Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Arawen

Arawen

14-01-2013 om 13:08

13-jarige alleen reizen

Een aantal van jullie weten het misschien nog; ik heb in het verleden wel eens draadjes geplaatst als ik weer een probleem tegen kwam rond mijn ex (met een psychiatrisch verleden) en de kinderen. Het laatste was het feit dat ex besloten had een studie geneeskunde te gaan volgen aan de universiteit van Groningen en te verhuizen naar een klein dorpje, 175 km hier vandaan. Tja en wat doe je dan, laat je de kinderen gaan of niet??
Ik heb toen veel gehad aan jullie commentaar en vervolgens besloten 'de poot strak' te houden; kinderen gaan alleen samen een weekend naar hem toe. Ze zijn overigens 13 en 18. Onder het motto; als er iets gebeurd of ze in een onverwachte situatie terecht komen (en die mogelijkheid bestaat bij hem helaas), dan staan ze samen sterk. Dat is de afgelopen maanden ook goed gegaan; ze gingen samen. In principe haalt ex op en brengt terug, maar het is al gebeurd dat ze met de trein terug moesten. Da's een lange zit, 1 uur en 3 kwartier, maar gelukkig is het inmiddels wel een rechtstreekse verbinding.
So far so good. Maar.. nu begint de oudst binnenkort aan zijn stage en is dus niet meer de weekenden beschikbaar. En begint het probleem dus weer opnieuw.. vader lijkt momenteel toch redelijk stabiel te zijn, dus wat dat betreft zou ik het wel aandurven om jongste zoon van 13 alleen naar hem toe te sturen, om voorzichtig te proberen hoe dat gaat althans (zo ziet zoon het zelf ook) maar wat als ex 'm weer niet wilt terugbrengen? Zouden jullie een jongen van 13 alleen met de trein laten gaan over zo'n afstand? Mijn eerste ingeving is 'nee', maar misschien ben ik wel te behoudend?
Ik moet weer een moeilijke afweging maken en hoop weer op jullie reacties om me te helpen nadenken...

groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2013 om 13:20

Doen

Als de reis uit een stuk bestaat, waardoor je zoon alleen hoeft in te stappen en weer uit te stappen, zou ik het wel aandurven. Hij heeft het vaker gedaan met zijn broer, dus het traject, de borden en de perrons zijn bij hem bekend. Dat moet lukken.

Evanlyn

Evanlyn

14-01-2013 om 13:46

De reis

Als het alleen om de treinreis gaat, zou ik het doen. Dat deed ik allang op die leeftijd, soms met nog een klein broertje erbij ook.

Wat betreft de situatie ter plaatse vind ik het moeilijker in te schatten.

Yura

Yura

14-01-2013 om 14:40

Ja hoor

Als hij niet hoeft over te stappen zou ik het wel doen. Dochter (toen 13 + 1 maand) heeft het onlangs ook gedaan. Ergens naartoe waar ze nog nooit geweest was (vakantievriendinnetje) en ze heeft hooguit 1 of 2x in haar leven in de trein gezeten (we wonen in een dorp zonder station). Man heeft haar naar een station gebracht van waaruit ze rechtstreeks op de plaats van bestemming zou aankomen. We hebben haar op het hart gedrukt alleen in een coupe te gaan zitten waar ook andere mensen zitten en niet in een lege coupe. Ze had haar ipad mee, want dan kon ze onderweg aan haar boekverslag werken en tot haar verrassing was er nog wifi ook, de reis is dus om gevlogen. Ik kreeg ongeveer elk kwartier een whatsappje en op twitter kon ik haar bijna van minuut tot minuut volgen (dus of ze nou veel aan dat boekverslag heeft gewerkt?).

Nicky Lohs

Nicky Lohs

14-01-2013 om 15:40

Natuurlijk kan dat. Zelfs met overstappen zou ik dat doen. Goed voorbereiden, een schema mee met tijden en stations en een telefoon om te bellen als er iets niet volgens planning zou gaan.

Bovendien is hij het al gewend, met z'n broer. Het is niet compleet nieuw voor hem.

Mijn tamelijk chaotische zoon reist regelmatig met de trein, incl. overstap. Het enige dat nog wel eens fout gaat is in en uitchecken. Omdat hij bij zijn overstap moet wisselen van ns naar veolia. Wij kijken van tevoren of er werkzaamheden zijn, zo nodig brengen we hem een station verder zodat hij in elk geval niet met zo'n pendelbus mee hoeft.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2013 om 16:05

Natuurlijk

Natuurlijk kan een 13-jarige alleen met de trein. Mijn kinderen reizen vanaf 10/11 jaar zo nu en dan alleen met de trein. Jongste had onlangs zijn 'vuurdoop' over een soortgelijke afstand als voor jullie. Ik vind het op die leeftijd niet nodig om als ouder steeds maar heen en weer te rijden (en dus 2x die afstand af te leggen). Ik zou dus eigenlijk direct stoppen met heen en weer rijden de de kids (alleen of met z'n tweeën) gewoon met de trein laten reizen. Daar is echt niets ingewikkelds aan

Gaat niet om de trein

Tuurlijk, een gemiddelde 13-jarige kan best alleen met de trein, maar dat is m.i. niet het belangrijkste punt hier. Waar het meer om gaat: kan je zoon een vervelende situatie bij zijn vader alleen aan. Weet hij wat hij kan doen in verschillende gevallen. Wil hij wel alleen naar z'n vader.
En dat is iets wat je het beste met hemzelf kan bespreken. Verschillende scenario's doornemen, en hem laten bedenken wat hij in die gevallen zou doen.
Als hij het dan zelf ziet zitten: laten gaan. Met een opgeladen telefoon met beltegoed bij zich, en genoeg geld voor vervoer naar het station (bus - hoe vaak gaat die? of misschien een taxi?) en een kaartje voor de trein. En jij dan natuurlijk altijd bereikbaar op jouw gsm.
Ik besef dat het makkelijk praten is voor mij. Maar het belangrijkste is denk ik dat je zoon het zelf ziet zitten.

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2013 om 16:32

Als je zoon het ziet zitten lijkt het mij geen probleem. Goede afspraken maken: aan wie vraag je hulp, telefoon mee en aan, etc.
Mijn zoon reist sinds zijn 14e heel NL door incl. vier keer overstappen, dat gaat prima.

Arawen

Arawen

14-01-2013 om 17:49

Avond

OK, de tendens is duidelijk, jullie zouden er geen probleem mee hebben.. Nu moet ik 'm wel even nuanceren; het zou dan vooral gaan om 's avonds terug naar huis. Overdag reizen vind ik dan weer een ander geval. Dus vertrek met de trein rond 19.30 uur. Weliswaar een rechtstreekse lijn, maar wel een lange reis. Dus een grotere kans dat er iets anders loopt dan gepland. Uitvallende trajecten, vervoer per bus, et. En 's avonds zit er 'ander volk' in de trein. Onze brugklasser is nog een heerlijk naief slachtoffer.

En dan hebben we het nog niet over het feit dat hij dan wel naar het station gebracht moet worden, anders komt er nog een stuk bus bij van het dorp naar de stad Groningen. Geen idee hoe het vervoer daar loopt of hoe vaak die bus uberhaupt gaat.. Wij zijn helemaal niet bekend in Groningen. Zoon dus ook niet.

Da's ook het punt waar ik mee zit. Als alles loopt volgens planning, gewoon in de trein van A naar B, dan zal het wel goed gaan. Maar wat als er iets niet loopt? Als hij aan de telefoon hangt? Dan zijn we wel erg ver weg... Mijn angst zal ook wel worden ingegeven door het feit dat op zijn vader niet gebouwd kan worden, die laat zoon rustig half uur op het station wachten als ie hem moet ophalen. Omdat ie eerst nog andere 'heel dringende' dingen te doen heeft. Dus om daar op te moeten rekenen als er onderweg iets niet goed gaat.. zal toch onze verantwoordelijkheid wezen.
Zucht.. ik ben er nog op aan het broeden.

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2013 om 18:03

Arawen

Mijn zoon loopt altijd naar een NS medewerker als er iets niet helemaal loopt. Hij reist ook wel 's avonds als hij naar huis komt. Ik plan samen met hem de reis en print deze ook uit. Zeker bij wat overstappen enzo is het handig als hij gelijk kan laten zien wat de oorspronkelijke bedoeling was, als er iets anders loopt.

Annet

Annet

14-01-2013 om 18:55

Wat als.....

Ik zou met je zoon een lijstje maken met mogelijke gebeurtenissen en wat doe je dan. Eerst bespreken en afhankelijk van je zoon ook opschrijven en meegeven.
Een paar tips die ik mijn oudste gaf:
- als er iets wordt omgeroepen, is dat ook voor jou bedoeld. Luister dus!
- als je oortjes gebruikt, zet ze zacht genoeg om je omgeving te kunnen horen
- heb je hulp nodig, spreek dan iemand aan in deze volgorde: conducteur, moeder met kinderen, mevrouw zonder kinderen, ouder echtpaar.
Spreek geen mannen aan! (mijn oudste is een meisje).
- wanneer bel je mij op? (vertraging, omleiding, busvervoer ipv trein, etc)

Zorg voor een treinkaartje van Groningen naar huis. En voor een ov-kaart voor als hij toch met de bus moet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2013 om 18:59

Arawan

Ik zie het minder somber in. Misschien omdat ik zelf (en onze kinderen ook) per trein reis? Zo vind ik de reis helemaal niet zo vreselijk lang en ik herken niet zo dat er 's avonds 'ander volk' in de trein zit. Over het algemeen zit de trein gewoon vol met mensen die van A naar B moeten reizen. Gezinnen, studenten, opa's en oma's, zakelijke reizigers. Ook is de kans op vertragingen in de avond juist kleiner dan op bepaalde drukke tijden overdag. Natuurlijk kan er wel wat mis gaan, en je weet van te voren nu eenmaal niet wat dat zal zijn. Leer je kind dan ook om goed te luisteren als er wat wordt omgeroepen en anders hulp te vragen. Aan andere reizigers of aan NS-personeel. Dat is belangrijk dan hulpeloos naar huis bellen, want jij kan toch niets doen op dat moment.
Je komt op mij nogal afhankelijk van je ex over, terwijl hij ondertussen onbetrouwbaar is. Zo is je kind afhankelijk van hem om uberhaupt thuis te komen en staat hij dus blijkbaar wel eens een half uur op het station te wachten. Ik snap dat (als doorwinterde OV-reiziger) eigenlijk niet zo goed. Ook zonder auto kun je je uitstekend verplaatsen, ook als je 13 bent. Voor mij zou de onbetrouwbaarheid van je ex extra reden om je kind zelfstandig te leren reizen. Kijk even op 9292.nl, daar vind je alles over bussen en treinen en weet je direct of je zoon zelfstandig van ex naar station kan komen. Lukt dat niet, zorg dan dat hij altijd contant geld + telefoonnummer van de taxicentrale bij zich heeft. Dan kan hij weg als het nodig is. Zorg verder voor een OV-chipkaart, zodat hij altijd en overal in de bus of trein kan stappen.
Succes! En echt, je kind kan het, dat weet ik zeker. Een van mijn kinderen ging - 11 jaar oud - met de trein naar de andere kant van het land om te logeren. Hevige sneeuwval, uitval van treinen, omleidingen, enorme vertraging. Maar hij is gewoon met de meute meegelopen en alles kwam goed. Ik vond het spannender dan hij

Reserve

Mijn kinderen hebben altijd een reservechipkaart met extra geld omdat hun abonnement in het begin nogal eens problemen gaf. Tot nu toe houden we een reserve aan. Het ding kan ook uit je handen kwijt raken en dat soort zaken en dan kan ik op afstand ook niet veel oplossen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-01-2013 om 00:58

Ik kan me je zorgen wel voorstellen

Ik zou het ook een lastig idee vinden als een 13-jarig kind van mij alleen in een grote stad moet reizen, met de trein moet en dan nog naar huis. Het is wennen. Maar je zult merken dat je het al snel gewoon gaat vinden, als blijkt dat hij zich prima redt.

Rafelkap

Rafelkap

15-01-2013 om 11:58

Avond?

Waarom moet hij dan perse in de avond naar huis? Waarom dan niet een korter weekend en dat hij eerder thuis is, dat hij eind van de middag al vertrekt? (als je de avonden niet zo ziet zitten). En idd: alvast nu het traject oefenen met grote zus/broer.

Ella2007

Ella2007

16-01-2013 om 16:27

Brugpieper ook niet 's avonds reizen

Ik laat mijn brugpieper ook niet 's avonds reizen met de trein. We wonen nog al in een uithoek, en ik herken wel het andere volk van 's avonds, plus de eenzaamheid, dus mogelijkheid om hulp te roepen is er nauwelijks. De NS medewerker op de trein is nauwelijks te vinden en kan aan de andere kant van de terin zitten. Tot een uurtje of 19.00, en daarna neemt de drukte zodanig af dat ik hem dan liever haal.

Terugkomend op jouw geval: ik zou hem dus eerder op de dag terug laten komen. Bv om 16.00 de trein pakken. De reis zelf lijkt me geen probleem.

Arawen

Arawen

16-01-2013 om 17:13

Besloten

Dank u dames, jullie reacties hebben me geholpen om voor mezelf alles op een rijtje te zetten. Natuurlijk zit er meer achter de beslissing om jongste alleen naar zijn vader te laten gaan dan alleen het reizen.. Ik zou hem met meer vertrouwen alleen met de trein naar opa en oma sturen, met een overstap, dan alleen naar zijn vader, rechtstreeks.. Op opa en oma kan ik namelijk bouwen.
Maar ik heb na lang nadenken en ronddraaien besloten dat ik mijn angst in ga slikken en zoon alleen laat gaan. Om zelf uit te vinden hoe het weekend alleen bij zijn vader gaat en hem zelf verder te laten beslissen. En met een anonieme OV chipkaart stiekem in zijn achterzak, met voldoende saldo om zonder hulp op het station te kunnen komen en de trein naar huis te kunnen pakken. Puur 'voor het geval dat'.
Dank voor het meedenken!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2013 om 23:18

Arawen

Een beetje gekke vraag misschien, maar als je ex-man zo labielig is dat je zoon van te voren niet weet of hij op zijn vader kan rekenen wat betreft de terugreis, maak je je dan ook geen zorgen over het weekend in het algemeen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-01-2013 om 23:43

Arawan

Fijn dat je voor jezelf een beslissing hebt genomen. Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom je toch afhankelijk van je ex wilt blijven voor wat betreft het vervoer. Waarom spreek je niet af dat je zoon sowieso met het OV gaat reizen? Klopt het dat je de trein als een heel grote hobbel/hindernis ziet? Dat is echt jammer, want reizen met de trein (zeker zonder overstap) is ontzettend eenvoudig en comfortabel. En op zondagavond zit je op de grote doorgaande lijnen echt niet eenzaam en alleen!

Arawen

Arawen

17-01-2013 om 13:36

Eng

Ja klopt, ik maak me inderdaad zorgen over het weekend in z'n algemeen. Maar vader lijkt momenteel redelijk 'goed' te zijn. Dat kan weliswaar elk moment weer anders worden, maar het punt is, je weet nooit wanneer...
Vader verantwoordelijk stellen voor het heen en weer brengen over 175 km is een soort van veiligheidsmarge voor mij. Vader kan die autoreis nl alleen maar volbrengen als hij in redelijke doen is. Althans niet weer depressief, want dan komt er niets uit hem. Als hij dus niet komt om zoon op te halen dan weten we al genoeg...
Dan lopen we nog het risico dat hij 'de andere kant op schiet' en . Tja.. Als hij dan erg vervelend wordt moet zoon zelfstandig weg kunnen. Vandaar de verstopte anonieme OV chip. Ook een veiligheidsmarge.
Ik hoop dat dat voldoende is... maar moeilijk is het wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.