Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zak- kleedgeld 18-jarige

Mijn dochter krijgt elke maand een budget van 70 eur wat ze gebruikt voor kleding maar ook allerlei onkosten strippenkaart, reparaties aan schoenen e.d. Daarnaast krijgt ze 10 eur per week aan zakgeld en lunchgeld. Schoolkosten en schoolbenodigdheden(alleen de nuttige) betaal ik. Ook haar sportabonnement betaal ik. Binnenkort wordt ze 18 en dan verandert er veel. Ze krijgt dan zelf een tegemmoetkoming, maar ik ben er nog niet uit wat ik dan nog bij zou moeten dragen en voor welke zaken dan. Ik wil straks wel haar ziektekostenverzekering betalen maar kleedgeld geef ik niet meer, ik krijg immers geen kinderbijslag meer. Zij vindt natuurlijk dat het zakgeld gewoon door moet gaan, maar ik vind dat het moet stoppen en dat ze een baantje moet gaan zoeken. Hoe doen jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ze mag blij zijn.

jouw dochter mag echt van geluk spreken dat je haar al zolang financieel onderhoudt,en ik vind dat het heel snel tijd wordt voor een baantje.
ze is nota bene bijna 18!

hier krijgen alle kinderen vanaf de middelbare school 10 euro zakgeld per maand.
vanaf 14 jaar krijgen ze daar 45 euro kleedgeld bij.
en daar stopt het mee.
als ze meer geld willen moeten ze er voor gaan werken.
dat betekende dat alle kinderen al vanaf 14 jaar een bijbaantje hadden,het begon met een krantenwijk.
zodra ze 18 werden moesten ze zelf hun ziektekostenverzekering betalen,daar werden ze ook op tijd op voorbereidt.
ook sportabonnementen ,kleding ,zakgeld e.d betalen mijn kinderen vanaf hun 18e zelf.
opleiding betalen wij,ze mogen allemaal na de middelbare school een vierjarige studie doen op onze kosten,willen ze daarna nog verder dan betalen ze dat zelf.
tot nu toe is dat altijd goed gegaan,kind 1 redde zich door veel bijbaantjes en had dus veel te besteden,kind 2 werkte weinig en had dus ook weinig te besteden,zij kocht haar kleding altijd tweedehands en leefde zuinig.kind 3 werkt heeft nu een zaterdagbaantje en leeft redelijk gemiddeld.
kind 4 gaat volgend jaar naar de middelbare school,en ook met haar gaan we het zo aanpakken.

Tirza G.

Tirza G.

01-11-2008 om 22:42

Mijn dochter

van 18 betaalt alles zelf. Ze heeft een baantje en krijgt van ons 30 eu zakgeld per maand. Ze heeft een dure sport (met privelessen enzo) en dat hoest ze allemaal zelf op, evenals haar zorgverzekering. En dan ziet ze ook nog kans om te sparen, ik vind het knap Ze zit in de eindexamenklas en gaat volgend jaar studeren. Ze mag nog wel gratis meeeten thuis en ik was ook voor haar. O, en het douchen - dat gaat ook op rekening van ons

Tirza

Tirza

O, en het douchen - dat gaat ook op rekening van ons
Dat hakt erin ,dat douchen van pubers,toch minstens een half uur per dag is mijn ervaring

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2008 om 01:43

Dat baantje had ze al twee jaar moeten hebben

Mijn dochter wordt volgend jaar ook 18. Wij zullen ook nog het een en ander voor haar moeten betalen, maar kleedgeld krijgt ze niet meer. Ze werkt naast haar opleiding en kan haar kleren best zelf betalen. Zakgeld is dus ook van de baan.
Ik vind wel dat realistisch bekeken moet worden of een baan te combineren is met school. Het ene kind is het andere niet, maar een meisje van 18 moet toch leren dat niet alles zomaar aan komt waaien.

denise50

denise50

02-11-2008 om 14:39 Topicstarter

Wat wel en wat niet betalen?

Kaaskopje, wat betaal je bijv. nog wel voor je dochter? De sportlessen, als fiets kapot is, tampons? Wij hebben er nl. altijd flinke discussies over, maar ik wil een regel instellen die gewoon de hele lading dekt, anders bijf ik discussieren met haar over van alles en nog wat.

Maylise

Maylise

02-11-2008 om 15:06

Hang van vele factoren af

Hoeveel ik als ouder nog zou betalen voor een 18jarige hangt van zoveel af. Zit hij of zij nog op school of studeert hij al? Is er realistisch gezien tijd voor een bijbaantje gedurende het jaar en zo ja hoeveel uren? Hoe duur is de studie/school? Welke uitgaven moet kind doen? Hoeveel krijgt kind binnen aan tegemoed koming? Hoeveel krijg ik zelf binnen per maand? (heel belangrijk natuurlijk)

Mijn zoon is vorig jaar tijdens het schooljaar (hij zat toen in de eindexamen klas) 18 geworden. Een baantje tijdens dit cruciale jaar zag ik niet zitten (behalve als het ad hoc iets was zoals een keer een avond babysitten maar geen vaste baan met vaststaande uren per week). Ik betaalde dus gewoon alles voor hem ook nadat hij 18 was geworden. Kleren, vervoer, zakgeld en verzekeringen enzovoorts. Geld van het IBG verekende ik daarmee. Dat mocht hij dus niet zomaar zelf houden.

In septemnber is hij begonnen met studeren en verdeel ik het iets anders. Het geld van het IBG is voor hem zelf en daarnaast betaal ik nog zijn ziektekosten verzekering (maar uiteraard wel verekend met de tegemoetkoming die hij daarvoor krijgt) en zijn college geld. Boeken, kleding, eventuele extra verzekeringen en wat hij nog meer wil moet hij zelf betalen van het IBG geld. Wel heeft hij aan het begin van het studie jaar een paar dure uitgaven moeten doen voor de studie en die hebben wij ook betaald. Wil hij meer geld kan hij nu gaan werken hoewel ik hem heb aangeraden eerst in het studie ritme te komen dus pas volgend jaar een baantje te zoeken.

Van het zomer heeft hij wel gewerkt en tot mijn verbazing heeft hij dat geld tot nog toe niet uitgegeven en wil hij het bewaren voor rijlessen.

Maylise

Mary-Jane

Mary-Jane

02-11-2008 om 17:07

Grens hier niet met 18 jaar

maar bij het verlaten van de middelbare school. Scholieren kregen hier 100 euro per maand voor alles, ongeveer vanaf hun 14e. Behalve sport en spullen daarvoor, dat betaalden wij. Verder sprongen we nog wel eens bij als ze met een goed doordacht project kwamen, maar dat was niet vanzelfsprekend. Verder werkten ze vanaf hun 15/16e en wisten ze dat ze hun studie zelf moesten betalen (wel met een vaste bijdrage van ons indien nodig), dus werd de laatste 2 jaar van de middelbare school al flink gespaard.

Ineke P.

Ineke P.

02-11-2008 om 17:32

Vraagje

Oudste wordt hier binnenkort 18, zit in het examenjaar. Hij zal dus studiefinancering krijgen.En daarnaast zal hij ook een ziektekostenverzekering moetengaan betalen.Daar gaat bijna de hele stu-fi aan op volgens mij. Komen alle scholieren in aanmerking voor een zorgtoeslag? of heeft dat met inkomen ouders te maken? En wat is de meest voordelige polis voor een gezonde scholier?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2008 om 20:01

Denise

We moeten nog echt om tafel om te overleggen hoe we het gaan doen. Sommige kosten vind ik niet in verhouding staan tot wat ze verdient. Ze werkt op dit moment 3 avonden bij het ene bedrijf en 1 middag/avond bij het andere. Als ze daarmee gemiddeld zo'n 85 euro bruto per week verdient heb je het wel gehad. Dat keer 4 is 340 euro per maand. Ik hoop dat ik haar niet rijker reken dan ze is. Ze heeft bij de baan met de meeste uren nog geen zekerheid. Bij haar huidige inkomen moet ze zelf haar kleren, badsspullen en contributie gaan betalen en het lijkt mij ook wel terecht als ze haar eigen zorgverzekering betaalt. De rest heeft ze hard nodig om haar vakantie van volgend jaar mee op te sparen. Dat moet ze ook helemaal zelf betalen. Studiekosten zijn deels voor ons en deels voor eigen rekening.
Als ze haar nieuwe baan kwijtraakt schuif ik de zorgverzekering weer op ons eigen bord. Anders werkt ze alleen maar voor die premie.

Tirza G.

Tirza G.

02-11-2008 om 21:47

Sus-anne (douchen)

Dat bedoel ik. Ik denk: ik vermeld het even. Ik weet zeker dat ik aan mijn waterrekening ga merken dat ze de deur uit is.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

02-11-2008 om 21:54

Basispakket (denise50)

Ik snap de discussiepunten van je dochter. Die ruikt mogelijkheden. Wat ik doe, al jaren, is een soort standaardpakket verstrekken. Ik koop de goedkoopste tampons van het Kruidvat en als zij de supersilksoft van OB wil hebben, koopt ze die zelf maar. Dat was één maand en toen schakelde ze over op de Diva-cup, een diepte-investering op menstruatie-gebied
Shampo en zeep etc. idem dito. Ik heb een basic assortiment en als madamme fluffy freezy anti pluis luis glans volume spul wil hebben, koopt ze het zelf maar. Ze is gek van Lush-spullen; ik verklaar haar gek vanwege de prijzen Vervoer betaalt ze zelf, ze doet érg veel op de fiets
Snap je? Het is soms gewoon kómisch om te zien wat een talent ze heeft voor het spotten van nieuwe dingen, ook op etensgebied bijvoorbeeld. Wíe begint er aan het nieuwe verse brood, terwijl er best nog 2-3 boterhammen in de oude zak zitten? Wie opent het nieuwe pak sap, terwijl er best nog een glas uitgeperst kan worden? Wie bezit de antenne voor de lekkere koekjes voor het weekend? Wie is er op de hoogte van de nieuwste smaakjes thee en andere flauwekul? Precies En zo zit het met de andere dingen ook. Superduper-hutsefluts spul voor in je haar, onder je oksel of op je ogen? Ze heeft het ernstig en direct nodig Natuurlijk schat. Van je eigen centjes.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2008 om 22:50

Toiletspullen

Ik heb er niet zoveel moeite mee om shampoo, maandverband, haarschuim, deo e.d. te kopen van een bepaald merk voor mijn minderjarige dochters. Dat doe ik voor mezelf ook. Maar ik vind het wel een goed idee om dat na hun 18de verjaardag aan mijn dochters over te laten. Ze mogen van mij gebruiken wat ze willen (behalve mijn eau de toilette), maar speciale wensen betalen ze dan zelf maar.

Tirza G.

Tirza G.

02-11-2008 om 23:12

Kaaskopje

Hahahahhaha die arme meiden van ons, die worden niet blij met al die bijdehante moeders die op een forum goeie ideeen op zitten te doen
Wij zijn wel hardvochtig volgens mij, hop, werken met je donder en zelf je shampo kopen ))

Arme prinsesjes

Tirza

denise50

denise50

02-11-2008 om 23:15 Topicstarter

Basispakket

Tirza, dat vind ik een goed idee: een basispakket. Want mevrouw komt inderdaad met de meest luxe pakjes thee thuis en die mag ik dan gaan betalen, terwijl de thee die thuis ligt zogenaamd vies is. Ik poets m'n tanden met tandpasta van Lidl (die trouwens in mijn ogen heel goed is) terwijl zij zonodig een whitening van een of ander duur merk moet hebben en ga zo maar door. Voortaan verwijs ik haar naar de kast waar het gewone assortiment staat.

Tirza G.

Tirza G.

03-11-2008 om 21:37

Denise50

Fijn dat je wat hebt aan de tips! Ik heb vandaag nog speciaal eens even gekeken toen ik voor de kassa van de Appie stond te wachten, precies bij het rek verzorgingsproducten. Een beetje leuk shampootje of wasspulletje kost minstens 3,79. Of 4,29. Of 5,49. Goeie help.

Tirza

Ineke P.

Ineke P.

03-11-2008 om 22:05

Bedankt

Wat een handig forum is dit toch. Ik was zelf niet op het idee gekomen een zorgtoeslag aan te vragen maar blijkbaar heeft kind daar recht op. Bedankt Lara, voor je antwoord.
Dan nu een antwoord op de startvraag: Kind krijgt nu €70,- zak/kleedgeld. Dat vervalt op de dag dat hij 18 wordt. Hij heeft een klein bijbaantje en daar moet hij het mee doen. Wel heeft hij hier uitgebreide kost en inwoning, dus inclusief gebruik van (mijn standaard)toiletspullen ed. Ik ga ook zijn rijlessen betalen.

Bassispakket

sinds het zak en kleedgeld van oudste heb ik ook even geworsteld met hoe en wat valt daar onder.......want inderdaad de gekste dingen blijken ze opeens héél hard nodig te hebben en het liefste verzoeken ze daarom als jij aan het bellen bent en je hoofd er niet bij hebt en pakken het geld ervoor meteen even in 't voorbijgaan mee omdat je per ongeluk ja zei om er van af te komen.(ppppff wat een zin)
ook zo'n leuke bewering is: "kan ik toch niks aan doen dat ik zo'n bos krullen heb? moet ik (zielig gezicht erbij denken) dat dan zélf gaan betalen? anderen hebben niet zoveel krullen...." dus m.a.w. of je maar even wil lappen, want tenslotte hebben ze die krullen van ons (de veroorzakers van al dat puberleed) !
ik ben ermee gekapt. ik betaal gewoon níks meer.......óók niet als het op is en ze er wérkelijk niet meer uit ziet met een onbehandelbare bos krullen die alle kanten op pluist. kwestie van eigen schuld, dikke bult.
we hebben 1 grote la, alwaar de 'vooraad' toiletartikelen in is opgeslagen. daarvan kan je pakken. tandpasta, creme-spoeling, shampoo, douche-spul, tampons in alle formaten en maandverband. that's it. gebruik je erg veel dan heb je ook nog kans dat je zonder shampoo je haar moet wassen. want standaard vul ik 'm niet ál te vaak aan (moet nét genoeg zijn...anders gebruiken ze een halve fles creme op een ietspietsie shampooo).
het werkt voortreffelijk.
idem met eten en hapjes en theetjes en koekjes. alleen mogen ze daarvan van de vooraad niet eens 'zelf' pakken, alleen na vragen (aan mij of man) dus. een fles openen, anders dus dan de al open fles in de koelkast mag alleen na toestemming van ons. is er iets 'weg' dan wil ik precies weten wie en waarom en misschien krijg je er ook wel sanctie voor....als ze alleen zijn dan mogen ze drinken en eten wat er al 'ligt'. daar zorg ik dan ook voor. o,ja en als je je goed aan deze regels houd wil ik als ik een goede bui heb best een keer iets 'bijzonders' voor je meenemen.
en ook dit werkt voortreffelijk.
't is duidelijk, volgens mij is dat het geheim dat goed werkt bij pubers.
groeten albana

Maylise

Maylise

04-11-2008 om 18:48

Zolang het niet te duur is betaal ik

Ik wil best verschillende merken shampoos, deo's, maandverbanden en douche gels aanschaffen. Dat maakt me niet zo veel uit. De kinderen geven gewoon aan wat ze willen en dan neem ik dat mee als ik boodschappen doe.
Alleen als ze iets willen wat echt duurder is dan gemiddeld (zoals de Tony&Guy shampoo die dochter op een gegeven moment wou) mogen ze het zelf betalen.
Voor etenswaren geldt hetzelfde. Ik wil best allerlei soorten koekjes, chips en frisdranken meeslepen zolang het niet al te duur is. En ik bepaal arbitrair wat duur is.
Er mag hier ook vrij gepakt worden van de voorraad maar als daar misbruik van zou worden gemaakt zou ik er uiteraard wel wat van zeggen.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.