Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15-jarige gaat compleet zijn eigen gang

Weer een nieuw vraagstuk mbt de puber. Hij is net 15 en nu met het mooie weer is het steeds ‘vet gezellig’ met zijn vrienden. Vet gezellig betekent dat hij compleet zijn eigen gang gaat,  niet thuis komt eten, zijn geld er door draait aan de ‘mac en de snack’ en de supermarkt, en te laat thuis komt. Ik zeg 21.30, hij komt 22.30 uur. Ik wil dat hij het leuk heeft, is ook wel eens anders geweest, maar ik vind dit niet prettig zo. Hij moet nu tijdelijk ook door de polder fietsen omdat we in een vakantiehuisje zitten ivm verbouwing. Het is heel lastig om afspraken te maken zo, want hij lapt ze aan zijn laars. Daarover krijgen mijn man en ik dan weer gedoe, want die kan zich al helemaal niet inleven in de belevingswereld van onze zoon. Dus vaak strijd en gedoe. Hoe gaan jullie hiermee om? Groetjes, Saskia


Uh....niet aan afspraken houden? Dan ben je blijkbaar een kleuter/basisschoolkind en word je ook zo behandeld. Dus dan ga je niet meer weg en blijf je thuis. Die Mac en snack zou ik laten lopen. Afspraken over thuiskomen zijn hier heilig. De consequentie is: je gaat niet meer weg of ik kom je halen....21.30u is een prima tijd voor een  net 15 jarige. Best laat zelfs nog als dit doordeweeks is.

Wat stoort je precies en waarom? 

Saskia1628

Saskia1628

17-06-2021 om 23:11 Topicstarter

Meneer komt net 20 minuten geleden binnen🙄🙄🙄. Ik vind het ook niet ok, dus heb gezegd morgen even een gesprek over wat wel en wat niet. Het is steeds weer schakelen, elke nieuw fase. 

Saskia1628

Saskia1628

17-06-2021 om 23:17 Topicstarter

Stelle, Wat mij stoort is het feit dat hij volledig zijn eigen gang gaat, en de afspraak aan zijn laars lapt.  Het is er al een met een gebruiksaanwijzing zeg maar, dat maakt communiceren lastig. En daarbij reageert mijn man er op alsof we met een kleuter te maken hebben ipv met een jongen van 15. Dus weer strijd. Ik weet gewoon even niet zo goed hoe dit in goede banen te leiden. Ik gun hem alles, maar het mag wel binnen de perken blijven. Hij heeft ook nog toetsweek en staat er niet zo best voor en  doet weinig. Dan is om 23.00 uur thuiskomen rijkelijk laat. Ook al heeft hij de toetsen pas s middags. Kortom, alles bij elkaar even. 

Maar is het nu zo dat je het lastig vindt dat je zoon gedrag vertoont waar je man niet mee weet om te gaan? 

En is het voor je zoon lastig om op tijd thuis te komen? Omdat je zegt dat hij een  gebruiksaanwijzing heeft. Je zegt niet welke, hoeft natuurlijk ook niet, maar wellicht zijn er ook op dit gebied uitdagingen voor je zoon. 
Als je zoon zijn eigen gang zou gaan zou hij misschien de hele nacht wegblijven Maar misschien bedoel je: hij gehoorzaamt  niet zo nauw als ik zou willen. Het voor jezelf kleiner maken (tot juiste proporties)  is altijd verstandig. 

Je geeft hem de vrijheid om met zijn vrienden te gaan chillen. Die vrijheid gaat hand in hand met de verantwoordelijkheid om je daarbij te houden aan de regels die je opgelegd krijgt van de mensen die jou die vrijheid gunnen. Het is aan hem te laten zien dat hij die verantwoordelijkheid aan kan. Laat hij zien dat niet te kunnen, wat nu het geval is, dan heeft dat consequenties voor een volgende keer dat hij graag dezelfde vrijheid wil genieten. Dat kun je iemand van 15 best uitleggen. En je kunt die vrijheid ook best koppelen aan schoolprestaties/inzet. Het is toetsweek en je staat er niet geweldig voor, dus deze week even niks te chillen, maar de boeken in.
Als ik mijn kleuter van zes twee euro geef en naar de supermarkt stuur voor een doos eieren en ze komt terug met een zak snoep, dan gaat ze voorlopig niet meer zelf naar de winkel. Komt ze netjes met eieren aanzetten, dan weet ik dat ik erop kan vertrouwen dat ze zich aan mijn opdracht houdt en kan ik haar vaker een kleine boodschap laten doen. 

Uh MamaE, je kleuter naar de supermarkt sturen is natuurlijk leuk voor je kleuter, maar die kan heus wel zonder. 
Dat is echt totaal onvergelijkbaar met de behoefte van een puber om te chillen met leeftijdgenoten. 
Jij noemt het een vrijheid. Maar voor pubers kan het voelen als een noodzaak. Dat gaan frustreren kan een hoop ellende veroorzaken. 

Natuurlijk kun je hierin begrenzen. Maar zelf zou ik dat aan een 15 jarige niet snel meer eenzijdig doen. 
Liever: praten en luisteren, vragen, samen een plan opstellen. 

Mits je zeker weet dat puber ‘veilig’ is. Dus niet de verkeerde dingen doet met verkeerde vrienden. 

Ja ik snap dat een jongen van 15 wil chillen met vrienden, heel logisch ook. En het is ook wel anders dan mijn kind naar de supermarkt sturen maar het stukje verantwoordelijkheid wat erbij komt kijken is in mijn ogen wel degelijk vergelijkbaar. Je krijgt een bepaalde vrijheid mits je met de bijbehorende verantwoordelijkheid kan omgaan. 15 is nog steeds geen leeftijd waarop je alles zelf bepaalt. 21.30 uur thuis vind ik een hele schappelijke tijd, zeker doordeweeks buiten de vakantie. 
Als elke dag veel later dan gevraagd thuiskomen geen consequenties heeft, dan heeft zo'n tijd instellen ook geen nut. Tuurlijk kun je overleggen over de tijd met iemand van 15, maar dan moet de jongeman wel laten zien dat hij zich er aan kan houden.
Zet desnoods een wekker op de telefoon op de tijd dat hij moet vertrekken naar huis als daar het probleem zit.

Het gaat er niet om dat zo’n jongen wil chillen met vrienden, het gaat er om dat het ervaren kan worden door zo’n jongen als een noodzakelijke behoefte en dan je het niet meer zomaar kunt toestaan of weigeren. 
Het gaat er niet (alleen) om wat jij en ik redelijk vinden, je kunt op die leeftijd niet meer om de mening van je kind zelf heen. 

Stelle schreef op 18-06-2021 om 00:24:

Het gaat er niet om dat zo’n jongen wil chillen met vrienden, het gaat er om dat het ervaren kan worden door zo’n jongen als een noodzakelijke behoefte en dan je het niet meer zomaar kunt toestaan of weigeren.
Het gaat er niet (alleen) om wat jij en ik redelijk vinden, je kunt op die leeftijd niet meer om de mening van je kind zelf heen.

Hij mag toch ook? Hij moet alleen op een bepaalde tijd thuis zijn - en die tijd geeft hem meer dan voldoende ruimte om te chillen.

Geen tips, behalve de tip om de berichten van Stelle ter harte te nemen. Het gaat het leven van jou  en je zoon een stuk makkelijker maken in de komende jaren. Het andere is de wijze waarop je man reageert. Dat zal je met je man moeten oplossen, Dat is niet het probleem van je zoon.

Valeria, natuurlijk heeft de jongen genoeg tijd om te chillen. In jouw ogen, en ook in de mijne. Maar zelf ervaart hij dat blijkbaar toch anders. 
Soms gaat het ook alleen om een stukje regie en het is heel gezond dat een 15 jarige dat wil hebben. 

Wat ik mij afvraag. Hij houdt zich niet aan "de afspraken". Maar zijn die dingen ook echt in onderling overleg afgesproken of hebben jullie als ouders die tijd bedacht?

En puber wel eigen regie hebben over zijn uitstapjes.  Je bepaald dan in overleg met je kind samen de tijd van thuis komen. 

Wat niet wil zeggen dat je dat niet en klein beetje in kan sturen.  Je kind wil pas om 22.00 uur thuis komen jij vindt 21.30 laat genoeg.  Dan ga je de onderhandelingen in met 21.00 uur. Grote kans dat je dan op 21.30 uitkomt en dat de puber in kwestie toch het gevoel heeft zelf zijn tijd te hebben bepaald en dus op tijd thuis is. 

Saskia1628

Saskia1628

18-06-2021 om 10:20 Topicstarter

Haaknaald, je hebt daarin gelijk. Ik heb gisteren met hem gesproken dat we vandaag even gaan overleggen wat redelijk is en ook laten inzien wat zijn uitgavenpatroon is. Het zijn steeds kleine bedragen, maar al met al veel. Hij staat hier echt wel voor open. Begrenzen is nodig, maar heel ladtig soms bij deze meneer. Het is geen kleuter meer die je kunt straffen door zijn pinpas af te pakken en huisarrest te geven. Daarin verschillen man en ik nog al. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.