Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
franmi

franmi

10-04-2019 om 20:48

16 jaar en zwanger


mirreke

mirreke

16-04-2019 om 13:41

Ik zou het ook aanraden

De reële situatie schetsen, wat het inhoudt een kind, op zo'n jonge leeftijd. En dat de kans dat een jonge relatie die hiermee belast wordt slechts in een klein aantal gevallen standhoudt. En ja, er zijn altijd uitzonderingen. En overigens (sorry, stokpaardje) heb je tegenwoordig ook meteen jeugdzorg op je dak, want het willen voorkomen van zwangerschappen bij hele jonge meisjes is ineens prioriteit nr. 1 van de minister.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2017/06/21/preventie-ondersteuning-en-zorg-bij-onbedoelde-ongewenste-tiener-zwangerschap/preventie-ondersteuning-en-zorg-bij-onbedoelde-ongewenste-tiener-zwangerschap.pdf
Ook zeer jong ouderschap wordt genoemd.

Verder krijg je ook preventief bemoeienis, dus tijdens de zwangerschap, want (aldus de minister) ook een te korte zwangerschapsduur of een te licht geboortegewicht is (vaak) de schuld van de moeder... Maar dit terzijde.

En ja, natuurlijk laat je je kind niet stikken, dat is de redenering ook helemaal niet. En natuurlijk, als je voor een voldongen feit staat, ga je kijken hoe je het gaat oplossen. Maar ook bij 8 weken zwangerschap is abortus gewoon een optie.

Onze buurjongen heeft heel jong een kind gekregen, en natuurlijk (want zo gaat dat) is die realatie al heel lang uit en ziet hij haar nooit, want moeder werkt niet mee, terwijl hij wel moet betalen. En je eigen kind is nooit uit je gedachten... het is echt heel zwaar voor hem.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2019 om 14:09

Marijne

Dan was het voor jou een goede zélfgenomen beslissing.

Met "het is nog geen kind" heb ik altijd wat moeite. Het is een mens in wording. Geen "ding".

Een vriendin van mijn zus heeft tot drie keer toe abortus laten plegen. Bij nummer drie zei de arts dat het nu afgelopen moest zijn met die gang van zaken, omdat ze daardoor een risico nam mbt een wel gewenste zwangerschap. Zij gebruikte het als anticonceptie, maar dan achteraf. Dat vond en vind ik wel erg fout. Eén keer snap ik echt, dat kan op zich iedereen overkomen, maar daar leer je toch van? Vriendin heeft later nog twee (gewenste) kinderen gekregen.

Tamar

Tamar

16-04-2019 om 14:32

moeder

Mijn moeder heeft ook een abortus gehad. Ze is er altijd blij mee geweest dat het toen (net) kon, want ze kon ons maar net aan en zou bij een derde waarschijnlijk zijn omgevallen. Maar mijn vader zei voor zijn dood nog dat hij dat toen zo jammer had gevonden, maar wel haar keuze had gerespecteerd. Hij vond wel nog steeds dat het haar lichaam en dus haar keuze was. Vond ik wel lief van iemand van die generatie.

mirreke

mirreke

16-04-2019 om 14:39

Kaaskopje

Ik word altijd wat moe van dit soort toevoegingen. Abortus is een perfect legale mogelijkheid. Maar als die wordt genoemd, meent al snel een ander een soort stichtelijke opmerking te moeten maken. Iedereen mag ervan vinden wat ze vindt, maar dat is dus persoonlijk.

Abortus is een verworven recht, waar vrouwen hard voor hebben gestreden.

Er zijn ook vrouwen die geen anticonceptie gebruiken (misschien vanuit een andere culturele achtergrond, misschien omdat het niet mag (van hun man of ouders?)) en die wel voor een ingreep naar een (anonieme) abortuskliniek kunnen. En soms wordt het dan ingezet als anticonceptie. Ook daar kun je een mening over hebben. En dat mag. Maar abortus mag gewoon ook. En is niet slecht.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-04-2019 om 14:53

Mirreke

Dat het mag betekent niet dat je dan maar beginnend leven herhaaldelijk moet beëindigen. Het is geen wratje wat je weghaalt en daar mag ook degene die de abortus ondergaat zich best van bewust zijn.

Phryne

denk je nu echt dat er vrouwen zijn die zich daar niet van bewust zijn dan?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-04-2019 om 14:59

Jippox

Eh ja, diegenen die abortus als anticonceptie gebruiken en/of degenen die het een klompje cellen noemen.

mirreke

mirreke

16-04-2019 om 15:02

Het

is zo'n bevoogdende benadering. Denken jullie nou echt dat alleen jullie daarover nadenken?

Of heerst er een soort voordeel? Vrouwen die abortus plegen zijn uiteindelijk toch maar mooi monsters die dit prachtige beginnende leven de kans niet geven? Wat weet een ander daar nou van?

En daarom is het dus mooi dat dit kan, en dat iedereen het zelf mag weten. Als je tegen abortus bent, prima, voor jezelf. En als je ervoor bent, of alleen soms ervoor bent, als het je uitkomt? Maakt niet uit. Allemaal prima. Zolang we elkaar de ruimte daarvoor laten.

mirreke

mirreke

16-04-2019 om 15:04

Wat een quatsch

Het IS een klompje cellen. Al de rest leg je er zelf in.

In sommige culturen is een mens pas een mens als hij een paar maanden in leven is gebleven, en krijgen kinderen dan pas een naam.

Voor een ander ligt er al heel vroeg een waarde in.

En nogmaals, dat is dus het mooie, dat iedereen dat voor zichzelf mag uitmaken. En niet voor een ander.

Trriva

Trriva

16-04-2019 om 15:09

en

als je zo'n probleem hebt met het weghalen van een klompje cellen: dan ben je ook tegen een spiraaltje.

bicyclette

bicyclette

16-04-2019 om 15:10

Phyrne

"Dat het mag betekent niet dat je dan maar beginnend leven herhaaldelijk moet beëindigen. Het is geen wratje wat je weghaalt en daar mag ook degene die de abortus ondergaat zich best van bewust zijn."

Dus die vrouwen moeten het (ongewenste) kind dan maar wél geboren laten worden? Als straf? ('dat zal ze leren!')
Je zou het kind maar zijn....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-04-2019 om 15:53

Och ja

Een mens mag een mening hebben en het is goed dat de mogelijkheid er is.

Molliewollie

Molliewollie

16-04-2019 om 16:02

voor Franmi

Er is vanavond op TLC een programma over tienermoeders op een speciale school. In de omschrijving in de gids staat: de zwangere tieners blikken vooruit op een leven met een baby. Hoe zullen ze kind en opleiding combineren en hun toekomst vormgeven?
Misschien is het niks hoor, maar misschien geeft het aanleiding tot goede gesprekken over hoe de toekomstige ouders dat zelf zien.

Vrouwenstrijd

Die strijd die geleverd is om abortus tot een recht voor vrouwen te maken, daar moet ik in dit draadje ook steeds aan denken. Natuurlijk blijft abortus een keuze maar als een zwangerschap dan zo slecht uitkomt en zoveel consequenties heeft voor meerdere personen, vergeet het kindje zelf niet, dan zou ik de jonge moeder er ook op wijzen dat ze met een abortus niets verkeerd doet en waarschijnlijk de beste keuze zal maken voor haarzelf, haar vriend, ouders, schoonouders en ik denk toch ook het kindje in wording zelf.
Zonder te dwingen uiteraard.

Jaina

Jaina

16-04-2019 om 18:44

Recht

Abortus is een recht maar geen verplichting. Baas in eigen buik houdt ook in de mogelijkheid om je kind te houden. Ongeacht wat de aanstaande vader, je eigen ouders of wie dan ook er van vindt. Keuze kan ook betekenen een keuze voor de baby.

Natuurlijk heeft een keuze voor de baby ook gevolgen voor de ouders van de jonge moeder. Maar die gevolgen zou de aanstaande moeder niet mee moeten hoeven te rekenen. Dat is precies de reden dat ik zou proberen om neutraal te reageren. Ik wil niet dat mijn kind rekening gaat houden met wat ik het liefst zou willen. De keuze moet in gewetensvrijheid gemaakt kunnen worden. Gezichtspunten aandragen kan, oplossingen voor praktische problemen ook maar het is geen gezinsbeslisisng. Het is haar beslissing. En de gevolgen voor mij deal ik dan zelf later wel weer mee.

mirreke

mirreke

16-04-2019 om 21:22

Dat zegt ook niemand

Jaina...

Ik denk dat echt niemand ontkent dat een abortus een ingrijpende beslissing is.

Bosbes

Bosbes

16-04-2019 om 22:02

Hm, Mirreke

Iedereen mag vinden wat 'ie vindt van jou, mooi.
Behalve Kaaskopje en Phryne? Zij houden er niet van als anderen er luchtig over doen, het stuit ze tegen de borst als iemand het een klompje cellen noemt. Maar dat mogen ze niet zo voelen?

Ik vind jou zélf vaak zo enorm bevoogdend als je anderen erop wijst dat je alles goed moet vinden wat iederen vindt.

Flavia

Flavia

17-04-2019 om 11:08

Franmi: kamers

Ik lees dat je andere kinderen nu op kamers gaan en dat er daarom 3 kamers beschikbaar zijn. Wat als die kinderen thuis komen voor een weekend/vakantie/studieperiode?
Hoe staan zij er in dat ze geen plek meer hebben in jullie huis?
En wat als ze onverhoopt toch weer thuis willen komen wonen? Is er dan plek voor ze?

mirreke

mirreke

17-04-2019 om 11:43

Tuurlijk bosbes

Het staat je vrij om te vinden wat je vindt.

Jo

Jo

17-04-2019 om 11:55

@ Flavia

Wat als die kinderen thuis komen voor een weekend/vakantie/studieperiode?

Als.....

Franmi, haar gezin en schoonfamilie hebben een hele goede oplossing bedacht hoe zij dit jonge stel en hun toekomstige baby gaan ondersteunen. De tijd zal uitwijzen hoe dit verder uit pakt.

Van te voren zal ook niet nagedacht zijn over de vraag ALS je dochter van 16 jaar zwanger raakt wat doe je dan?

Vanaf mijn dochter haar 14 jaar is ze al geconfronteerd met zwangere klasgenootjes/vriendinnen/tiener moeders. En laat ze kinderen nou heeel erg leuk vinden. Je houdt je hart vast dat het jouw kind niet over komt.

Hoewel ik zelf bij een ongewenste zwangerschap zonder blikken of blozen voor een abortus zou gaan, zou ik dit nooit mijn puber dochter hebben opgedrongen.

Voor elk probleem is wel een oplossing. Deze hoeft niet altijd ideaal.

Triva

Je weet dat een koperspiraal er voor zorgt dat het zaad onvruchtbaar wordt dus dat het in principe niet tot een klompje cellen komt? Het ongeschikt maken voor innesteling van het baarmoederslijmvlies is niet de enige functie van een koperspiraal namelijk.

skik

franmi

franmi

17-04-2019 om 16:28

Flavia

Er blijft nog 1 zoon thuis wonen en we hebben nog een logeerkamer. Dus het hoeft geen probleem te zijn als de andere jongens thuis komen.

Wij zijn altijd van het: overal is een oplossing voor.

We zullen heus tegen meer dingen aanlopen.

Vandaag gesprek gehad op school, dit ging goed. Ze willen ons aan alle kanten helpen en als het "een ding" wordt op school zullen ze daar op inspelen. Het scheelt dat ze maar weinig op school zijn. Ook de stageplekken van beide, vooral van mijn dochter reageerde goed.

We weten inmiddels dat ze ouders worden van een jongetje.

Nu de hele papierwinkel nog in en ze moeten een beslissing nemen welke achternaam hij krijgt. Hier zitten veel haken en ogen aan. Stap voor stap wordt alles geregeld.

Jaina

Jaina

17-04-2019 om 18:08

Flavia

Dat is toch een situatie die heel vaak voorkomt? Kind A gaat uit huis en de kamer van Kind A gaat naar Kind B die tot nog toe een kamer deelde met Kind C. Of vader/moeder neemt de kamer van Kind A in beslag voor een nieuw kantoor/hobby kamer/werkkamer/studeerkamer.
Mocht Kind A ooit weer terugkeren naar huis dan wordt er dan wel weer een oplossing gevonden.
Mocht Kind A elk weekend thuiskomen dan word er van te voren een oplossing bedacht: delen met Kind C tijdens de weekenden, de logeerkamer de nieuwe kamer van Kind A...
Dat is een situatie zo vaak voorkomt in een gezin met jongvolwassenen die deels thuis wonen of net uit huis zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-04-2019 om 18:16

Achternaam

Misschien een beetje onaardig of rot voor vader, maar zeker bij een tienerzwangerschap zou ik kiezen voor de naam van moeder. Het gros van de tienervaders haakt op een bepaald moment af, en dan is het veel praktischer als het kind de naam van moeder heeft. Tenzij vader een mooie adelijke achternaam heeft, dan is het voor later misschien een voordeel

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2019 om 01:38

Mirreke

Na twee pogingen op mijn telefoon, eerder vandaag, nu dan maar op de computer...

Er is al veel gezegd door anderen. Ik ben het steeds erg eens met Jaina. Maar nog even over dat klompje cellen. Ja, dat is waar het is in het allereerste begin een klompje cellen, maar noem mij een sentimentele dwaas, maar ik zie in dat klompje cellen toch een wezentje in wording. Bovendien, tegen dat je ontdekt dat je overtijd bent, zit er al een model in wat je geen klompje cellen meer kunt noemen. Zoals jij het quatsch vindt om daar al enige waarde aan te hechten, zo vind ik het niet prettig om te horen dat iemand anders daar zo nonchalant over doet. Er zijn vrouwen die hun ogen uit hun hoofd huilen als ze dat 'klompje cellen' verliezen door een miskraam. In hun hoofd was het geen klompje cellen maar hun kindje. Hoe reageer je daarop: ach... het was nog maar een klompje... volgende keer beter?

Ik ben ondanks dat ik er zelf veel moeite mee heb, blij dat vrouwen zelf mogen beslissen of ze een kindje willen houden of abortus willen. Zelf dus, niet hun ouders.

Tamar

Tamar

18-04-2019 om 10:35

volgens mij

gaat het mirreke erom dat jij het zo mag voelen, maar dat een ander het anders mag voelen. En dat dat volkomen OK is. Iedereen voelt dit anders en maakt dus ook andere keuzes. De ene keuze is niet "beter" dan de andere, het is persoonlijk.

Miekemieke

Miekemieke

18-04-2019 om 12:14

milieu

Het maakt heel veel verschil in wat voor milieu je verkeert. Zijdelings heb ik wel eens te maken met een familie die in een wat groter verband leeft met andere families. Een tienerzwangerschap is niet de bedoeling maar als het gebeurd is het niet erg. De lat wordt ook niet hoog gelegd aangaande opleiding en carrière.
Kom je niet uit zo'n milieu dan kan het voor de aanstaande oma's en opa's als een enorm falen en gezichtsverlies voelen. Vroeger werd zo'n dochter uit het zicht gestuurd naar familie op het platteland of naar een pleeggezin en het kind werd ter adoptie afgestaan.

Ik kan mij voorstellen dat als je zelf een baan hebt die veel van je vraagt en je hebt een gezin en ook nog de zorg voor oudere ouders dat het gewoon niet te doen is om ook nog de baby van je kind op te vangen. En in die positie zitten veel mensen.Wat dat aangaat is het op een woonwagenkamp een stuk relaxter.
Ik zou zelf denk ik toch abortus al een reële optie voorleggen maar voor to is dat te laat.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2019 om 12:37

Tamar

Als Mirreke het zo bedoelt, ben ik het er mee eens. Mijn eigen gevoelens mogen er ook zijn, dus in een draadje als dit laat ik daar wat van merken ihkv meningen uitwisselen, maar in het echt, zou ik daar heel terughoudend mee zijn. Voor mijn dochters zou mijn mening totaal niet ter zake doende moeten zijn, dus zo hoop ik dat ook uit te stralen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2019 om 12:51

Miekemieke

Wat ik in mijn eigen familie wel mooi vond om te merken, was dat 'mijn generatie' flexibeler is dan die ervoor. In zekere zin zit er denk ik in ons allemaal nog het gereformeerde ondergrondje van de grootouders, ooms en tantes, maar mijn generatie 'dealt' met een ander soort problemen dan die voor ons. Heel algemeen gesteld. Noemde een oudere nicht het samenwonen van een zus van mij nog afkeurend 'hokken', tegenover haar eigen dochter is ze een stuk minder zuur over keuzes die niet de hare zouden zijn, niet eigenlijk. Haar denken heeft zich aangepast bij wat er in haar eigen omgeving passeerde. Dat vind ik positief. Zo vind ik dat het 'hoort'.

Andere tijden, andere problemen

Misschien is men flexibeler tov samenwonen, maar nu gaan studieschuld, opleidingen, carriëre meespelen. Andere tijden , niet per se makkelijker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.