Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-05-2022 om 17:14

Jonagold schreef op 05-05-2022 om 17:12:

[..]

Tja, ik blijf vinden dat puberteit en snelle vervoersmiddelen niet bij elkaar passen. En ik vind op volwassen leeftijd, kan ook 40 zijn, vroeg genoeg om met een e-bike te leren fietsen. 40-ers zijn iets meer geneigd om aan hun eigen en andermans veiligheid te denken en ook vaker bereid een helm te dragen. Echt geen overbodige luxe!

Over 2 jaar kan deze jongen in een auto rijden die wel wat sneller dan een scooter of ebike gaat. Dan denk ik dat die laatste veiliger is.

Ik vind dit wel een interessant draadje in die zin dat er ook reacties zijn die aangeven dat je het je kind gemakkelijker kunt maken, gewoon omdat het kan. Waar ik in eerste instantie van mening was dat een kind gewoon moet en zal fietsen (en al helemaal geen scooter), neig ik nu naar een elektrische fiets moet kunnen onder bepaalde voorwaarden (en nog steeds geen scooter). Dan denk ik aan bijvoorbeeld de helft zelf betalen, afspraken over de kosten van reparaties, veiligheid en verantwoord omgaan met de fiets. Misschien moet ik wat minder streng zijn voor mijn kinderen

Battle-Royale schreef op 05-05-2022 om 17:14:

[..]

Over 2 jaar kan deze jongen in een auto rijden die wel wat sneller dan een scooter of ebike gaat. Dan denk ik dat die laatste veiliger is.

In een auto heeft hij wel een kooiconstructie om zich heen die hem icm de gordel wat veiligheid bied. 

Als ik zag hoe onze puber op een ebike reed dan zou ik het niet aanraden voor pubers.  En nou was die van mij nog voorzichtig en echt niet onbezonnen doordat hij zo ziek was geweest. 

De gemiddelde puber heeft toch een beetje de houding van mij kan niks gebeuren en dat is icm een ebike geen goed idee. 

Jonagold schreef op 05-05-2022 om 17:12:

[..]

Tja, ik blijf vinden dat puberteit en snelle vervoersmiddelen niet bij elkaar passen. En ik vind op volwassen leeftijd, kan ook 40 zijn, vroeg genoeg om met een e-bike te leren fietsen. 40-ers zijn iets meer geneigd om aan hun eigen en andermans veiligheid te denken en ook vaker bereid een helm te dragen. Echt geen overbodige luxe!

Daar merk ik hier in de buurt weinig van. Als ik over een wandel/fietspad langs de vaart wandel, bemerk ik een toename snelheidsduivels van tegen de 40 die ook geen zin hebben hun vaart aan te passen. Ze weten wel een fietsbel te vinden. Op paden waar men vrij zicht heeft, wilt iedereen sjeesen, juist omdat dat met een elektrische fiets kan.

Ze dragen dan wel vaker een helm, maar daar heeft de ander weinig aan.

Battle-Royale schreef op 05-05-2022 om 14:40:

[..]

Het kwartje kan natuurlijk ook de andere kant opvallen, het feit dat ik altijd overal ver vanaf woonde en alles op de fiets moest doen heeft er niet voor gezorgd dat ik nu ook nog de fiets pak, ook voor kleine stukjes niet.

Ik ook niet. Moest 16 heen en 16 terug als puber en ik fiets wel, omdat ik het onzin vind om  voor kleine stukjes de auto te pakken. Maar leuk vind ik het niet. 

Mogen de pubers van de ouders die nu kritisch zijn op een ebike ook geen bijbaan bij bv thuisbezorgd,  de pizzakoerier of gorillaz? Dus verbied je zo'n baan omdat een ebike gevaarlijk is?

Anonima123 schreef op 05-05-2022 om 19:10:

Mogen de pubers van de ouders die nu kritisch zijn op een ebike ook geen bijbaan bij bv thuisbezorgd, de pizzakoerier of gorillaz? Dus verbied je zo'n baan omdat een ebike gevaarlijk is?

Ja!! Volmondig. 

Gelukkig hebben beide een andere,  veel leukere, bijbaan. 

Anonima123 schreef op 05-05-2022 om 19:10:

Mogen de pubers van de ouders die nu kritisch zijn op een ebike ook geen bijbaan bij bv thuisbezorgd, de pizzakoerier of gorillaz? Dus verbied je zo'n baan omdat een ebike gevaarlijk is?

Mijn kinderen wilden dat zelf niet, die gingen liever vakken vullen in de supermarkt. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-05-2022 om 19:16

OnherkenbaarAnoniem schreef op 05-05-2022 om 17:45:

[..]

In een auto heeft hij wel een kooiconstructie om zich heen die hem icm de gordel wat veiligheid bied.

Als ik zag hoe onze puber op een ebike reed dan zou ik het niet aanraden voor pubers. En nou was die van mij nog voorzichtig en echt niet onbezonnen doordat hij zo ziek was geweest.

De gemiddelde puber heeft toch een beetje de houding van mij kan niks gebeuren en dat is icm een ebike geen goed idee.

Ik zie liever iemand van 18 op een e-bike dan in een auto. Wel lekker die kooiconstructie voor de bestuurder maar andere weggebruikers die niet in een auto zitten hebben daar niets aan. 

RosaMontana schreef op 05-05-2022 om 17:16:

Ik vind dit wel een interessant draadje in die zin dat er ook reacties zijn die aangeven dat je het je kind gemakkelijker kunt maken, gewoon omdat het kan. Waar ik in eerste instantie van mening was dat een kind gewoon moet en zal fietsen (en al helemaal geen scooter), neig ik nu naar een elektrische fiets moet kunnen onder bepaalde voorwaarden (en nog steeds geen scooter). Dan denk ik aan bijvoorbeeld de helft zelf betalen, afspraken over de kosten van reparaties, veiligheid en verantwoord omgaan met de fiets. Misschien moet ik wat minder streng zijn voor mijn kinderen

Als ik zie hoe de meeste pubers met hun fietsen omgaan, denk ik dat dat ding om de haverklap bij de fietsenmaker zal staan. Fietsen worden overal neergesmeten, vaak niet onderhouden, in de fietsenstalling op school pleurt ook iedereen zijn fiets maar neer zoals het uitkomt, enz.

Pejeka1 schreef op 05-05-2022 om 19:24:

[..]

Als ik zie hoe de meeste pubers met hun fietsen omgaan, denk ik dat dat ding om de haverklap bij de fietsenmaker zal staan. Fietsen worden overal neergesmeten, vaak niet onderhouden, in de fietsenstalling op school pleurt ook iedereen zijn fiets maar neer zoals het uitkomt, enz.

Wanneer en waarom kom jij op middelbare scholen dan?

Poezie schreef op 05-05-2022 om 19:31:

[..]

Wanneer en waarom kom jij op middelbare scholen dan?

Daar hoef je niet voor op middelbare scholen te komen. Bij supermarkten e.d. worden de fietsen gewoon tegen de muur gepleurd of soms op de grond. En als je ziet hoe veel puber geen deugdelijk licht op hun afgeragde fiets hebben, betwijfel ik ook of die fietsen ooit een onderhoudsbeurt krijgen.

Pejeka1 schreef op 05-05-2022 om 19:34:

[..]

Daar hoef je niet voor op middelbare scholen te komen. Bij supermarkten e.d. worden de fietsen gewoon tegen de muur gepleurd of soms op de grond. En als je ziet hoe veel puber geen deugdelijk licht op hun afgeragde fiets hebben, betwijfel ik ook of die fietsen ooit een onderhoudsbeurt krijgen.

Ik quote jouzelf even: "op school pleurt ook iedereen zijn fiets maar neer zoals het uitkomt".

Anonima123 schreef op 05-05-2022 om 19:10:

Mogen de pubers van de ouders die nu kritisch zijn op een ebike ook geen bijbaan bij bv thuisbezorgd, de pizzakoerier of gorillaz? Dus verbied je zo'n baan omdat een ebike gevaarlijk is?

Ik ben wel kritisch op een ebike voor kinderen maar niet om de veiligheid. Ze zijn gezond genoeg om te fietsen. Ik zou willen dat ik nog gewoon kon fietsen. Dat kunnen is een groot goed. 

Overigens staat een bezorgbaantje daar weer los van want bezorgers worden regelmatig overvallen, of je nou elektrisch fietst of op een scooter zit maakt geen verschil. 

Nee. mijn argument zou zijn: je hebt beweging nodig. Zeker als puber in de groei.
10 km enkele reis is prima te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.