Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Desiree

Desiree

06-10-2011 om 10:20

14 en koffie

Wij als ouders zijnde weten niet echt hoe we dit moeten aanpakken. Onze oudste van 14 wil graag smorgens koffie.Hij pakt het soms terwijl hij weet dat dit niet mag. Wij vinden hem hier misschien nog wat te jong voor.
Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Klaartje

Klaartje

06-10-2011 om 10:40

Koffie

Ik zou afspreken dat ie 's morgens 1 kopje mag en de rest van de dag niet. Ik heb er nooit zo'n moeite mee gehad als ze koffie wilden hier. Ik weet wel andere dranken te noemen waar ik weer op tegen ben (buiten alcohol dan)
Als je ziet hoeveel energiedrank er voorbij mijn kassa komt en ik weet van een aantal kinderen dat de ouders er fel op tegen zijn.

Fiorucci

Fiorucci

06-10-2011 om 11:12

Met mate

Een kopje in de ochtend vind ik prima, mits het daarbij blijft.

Puck

Puck

06-10-2011 om 11:33

Ook met mate

1 kop koffie per dag vind ik zeker op die leeftijd geen enkel probleem. Onze oudste drinkt al vanaf dat hij een jaar of 6 is op zondag bij het ontbijt een kopje koffie mee. Vind ik geen probleem.

Netel

Netel

06-10-2011 om 11:38

Energy

Vergeleken met de door de jeugd massaal weggedronken energydranken is een kopje koffie toch vrij onschuldig.
Ik zou er geen punt van maken.

Wat is er mis met koffie?

Waarom vind je 14 te jong?
Volgens mij is er weinig verschil tussen cola en koffie; koffie zonder suiker is misschien zelfs nog minder schadelijk.

Yvonne

Yvonne

06-10-2011 om 13:11

Kan toch geen kwaad

Dat kan toc helemaal geen kwaad dat hij 'sochtends een bakje koffie drinkt. De mijne had toen hij 9 was een termosfles koffie met melk (of beter warme melk met koffie) mee naar school, op een koude dag lekker wat warms te drinken. Dat mocht hij van de leraar niet meer. Ik zie er geen enkel kwaad in als kinderen af en toe koffie drinken, net zo als cola af en toe. Die energie drankjes vind dan weer minder.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-10-2011 om 15:41

Waarom niet?

"Hij pakt het soms terwijl hij weet dat dit niet mag."
Het gaat toch gewoon om koffie? Toch niet om alcohol of roken, of koffie met likeur? Ik zie hier dus echt geen probleem in. Ik zou hem uitleggen dat het verstandig is om niet teveel koffie te drinken en uitleggen waarom. En voor de rest loslaten. Niets mis hoor met een kop koffie.

marie

marie

06-10-2011 om 17:01

Vroegah

Hallo
"Vroegah" was het in onze familie een beetje de gewoonte dat je met 12 jaar groot genoeg was om niet meer hardop te hoeven bidden en danken bij het eten en mocht je koffie leren drinken. Dat koffie drinken deden wij bijna allemaal, want dat was natuurlijk stoer en hoorde je bij de volwassenen (natuurlijk in het begin met veel suiker en melk).
Dus met 14 jaar koffie drinken, zou ik geen probleem mee hebben.
Zelf hebben wij pubers die niet naar koffie talen (eentje drinkt zelfs nog amper prik, laat staan cola), maar ja hun vader gruwt ook van koffie, dus ze hebben het niet van een vreemde (lijken dus wat dat betreft niet op mij).

Kobalt

Kobalt

06-10-2011 om 18:06

Koffie verkeerd

Onze zoon van 12 drinkt al een paar jaar koffie verkeerd. Anderhalve centimeter koffie, met een heleboel opgeschuimde melk, daarop een beetje cacaopoeder.
Ik vind koffie niet een echt goed drankje voor kleine kinderen, maar vanaf een jaar of tien vind ik het wel kunnen hoor. Inderdaad beter dan die energytroep. Wij hebben daar ook een afspraak met zoon over gemaakt, als hij dat laat staan, mag hij zijn kopje koffie.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2011 om 21:25

Desiree

Ik las je vraag in de trein en reageerde wat mompelig met "hè, lees ik dat goed?", waarna ik snel om me heen keek om te zien of mensen daar raar van opkeken

De reden van mijn oprechte verbazing is dat ik er wel héél erg van op kijk dat je zoon a. niet in zijn eentje koffie mag drinken (14!!) en b. dat je koffie blijkbaar als zó slecht ervaart dat je je zoon er éigenlijk niet aan bloot wilt stellen.
Bij koffie-onderzoeken komen steeds weer andere ontdekkingen naar boven, maar algemeen gezien lijkt koffiedrinken geen schadelijke gevolgen te hebben als je het met mate drinkt. Het lijkt juist gunstig te zijn voor bepaalde kwalen of gezondheidsproblemen. Het enige nadeel wat ik er op dit moment van kan vinden is dat het je zoon uit zijn slaap kan houden als hij het 's avonds nog drinkt.
Gun hem dus zijn kop koffie in de ochtend, als hij het lekker vindt eventueel ook in de middag, maar niet meer na het avondeten.

Maylise

Maylise

06-10-2011 om 22:12

Koffie

Van mij mogen ze vanaf een jaar of 11/12 wel op dagelijkse basis koffie drinken. Als ze dat willen natuurlijk. Mijn dochter is meer een thee drinker en mijn jongste zoon houdt ook niet van koffie. Mijn 17 jarige daarentegen vond koffie al heel vroeg lekker. Vanaf een jaar of 5 wilde hij altijd al het laatste slokje van mijn koffie. Ik drink meestal redelijk slappe koffie. De zeer sterke koffie van mijn man hoefde hij dan weer niet. Vanaf een jaar of 7/8 mocht hij van mij best af en toe een kopje. Hij drinkt nu al jaren elke dag 1 of 2 koppen koffie. Ik vind koffie geen slechte keuze. Zeker niet ongezond genoeg om het te weren.

Zoon van 10

Mijn zoon van 10 is dol op cappucino. Sinds een paar maanden mag hij dit in het weekend drinken. Niet aan het eind van de dag (hij slaapt ook zonder koffie pas laat in, dat wil ik niet nog erger maken ), maar 's ochtends of 's middags is geen probleem.
Zoals anderen al zeggen: frisdrank lijkt me minder gezond, en af en toe een beetje cafeïne kan echt geen kwaad. Thee mogen ze toch ook?

Puck

Puck

07-10-2011 om 09:33

Kaaskopje

Oudste wil soms ook 's avonds wel eens een kop koffie en daar dacht ik helemaal niet bij na de eerste keer (drink het zelf echt niet, vind het nog steeds vies) dus meneer lag idd na 1 kopje nog tot 12 uur wakker te zijn in bed. Na die ene keer denkt hij er zelf aan en maakt dan een kopje caffeinevrije senseo voor zichzelf.

Vic

Vic

07-10-2011 om 10:56

Nooit over nagedacht

Ik vind het wel een mooie vraag aangezien ik er nog helemaal nooit over na had gedacht of mijn 12-jarige koffie zou mogen. Ze heeft er nog nooit om gevraagd en ik weet het dus eigenlijk ook niet. Ik denk van wel, mits het net zo 'schadelijk' is als cola o.i.d. (qua cafeïne). Ik heb ooit eens gelezen dat jonge kinderen hartkloppingen kunnen krijgen van koffie, vandaar dat ik daar heel terughoudend mee ben. Mijn 6-jarige mag ook nog geen cola Nou ja, ze zou het nu wel mogen, denk ik, maar vindt het (gelukkig) niet lekker.

Anne Carin

Anne Carin

07-10-2011 om 11:39

Koffie

Hoi Desiree, sinds een jaar of 2 drinkt zoonlief (14) hier op zaterdag en zondagochtend een kop koffie met ons mee. Wel slappe hoor, met veel melk en zoetje. Door de week hoor ik hem er nooit over maar dan is hij 's morgens natuurlijk ook op school. Verder drinkt hij ook wel (kruiden)thee en ijsthee maar ook veel water omdat hij dat gewoon lekker vindt. Alleen in het weekend mag hij 's avonds fris, dat gaat eigenlijk prima. Ik zou er zelf ook niet blij mee zijn als hij veel cola, energy drinks enzo zou drinken, is toch niet zo gezond. Maar dat is gelukkig (nog) niet aan de orde !

Puck

Puck

07-10-2011 om 12:01

Wat mij opvalt

Ik lees in een aantal berichtjes dat kinderen wel koffie drinken "maar wel slap" of "met suiker" of "met veel melk". Ik proef daar toch iets in van een schuldgevoel of dat het niet goed zou zijn als een kind gewoon zwarte koffie van normale sterkte drinkt. En dat het op zo'n manier wat vergoeilijkt wordt. Of heb ik dat helemaal mis?

tuin huisje

tuin huisje

07-10-2011 om 12:10

Lekker zwarte koffie wel met suiker

mijn zoon dronk al sinds zijn 5e de restjes uit de kopjes koffie. Hij is nu 13 en drinkt elke ochtend zwarte koffie voor hij naar school gaat. Hij vindt het echt lekker. Cola mag af en toe. Energy drank werd de eerste week op het vo ontdekt en goed bevonden. Gelukkig koopt hij het nu niet meer omdat ik heb uitgelegd dat het echt ongezond is.

Dochter bedelt

Ik drink koffie met veel opgeschuimde melk en mijn dochter bedelt al vanaf dat ze een jaar is om 'hapje koffie'. Ik gaf haar dus alleen een hapje opgeschuimde melk. Tot ik een keer al geroerd had en dus alleen koffieschuim had, ze stond aan tafel heel voorzichtig met een lepeltje ervan te proeven. Sindsdien wil ze dus niet meer melkschuim maar koffieschuim. Ze mag 2 hapjes ' s ochtends en verder niet, want als het aan haar ligt.... 14 lijkt me een normale leeftijd om 's morgens een kop koffie te drinken. Mijn oudste is 14 en die wil soms koffie 's avonds, maar volgens mij vindt ie er niks aan. Beetje stoer doen tegen broertje van 11, zo van ik hoor bij de grote mensen.

Marit

Marit

07-10-2011 om 15:07

Hier 12

Hier zoon van 12 die ook graaf koffie drinkt (overigens niet bij ontbijt). Zelfs op werkweek heeft hij van eigen geld koffiestaafjes gekocht om z'n caffeine op peil te houden. 1 kopje oer dag lijkt me geen probleem.

Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2011 om 16:12

Puck

Ja, caffeïnevrije koffie is natuurlijk een prima oplossing

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2011 om 16:26

Veel melk en hoe zit het met theedrinken?

Ik snap ook niet zo goed wat slappe, melkige, zoete koffie voor beterwaarde heeft. Koffie is koffie en dat kun je maar beter zo lekker mogelijk naar eigen smaak drinken. Ze moeten zelf uitvinden wat die smaak is. Ik drink al vanaf mijn 15de koffie zonder suiker.
Anne Carin vertelt dat haar zoon ook thee of kruidenthee en ijsthee drinkt. Daar zit natuurlijk ook cafeïne (theïne) in wat een trager effect heeft dan bij koffie. Ik vroeg me af of de zoon van Desiree wel thee mag.

Bibi72

Bibi72

07-10-2011 om 17:14

Hier

Mijn kinderen (9 en 11 jaar) mogen in de vakantie en op hoogtijdagen koffie. We hebben afgesproken dat ze vanaf de brugklas 's-ochtends koffie mogen drinken als ze dat willen.

Kobalt

Kobalt

07-10-2011 om 19:19

Slappe koffie

Ik heb een keer opgezocht, en als ik mij goed herinner, heeft een kopje koffie, net zoveel caffeine als een glas cola. In thee zit trouwens theine, dat is net zo iets.
Onze zoon was nog jong, ik geloof acht en toen mocht hij een glas cola max per dag. Dat werd dus een kopje koffie, maar dan tot een kwart gevuld.
Wij drinken altijd opgeschuimde melk op de koffie, hij dus ook, want dat is gewoon het lekkerste
Nu mag hij meer caffeine van ons, omdat hij inmiddels 12 is, maar ik maak dus nog steeds de koffie zo klaar, omdat hij dat nu eenmaal de lekkerste manier vindt.

Anne Carin

Anne Carin

08-10-2011 om 11:45

Koffie/thee

Nee hoor Puck, dat is wmb gewoon ter verduidelijking. Ik voel me niet schuldig omdat zoonlief koffie drinkt.

En Kaaskopje, in kruidenthee zit geen cafeine omdat er eigenlijk ook geen echte thee in zit maar kruiden!

Ongezonde dingen mogen gerust maar met mate is mijn motto. En welke drank is er nu echt 100% gezond? Water misschien maar verder zit er altijd wel iets 'slechts' in: cafeine, theeine, suiker, vet, koolzuur, fruitzuren etc.!
Dus ik ga lekker een bakkie koffie maken en er van genieten !!

Maylise

Maylise

08-10-2011 om 13:06

Puck

Mijn zoon drinkt zijn koffie inmiddels heel sterk en zwart. Maakt mij niks uit hoor. Ik vind koffie niet slecht.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2011 om 20:05

Anne carin

Kruidenthee stond tussen haakjes gezet waardoor ik dacht dat het om én gewone thee én kruidenthee ging

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2011 om 20:08

Anne carin 2

Blijft toch (ik las je reactie nog even opnieuw) dat je ook ijsthee opnoemt en daar zit wel theïne in.

Zelfs heel veel cafeïne

heeft geen schadelijke invloed op het lichaam. Heb ik toevallig deze week nog gehoord van bevriende huisarts die recent de resultaten van een nieuw groot onderzoek naar de effecten van cafeïne had gelezen.

Je kunt gaan stuiteren van te veel cafeïne, maar het kan geen kwaad. Een kopje 's ochtends lijkt mij niet zo'n probleem.

Chris

an mien

an mien

13-10-2011 om 17:58

Cultuur

Mijn ouders wonen in Frankrijk en hen huisarts daar vroeg hoeveel koffie ze dronken? 5 kopjes per dag was echt veel te veel twee was volgens hem echt de max. Twee stuks fruit was trouwens ook te veel. Hoeveel wijn ze dronken werd niet eens gevraagd?
Toch grappig zover is Frankrijk niet.

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.