Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

13 jarige puberdochter

Mijn 13-jarige dochter lapt alle regels aan haar laars. Als ik zeg dat ze rechtsaf moet, gaat ze linksaf.

Alles wat hier op tafel komt aan eten, moet ze niet, alleen vette hap. Ze zegt ook ronduit dat het niet "te vreten" is.

Ze vindt dat ze haar eigen leven moet leiden en dat ik me daar niet mee moet bemoeien. Ik heb haar te kennen gegeven dat ze tot haar 18e hier kan wonen en ze zich tot die tijd aan mijn huisregels moet houden. Vanaf haar 18e kan ze doen en laten wat ze wil, dan op een ander adres, dat wel. Ze heeft geen respekt voor mij.

Volgens msn geschiedenis op MSN beweert ze te roken en te drinken, en als je haar hierop aanspreekt zegt ze dat het niet zo is. In hoeverre kan ik haar vertrouwen.

Haar taalgebruik thuis, buitenshuis en op internet is ronduit asociaal, ik schaam me diep. Dat heb ik haar niet geleerd.

We hebben gelukkig ook "leuke" dagen, maar dat zijn er niet veel, helaas.

Elke keer als we ruzie hebben gehad neem ik me voor het anders te doen, maar ik weet het zo onderhand niet meer hoe. Ze zegt wel sorry, maar meent ze dat wel.

Ik ben inmiddels zover, dat een kostschool nog de enige optie is/zal zijn. Misschien dat ze daar iets van de normen en waarden mee kan krijgen, want hier lapt ze ze allemaal aan haar laars.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

13-11-2011 om 23:32

Mmmmm

Het enige wat ik lees, is dat haar taalgebruik en eetgewoonten jou niet aanstaan. Tja, dat lijken me kléine problemen.
Hoe gaat het op school, hoe zijn de cijfers, hoe is het met haar sociale leven/vriendengroep? Dat roken en drinken: controleer je dat ook? Heb je er ooit wat van gemerkt of is het alleen maar stoerdoenerij? Hoe gaat ze met geld om en met haar uiterlijk? Verwaarloost ze zichzelf of niet? Wat doet ze in haar vrije tijd? Heb je nog meer kinderen - en hoe stelt ze zich daar tegen op?

Tirza

Alice66

Alice66

14-11-2011 om 22:13 Topicstarter

Bommetje

Waar het mij om gaat is dat de normen en waarden die ik haar heb getracht mee te geven, dat die er bij haar niet zijn. Ze schoffeert me in bijzijn van anderen en gaat ook de confrontatie aan waar anderen bij zijn.

Haar resultaten op school zijn redelijk, minder dan vorig jaar, dat wel. Het roken en drinken kan ik niet controleren, ze gaat nog niet uit. Ik heb zelf 20 jaar gerookt dus ik ruik het wel of ze gerookt heeft. Geld heeft ze altijd tekort, maar daar klaagt ze niet over. Verder gaat ze verzorgd de deur uit, dat wel. In haar vrije tijd is ze meestal thuis, achter de comp of met vriendin de stad in. 1 of 2 vaste vriendinnen, verder rijdt ze paard en gaat ook wel een door de week naar de manege. Ze heeft ook goeie kanten.

Klinkt aardig of niet? Kreeg vanavond te horen dat ze me haat en dat ik een ...wijf ben. Voor de zoveelste keer ruzie. En als je vraagt waar het over gaat? Iets heel kleins vaak. Als ik al vraag of ze niet wil vloeken in huis, zegt ze dat het haar geen f... kan schelen.

Moet ik het allemaal over me heen laten komen en haar de pubertijd laten beleven op haar manier? Ze heeft toch grenzen nodig.

bibi63

bibi63

14-11-2011 om 22:26

Brief schrijven

Wat mij helpt is een brief schrijven aan puberella. Dan kan ik er rustig over nadenken WAT en HOE ik het schrijf en vooral ook positieve kanten benoemen. En rustig uitleggen (desnoods tig keer de brief overschrijven, veranderen) wat wel en niet en waarom (en dan vooral ook met positief geluid). Puberella kan brief op haar eigen gekozen moment lezen en overdenken.
Misschien het proberen waard?
Gr. Bibi

koentje

koentje

15-11-2011 om 10:31

Hoe dan ook

ze heeft nog steeds grenzen nodig. Wat gebeurt er als ze jou uitscheld en je zorgvuldig klaargemaakte maaltijd 'goor vreten' noemt?
Ik zou haar aanpakken met in houden van zakgeld, inperken van computertijd e.d.
Zij woont bij jou, in jouw huis zijn jouw regels, als ze voor zichzelf kan zorgen, kan ze in haar eigen huis doen wat ze wilt!

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

17-11-2011 om 11:50

Ahum, ruzies natuurlijk wel herkenbaar maar...

Als mijn puber van 13 mijn eten goor noemt is er maar 1 oplossing: hij laat zelf zien dat hij het beter kan, dus ik kook echt niet meer.
Ik ben hier niet huishoudster, hotelier en noem maar op en vooral geen deurmat en geldschuiver. Ik ben moeder en daar zal toch respect voor moeten zijn en zolang als hij onder mijn dak woont, zijn er mijn regels of hij het nu leuk vindt of niet.
Wat ik wel probeer is om in gesprek te blijven. OK regels zijn er, dat is ook voor ons maar dit betekent niet als je het ergens niet mee eens bent dat je dat niet op een normale manier kunt zeggen.

Cheetahh

Cheetahh

21-11-2011 om 19:40

Family safety instellen

als je wilt kunnen controleren wat ze allemaal schrijft op twitter en msn en op welke websites ze zit kan je family safety van windows erop zetten. je kan dan precies zien wat ze uitspoken. Ook kan je een tijdlimiet inzetten. Als je instelt dat de pc om 21.00 uur uitgaat, dan kan ze er echt niets meer op doen. Je hebt dan een middel om haar mee 'onder controle' te krijgen. Als ze een grote mond geeft, kan je haar priveleges innemen, door de pc een dag uit te laten, haar mobiel te laten inleveren of programma's zoals msn, twitter te blokkeren. Zo kan ze nog wel huiswerk maken op de pc maar geen social media zaken doen.

Mijn kids hebben ook wel eens grof taalgebruik op twitter gezet. Ik heb toen direct twitter geblokkeerd en ze ermee geconfronteerd. Pas als ze dan beloven geen grove taal meer te gebruiken krijgen ze weer toegang.

Maar ook hier vallen regelmatig woorden als 'what the fuck' en 'tering'. Het schijnt 'pubertaal' te zijn, maar als ze het zeggen kan je ze er gelijk op aanspreken, maar op internet blijft het zo hangen, dus is niet acceptabel. Maar bij mijn dochter heb ik regelmatig tweets verwijderd die me niet aanstonden, dat weer wel...

Hier ook brutaal

Ook hier zijn ze (jongen en meisje) brutaal. Gister ook, half 10 is het voor dochter tijd om te slapen.
Ze zegt gewoon met een leuk gezicht, nee ik ga nog leren.
Nee zeg ik je gaat slapen, ondertussen pakt ze haar bb, negeert me en gaat wat typen op dat ding.
ik loop naar haar toe en wil dat ding afpakken en ze verstopt het, ondertussen zegt ze,
doe niet zo irritant joh, hou op,
nee je krijgt het niet.

Ik heb het afgepakt en wederom verteld dat ik die spraak niet accepteer.

Het frustreerd me dit soort gehak.

Zoon zegt ook 'what the'
'hou je mond'

en ga maar door.

Straffen heeft tot op heden geen zin gehad, ze weten het even en dan is het klaar.
Of man maakt de straf zo lang dat het effect weg is.

bibi63

bibi63

23-11-2011 om 12:28

Hier ook en hoe reageren?

Hoi,
Hier een 13-jarige dochter met net zulk gedrag als die van Sonnie.
Mijn vraag: hoe te reageren bij dit soort gedrag en acties? Negeren?
Gr. Bibi

Rosase

Rosase

23-11-2011 om 19:41

Wel straffen denk ik

Ben niet helemaal ervaringsdeskundige want mijn 12-jarige maakt het (nog) niet zo bont. Daarentegen wel flink wat ervaring met 9-jarige dochter.

Van haar zou ik dit soort gedrag echt niet op prijs kunnen stellen, en zou er zeker een sanctie op staan. En ik ga ervan uit dat dat ook nog steeds zo zou zijn als ze 13 is.
Respect is in mijn ogen de basis van alles en ik heb er echt een hekel aan als kinderen volwassenen op een ja duh manier tegemoet treden. Ik denk dus dat dat bij ons zou neerkomen op een paar dagen binnen blijven, telefoon inleveren of een ander privilege.

En als de straf niet werkt, dan is het blijkbaar niet de goede straf. Ben sowieso erg voor toepasselijke straffen. Maar of dat nou in dit geval "de mond met zeep spoelen met zijn" ben ik nog niet uit

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.