Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-04-2009 om 18:45
Help.Onze dochter van 14 jaar praat niet met haar leeftijdsgenoten op school, sportclub etc. Wij hebben al van als geprobeerd zoals sociale vaardigheidstraing, psycholoog, maar niets helpt. Ze wil graag aansluiting vinden bij haar leeftijdsgenoten maar zegt niets tegen ze. Deze problemen spelen al sinds 3 jaar. Op de basisschool ging het redelijk. Wie weet hoe we haar kunnen helpen.
08-04-2009 om 18:53
Mentor
Heb je al met haar mentor op school gesproken? Ik neem toch aan dat die hierin wel iets voor haar kan betekenen?
Groetjes, minet
09-04-2009 om 22:26
Combinatie
Hoi,
Goh, da's vervelend zeg!
Ze zou volgens mij het best geholpen zijn als er een combinatie gemaakt kon worden van aan de ene kant een hulpverlener maar aan de andere kant ook een vriendin.
Dat ze eerst naar een goede hulpverlener gaat, daar een plannetje mee maakt, en vervolgens een vriendin meeneemt om onder begeleiding te oefenen. Ik denk dat je het heel concreet moet maken voor haar. Heeft ze eventueel een vriendin die haar begrijpt en die moeite voor haar zou willen doen?
Het zou misschien ook kunnen dat de hulpverlener haar in een groepje plaatst met leeftijdsgenoten. Binnen een veilige omgeving duidelijke afspraken maken over wat er geoefend gaat worden.
Dit niet willen praten met bepaalde mensen heet ook wel selectief mutisme. Soms zijn technische oefeningen een hulpmiddel, al klinkt dat gek, want deze kinderen kunnen natuurlijk wel praten. Als kinderen jonger zijn gaan ze ook wel eens naar een logopedist en leren ze "opnieuw" praten met allerlei technische oefeningen. Heel langzaam wordt het spreken "moeilijker" en uitgebreid naar meerdere situaties. Ik weet echter niet of dat in deze situatie nog te verkopen is. Je dochter is al 14.
Ik wens je veel succes,
Anonieta