Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
moeder van C

moeder van C

09-11-2013 om 18:44

14 jaar, verliefd (eerste vriendje) en 's avonds met z'n 2-jen alleen thuis?

Mijn dochter (net 14) heeft tijdens een schoolfeest (niet op school maar bij een locatie waar feesten worden gegeven) een jongen van 16 ontmoet. Hij woont in 010 wij in de buurt van H'sum.

2 weken geleden is hij voor 't eerst hier geweest (ben gescheiden, ze was dat weekend bij mij). Heb hem opgehaald van station en 's avond weer naar station gebracht. Zijn ze samen 'uit eten' geweest. Hij is een lieve jongen; voor zover ik dat kan beoordelen.

Gister was dochter met vriendinnen bij een vriendin. Haar moeder was niet thuis. Haar vriendje was onverwachts vanuit R'dam deze kant op gekomen. Hij mocht bij 't vriendinnetje niet naar binnen (mocht niet van moeder die niet thuis was en terecht dat vind ik prima!), dus ze hebben samen een uur in 't bushokje gezeten en toen is hij weer naar 010 gegaan. Dit hoorde ik vanmiddag, C is dit weekend bij haar vader maar sprak haar op de hockey. Ik vind het overigens heel fijn dat ze dit gewoon allemaal deelt met mij!!

Nu het volgende probleem: vrijdag heb ik een receptie en een feest en ben dus vanaf 18:00 weg en zal pas rond 01:00 thuis zijn. C zou een vriendin te slapen vragen (dat is dan de optie of een vriendinnetje zodat ze niet alleen is de hele avond, of naar haar vader...).

Vriendinnetje is geregeld, maar nu wil vriendje ook 'langskomen'. Ik kan hem niet van/naar station brengen. C zegt dat hij dan met de bus vanaf en naar station gaat.
Maar heb ook erg veel moeite met het feit dat ze dan soort van alleen thuis zijn. Ik vind haar daar te jong voor om een avond met een jongen door te brengen. Ik heb liever dat hij de zaterdag komt als ik thuis ben...

Hoe doen jullie dit, puberliefde. En zouden jullie daar moeite mee hebben?

Als ze perse alleen willen zijn

dan lukt dat ze toch wel, met of zonder jou toestemming.

Het is denk ik het beste om er een open en eerlijk gesprek over te hebben met je dochter. Je kunt haar vragen hoe ver ze is, en het hebben over de geweldige kant maar ook de gevaarlijke kant van bepaalde handelingen. Je kunt daarbij ook je eigen zorgen en gevoel erbij met haar bepraten. Mogelijkheden voor de toekomst bespreken. B.v. dat je op dit moment het idee hiervan nog niet zo fijn vindt, maar als ze een half jaar verkering heeft met deze jongen, dat je er dan ws. anders tegenaan kijkt. Het lijkt me ook een goede tijd om aan te geven, dat wanneer je dochter zo ver is dat ze aan sex gaat denken, dat ze dan voor alle vragen daaromtrent (voorbehoedsmiddel enz.) altijd bij jou terecht kan.

Daarnaast, misschien is het een idee om meerdere vrienden/ vriendinnen voor die avond uit te nodigen.

Lieke

Lieke

10-11-2013 om 10:17

helemaal

Ik sluit me helemaal bij Jasam aan. Als ze iets willen, dan hoeft dat niet per se 's avonds/'s nachts te zijn en het is tijd om met je dochter te praten over seksualiteit etc.
Maar dit allemaal hoeft niet te betekenen, dat jij dit allemaal hoeft toe te staan als je daar zelf nog niet aan toe bent ...

niet doen

Ze is net 14. Verliefdheid kan zeer heftig zijn, maar ook zomaar weer over.
Ik begrijp dat jij hem 1 keer hebt gezien en zij twee keer. Ik zou dan niet willen dat ze een avond alleen is met hem. Ze kent hem nauwelijks, al zal ze zelf anders beweren.
Misschien vindt ze het stiekem wel heel prettig als je het verbiedt. Dan kan zij lekker op je mopperen en tegen haar vriendje zeggen dat het van jou niet mag.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

10-11-2013 om 12:15

deel in ieder geval

je zorgen met haar. Begin met een verbod, leg uit waarom en geef dan wel of geen ruimte voor onderhandelingen. Maar beslis dat van te voren voor jezelf. Vertel haar waar je een beetje bang voor bent, waar je haar precies een beetje te jong voor vindt. In eerste instantie zou ik zeggen, laat lekker gaan, maar als het voor jou niet goed voelt, is er misschien iets wat je intuitief aanvoelt wat het niet handig maakt.

En zo tussen de regels door lees ik dat deze jongen wel op een wat eigengereide manier contact maakt met je dochter. Komt zo maar langs en stelt haar voor het blok terwijl ze een vriendinnenavond heeft. Ik weet het niet, kan het zijn dat hij wat dwingend is? In dat geval is het misschien toch handiger dit zeker nu nog te verbieden, wat Mach al zegt, misschien vind ze dat nog wel fijn ook...

Vertrouw op je kind

Ik zou er totaal geen probleem van maken. Maar dat komt misschien doordat ik zelf zoons heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2013 om 13:04

twee situaties

Bij de situatie van de vriendin, had ik denk ik niet botweg geweigerd dat de vriend binnen mocht komen. Het lijkt een opgezet plan, naar mijn idee, maar ja, dan is hij er en dan laat je zo'n jongen niet buiten. Als het even mogelijk is zou ik in vredesnaam naar huis komen om de jongen te zien. Eens kijken hoe graag hij dan nog naar binnen wil)

Wat jouw eigen dochter betreft: mag ze bij haar vriend logeren van jou? Zo ja, wat is het verschil met bij jou thuis? Zo nee, hoe lang wil je dat tegenhouden? Voor je met je dochter praat, zou ik daar eerst over nadenken.

Ik zou een gesprek met dochter aangaan, dat ze aan de pil moet als ze meer met deze jongen wil dan zoenen. Zolang ze die pil niet heeft, mag hij niet komen en zij niet daar slapen. Aansluitend kun je met haar bespreken dat je 14 jaar nog een beetje jong vindt voor 'alles erop en eraan' en kun je kijken hoe ze daar zelf over denkt.

Toen mijn dochter nog de leeftijd had, dat ze voor bepaalde dingen toestemming moest vragen, vond ze het wel eens prettig als ik voor haar 'nee' zei. Dan kon ze met een goed excuus naar buiten met 'mijn moeder wil het niet.' Misschien is dit voor je dochter ook zo'n moment.

besprekenE

Ik zou het bespreken. Wat denkt dochter zelf. Ze is oud genoeg om sexueel actief te willen worden, maar is ze er aan toe? Is ze op de hoogte van de benodigde bescherming. En tja, inderdaad, het is nog wel erg pril, wil je de kat dan zo op het spek binden? Er komt heus nog wel een gelegenheid op een later moment. Kortom, ik zou het aan deze dochter overlaten. Verbieden niet, want je bent juist blij dat het zo bespreekbaar is en je wilt het veilig houden. En je wilt ook niet een sexuele ervaring problematiseren. Tenminste ik niet, mits veilig is sex voor je plezier. Met name de eerste ervaringen.

moeder van C

moeder van C

10-11-2013 om 17:44

Dank jullie wel

Voor de verschillende reacties.

Ik heb er inmiddels over nagedacht (en over gesproken met vriendinnen, morgenochtend nog met ex bespreken waar zij niets over haar vriendje mee deelt). Maar ik ga 't niet toestaan om hier alleen met hem en een vriendinnetje te zijn. Van slapen was sowieso uberhaupt geen sprake!

Ik vind haar met (net) 14 te jong.
Nee, ze mag van mij ook niet alleen naar hem toe.

Ik ga voorstellen dat hij zaterdag mag komen hoe laat hij wil, mag blijven eten en ik hem op de trein zet. Dan maak ik hem ook even mee en kan ik misschien wat beter inschatten hoe/wat.

Vwb sex, ik denk maar -dat ga ik morgen met haar bespreken- dat dat nog niet zo storm loopt. Maar ach, dat weet je idd nooit. Verliefdheid )

@Polletje: dat dwingende: dank voor je visie. Niet zo gezien maar verdiend wel wat aandacht...

Dat gaat morgenavond niet gezellig worden, wat de dame in d'r kop heeft... maar ja. Ook dat hoort bij ouder worden en ouder zijn

Nogmaals dank!

Nils

Nils

10-11-2013 om 18:40

Moeder van C

Dat lijkt me een heel verstandig besluit! Als een meisje te jong een sexuele ervaring heeft (en ik vind 14 jaar echt te jong) kan dat beschadigend zijn. Zo'n meisje kan de gevolgen van bepaalde beslissingen nog helemaal niet overzien, daar heeft ze haar ouders voor.

Yura

Yura

11-11-2013 om 10:01

Beide

Ik ken beide leeftijdcategorien. Dochter is net 14 en zoon is ruim 15 en half, dus heeft ook vrienden van net 16. Stel nou dat dochter verkering zou krijgen met een vriend van zoon, dan zou ik ze rustig alleen samen thuis laten. Nou ken ik zoons vrienden (en hun ouders) vrij goed dus dat scheelt natuurlijk. Volgens mij is er nog niet 1 die zelfs maar ooit serieus gezoend heeft met een meisje. Dus die gaan echt niet de eerste de beste keer all the way, dat zal ook van hun uit langzaam opgebouwd worden. Meestal zijn jongens wat later dan meisjes, die zijn met net 14 nog voornamelijk bezig met voetballen en playstationnen, dus qua mentale ontwikkeling op dit gebied is het denk ik een prima match.
Maar een groot verschil is dat je deze jongen niet kent en dat maakt het wat lastiger natuurlijk, aan de andere kant is vriendin er ook bij. Ik zou het denk ik wel toestaan, maar wel duidelijk in beeld krijgen of vriendin ook de hele avond erbij blijft.

Speculeren

Ik zou toch maar liever niet speculeren over hoe ver pubers gaan in hun eerste ervaringen. Het lastige is dat ze zelf ook nog niet zo goed in beeld hebben hoe je gestuurd kan worden door hormonen. Dat kun je makkelijk te licht opvatten.
Ik zou het toch allereerst aan de dochter zelf vragen en voorstellen om dat zo niet te doen. Niet alleen blijven met een jongen die je toch nog niet goed genoeg kent. En dan is het voor een vriendin alleen erbij wel een ongemakkelijke situatie.
Ik denk dat het dan inderdaad handiger is om deze jongen uit te nodigen waar je zelf bij bent. En misschien is deze dochter het daar wel helemaal mee eens. Je hoeft er niet bij voorbaat vanuit te gaan dat ze onverantwoordelijk met zichzelf en een ander omgaan. Daar hebben ze zelf ook wel gedachten en opvattingen bij die je samen kunt bespreken. En je kent zelf je dochter het beste.
Mijn dochter, inmiddels 15, mag dat van mij zelf beslissen, maar als het nodig is mag ze ook zeggen dat het niet van haar moeder mag.

Cura

Cura

11-11-2013 om 15:09

Gaat soms vlugger dan je denkt

Hier gingen zoon en vrienden (15 en 14) al vrij vlug veel verder. Hij was tot dan ook zo'n jongen die alleen maar aan het gamen en voetballen was. Ik had helemaal niet in de gaten dat het al zo snel verder ging dan alleen maar zoenen. Da's dan echt even slikken.het kan dus snel gaan.

moeder van C

moeder van C

11-11-2013 om 18:49

Ex gesproken

Niet zo'n leuk gesprek met ex achter de rug. Die vindt dat ik C niet vertrouw. Maar dat is helemaal de issue niet. Hij vindt mij ouderwets en zegt als ze iets willen gebeurt het toch jij gooit de deur dicht... dat gaat het allemaal stiekem en vertelt ze niets meer. (grootste grap is dat ze hem nog NIETS over haar vriendje verteld heeft, maar dat ter zijde...).

M'n hoofd loopt over van de voors en tegens. Mijn issue is dat hij ook heel opdringerig kan zijn en zij door haar verliefdheid "hij is misschien wel mijn laatste vriendje want de jongens op school vinden mij niet leuk" zich dingen laat aanleunen.

Ik heb een moeder van een goed vriendinnetje gemaild (die heeft ook een dochter van 2 jaar ouder) en gevraagd wat zij ermee zou doen.

Wordt vervolgd. Dank voor de nieuwe reacties!!

Nou

Ik heb ook dochters van jouw leeftijd ( 14 en 17). Ik ben echt niet heel streng. Mijn dochters vertellen best veel. Met de 17 jarige heb ik al allerlei vriendjes langs zien komen. Ik vind zeker ook nu ik terug kijk net 14 te jong voor seks, zeker met een 16 jarige die je nauwelijks kent! Dat vind ik een groot punt, wat weet ze nou helemaal van die jongen. Zij vind waarschijnlijk heel veel, via chat enz. Maar jij als moeder mag best dingen verbieden. Heb ik ook gedaan. Daar is mijn verhouding met de pubers echt niet minder van geworden.
Alleen met een nagenoeg onbekende is gewoon niet handig. Ze is net 14, hij kan wel al zeer ervaren zijn op seksueel gebied.Want er zijn genoeg jongens van 16 die zeer actief zijn. En wie zegt dat ze sterk genoeg in haar schoenen staat om aan te geven wat ze wel en wat ze niet wil bij deze redelijk onbekende op wie ze blijkbaar stapelverliefd is. Dat kan ook in een week zomaar over zijn.

moeder van C

moeder van C

11-11-2013 om 20:29

Mach

Jij verwoord precies wat ik bij deze situatie voel.
Ik vind het zo lastig omdat ik dan ga twijfelen aan mijzelf (ik ben een redelijk 'strakke' moeder maar ook heel redelijk!). Helemaal na gesprek met haar vader.

Nogmaals dank. Ik ga morgen rustig met haar praten hierover bij het avondeten. En probeer ook bij mijn gevoel te blijven...Ook niet onbelangrijk !

Marjoleine64

Marjoleine64

11-11-2013 om 22:36

Hier andersom

mijn zoon van net 16 heeft een soort van relatie met een meisje (bijna 16) die hij kent van zomerkamp. Alleen, zij woont ruim een uur reizen verderop, en ze spreken elkaar dus alleen op skype. Hij heeft al meerdere keren geprobeerd iets met haar af te spreken, gewoon overdag een zaterdagmiddag samen naar Scheveningen of zo (zoon uit omgeving Breda, zij uit omgeving Leiden). Maar tot op heden is dat niet gelukt, haar ouders vinden het niet goed want ze kennen hem niet... Heel jammer dus, ze zijn ook beide niet het ondernemende type dat ze dan stiekem iets gaan afspreken. Ergens vind ik het van haar ouders wel een beetje flauw, gewoon overdag een middagje samen slenteren, hapje/drankje... Maar als ik dochters had dan dacht er misschien ook wel zo over.
Marjoleine

moeder van C

moeder van C

12-11-2013 om 19:34

Mooi gesprek

Ik heb vanavond tijdens het eten een enorm fijn en goed gesprek met C gehad. Allebei open en eerlijk, ik heb mijn zorg uitgesproken maar ook haar vertrouwen wat ik heb in haar. Over opdringen, sex, gevolgen, verliefdheid, eerste liefde etc. Mede door al jullie reacties/visies.

En wat blijkt? Ze weet zelf niet helemaal wat ze met hem aanmoet... Hij schijnt in telefoons te 'dealen (haar woorden)', zwart geld te hebben en zij heeft daar geen goed gevoel bij. Ze vertrouwt hem niet zo.

Ze weet ook niet of ze hem voor vrijdag wil uitnodigen. Ze vond zaterdag ook wel oke, als ik erbij ben en dat we dan met z'n 3-jen eten. Maar misschien laat ze hem helemaal niet komen...

Waarbij je je soms druk kan maken om niets. Nee, niet waar: we hebben een prachtig mooi gesprek gehad !

Bedankt allemaal!

Annet

Annet

12-11-2013 om 19:48

Marjoleine, waarom spreken ze niet bij één van beiden thuis af?

Zo ging het hier ook toen oudste een vriendje verder weg had. Gewoon bij elkaar thuis afspreken zodat de familie ziet om wie het gaat.
Daarna is op neutraal terrein afspreken een stuk makkelijker

momenten alleen

Het valt mij op dat vriendje vooral de momenten waarop je dochter alleen is ( of i.i.g.) zonder "ouderlijk toezicht" is opzoekt om bij haar te zijn. Dat zou mij niet echt lekker zitten, vooral omdat je de jongen amper kent. Voor mij een no go.
Maar ik zie hier boven dat ze zelf ook haar twijfels heeft. Misschien dumpt ze hem wel, bij je eerste vriendje zou je je toch eigenlijk niet om dit soort dingen zorgen moeten maken ( zegt oma)

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

14-11-2013 om 11:32

en mama van C

leer hier ook van dat je inderdaad ook op je intuiitie vertrouwt!!
Goed gedaan.

en op je dochter

Je kunt ook op je dochter vertrouwen. Met een gesprekje help je haar te realiseren dat ze dit niet ziet zitten.

-

-

31-05-2016 om 16:34

Ik had zelf nog een vraag.

Mijn vraag is dus: mogen een 12 jarige en 14 jarige een relatie/verkering?
dus 12 en 14 samen mag dat?

?

?

31-05-2016 om 16:47

Geheime relatie? (eigen vraag)

ik heb eigenlijk zelf nog een vraag ik heb een dochter en ik heb het vermoede dat ze een vriendje heeft omdat ze zich nogal anders gedraagt dan normaal (blijer liever etc)(ik zie ook vaak dat ze een datum op haar hand tekent) ik heb ook het vermoede dat ik weet wie de jongen is maar ze zegt tegen mij dat het niet zo is. ze wonen slechts 40 minuten van elkaar vandaan...hij is 2 jaar jonger dan zij.
moet ik het toelaten dat ze hem bezoekt of andersom?

(als ze mij alles heeft verteld over hem uiteraard en of ze een relatie hebben)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.