Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jarige zoon zegt bi te zijn

Hoi hoi,

Ben een beetje ieuw hier , en wil meteen maar even een "probleempje" neerzetten.
We hebben een zoon van 15, al een flinke poos zit hij niet erg lekker in zijn vel, Hij heeft al aardig wat sosiaal emotionele problemen doordat hij ADHD, NLD, en (waarschijnlijk) ODD heeft.
Vorige week kreeg ik een brief van hem , waarin hij me verteld BI te zijn. Nee geen homo, daar wil hij niks over horen. Intussen heeft hij een vrij serieuze relatie met een jongen. (die hier voorheen ook regelmatig bleef logeren, op zijn kamer)
Wij staan best open voor een vriend, maar vinden hem nog zo jong , om hiervoor uit te komen. Zeker omdat hij op sosiaal emotioneel gebied toch al niet sterk in zijn schoenen staat, en zeker pubers toch nogal afwijzend kunnen staan tegen twee jongens die verliefd zijn. Bovendien wonen we in een klein dorp, waar de vooroordelen toch al stukken groter zijn dan in een grote stad.
Hoe kunnen we hier het best mee omgaan, en nog belangrijker, hoe zou hij er zelf het best mee om kunnen gaan.
Mischien zijn hier ouders die hier ervaring mee hebben, dan hoor ik graag jullie verhalen.

groeten van een bezorgde moeder.
lasoto

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jong?

sommige mensen weten al heel jong dat ze bisexuele gevoelens hebben,dus dat is op zich niet vreemd .
en je hoeft je zoon toch niet meteen in een hokje te stoppen?Hij zit in een leeftijdgroep die zich sexueel aan het ontwikkelen is en aan het experimenteren is,wie weet is hij bi,wie weet homo,of wie weet toch hetero.
Daar komt hij uiteindelijk zelf achter.
het enige wat je kan doen is accepteren en respecteren,en open met elkaar praten.
helaas zal je zoon met vooroordelen te maken kunnen krijgen,en zelfs gepest kunnen worden,maar ook daar zal hij mee om moeten leren gaan,en door het nu te *ontkennen* ( omdat hij nog zo jong is)leert hij dat niet.Dus steun hem waar nodig,praat met hem als hij gepest wordt,en wees vooral open en eerlijk tegen de buitenwereld.

Boeddha

Boeddha

11-06-2010 om 19:36

Vertrouwen

Ik denk dat dit een super kans is als ouder zijnde om je zoon in alle opzichten te steunen en te laten merken dat hij oké is zoals hij is.
Of dat nu Bi/homo/hetero is. En net wat sus-anne schrijft hij zal te maken krijgen met vooroordelen, maar ook al is dit een bevlieging het zal hem sterker maken.

lees dit verhaal ook eens:

http://www.ouders.nl/seks/lseks066.htm

reina

reina

11-06-2010 om 20:34

Lasoto

Goed dat je zoon het heeft verteld. Is 15 jaar jong? Niet om verliefd te zijn, dus ook niet om te weten dat je bi bent. Steun hem, laat hem weten, voelen, dat hij altijd bij jullie terecht kan met zijn vragen etc, juist omdat de kans op negatieve reacties er is. Laat hem ervaren dat hij zichzelf kan/mag zijn!

Carmen

Carmen

12-06-2010 om 00:08

Inderdaad, jong?

Ook ik vraag me af waarom je hem jong vind. Vijftien jaar lijkt me een normale leeftijd om verliefd te worden. Of had je verwacht dat hij eerst verliefd zou worden op een meisje en pas op zijn twintigste op een jongen?
Hoe je er het best mee om kan gaan: Zoals je er ook mee om zou gaan als het een meid was. Blijkbaar vind je het toch niet helemaal normaal, doe maar net alsof je het wel normaal vindt. Dat hun relatie tot gepest en problemen kan leiden dat beseffen die jongens zelf ook wel. En mocht er iets vervelends gebeuren, wees er voor ze en steun ze. En verder: geniet van je verliefde zoon! Weer een nieuwe fase.

Carmen

mijk

mijk

14-06-2010 om 17:55

Volgens mij bedoelt lasoto

jong om openlijk uit de kast te komen toch? niet te jong om verliefd te zijn maar wel om om te gaan met de buitenwereld... Kan ik me best voorstellen..

Mijk

lasoto

lasoto

28-06-2010 om 15:52 Topicstarter

Sorry late reactie

teneerste sorry dat ik nu pas reageer op de reacties die er geplaatst zijn, maar mijn internetverbinding heeft een tijd lang plat gelegen.
Bedankt voor jullie reakties,
Zoals mijk het aangeeft, ik vind hem zeker niet te jong om verliefd te worden, maar ik hoor en zie om me heen hoe er bij zijn leeftijdsgenootjes geoordeeld en veroordeeld word over homosexualiteit, Na jaren knokken is hij van een kind wat altijd alleen stond, nooit vrienden had, eindelijk opgeklommen tot een gezellige jongen, met veel vrienden. Hij heeft de afgelopen jaren al zoveel ellende meegemaakt , en zoveel problemen gehad met sosiaal gedrag.
En ja , mischien had ik het wat gemakkelijker gevonden als hij wat ouder was, en dus nog wat steviger in zijn schoenen staat.

waar ik wel heel erg van ben geschrokken, is dat hij ons heeft doen geloven dat zijn vriend even oud was als hij.
Blijkt nu dat zijn vriend pas 12 is (bijna 13 word, terwijl mijn zoon al bijna 16 is)
Ik ga toch eens een gesprek met de ouders aan, die lijken alles prima te vinden, maar soms vraag ik me weleens af of ze weten dat het meer is dan alleen vriendschap.
want tja, mischien kom ik uit een andere eeuw ofzo, maar 12 vind ik toch echt wel heel erg jong voor een serieuze relatie, en neem van me aan, het is heeeeeeel serieus!

overigens is het een geweldig leuk stel om te zien samen, en ik ben trots dat mijn zoon zo lief is voor zijn geliefde

mijk

mijk

29-06-2010 om 14:40

Als het om een meisje ging

had je 12 toch ook te jong gevonden, lijkt me. Het lijkt me alleen lastig omdat je nu als je met ouders gaat praten het ook over de mogelijke seksuele geaardheid moet hebben en dat toch ook weer iets is tussen ouders en kind.. lastig hoor! Hebje het met zoon wel over het leeftijdsverschil gehad al? Als hij daadwerkelijk heeft geprobeerd het te verbloemen vindt hij zelf blijkbaar ook dat er wat scheef zit of niet?

Sterkte!

Mijk

lasoto

lasoto

29-06-2010 om 16:38 Topicstarter

Wat hij zelf vindt

Teveel pushen wil ik niet, zeker nu niet, omdat het een belangrijk deel van het jaar is op school nu, Hij zit nu redelijk lekker in zijn vel mischien verkeerd, maadat wil ik graag even zo houden tot het schooljaar voorbij is. Maar op zijn hyves staat nu plots ook dat hij pas 14 zou zijn, dus ik vrees dat hij ook tegen de ouders van zijn vriend liegt over zijn leeftijd.bij alles wat ik nu tegen hem zeg, wat verwijtend over komt, komt dat volgens hem nu "ineens omdat hij een jongen heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.