Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

14 jaar...hoe uithuizig?

Gisteren bezoek van vriend van uit de buurt. Heeft een zoon van (net) 14, net zo oud als onze oudste. We hadden elkaar een tijdje niet gezien/gesproken. Ik weet dat onze opvoedingsideeen nogal uiteen lopen, en dat geeft ook niet, maar ik was toch weer eens verbaasd. De 14 jarige kwam om 10 uur 's avonds even langs wippen om te melden dat ie nog de hort op ging, en kwam tegen middernacht weer binnen vallen. Vader (onze vriend) vertelde dat dat in de vakantie gebruikelijk was, dat kind min of meer regelmatig/standaard 's avonds de hort op was. Buiten hangen, of naar vrienden, en dat middernacht nu in de vakantie de acceptabele & gebruikelijke doordeweekse terugkomtijd was.

Nu weet ik dat ik een relatief rustige en nietzwerverige 14 jarige in huis heb, maar ik ben toch wel benieuwd wat bij jullie als 'normaal' wordt gezien. Vriend geeft mij toch altijd een beetje het gevoel dat onze puber wel erg braaf is, terwijl ik eigenlijk vindt dat die van hem wel erg veel vrijheid krijgt....

Vriend (zelf leraar) noemt het trouwens ook een opleidingding (wij een VWO'er, zijn zoon kaderVMBO). Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie regels & afspraken...

Ingrid (overigens krijgt onze 14 jarige alle vrijheid die hij wil, maar hij wil eigenlijk niet meer. Snapt werkelijk de lol niet van in het donker op straat rondhangen. En vermaakt zich in de vakantie ook uitstekend met broer en zus, en hoeft niet elke dag met vrienden de hort op.)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

01-09-2011 om 11:30

Ingrid

Hier ook een 14 jarige die graag uithuizig is. Rondhangen buiten vindt hij overigens niks aan, hij zit op vmbo-t. Uithuizig in zijn geval betekent naar vrienden toe, soms naar een concert met zijn oudere broer, en hij struint graag festivals af. Dat kan soms laat worden, maar ze zijn altijd uit en thuis met een grote groep. Dat is mijn voorwaarde, hij is dan meestal rond elf uur 'savonds wel thuis. In schoolweken mag hij 'savonds wel langs een vriend, maar moet hij 21.00 binnen zijn. In vakanties rond een uur of tien.

Hmmm

Ik vind zelf 22:30 een mooie tijd voor zonen (15, 13) om thuis te zijn. Rondhangen op straat doen ze (gelukkig) niet echt. De 15-jarige gaat zo in de zomer wel buiten beetje voetballen, hond uitlaten enz. met een groepje vrienden, de 13-jarige gaat vooral met vrienden film kijken, rondom huis wat ouwehoeren. Maandag is 13-jarige met een groepje naar de bios geweest, toen werd het 23:00. Vind ik ook goed, als hij dan maar direct na de film naar huis gaat, en niet rondhangt in de stad.
Vrienden van de 13-jarigen krijgen blijkbaar ook veel vrijheid, want als ik ze niet de deur uitzet, zitten ze hier na 23:30 nog. Dan wil ik zelf wel naar bed eigenlijk.

Overigens

had 13-jarige gisteren een logee. Nauwelijks geslapen vannacht, zijn ze vanmorgen om 7;00 op de fiets gestapt om een rondje te fietsen, want: "we waren moe, dus we dachten een beetje frisse buitenlucht is goed."
Terwijl de rest van het gezin nog gewoon sliep, dus.
Ik zie daar de humor wel van in.

Yura

Yura

01-09-2011 om 11:52

Even wennen

Zoon van 13 zit nu in de 2 atheneum. Dit is de tweede week. De laatste tijd is het al een paar keer gebeurd dat hij om 8 uur nog opgehaald werd door vrienden. Hij was telkens half 10 thuis, blijkbaar moeten zijn vrienden dan ook thuis zijn. Ik vind het gevoelsmatig wel een beetje laat hoor, aan de andere kant zijn ze meestal gelukkig niet aan het hangen ofzo, soms zitten ze bij de voetbalvereniging en trappen een balletje op een onbezet veld en gister gingen ze voetballen op een veldje bij een van de jongens, waar ik de ouders ook goed van ken. Ben nog zoekende hoe ik hiermee om zal gaan en straks wordt het ook al eerder donker natuurlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 12:11

Tot een bepaald tijdstip

vond ik het goed dat ze buiten waren zonder echt doel te hebben. Maar na tien uur wilde ik alleen 'functioneel buiten zijn'. Mijn dochter vond het leuk om met een vriendin rond te fietsen. Ze ging ook wel eens bij haar eigen voetbalterrein voetballen. Dat vond ik prima. Maar om tien uur thuis. Mijn oudste dochter hield en houdt er nogal van om buiten met een of twee vrienden te 'chillen', gewoon kletsen in hun geval. Ze kwam tot haar 18de nog keurig vragen of ze nog even buiten mocht blijven na tien uur. Daarna heb ik dat (uiteraard) losgelaten. Zolang het beschaafd gebeurt vind ik het niet zo erg.

Rond ons huis wordt ook nog wel eens gehangen en vooral in het verleden ging dat gepaard met te luid aanwezig zijn met brommertjes/scootertjes e.d.. Het stoorde mij niet echt (behalve als ze met hun brommer/scooter aan het rondcrossen zijn), maar ik begrijp van mijn dochters dat ze zich er onplezierig bij voelden/voelen. Waarschijnlijk waren er meer mensen die er klachten over hadden, want een deel van het 'probleem' is deze zomer weggegehaald door de gemeente. Bij een gebouw achter ons huis waren 'halletjes' bij de ingang waar jongeren graag in stonden. Die zijn weggehaald door de ingang naar voren te halen en gelijk te trekken met de gevel. Ze kunnen dus niet meer droog of uit de wind staan bij dat gebouw en ze zijn beter zichtbaar. Het feit dat ze zich niet meer kunnen verbergen maakt het ongetwijfeld onaantrekkelijker om daar te staan. En in de wind of regen blowen is niet handig
Doordat wij deze jongeren rond ons huis hebben kon ik wel makkelijk aan mijn dochters duidelijk maken wat ik niet wilde hebben en daar waren we het over eens.

Maylise

Maylise

01-09-2011 om 12:33

Hier

Mijn dochter van 14 is 's avonds niet erg uithuizig. Ze is deze zomer één keer met vriendinnen na het eten op stap geweest. Toen zijn ze naar het centrum van onze gemeente gegaan want daar was een avondmarkt. Ze was rond 0h00 weer thuis. Verder is ze 's avonds meestal thuis behalve als ze bij vriendinnen eet. Overdag en in de vroege avond gaat ze wel overal heen (strand, zwembad met vriendinnen, stad in, bioscoop, paardrijden, tennissen...) maar echt 's avonds weg komt er nog niet van.

Haar oudere broer (VWO) was op die leeftijd al een hangjongere. Dan hingen ze rond op het voetbalveld of op de skatebaan tot ver nadat het donker was. De tweeling (VWO) had op die leeftijd ook een groepje waarmee ze in de vakantie 's avonds vaak rondhingen. Ze deden overigens geen gekke dingen. Dat was een heel braaf groepje. De jongens met wie mijn andere zoon rondhing waren wat minder braaf en daar maakte ik me wel vaak zorgen om.

Ik vind het tijdstip zelf minder belangrijk dan met wie ze zijn en wat ze eigenlijk doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 15:23

Tijdstip

Toch maakt het voor mij wel verschil hoe laat jongeren buiten merkbaar aanwezig zijn. Als het tot tien uur nog 'doenig' is rond ons huis zit ik daar niet mee, maar daarna gaat blijkbaar de avondklok in in mijn hoofd en denk ik eerder 'wat moeten ze daar nog?', of 'moet dat nou?'. Late onrust stoort mij dus meer dan wat vroegere onrust. Dat was dan ook een van de redenen waarom ik mijn dochters om 10 uur bij huis wilde hebben. Ik vind het een vervelend idee als ánderen last van mijn 'gespuis' hebben

Foo

Foo

01-09-2011 om 15:27

Hier

Hier een (net) 14-jarige dochter. In de vakantie mag ze tot 10 uur buiten zijn (meestal is ze bij een vriendin en dan gaan ze weer op bezoek bij een andere vriend(in) etc) maar daarna is het ook over en uit. Nu de vakantie voorbij is, is het op doordeweekse dagen gewoon 's avonds thuis blijven. Vrijdag en zaterdag eventueel mag ze de hort op.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-09-2011 om 16:03

Niet

14-jarige zoon is absoluut niet uithuizig. Hij gaat 's avonds eigenlijk nooit weg; alleen om te sporten. Een heel enkele keer gaat hij 's avonds bij een vriend (die tevens onze bijna-buurjongen is) een film kijken, of vriend zit bij ons. In de vakanties spreekt hij soms af met zijn vriendengroepje: naar het zwembad (overdag) of naar de film (in de avond), maar dat is niet vaak. Zomaar buiten hangen doet hij niet, daar ziet hij de lol absoluut niet van in.
(en voor de statistiek: hij zit in gymnasium 3)

Hmmm 2

die 22:30 geldt trouwens voor de vakantie, dat is het hier nog steeds. In schoolweken gaan ze 's avonds niet meer van alles afspreken. Oudste loopt dan nog wel eens naar een vriend in de buurt, maar voor iedereen (ook 16-jarige vrienden) is 22:00 dan ook laat zat.

Paal

Paal

01-09-2011 om 19:56

Vakantie

Hier is het nog vakantie. Dan wordt er wel eens afgesproken met vrienden door de week. Laten we zeggen 1 a 2 keer per week. Oudste, 16, VMBO TL mag dan om 12 uur naar huis. Zachtjes doen en samen weerkomen is uitgangspunt.
Jongste, Havo, 15, net, komt tussen half 11 en 11 uur thuis.
Ze zijn dan bij vrienden thuis. Als de jeugd hier is zijn dat ook de tijden die vrienden hebben meegekregen.
Natuurlijk zijn hier in de buurt ook jongeren die tot laat op straat zijn en ook jongeren die er nooit komen.

Paal

Paal

01-09-2011 om 19:57

Na de vakantie

Doen we weer normaal. Dat betekent door de week niet meer de hort op, anders dan naar sport of werk.

IngridT

IngridT

02-09-2011 om 10:16 Topicstarter

Mooi, dank jullie wel.

Ik ben toch een beetje 'gerustgesteld'. Misschien zit 'die van mij' aan de brqave kant vh spectrum, maar ik lees hier wel dat wat zoon-van-vriend nu als 'normale' routine ziet ook niet helemaal gemiddeld is. Ik had idd ook moeite om mijn wenkbrauwen niet op te trekken toen zoon-van-vriendje rond 10-en bij ons binnenwipte om 'gewoon' te melden dat ie nog een paar uurtjes op pad ging, terwijl ik net overwoog om mijn grut te zeggen dat het ter voorbereiding op het naderend schooljaar misschien wel een goed idee was om bijna naar bed te gaan...

En dan vooral de relaxtheid waarmee vader meldde dat middernacht eigenlijk wel de wederzijdsacceptabele thuistijd was voor de doordeweekse vakantiedagen...

Enfin, so far werkt het klaarblijkelijk voor hun, maar toch ben ik stiekem blij dat we hier min of meer vanzelf wat anders gaat...

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2011 om 15:14

Ingrid

Nou ja en als was je kind niet van het brave soort, je bent er altijd nog zelf bij wat je wel en niet goed vindt.

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2011 om 15:32

Nou

Hier dan ook wel superbrave kinderen. Dochter is 21 en op die leeftijd ging ze alleen de deur uit voor school of sport. Dat laatste was wel vaak en veel (vrijwel iedere dag), maar ze was dan toch echt wel om 9 uur, half 10 binnen.
Zoon is 17 en gaat pas sinds een halfjaartje ofzo in de weekenden chillen met vrienden. Maar dat is dan bínnen. Dan gaat-ie om een uur of 10 van huis om bij iemand binnen film te kijken ofzoiets. Dat dat zo laat is, komt omdat er mannen in dat groepje tot 9 uur of half 10 moeten werken ofzo. In de zomervakantie is hij een aantal keren 's avonds naar 'de dijk' geweest om te zwemmen en te hangen, tot middernacht ongeveer. Maar ja, het was dan ook niet echt een zomer - dan zou dat wellicht vaker voorgekomen zijn. En nu school weer begonnen is, is het schluss. Taalt hij er zelf ook niet naar.

Tirza

Hmmm

Wat er braaf is aan thuis zitten, zie ik niet zo. Ik zou me eigenlijk als ouder wel een beetje zorgen maken als mijn kinderen helemaal niets ondernemen met leeftijdsgenoten. Ik bedoel dan gewoon kletsen, lol maken, anders dan elkaar tegenkomen tijdens teamsport, school of muziek ofzo. Lijkt me benauwend, zo'n bestaan gericht op eigen gezin, of eigen ik op eigen kamer.
Maar goed, zo zwart-wit zal het niet zijn bij IngridT en Tirza, denk ik?

IngridT

IngridT

02-09-2011 om 19:06 Topicstarter

Nee hoor silone,

dat doet ie heus wel. Hij doet het alleen niet in grote groepen & niet tot diep in de nacht op straat.

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2011 om 20:16

Nou

Hij vindt school al sociaal genoeg. En daarbuiten bookt hij face. Of doet computergames via Skype met anderen. Maar rondhangen en niks doen dat vindt-ie stom.

Tirza

Uithuizig

Hier een zeer uithuizige 15jarige. Naar vrienden en soms een concert of buurthuisbezoek.
Vanwege de oplopende kosten heb ik hem maar zo'n nieuwe weekendvrij NS-abonnement gegeven. Met de restrictie dat er dus in de week gestudeerd wordt en dat die vrienden op het weekend moeten wachten.
En ja, ik houdt mijn hart vast vooral voor de volwassenen waar hij mee in aanraking komt. Volwassenen die niet bereidt zijn een jongere, vooral een jongen, te accepteren voor wat die is en die er hun foute fantasie op loslaten. Daar heb ik weleens slapeloze nachten van.

Hier zijn ze alleen uithuizig als

Hier zijn ze alleen uithuizig als het lekker weer is of als er vrienden van hen buiten zijn of voetballen.
Om 22.00 uur nog naar buiten vind ik ook echt absurd.
Wanneer mijn kinderen buiten zijn in de zomer, mogen ze best nog buiten zijn rond die tijd. Maar als het donderk wordt wil ik ze thuis hebben. Als ze naar vrienden, bios, of wat dan ook zijn, dan haal ik ze wel op of ze komen voor het donker thuis. Gezellig buiten kletsen met vrienden vind ik geen enkel punt. Maar hier ind e buurt hangen ook jongeren die bezig zijn met dealen, vooral veel bier drinken e.d en nee dat zie ik niet zitten. Op dit moment is er hier in de wijk zelfs een discussie op gang gebracht met gemeenteambtenaren, beoners en burgermeester over de verantwoordelijkheid van ouders over hun kinderen. Er gebeuren teveel vevelende dingen in de wijk en dan vooral in de avonden...

Typefouten

Kijk maar even door mijn type foutjes heen. Ik zit hier in een te donkere ruimte op mijn laptopje te typen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.