Gaat alleen soms naar de bioscoop (of koopt dus chocomel ). Verder is ze een fanatieke scout, houdt van kamperen en is zeer sportief. Ze wil later graag een 'gewoon huis' en wil huisarts of kinderarts worden.
Jongste dochter wil later graag ergens buiten wonen met veel dieren (ze zit continu bij de overburen want die hebben jonge katjes, een hond en een schildpad). Ze geeft nauwelijks haar zakgeld uit, koopt er alleen soms een italiaans ijsje voor of kneedgum. Ze is nog jong (10), dus we wachten verder maar af. Later wil ze muzikant, muzieklerares, kunstschilder, dierenarts of modeontwerper worden.
Groet,
Jujube

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2008 om 00:57

Juf en rijk

Mijn oudste dochter wil onderwijzeres worden, dat wil ze al van kleinsafaan, over niet al te lange tijd op kamers, veel reizen naar exotische oorden en daar ook vrijwilligerswerk doen (schooltjes bouwen en zo) en waar ze gaat wonen, ach dat hoeft niet zo luxe. Als er maar een afwasmachine in staat Ze werkt en het geld wat ze ermee verdient moet rollen. Het zal voor haar een opgave worden om serieus te sparen of geld opzij te zetten en dat zal ze nu toch moeten gaan doen.
Mijn jongste dochter noemde ik vroeger voor de grap 'onze bankier'. Ze kon altijd al goed met haar geld omgaan en helemaal zelfstandig sparen voor een doel. Het geld wat ze als kleedgeld krijgt besteedt ze verstandig. Haar toekomstdromen zijn nogal groots. Ze zit te kwijlen bij foto's van grote huizen en weet ook al zo'n beetje wat voor auto ze later wil hebben. Oma vindt het maar niets dat haar kleindochter dit soort fantasieën heeft. Maar waarom zou je als kind niet van dat soort dromen mogen hebben? Rijk zijn is toch heerlijk? Mits je verder ook gelukkig en tevreden bent natuurlijk. Mijn dochter zal er gaandeweg nog wel achterkomen dat ze wat hoog mikt met haar wensen.
Ik gun het mijn dochters dat ze allebei krijgen wat ze willen, gewoon stapje voor stapje...

Yta Chalne

Yta Chalne

23-09-2008 om 10:18

Oudste twee

Bij mijn oudste twee is het verschil al goed te zien, oudste doet volgend jaar examen, weet al precies wat ze erna gaat doen, weet al wanneer je kunt inschrijven bij woonservice en kamerverhuurbedrijven en spaart voor al die dingen die ze straks wil hebben (rijbewijs, inrichting) Tweede spaart elke maand, haalt het er vervolgens meteen weer vanaf om het uit te geven aan niets (in mijn ogen), leeft voortdurend in chaos, wisselt regelmatig van toekomstbeeld maar zal zeker nooit gaan voor orde en luxe voorzover ik kan overzien.
Ik vind het allemaal best, en ze mogen thuis blijven wonen zolang er nog jongere kinderen onder de achttien zijn wat mij betreft (en dat is nog vijftien jaar...)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.