Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Pudo

Pudo

19-05-2010 om 11:27

14 jaar en naar popconcerten?

Hallo,

Mijn oudste is net 14 (twee weken geleden, dus echt maar nét en niet ál..) en zeurt ons de oren van het hoofd om toestemming om naar een popconcert te mogen. Nu is zij in februari naar Tokio Hotel geweest, dat mocht omdat het in de vakantie viel, ik zélf mee ben geweest en het publiek voor 99% uit pubers bestond. Dit keer gaat het echter om een groep (30 seonds to Mars) die volgens mij een veel volwassener publiek heeft en ik vind dat ze daar eigenlijk nog te jong voor is. Bovendien is het in Tilburg, waar wij vér vandaan wonen, dan zou ik weer vrij moeten nemen om mee te gaan en daar heb ik geen zin in. Ook is het een gewone schooldag en vind ik het nog eens zonde ook dat ze al haar maandgeld hier aan uitgeeft.
Ik ben niet het type van "nee is nee", dus wil haar duidelijk maken waarom ik het niet wil. Maar uiteraard is het argument "ik vind je te jong" niet goed genoeg.

Nu mijn vraag: gaan jullie kinderen van vergelijkbare leeftijd ook al naar "echte" popconcerten in dergelijke omstandigheden? Volgens haar zijn er natuurlijk zat ouders die het wel goed zouden vinden, maar ja, of ik dat nou moet geloven....

Alvast veel dank voor de reacties.

Pudo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
emma43

emma43

19-05-2010 om 13:49

Pudo

Mijn dochter en ik zijn ook een paar keer naar Tokio Hotel geweest en ik vond dat pittige concerten,nooit geweten dat jonge meisjes zo hysterisch kunnen zijn.Dan ben ik liever op een concert met volwassenen.Ik denk dat 30 seconds to Mars hetzelfde publiek heeft ,maar net iets ouder dan Tokio Hotel.Dat zou voor mij geen reden zijn om mijn dochter te laten gaan.Wij zijn ook een keer op een doordeweekse dag gegaan en ik stond er versteld van hoeveel meisjes die dag niet naar school gingen.Het is voor Tokio Hotel en 30 seconds to mars fans heel leuk om bij elkaar te zijn en elkaar te ontmoeten,dus ik heb het idee dat die meiden niet 1 concert willen missen.En dat kan natuurlijk niet.Er zijn grenzen.
Maar als jij geen zin hebt om vrij te nemen,dan houdt het op,toch??Ik vind dat eigenlijk een hele goede reden.
Mijn dochter was 12 ,13 toen ze naar Tokio Hotel ging,wel samen met mij en toen ze 13 was is ze alleen naar Iron Maiden geweest en Within Temptation.Ik heb ze toen wel gebracht.Ik ben niet bang dat er iets gebeurt bij concerten.
Maar als het niet uitkomt is het zo.Dan geen concert,dat zou voor mij wel een reden zijn.

Bastet

Bastet

19-05-2010 om 15:39

Samen met ons

Er is geen concert wat ik ontwijk met mijn jongens,en ik draai mijn hand niet om voor een avondje Slipknot en Machinehead,om maar wat te noemen,maaaar samen met pa of ma.Mijn oudste ging voor het eerst alleen vlak voor zijn zeventiende verjaardag,dat was ook gelijk een festival in duitsland.
Bastet

Maylise

Maylise

19-05-2010 om 16:39

Niet alleen

Op die leeftijd zouden ze van mij nog niet alleen naar concerten mogen. Wel met mij of andere begeleiding erbij. Ik ben meerdere keren met mijn kinderen naar een popconcert geweest en dat is prima bevallen.

Of ik het in het specifieke geval wat jij noemt zou doen weet ik niet. Dat het doordeweeks is en dat het een wat volwassener publiek is zou mij niet zo veel uitmaken. Ik zou het ook niet zo'n probleem vinden om een keer mee te gaan naar een band die ik niet zo leuk vind. Of ik er ook echt een dag voor vrij zou nemen en andere afspraken voor af zou zeggen zou ook een beetje afhangen van de hoe geliefd de band is bij kind. Als ze het gewoon een leuke band vindt dan zou ik minder vlug vrij nemen dan als het echt een van haar meeste geliefde bands zou zijn.

In principe zeg ik dus geen nee maar ik zou wel scherp kijken naar welke afspraken ik zelf zou hebben, of het financieel kan en dat afwegen tegen hoe belangrijk het betreffende concert voor kind zou zijn.

Maylise

Bastet

Bastet

19-05-2010 om 18:21

Over doordeweeks

Nog even over doordeweeks....als het echt een band is waarvan kindlief een enorme fan is,zou het me roesten,voor die ene keer,en lekker gaan.School is heel belangrijk,maar uitzonderingen bevestigen de regel.
Bastet

mirreke

mirreke

19-05-2010 om 19:37

Ik vind het nou net géén zonde dat ze haar maandgeld daaraan u

Juist leuk. Ze vindt het blijkbaar de moeite waard en wil daar al haar geld voor sparen. Ik vind het zelfs knap van haar, eerlijk gezegd. Zou ik stimuleren.
Ik ben met dochter voor de eerste keer meegeweest naar Tokio Hotel toen ze elf was. In totaal is ze drie keer geweest, en ik dus ook.
Op het moment vindt ze heel wat muziek leuk, en niet specifiek één band. Maar als een bepaalde band voor haar erg belangrijk is, en het gaat voor de rest goed op school bijvoorbeeld, dan zou ik lekker meegaan als dat mogelijk is...
Misschien kan ze met vrienden, en is er een andere ouder die wil rijden als het jou niet uitkomt.
Veel concerten worden helemaal niet in het weekeinde gegeven, is ook een beetje flauw dat dát de eis zou zijn. Ik ga ook regelmatig naar het theater, of ballet, of concerten en dat is ook vaak door de weeks. Dat is voor mij belangrijk en de moeite waard. Waarom zou een kind/puber alleen in het weekeinde mogen?
Kortom, ik zou er niet zo negatief tegenover staan en toch kijken of het mogelijk is dat ze gaat als het voor haar belangrijk is.

Jujube

Jujube

19-05-2010 om 20:26

Yep

Als ze echt enorm fan is van die band zou ik haar wel laten gaan. Niet als ze de band 'wel aardig' vindt. Man en ik zijn 2 weken geleden met onze dochters (12 en 14) naar Mika geweest. Die van 14 had best alleen (nou ja, met vriendinnen) gemogen, maar die van 12 niet. Concerten zijn doorgaans erg gezellig en veel veiliger dan een discotheek bijvoorbeeld. Ik zou wel halen en brengen.
Groet,
Jujube

Rammstein

onze 14 jarige tweeling(j/m)wilde dolgraag naar een concert van Rammstein.
Mijn man is toen meegeweest,maar toen ik hoorde wat een spectaculaire show het was,had ik spijt dat ik zelf niet meegegaan was.
Het was overigens doordeweek,afspraak met de kinderen was dat ze een *snipperdag* mochten nemen van school,( er stonden geen SO of andere belangrijke dingen op het programma ) ze betaalden het zelf,en ze hebben er jaren over gesproken ,zo vet cool vonden ze het.
ze waren rond de 17 dat ze met vrienden naar concerten gingen.
tot die tijd gingen we mee,of ze mochten niet.

ik vind het ook een verschil of je kind elke maand naar een concert wil of twee keer per jaar.
Die twee keer per jaar gaan we gewoon mee( mits wij ook van de muziek houden).

Carmen

Carmen

19-05-2010 om 21:49

Hier andersom

Als ik naar een concert ga wil mijn dochter (10 jaar) mee Nou ja, alleen als ze de muziek leuk vindt natuurlijk. Dat mag niet altijd, ik wil ook weleens alleen uit. En het mag zeker niet op een schoolavond. Maar ze is wel al meegeweest naar Golden Earring en Doe Maar (hoort beiden bij je opvoeding vind ik, en die kans is er over een paar jaar misschien niet meer , Anouk, en twee weken geleden naar Nena. Ik vind het geweldig om mijn kind te zien genieten van "mijn" muziek.

Carmen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2010 om 00:39

Poeh

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer tegen het meegaan zou opzien als het een band is die niet mijn smaak is, dan het feit dat een 14 jarige naar een popconcert gaat. Als ik op tv zie wat voor grut er bij een concert zit, dan is 14 jaar alleszins acceptabel, maar niet zonder begeleiding. En dat kan ook een bezwaar zijn. Leuk dat je dochter haar zakgeld eraan uit wil geven, maar als er een ouder mee moet of een grote broer of zus moet die ook een concert betalen. Naast het 'gedoe' zou dat voor mij ook een reden zijn om te zeggen dat ze dat maar moet doen als ze alleen mag, met 2 jaar zo'n beetje dus. Ik heb dus meer praktische bezwaren dan dat ik het concert zou afkeuren.
Het feit dat het op een doordeweekse dag is vind ik wel een bezwaar, maar ik zou toch afwegen hoe erg het is om een keer van het vaste patroon af te wijken. Als het op een donderdag is, stel dat dat zo is, kan ze zich wel door de vrijdag heenslepen. Ik denk dat ze dan nog te vol zit van het concert om helemaal in te dutten op school.
Of ze haar zakgeld eraan uit wil geven zou mij nou echt niks kunnen schelen. Het is haar geld en op = op.
Jij voelt je nu gelijk verantwoordelijk, maar is er geen andere ouder die mee wil?

slep

slep

20-05-2010 om 00:58

Geen bezwaar op die leeftijd

dochter ging ook met haar 14e voor het eerst naar een concert van Paramore. Werd wel gehaald, het heengaan werd met trein en vrienden gedaan, geweldige ervaring en ook een goede leerschool.

Bij haar gaat bijna al het geld op aan concerten, en ik vind dat heel erg leuk. Ze werkt er ook bij, anders is die hobby niet te betalen.

Ik zou nooit meegaan, vind het te duur dus als ze niemand kan charteren dan gaat ze dus ook niet.

Mijn grens ligt nog wel bij festivals als Pinkpop, daar zou ze ook graag heengaan(is nu ruim 15) maar dat mag ze nog niet, althans niet voor een paar dagen met slapen erbij.

Pudo

Pudo

20-05-2010 om 09:11

Allemaal bedankt voor de reacties. De meesten vinden 14 jaar dus niet te jong... mmm, misschien moet ik mijn idee daarvoor maar een beetje bijstellen.
Maar al met al is het toch te ingewikkeld. Wij wonen bij Amsterdam, het concert is in Tilburg en we hebben geen auto. Dat zou dus met de trein worden en een retourtje kost al bijna 30 euro. De tickets iets van 40 (hoewel ik 50 las, maar zij niet , dus als ik mee zou moeten zijn we al gauw zo'n 140 euro kwijt en zoveel geld hebben we echt niet (we hebben niet voor niets geen auto
Verder is de terugkeer (zo'n anderhalf uur met de trein) een probleem omdat ik geen idee heb hoe laat het concert afgelopen is (begint om 8 uur). Naar Amsterdam CS kan nog, maar dan nog naar huis???
Verder vind ik de groep niet heel slecht, maar mijn smaak is het verder niet.
Al met al doen we het nu niet, maar ik zal er zeker de volgende keer toch een beetje anders tegen aankijken.

Bedankt, Pudo

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2010 om 13:43

Precies

Ik woon iets hoger dan jij in Noord Holland. Tegen dat je thuis bent is het ver na 12 uur. Een concert duurt minimaal 1 1/2 uur en loopt vaak uit tot 2 uur. Er is vaak een voorprogramma, dus als de eigenlijke band begint is het zo'n beetje 9 uur. Tenminste... zo herinner ik het mij. Ik ben al zo'n 10 jaar niet meer geweest.
Als je niet meegaat zit je dus sowieso een hele avond ergens te wachten, betaal je 2 keer de treinreis en ben je heel erg laat thuis. Ik zou er geen zin in hebben.
Haar tijd komt nog wel.

mirreke

mirreke

20-05-2010 om 14:35

Nou, tokio hotel

begon gewoon op redelijk tijd, ik geloof half acht stond het aangekondigd en om kwart voor begon het. En om negen uur of kwart over was het alweer afgelopen meen ik.

slep

slep

20-05-2010 om 22:00

Treinen extra

Over terugrijden na een concert: voor zover ik tot nu toe mee heb gemaakt rijden er altijd extra treinen na de grotere concerten. Dochter is deze week naar Lady Gaga geweest en laatste trein ging om half 1 vanuit Arnhem.
Bij de Kruidvat zijn heel vaak van die treinacties en kun je voor 15 euro een dagkaart kopen. Daar wordt door dochter wel vaak gebruik van gemaakt. Anders zou het denk ik ook niet te betalen zijn nee.

Bij een kleiner concert(013, Tilburg) zijn we ze wel eens gaan halen maar gingen ze wel heen met de trein.

Tink

Tink

20-05-2010 om 23:22

Pudo (o.t.)

Waar en wanneer is dat concert? Als mijn dochter (15) dat hoort...

slep

slep

21-05-2010 om 00:04

Tink(en prudo) o.t

geen Prudo maar hoop ik toch goed.

Dat concert is in de 013, in Tilburg. Leuk muziekpodium, kleinschalig want er kunnen in de grootste zaal maar 2200 mensen in. Daarom ook beter om daar eens te gaan kijken dan zo'n gigantisch concert á la Arena of iets dergelijks.

Kaartjes 35 euro excl wat kosten/administratie ed.

Bastet

Bastet

21-05-2010 om 07:23

Tokio hotel,mirreke

Dus het duurde nauwelijks anderhalf uur?Wat flut zeg voor zoveel geld!
Bastet

mirreke

mirreke

21-05-2010 om 17:30

Ja, het was best kort

geen voorprogramma. Maar wel echt heel erg leuk hoor! Ik vond het eerlijk gezegd wel prettig, die kindertijden...
Vorig jaar was ik naar Dream Theater, dat is trouwens zo'n band waar ik mijn zoon mee naartoe ga nemen (nu 11, zoon dus), en dat was ook alweer om tien uur afgelopen, ietsjes later misschien. Als je behoorlijk ver moet rijden vind ik dat helemaal niet zo erg. Ja, en wel duur, maar daar spaar ik dan ook voor.
Trouwens, als ik naar het theater ga is dat ook nooit zo heel erg lang. En de bios duurt toch ook maar maximaal 2 uur, meestal?

mirreke

mirreke

21-05-2010 om 17:32

Ha, en dan lees ik net...

dat Dream Theater bekend staat om zijn lange concerten. Nou, de keer dat ik was niet dus... jammer.

Bastet

Bastet

21-05-2010 om 18:00

Mirreke

De meeste bands spelen met gemak twee uur,en geven dan nog een flinke toegift.Of ze hebben er lol in en spelen drie uur..
Bastet

Paal

Paal

21-05-2010 om 19:16

Gewoon te ver en te duur.

Heel simpel, als ik mee moet naar een concert dan wordt mij dat te duur. Treinen op de kaarten van Kruitvat ed rijden alleen in het weekend.

Het is natuurlijk afhankelijk van wat je wil uitgeven.

Met veel plezier geven wij datzelfde geld uit aan een pretpark of een weekend weg.
Gewoon omdat we dat wel leuk vinden.

Zijn wel 2x naar Symphonica in Rosso geweest, met de kinderen. Wel een geweldige ervaring. Gewoon door de week, soms moet iets kunnen.
Helaas hebben ze nu een andere smaak.
Het is wel zo dat de kinderen bij ons op de Basisschool 1 snipperdag per jaar hebben, dus dat kon zonder problemen.

Popfestivals

Hier zijn nog wel eens popfestivals in de buurt....daar komen alle toppers (of een stuk of wat) voorgegaan door wat onbekendere bands.De standaard regel die de meeste ouders hier hanteren is: onder de 16 met je ouders, erboven met je vrienden/vriendinnen. En zo is het oudste ook vergaan....sinds dit jaar heeft ze dus 2 popfestivals bezocht. Dan ga je drie dagen voor de prijs van 1 zo'n concert. Is veel goedkoper en duurt langer en is meestal in een weekend.
Ik zou 16 jarige nog niet doordeweeks toestaan naar een concert te gaan en ik denk dat 16 jarige dat ook zonde van d'r geld zou vinden...
groeten albana

mirreke

mirreke

23-05-2010 om 09:44

Appelpop

Dochter van 13 is idd ook dit jaar naar Appelpop geweest, in Tiel, met vriendinnen en grote zus. Dat was weer gratis... en idd, duurde veel langer. Toch vind ik een festival zelf weer minder. Dat hou ik zelf niet zo lang uit.
Trouwens Tokio Hotel en Dream Theater zijn de laatste bands waar ik ben geweest, allebei toevallig vrij korte concerten.
Vroegâh idd langere concerten bezocht, alhoewel... van Prince staat me bij dat dat ook van 9 tot 11 was of zo plus half uurtje voorprogramma...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.