Bellefleur
24-09-2012 om 10:03
13 jarige een dag alleen?
Komende zaterdag gaan we helpen verhuizen, 2,5 uur rijden van ons huis. Het gaat een lange dag worden. Dochter van 13 kan niet mee, heeft een belangrijke dag van haar sport. We vertrekken 's ochtends al vroeg, zij moet om 10 uur op haar club zijn. Daar is ze dan tot een uur of drie, en dan moet ze alleen naar huis fietsen (10 minuten) Vervolgens is ze de rest van de dag alleen. Ze moet ook zelf voor eten zorgen, en ze moet zelf naar bed gaan. Ik schat in dat we tegen elf uur thuis zijn. Mijn dochter heeft niet zo veel sociale contacten, er is niet direct een vriendin waar ze naar toe zou kunnen gaan. Er is wel een buurvrouw die een oogje in het zeil kan houden. Zelf ziet ze geen problemen: 'ik schuif wel een pizza in de oven'. Maar ik vind het moeilijk. Komt ze veilig thuis? Gaat ze geen domme dingen doen in huis? Enz. Enz. Ben ik overbezorgd, of is het onverantwoord om haar alleen thuis te laten?

Yura
24-09-2012 om 10:31
Moet kunnen
Op zich moet het kunnen denk ik, maar ik zou het zelf ook helemaal niet prettig vinden. Zit je dochter in de tweede of in de brugklas? Daar vind ik ook nog wel een verschil in zitten. Laatste moesten wij ook op een zaterdag best lang weg op 4 uur rijden hier vandaan. We vertrokken om half 7 's ochtends en waren om 4 uur 's middags terug. De kinderen moesten ook sporten etc, is allemaal uiteraard goed gegaan, maar ik vond het niet prettig, doe dat alleen als het echt niet anders kan. Kinderen waren toen overigens 14 en nog net 12 (wel 2e klas al). Ze zijn dan wel met zijn tweeen, dat vind ik wel fijn. Ik zou inderdaad wel de buurvrouw inlichten. Ben ooit eens 's avonds van een vergadering halsoverkop naar huis gegaan omdat zoon een hijger aan de lijn had, hij was helemaal overstuur, ja dan is 2,5 uur terug rijden wel heel lang. Zelfs 10 minuten terug fietsen vond ik toen enorm lang, toen had ik de buurvrouw eerst zelfs nog gebeld of ze naar mijn kinderen wou gaan.

Vic
24-09-2012 om 11:08
Hmmm
Op werkdagen in de vakantie is mijn 13-jarige overdag alleen thuis. Dat vindt ze geen probleem. Langer, en dan zelf alleen eten en naar bed gaan, zou ze echt niet willen. Is er een mogelijkheid dat iemand haar laat in de middag ophaalt (oma/opa) en dat ze daar eet en slaapt?
Overigens zou ik er dan weer geen problemen mee hebben als dochter het ook geen probleem vindt.

Arawen
24-09-2012 om 11:23
Zou ik ook doen
Hier een zoon van 12, bijna 13. Herken het probleem; sinds zijn grote broer op kamers is, is hij nu vaker alleen thuis. Vroeger waren ze in dat soort gevallen met z'n 2-en en dat is toch anders...
Ik zou het doen zoals Vic voorstelt. Alleen naar huis laten komen en de middag alleen doorbrengen lijkt me geen probleem. Dan zou ik ook iemand regelen waar hij mee kan eten (onder het motto 'even iemand zien'), eventueel daarna weer naar huis. En dan mogen opblijven totdat wij thuis komen (weekend??). Nou moet ik er wel bij zeggen dat zoon als hij op zijn computer zit, de hele wereld vergeet. En dus ook niet merkt of wij er wel of niet zijn. Weet niet op dit voor meisjes ook geldt..

Bellefleur
24-09-2012 om 11:34
Ze wil zelf.
Ze vindt het zelf geen probleem, volgens mij vindt ze het wel leuk. Ik zelf zie beren op de weg: ongeluk onderweg, brand in huis, inbraak... Je kent dat wel. Als grote broer van 15 er ook zou zijn, vond ik het prima. Maar die gaat natuurlijk mee helpen verhuizen. Ik heb van verschillende kanten te horen gekregen dat ik mijn dochter te veel pamper. Daarom ook de vraag. Wat is normaal? Er zijn twee betrouwbare mensen in haar directe omgeving die haar zouden kunnen helpen.

Thursday Next
24-09-2012 om 12:20
ik zou het doen, mits dochter het zelf ook wil. Ik zo wel willen dat ze belt als ze thuis is, en inderdaad iemand die het in de gaten kan houden, en er ook snel heen kan gaan zoals die buurvrouw.

Merel
24-09-2012 om 13:43
Ja dat zou ik wel aandurven. Ik denk wel dat ik een paar keer bel, maar als je dochter het geen punt vindt, dan zou ik gaan. Vertel haar waar je bang voor bent en vraag haar wat ze zou doen als oplossing bij de problemen waar je aan denkt. Vaak zijn ze inventiever dan je had verwacht. Is er iemand in een straal van een paar straten die ze kan bellen als er écht iets is? Dat zou nl. wel prettig zijn als achtervang.

Ginny Twijfelvuur
24-09-2012 om 13:51
Als ze het zelf wil...
Het is vooral het alleen naar bed gaan waar ik moeite mee zou hebben.
Ik denk overigens dat mijn oudste (ook 13) dit een prima dagje zou vinden.
Ik zou het wel doen en dan afspreken dat ze moet bellen als ze thuis is en zelf in de loop van de avond ook nog een keertje bellen om te vragen hoe het is. En dan komt het verder toch wel goed lijkt me.

Moppeke
24-09-2012 om 14:09
Doen
Het zal per kind verschillen, maar mijn 13-jarige kan ik met een gerust hart alleen laten. Geen enkel probleem. In noodgevallen heeft ze een mobieltje waarmee ze kan bellen, misschien is dat bij jou ook zo?
Dan zou je ook kunnen afspreken dat jullie elkaar op een bepaald tijdstip op de dag even bellen? Als ze toch ook naar sport gaat heeft ze ook wat te doen.
En in het kader van ophouden met pamperen: geef haar het (zelf)vertrouwen en zelfstandigheid voor die dag. Leermoment voor jullie allebei.
Meisje van 13 kunnen dat prima. En als je al 2 betrouwbare mensen in haar directe omgeving hebt waar ze terecht kan in geval van nood, dan lijkt het me een kwestie van doen.
Het is niet alleen het pamperen, maar ook het loslaten. Dat is als ouder soms best moeilijk. Wellicht ben jij zelf wel degene die hier het meest moeite mee heeft?
Succes, groet, Moppeke

ijsvogeltje
24-09-2012 om 15:42
Mijn oudste (15) kon dit op zijn 13e prima.
Jouw angsten (inbraak, brand) zijn irrationele angsten. Het zijn voorvallen waar de meeste mensen in hun leven nooit of maar 1 x mee te maken krijgen. De kans is nihil dat dat gebeurt nét op die dag dat jullie weg zijn. Bespreek wel met je dochter wat zij moet doen als er problemen zijn (bijvoorbeeld: direct naar de buren gaan of 112 bellen), maar dat is sowieso verstandig om te doen.

Kaaskopje
24-09-2012 om 17:45
Ik vind ook dat als ze het zélf aandurft je het een kans moet geven. Mijn oudste dochter vond het op die leeftijd nog eng om 's avonds alleen thuis te zijn, dus deden we het niet.
Of je wel of niet weg kan zonder dochter is dus echt afhankelijk van je dochter. Puur op leeftijd zou ik het goedvinden. Ze kan gewoon opblijven tot jullie thuis zijn. Ik zie niet wat het uitmaakt of ze in de brugklas of in de tweede zit. 13 is 13.

marinade
24-09-2012 om 17:48
Ja hoor
Met een betrouwbare achterwacht en wat vooraf af te spreken belmomentjes zou ik het doen. Ze zal ervan groeien!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

josephine*
24-09-2012 om 17:58
Dag doorspreken
Ik zou het zo doen, helemaal als zij er zelf ook zin in heeft.
Ik zou met haar vooraf de dag doorspreken, eventueel een film laten uitzoeken zodat ze kan wachten tot jullie thuis zijn (11 uur in het weekend is toch niet zo heel laat voor een 13 jarige) en dan nog gezellig even samen wat drinken. Op vaste momenten even een app-je sms (als ze thuis is van sport, als jullie in de auto stappen naar huis enzo). Je kunt de tijd ook breken met eten en drinken, iets lekkers voor na de sport, de pizza als avondeten en fris en chips bij de film ofzo.
Ik zou ook even doorspreken wat te doen bij rare zaken of kwesties waar zij geen oplossing voor weet (naar de buurvrouw gaan). Wij hadden een grote overstroming in huis, de dag nadat onze 19 jarige zoon 3 weken alleen thuis was geweest. Wij vroegen hem wat hij zou hebben gedaan als het was gebeurd toen hij alleen thuis was en toen kwam er niet veel. Het juiste antwoord was natuurlijk zijn opa en oma bellen en vragen wat te doen.

bertje1
24-09-2012 om 17:58
13 zou ik niet doen, vind ik wel jong, vooral voor de avond. zou in ieder geval een backup in de buurt willen hebben (buuv of zo, ook al heb je niet veel contact)

Bellefleur
25-09-2012 om 09:09
We gaan het doen.
Nu ik dit allemaal zo lees, denk ik dat ik het maar doe. Met een paar belmomenten, en waarschuwingen. Ik denk dat ze er van geniet. Ik heb die dag een zware dag, maar dat moet ik dan maar accepteren. Ook voor haar geldt dat ze in één jaar behoorlijk gegroeid is. En ouders hollen daar altijd achter aan. Ik denk dat ik haar deze kans niet mag ontnemen. Ik zorg voor een achterwacht, (buurvrouw, vriend van de familie en een vriendin van mij). Waarom ze naar bed moet? Dat moet helemaal niet, maar ze heeft haar slaap nodig, en ik denk dat ze het liefst voor elf uur gaat slapen.

Jesse_1
25-09-2012 om 09:20
Alleen thuis?
Als ze mu echt de hele dag alleen thuis was, zou ik het erg lang vinden voor een eerste keer. Maar ze is een groot gedeelte van de dag buiten de deur. Thuis komen, even bijkomen, pizzaatje eten, tv kijken (film).
Als ze het zelf ziet zitten, de buurvrouw achter de hand is voor calamiteiten en je nog eens belt zie ik geen problemen. Misschien vindt ze het zelfs wel leuk voor een keer?

Lowie
25-09-2012 om 09:39
Ik vind
het belangrijkste dat ze zelf aangeeft dit graag te willen. Ik zou het haar daarom ook gunnen zo'n dagje alleen, ook gezien haar leeftijd. Een groot deel van de dag is ze al onder de pannen. Een paar belmomenten afspreken en verder dochter laten genieten van de rust Jij hebt het vast veel te druk met verhuizen om hier te lang bij stil te staan, teminste dat hoop ik voor je

Meike2
29-09-2012 om 09:51
Eerder terug naar huis gaan
Jullie hoeven toch niet de hele verhuizing uit te helpen? Ga gewoon wat eerder terug naar huis. Rond half 10 thuis zijn lijkt mij een mooie oplossing.

Bellefleur
01-10-2012 om 09:44
Hoe het ging...
Veel te laat op haar club, ze had niet gehoord dat de telefoon ging, dus ik kon haar niet waarschuwen dat het tijd was om te gaan. En verder heeft ze een prima dag gehad. Vriendin meegenomen naar huis, ze hebben samen pizza's en ander junkfood gehaald. Vriendin is om een uur of acht door vader opgehaald, en zij is toen een film gaan kijken. Wij waren om half elf thuis, alles was prima in orde. Ik realiseer me nu dat ik vergeten ben te vertellen dat ik trots op haar ben!
Dit kan vaker.

marinade
02-10-2012 om 20:27
Leuk!
Leuk om te lezen dat het goed ging. Zo zie je!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lowie
03-10-2012 om 10:28
Fijn!
Dat het zo goed is gegaan en toch maar een paar uurtjes echt alleen. Leuk hoor!

witlof
04-10-2012 om 19:37
Au loslaten
Ik las met verbazing deze draad, zoveel herkenning: een hele mooie weergave van de problemen die ik zelf ook net nu tegenkom. Ik heb mijn zoon nog nooit een avond alleen gelaten (13 jaar, nee natuurlijk niet.).
En nu soms denk ik ook wel eens: goh: hij is soms ook hele dagen alleen (vakantie), kan hij dan ook voor zijn avondeten zorgen? Is hij niet bang als het 's avonds is? (ik wel!, hij niet!). Maar ik durf het nog steeds niet aan. (ongezellig voor hem vind ik. Ik vind het dan erg lang, zo lang alleen Voor hem is het weer anders denk ik: hij groeit op het moment dat ik hem meer verantwoording geef, maar toch....). Ik vind die hele dagen alleen als ik op mijn werk ben eigenlijk al zoveel. Dus ik doe het voorlopig nog even niet. Ik durf het niet aan. Het is denk ik aan iedereen verschillend om de verschillende opties af te wegen.
Het is wel leuk om te lezen dat meer ouders met kinderen in deze leeftijd zich hierover bekommeren. Bedankt voor het meelezen, erg leuk en steunend en zoveel goede tips. Daar gaan we dan: op naar het grote loslaten~!brr. Heel leuk om te lezen ook dat de dochter van de draadjesstarter het toch heel handig heeft opgelost om een vriendinnetje uit te nodigen: erg zelfstandig hoor, heel leuk om te lezen!