Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

13 en 18 jaar en verliefd


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Doet me denken aan vroeger tijden, toen ik als meisje van 13 op een iets oudere heer ( 17, 18?) viel. Ik ben blij dat mijn moeder ruimdenkend was.Ze heeft er altijd open over gepraat,ook over haar bezwaren/angsten. Maar verbieden was er niet bij. Kun je mensen wel verbieden om van iemand te houden? Ja als er kans op schade is. Maar is dat hier wel zo? Vooralsnog klinkt het als iemand die je het voordeel van de twijfel kunt geven.

groetjes Damajo

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2008 om 03:07

Verbieden maakt hem nog aantrekkelijker

Alex: Helaas zijn veel jongens van die leeftijd toch vooral bezig met scoren.
Precies... véél, maar lang niet allemaal.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet hoe ik zou reageren op het bericht dat mijn dochter verliefd is op een veel oudere jongen. Ik merk dat ik met twee maten meet. Als mijn oudste dochter, ruim 17, nu thuis zou komen met een 'jongen' van 23 zou ik dat helemaal niet erg vinden. Ze vertoeft in kringen waar nu eenmaal ook jongens van die leeftijd in voorkomen. Het is gelijk niveau zeg maar, ook door haar eigen karakter. Als mijn jongste dochter, over 3 maanden 16, met een jongen van 21 jaar thuis zou komen, een even groot leeftijdsverschil als de 23 jarige van mijn dochter, zou ik daar toch even van schrikken. In haar geval is er naar mijn idee nog geen sprake van gelijk niveau.
Hoe realistisch is het om zo'n relatie te verbieden? Mijn dochter is een groot deel van de dag niet in mijn buurt. Dus waar een wil is is een weg. Genoeg kansen om haar vriend te ontmoeten. Bovendien kun je op je klompen aanvoelen dat ze dat dat verbod hem extra aantrekkelijk maakt. Verbied jezelf maar eens om een appelpunt te eten. Na halve dag begint hij je toe te lachen, na een hele dag eet je hem alsnog op.
Verbieden werkt een stiekeme sfeer in de hand. Ik dénk dus dat ik dat niet zou doen. Ik zou mijn dochter wel vertellen dat ik ervan uit ga dat ze nog niet verder gaat dan zoenen en dat ik haar daar graag op wil kunnen vertrouwen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2008 om 03:09

Taalfoutjes

sorry

Kaaskopje

*Ik zou mijn dochter wel vertellen dat ik ervan uit ga dat ze nog niet verder gaat dan zoenen en dat ik haar daar graag op wil kunnen vertrouwen. *

dit is wel erg tegenstrijdig ,je zegt eerst,verbieden werkt een stiekeme sfeer in de hand,om direct daarna je dochter min of meer te verbieden dat ze niet verder gaat dan zoenen.

heel naief om te denken dat ze zich daar aan houdt!

Nog even

ik ben er voor om een kind de ruimte te geven om zelf dingen te ontdekken en uit te proberen,als opvoeder kan je daarin wel een belangrijke rol aannemen.
veel praten met je kind( dat betekend niet; zeggen dat ze alleen mag zoenen!)maar vooral een kind leren dat het nee mag zeggen,dat het nooit over zijn eigen grenzen moet gaan,dat ze het alleen moet doen als ze het zelf wil ,praten over de risico,s etc.etc.
opvoeden is niet alleen verbieden of toestaan,opvoeden is je kind leren zelf bewuste keuzes te maken .

reina

reina

05-10-2008 om 09:27

Maylise

Het zou prettig zijn als alle 13-jarige meisjes zich lieten zeggen door hun ouders wat ze wel of niet mogen, helaas is dat niet altijd het geval. Ik ga niet in details treden, omdat het over anderen gaat, maar ik ken heel wat meisjes van die leeftijd die hun ouders tot wanhoop drijven, juist omdat ze zich níet laten zeggen wat te doen. Dat heeft lang niet altijd te maken met de manier van opvoeden, maar minstens zoveel met karakter en omgeving. Hoe wil je ervoor zorgen dat een meisje die jongen niet ontmoet? Haar naar school brengen en halen, niet alleen naar sport laten gaan, niet naar de helemaal contact verbieden is onmogelijk, ook al zou ze zelf geen mobieltje hebben om hem te bellen/sms-en, vriendinnen hebben die wel. Dit klinkt misschien negatief, maar is wel voor een aantal ouders de realiteit. Ik ken dit meisje niet, misschien werkt verbieden bij haar wel, maar om gewoon te zggen 'verbied het' en te verwachten dat dat werkt vind ik te kort door de bocht.

Maylise

Maylise

05-10-2008 om 11:46

Reina

ja, dat is mij bekend dat dertien jarigen niet altijd doen wat hun ouders zeggen
Maar het is natuurlijk sowieso een theoretische discussie voor de meesten hier (behalve dan Puma) en iedereen heeft natuurlijk weer andere kinderen met andere karakters.
Als ik naar mijn kinderen kijk dan had ik toen ze 13 waren echt nog veel in te brengen. Maar ik heb wel kameraden meegemaakt van hun die inderdaad op die leeftijd al van God en Verbod los waren. Net als in die fim "Thirteen". Ik denk dat ik bij mijn dochters op die leeftijd nog wel zoveel invloed had dat ik de relatie waarschijnlijk wel om zeep had kunnen helpen maar het is natuurlijk maar theoretisch. Mijn twee oudste dochters waren best pittig maar op die leeftijd had ik nog wel controle op ze. Mijn jongste dochter is nu 12 dus dat moeten we nog maar zien maar da's zo'n schatje, echt een heel lief kind. Gewoon oprecht lief, maar dat kan natuurlijk veranderen al denk ik dat het gewoon haar karakter is.

Ik redeneer hier natuurlijk vanuit de theorie want die concrete situatie heb ik nooit meegemaakt maar dat geldt voor de meesten hier. Toch blijf ik er wel bij dat je als ouder op een kind van 13 nog wel een dusdanig overwicht zou moeten hebben dat je mening of verbod invloed heeft op het gedrag van je kinderen.

reina

reina

05-10-2008 om 17:04

Maylise

Ik snap dat de meesten redeneren, logisch, vanuit hun eigen situatie. Doe ik ook, maar ik werk al zo'n 25 jaar met pubers in die leeftijd en m.n. met een groep die veel problemen heeft, dus vandaar mijn reactie. Tussen hoe het zou moeten zijn en hoe de praktijk is zit soms een heel groot verschil, om welke reden dan ook. Gelukkig dat jouw dochters zulke problemen niet geven/gaven!

mirreke

mirreke

05-10-2008 om 18:12

Wat mij opvalt

is dat er wordt gesproken over verbieden, kind thuis houden, geen gelegenheid geven elkaar te ontmoeten, enz. Maar ze hebben toch niets fouts gedaan, ze zijn alleen maar verliefd geworden en hebben de botte pech dat de leeftijden teveel uitelkaar liggen, althans nu nog. Want als je dochter nu zeventien was... dan zou het waarschijnlijk anders liggen.
Daarbij komt dat het een liefde met dergelijke uiteenlopende leeftijden op deze leeftijd waarschijnlijk toch geen stand houdt, omdat een meisje van dertien hoe volwassen ze er ook uit kan zien en hoe verantwoordelijk ze ook al is uiteindelijk toch ook zo'n heerlijke giebelgeit van gewoon 13 is, met interesses van een meisje van dertien. Een bijna achtien jarige jongen zit toch veel dichter tegen de volwassenheid aan, ook al is hij geestelijk misschien nog wat jong.
Ik zou zeggen, laat komen die jongen, kijk het eens aan, en veel praten. Met hen samen, en ook met je dochter alleen. Over liefde, over sex, waar heb je op deze leeftijd al behoefte aan, (vaak zijn ze op dertienjarige leeftijd echt nog niet bezig met veel meer dan fantaseren over zoenen), gewoon veel uitleggen. En een meisje van dertien mag vast nog niet zo laat uit, en mag in een heleboel gelegenheden niet komen, dus samen lang en vaak uit zal ook niet gebeuren. Kortom, ik denk dat het uiteindelijk zal doodbloeden, maar dan wel omdat het bij beiden zo verloopt, en niet omdat de ouders er een stokje voor steken. Ik denk ook dat het behoorlijk traumatiserend is voor een kind om echt verliefd te zijn en daar dan ahw straf voor te krijgen. Ik zou zelf niet kiezen voor verbieden.
En ik zou ook een beetje geloven in mijn eigen opvoeding. Geef je kind verantwoordelijkheid (binnen grenzen natuurlijk) en ze zal ernaar handelen, is mijn opvatting.
Waarom vind ik dit zo: er is bij ons precies hetzelfde aan de hand geweest. Mijn twaaljarige dochter had ineens een vriendje van bijna 18. Oeps, even slikken en nog eens slikken, veel gepraat, ook veel met de moeder van de jongen, met de jongen zelf, met dochterlief, met hen beiden. Enfin, ook al stonden wij echt niet te springen, het was nou eenmaal zo. Uiteindelijk heeft de moeder van de bewuste jongen ineens bedacht dat hij het uit moest maken. Drama's gehad, echt verschrikkelijk! En toen werd mij dus heel erg duidelijk dat ik dat nooit zou kunnen, zoiets puurs als een eerste echte liefde kapot maken. Ook weer veel gepraat, mijn dochter proberen uit te leggen waarom die moeder dat waarschijnlijk gedaan heeft, ook uitgelegd dat dit dus onze manier niet is enz. enz. Jochie helemaal in de prak, was heel erg sneu om te zien.
Na een periode van gedwongen elkaar totaal niet mogen zien ed (van die andere ouders uit) hebben ze nu weer regelmatig contact via de msn, sms, en de laatste tijd ook weer in real life, wat die moeder volgens mij niet weet. Wat ik er vooral zo vervelend aan vond en vind is dat deze liefde niet zijn eigen tijd heeft gekregen. Ik ben er zoals ik al zei van overtuigd dat het vanzelf zou zijn uitgegaan vanwege uiteenlopende interesses en mogelijkheden (onze dochter mag nog niet uit bv.). Maar nu zit er nog steeds een spanning, het heeft zijn eigen weg niet kunnen gaan. En mijn dochter heeft heel erg veel verdriet gehad, ik vermoed meer en anders dan wanneer het vriendje het gewoon had uitgemaakt omdat hij haar niet meer lief of leuk vond.
Oh, ja, hou het bespreekbaar. Omdat wij niets hebben verboden, wel veel gepraat enz. en ook dingen bij de naam hebben genoemd, heeft onze dochter alles besproken en niets verborgen gehouden. Wij waren haar eerste steun en toeverlaat, en niet de boeman. Dat heeft ook toen het zo verdrietig werd veel geholpen. En het was ook naar die jongen toe heel duidelijk. Alles was bekend, er gebeurde niets stiekem, en er waren duidelijke grenzen die ook met hem zijn besproken. Wel een beetje genant eerst om met zo'n jongen over sex met je dochter (wat dus niet 'mocht') te spreken, maar heel duidelijk voor hem.
Groet, Mirjam

Ervaring mirreke

jij spreekt uit ervaring mirreke,en hoewel ik deze ervaring niet heb,ben ik het wel helemaal met je eens.

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2008 om 20:56

Als je het verbiedt

wordt het alleen maar aantrekkelijker. Als ik het zo lees in deze rubriek, is dat voornamelijk zo met roken, alcohol en "het andere geslacht".
Dus? Niets meer verbieden dan maar? Alles gewoon thuis gedogen op de bank? Vanaf welke leeftijd? 13, blijkbaar.
12? 11?

Tirza

mirreke

mirreke

05-10-2008 om 21:34

Ik geloof niet in verbieden

wel in begeleiden en uitleggen... Ik denk ook dat 'ze' daar beter van leren dan van stomweg verbieden. En er is ook nog zoiets als de verboden vrucht die zoeter smaakt. enz. enz.

Verbieden of gedogen

er is nog een groot gebied tussen verbieden of gedogen Tirza,het is niet zwart/wit of alles of niets.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2008 om 23:40

Sus-anne

Ik verbied het niet direct als ik zeg dat ik haar moet kunnen vertrouwen, maar ik hoop dan toch te bereiken dat ze een drempel voelt.
Ik zou inderdaad erg naíef zijn als ik geloof dat ze altijd braaf doen wat ik wil. Ik merk wel dat mijn oudste dochter mij in haar geweten heeft. Klinkt gek en ik hoop dat ze dat ook weer afleert in de toekomst, maar ze vraagt zich dus wel af wat ik ervan zou vinden als ze iets doet.
Ik ben ook een prater. Ik leg graag uit waarom ik iets vind in plaats van iets regelrecht te verbieden en ik heb ook het gevoel dat ik daarmee goed uit de voeten kan met mijn dochters. Zo zei ik afgelopen week tussen neus en lippen door tegen de jongste 'je drinkt nog geen alcohol toch? Je bent nog geen 16 tenslotte' en omdat ik het bespreek in plaats van het verbod te laten klinken kunnen we er heel aardig over praten. Dan krijg ik uitleg over hoe het werkt bij de betreffende situatie. Dat is leuk.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2008 om 23:51

Precies mirreke

En ik zou ook een beetje geloven in mijn eigen opvoeding. Geef je kind verantwoordelijkheid (binnen grenzen natuurlijk) en ze zal ernaar handelen, is mijn opvatting. ===
Hier draait het om. En dat is niet altijd makkelijk hoor. De stap van een kind opdragen hoe het zich hoort te gedragen naar afwachten en/of alleen toekijken hoe het zich gaat gedragen is ook weer zo'n stukje van het beruchte losmaken.

Altijd oudere vriendjes gehad als puber

Op 13-jarige leeftijd had ik een vriendje van 19. Een doodgoeie jongen, die absoluut niet op seks uit was en zelf wat kinderlijker was dan zijn leeftijd. Daarom viel hij natuurlijk ook op jongere meisjes.
Voor zover ik weet rijpen meisjes wat eerder dan jongens en daarom vallen ze in de eerste jaren van de puberteit ook op oudere jongens, leeftijdsgenoten zijn namelijk over het algemeen nog zo kinderlijk.
Mijn ervaring is dat de vriendjes die ik als jong meisje (13-15) gehad heb en varieerden tussen de 18 en 21 jaar geen van allen op seks uitwaren. Als je dat wilt, is het makkelijker om een wat ouder meisje te versieren, die wat meer en later uit mag en ook waarschijnlijker zelf er aan toe is. Ze waren er zelf nog niet aan toe en daarom werden ze verliefd op een jonger meisje, bij ouderen zouden ze zich waarschijnlijk te onzeker hebben gevoeld. Er wordt op die leeftijd verschrikkelijk veel ove sex gepraat, maar vaak blijft het bij praten. Een redelijk groot gedeelte van de jongeren (meisjes en jongens) zijn met 20 nog maagd.
Ik zou zeggen nodig die jongen een paar keer uit, als ouder heb je vast wel door wat voor een jongen dat is.
Groetjes Jessica

klokje 2

klokje 2

06-10-2008 om 14:22

Ondertussen

ben ik benieuwd hoe het gegaan is dit weekend. Hij zou toch komen praten Puma, deze ideale schoonzoon?
Want het gaat hier toch uiteindelijk om dit individuele stel.
Begeleiden is inderdaad het beste, je dochter verbieden hem te zien lijkt me onmogelijk. Of wil je haar steeds gechaperonneerd (hoe schrijf je zoiets?) de straat opsturen, zoals in de 19e eeuw?

Je snapt het nog steeds niet

+Met je mindere overleg je niet, die beveel je.
persoonlijk gezag nodig om de baas over de kinderen te kunnen blijven .*

je kind in niet je mindere ,je speelt niet de baas over je kinderen.
honden hebben een baas en een hond beveel je ,niet je kind!

opvoeden van een puber is grotendeels sturen en begeleiden met gezond vestand .

Liame

Liame

07-10-2008 om 13:54

Door de opvoedmethode van alex

Is mijn zus op zeer jonge leeftijd van huis weggelopen. Ze voelde zichzelf niet serieus genomen en vooral erg verstikkend. Ze mocht amper iets, ik ook niet, maar ik heb nog wat ruimte los gekregen, anders had ik werkelijk niets gemogen. Niet uit, ook niet na 16, zelfs niet na 18 jaar.
Mijn moeder dacht als jij: strak en verbieden!
Maar je vergeet iets....we hebben ruimte nodig om te ontwikkelen, om onze eigen goed/kwaad besef te ontwikkelen, met behulp van onze ouders.
Er zijn meer wegen die leiden naar Rome, soms werkt verbieden zo averechts, en soms werkt stimuleren en wat vieren van de teugels wat beter.
Er zit meer tussen de strenge en de losse opvoeding.

puma

puma

08-10-2008 om 20:05 Topicstarter

13 en 18

Zo ik ben jullie wel een antwoord schuldig.Nou we hebben zondag een gesprek met de twee zwaar verliefde tortels gehad,ik moet eerlijk toegeven hij gaf me inderdaad een goed gevoel,het is een vrolijke spontane jongen die niet overkomt als een patserige meidengek,hij oogt ook eerder naar een jonge jongen van 16(ook al is ie dat dan niet meer)dan een bijna volwassen man.Hij zei dat het voor hem ook de eerste keer was dat hij zo een jong vriendinnetje had,maar dat hij haar gewoon hartstikke lief vind,dat ze gek op elkaar zijn en dat ze graag zelf de kans krijgen om te ontdekken of het leeftijd verschil inderdaad te groot is zoals wij zeggen.We hebben ook aangegeven dat ze van ons nog niet mag stappen of zelfs nog niet eens in het donker alleen naar huis mag,ja en hij ziet dat niet als probleem,hij woont ook nog eens 25km van ons vandaan,in Amsterdam en ze mag dus ook niet alleen van ons reizen,ook dat is voor hem geen probleem dan haal ik haar en breng ik haar weer netjes thuis,ja en ook de sex(pfff zweet zweet)Hebben we besproken en inderdaad best een beetje genant maar geen onbelangrijk punt,kijk dat ik haar daar echt te jong voor vind is wel duidelijk maar zijzelf zegt dat ook echt nog niet te willen.Ik heb heel duidelijk vertelt dat er maar 1 iemand de baas is over haar lichaam en dat is zijzelf.Nou dat gesprek heeft wel een tijdje geduurd maar om een lang verhaal kort te maken hebben we ze uiteindelijk maar veel geluk en plezier gewenst.
Ik heb echt heel veel aan jullie reactie's gehad,eerst dacht ik,dit keurt iedereen bijvoorbaat af,en stond er echt van te kijken dat zoveel mensen de moeite namen om te reageren.Ik wil jullie allemaal heel hartelijk bedanken en weet in ieder geval jullie te vinden mocht ik nog eens wat hebben,groetjes en een dikke zoen.

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2008 om 23:23

Verbieden versus praten

Natuurlijk praat ik. Mèn, als ik per woord betaald zou worden, was ik stinkend rijk. Maar ik ben niet per definitie vies van verbieden. Ik vind "nee" het mooiste woord wat er is Een verbod geeft naar mijn idee wél een hele duidelijke grens aan, het bepaalt het kader waarbinnen mijn kinderen wéten dat ze zich kunnen bewegen. Tot hier en niet verder, zoiets. Het is ook wel lekker dúidelijk voor alle partijen. En natuurlijk gaat verboden overtreden worden, duhuh. Ik ben ook jong geweest

Tirza

mirreke

mirreke

09-10-2008 om 01:37

Wat een leuk bericht puma!

Ik vind het heel erg goed van jullie, hoe jullie ermee zijn omgegaan. Ook ontzettend fijn voor je dochter dat ze zulke toffe ouders heeft met een open mind. Want het is idd toch wel een uitzonderlijke situatie. Ik heb mijn dochter (die van dat vriendje van bijna 18 dat van zijn moeder niet mocht) van dit draadje vertelt en ze was benieuwd hoe het afliep. Ze zal wel jaloers zijn...
Kortom, goed gedaan! Ik word er ook al helemaal blij van.
groet, Mirjam

Puma

prima opgelost,zo zou ik het ook aangepakt hebben.
dochter blij,vriend blij,jij blij,wat wil je nog meer!
dochter mag blij zijn met zo,n verstandige moeder

klokje 2

klokje 2

09-10-2008 om 14:19

Geweldig!

Wat een succesverhaal, Puma! Echt geweldig gedaan, eerlijk en met een open vizier, dat is toch altijd de beste methode.
Gefeliciteerd met je 'ideale schoonzoon'!

reina

reina

09-10-2008 om 14:55

Prima

Klinkt goed! Hier voelen jullie je allemaal prettig bij,lijkt me!

puma

puma

09-10-2008 om 19:40 Topicstarter

13 en 18

Nou Alex,let op!! daar komt ie aan hoor,aangezien hij dus geen 13 is mag hij dus waarschijnlijk WEL alleen reizen,he? en heeft hij hier in onze woonplaats vrienden wonen,en dat zijn ook weer vrienden van mijn dochter,ik had al eerder vertelt dat mijn dochter en hij al langer gewoon vrienden waren.
Ik vraag me af hoe oud zijn jou kinderen eigenlijk ALEX?

Ha alex

dan heeft die honden training toch nog enig nut gehad!
Bravo voor je brave kindertjes en hun baas .
en nu in je mand! af!goed zo,braaf!

puma

puma

11-10-2008 om 14:15 Topicstarter

Alex

Alex wat ben jij een eigenlijk een zielig bekrompen mannetje zeg,jij maakt hier iets heel plat en ordinairs van,maarja jij kan waarschijnlijk alleen maar op zo een manier denken,want die grijzecellen van jou werken niet verder dan op DAT niveau,dat ie waarschijnlijk ook de reden dat jij schijnt te denken dat jou kinderen helemaal probleemloos het leven doorlopen,die kinderen weten ook wel dat ze bij jou in iedergeval niet hoeven aan tekomen want met jou valt toch niet te praten,ALEX'S WIL IS WET,he?Eigenlijk heel triest voor jou,dat ze alles achter je rug om hebben moeten doen,dat ze niks met je kunnen delen.Denk je nou echt dat jouw kinderen nooit"grote"fouten hebben gemaakt,nou droom maar lekker verder hoor Alex

Ooit puber

Ooit puber

12-10-2008 om 00:20

Ls ik naar mezelf kijk

Ik ben ook ooit 13 geweest, en al die knulletjes van mijn eigen leeftijd vond ik maar niks. Ik viel op 18 jaar en ouder.
Ik kan me voorstellen dat mijn ouders er niet echt blij mee waren, maar ze gaven me wel het vertrouwen dat ik er mee om kon gaan. Als ze de jongen/man kenden waar ik "mee ging" mocht ik er ook mee gaan. Ooit heb ik verkering gehad met een teamlid van mijn vaders voetbalteam. Ken je de situatie na een wedstrijd in de kantine ? Yups, ik zat aan dezelfde tafel als mijn vader...
En toch had ik later seks dan de gemiddelde vrouw in NL, ben ik niet ontspoord en hebben mijn ouders me nooit ergens op moeten halen na een telefoontje van één of andere instantie.
Ik ben ook wel redelijk goed terecht gekomen, al 20 jaar dezelfde partner met een eigen zaak, een mooi eigen huis, 3 kinderen, masters degree en een zeer verantwoordelijke baan (dit ter info voor Alex).
Ik zou dus adviseren (uit eigen ervaring) om er met beide personen over te praten en ze het vertrouwen te geven waar ze om vragen.
Groeten van
Ooit Puber

puma

puma

14-10-2008 om 20:02 Topicstarter

Alex

Nou over milieu gesproken,misschien moet je beter leren lezen want die vraag is al lang beantwoordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.