Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
franmi

franmi

10-04-2019 om 20:48

16 jaar en zwanger


Alkes

Wie hier plaatst moet tegen een stootje kunnen en niet alleen bijval verwachten. Eens. Maar als hier iemand post die met met een ongewenste zwangerschap is wordt geconfronteerd loopt dat negen van de tien uit op een maatschappelijke discussie waarin iedereen weer eens even haar plasje moet doen. Niet zelden over het hoofd van de TS heen. De ene partij profileert zich als Moeder Teresa/Schreeuw om leven adept en de andere sleurt nog net niet de zwangere aan de haren naar Bloemenhove. Vind ik niet zo gepast al er al voor gekozen is om een kind geboren te laten worden. Of in ander gevallen de zwangerschap af te breken.

Dat verhaal over die cortex zal wel hout snijden, maar de ene puber is de andere niet. Dochter van Franmi heeft een saamhorig gezin achter zich dat in het verleden al over veel draagkracht heeft getoond te beschikken. EN ze is op haar ze zestiende al serieus met sport en relaties bezig. Zelf was ik op mijn zestiende nog vrij stuurloos, mijn amoureuze escapades waren kortstondig en speelden zich buiten het blikveld van mijn ouders af. Een zwangerschap uitdragen was een slecht idee geweest. Bij zoon en zijn vriendin ligt dat weer heel anders. Die hebben mogelijk een toekomst samen, daar zou ik geen beslissende stem in willen hebben. Al had ik ze wel eerst langs FIOM gestuurd voor een besluitgesprek, want angst is een slechte raadgever, Of dat nu voor een kind is, of spijt over een onomkeerbare medische ingreep.

Franmi

Ik hoop dat de reacties hier je er niet van weerhouden nog eens te vertellen hoe het jullie verder vergaat. Ik wens je dochter een zwangerschap zonder al te veel medische perikelen en een wolk van een baby toe. Jullie rooien het wel met zijn allen.

frammi

Laat je zeker niet weerhouden door reacties zoals de mijne om hier nog eens te posten. Excuses voor de wat minder enthousiasme reactie. Ik zal in dit draadje niet meer reageren.

franmi

franmi

22-05-2019 om 14:00

Tot nu toe

Sommige vroegen of ik een keertje wat wou laten horen over mijn zwangere dochter ( blijft raar klinken).

Ze is nu 5 maanden op weg. Ze doen het samen hartstikke goed. Er zijn inmiddels 2 babykamers klaar. Eentje bij ons en eentje bij hem. Ze zijn er nog niet helemaal uit of de vriend volledig bij ons in komt wonen of om de week. De toekomst zal het uitwijzen.

Op school/stage gaat het ook goed. Ze is goed opgevangen door iedereen en bijna iedereen stak een helpende hand toe.

Het enige waar ze moeite mee heeft is het niet meer sporten. Ze traint nog wel 2 uurtjes in de week, maar dat is wel heel wat anders als de 15 uur die ze deed. Haar hele leven stond in het teken van deze sport, logisch dat dit even wennen is.

Inmiddels verheugd de familie van beide kanten zich enorm op dit kindje. Super hoe hij zijn verantwoordelijkheid neemt, dit hoor je ook wel eens anders.

Zodra het kindje er is, zal ik weer wat van me laten horen

mirreke

mirreke

22-05-2019 om 14:13

Fijn Franmi

Dit klinkt erg mooi en fijn. Wat is het kindje welkom, en wat fijn dat de aanstaande jonge ouders zo goed en warm worden opgevangen door iedereen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2019 om 01:54

Inderdaad wat fijn positief

Je weet natuurlijk niet wat de toekomst gaat brengen, maar het klinkt goed. Fijne zomer samen .

Maria v

Maria v

23-05-2019 om 13:59

Wat

Fijn dat dit kindje zo welkom is. Fijne tijd met elkaar gewenst!

rutiel

rutiel

23-05-2019 om 14:46

Klinkt goed

Fijn hoor om te horen. Alles lijkt nu klaar te zijn voor een warm welkom voor het nieuwe kindje. Lijkt me voor jou ook een heel bijzondere periode zo.
Veel succes en natuurlijk ook plezier gewenst voor de komende maanden en fijn als je t.z.t. nog eens laat weten hoe het allemaal gelopen is.

joe

joe

30-05-2019 om 21:38

de reacties van M Lavell

Franmi, ik begrijp niet goed waarom je je voelt ''aangevallen'' door M Lavell.
Hij/zij schrijft direct en neemt geen blad voor de mond, misschien daarom ?
Ik vind de reacties van M Lavell heel zinnig en to the point. In het meeste wat M Lavell hier heeft geschreven ben ik het mee eens, het is niet alleen beschouwend, maar hij/zij houdt je ook een spiegel voor door de vragen die M Lavell aan je stelt.
Daarbij heb ik nergens ook maar het vermoeden dat M Lavell je moedwillig aanvalt, in tegendeel, de reacties van M Lavell stemmen tot nadenken, en hoofdwaarschijnlijk is dat ook de bedoeling geweest.

Succes, en ik wens jou en de rest van je familie wijsheid om juist te handelen en ik hoop op een voorspoedige bevalling van je jonge dochter.

Joe

Gezag

Een kind van 16 jaar, seksueel actief en aan de pil?? Ik denk dat ik in een andere wereld woon.
De realiteit is dat een kind van 16 geen kind kan opvoeden. Ook niet als ze 18 is, ook niet als ze 21 is. Studie en opleiding gaan altijd voor. Dat er wordt gesproken over " niet kunnen sporten" geeft aan hoe naïef de ouders zijn. En al überhaupt om te zeggen dat de jonge ouders " verantwoordelijkheid dienen te nemen" . Hoe kunnen kinderen van 16 verantwoordelijk zijn, en voor wat precies?
Enfin, dit is alleen maar bedoeld als advies.
De ouders dienen volledig (gezamenlijk) gezag te hebben over het kind/kleinkind. En daarmee zijn ze ook volledig verantwoordelijk voor de opvoeding, alle kosten etc. Dan is het maar net te hopen dat deze relatie stand houdt. Nu is het allemaal spannend, maar als het kind op de wereld is zal snel anders blijken. Ik geef deze relatie een half jaar, dan zal het voorbij zijn. Het is dus uitermate belangrijk om met de ouders van de vader zo snel mogelijk formele afspraken ( op schrift) te maken tav deze gedeelde verantwoordelijkheid, zodat daar geen onduidelijkheid over is. Succes hiermee, want de komst van deze baby zal het leven van alle betrokkenen op zijn kop zetten. .

Madelief

'De realiteit is dat een kind van 16 geen kind kan opvoeden. Ook niet als ze 18 is, ook niet als ze 21 is. Studie en opleiding gaan altijd voor. '

Jij bent inderdaad niet van deze wereld.

Lou1

Lou1

19-06-2019 om 21:23

Madeliefje

"Een kind van 16 jaar, seksueel actief en aan de pil?? Ik denk dat ik in een andere wereld woon."

Wat is hier vreemd aan? Ik vind het vrij normaal. Maar je maakt me wel nieuwsgierig: waar woon jij?

40er

40er

19-06-2019 om 21:48

Lou

Mocht het antwoord op de bible belt liggen.... De pil mag niet, voor het zingen de kerk uit 😉

40er

40er

19-06-2019 om 21:51

Franmi

Hopelijk gaat alles goed met je dochter! Top hoe jullie het oppakken.

Pennestreek

Pennestreek

19-06-2019 om 22:16

Madeliefje, wat wil je nou met deze reactie?

Ja, kinderen van 16 kunnen seksueel actief zijn. De jouwe ook. Welkom in het echte leven.
Ja, de dochter van Franmi is al zwanger en de beslissing om het kindje te houden is ook allang genomen.
Ja, kinderen van 16 zijn natuurlijk naïef, maar gelukkig hebben beide kinderen betrokken ouders (straks grootouders dus) die samen zoeken naar oplossingen om de jonge vader en moeder te begeleiden.
Ja, de kans is groot dat de relatie het niet redt. Ook daar weer: gelukkig zijn er betrokken grootouders die ook daarbij kunnen begeleiden.
Ja, ze krijgen een enorme berg verantwoordelijkheid, maar gezien hun verantwoordelijke ouders denk ik dat ze er wel uit komen.
Ja, het leven van alle betrokkenen staat op zijn kop. Daarom zijn er al 195 reacties gepost. Alle betrokken hebben er al goed over nagedacht, iedereen is het met elkaar eens, er worden dingen geregeld en afgesproken.

Wat wil je nou bereiken met jouw bericht? Jezelf even lekker superieur voelen? "Mij overkomt zoiets niet, want ik heb mijn kind(eren) goed opgevoed". Dat is wat ik uit je post proef. Bah. Als je niks in positieve zin hebt bij te dragen hoef je nog niet na te trappen. Dat dit geen situatie is waar je als moeder van een 16-jarige dochter op zit te wachten lijkt me helder. Franmi had het ook graag anders gezien. Maar het is zoals het is, en ik vind dat iedereen op een bewonderenswaardige wijze met het gegeven van de zwangerschap omgaat.

Pennestreek

"mij/mijn partner/mijn kind zal dat niet overkomen" of "had je maar " is een reactie die je vaker ziet bij ingrijpende gebeurtenissen. Ik zie het als een manier van angstbezweren. Als je maar heel hard zegt dat het jou niet overkomt, dan gebeurt het hopelijk niet.

Madelief....Doeislief

Ik zie regelmatig hele jonge moeders op mn werk die misschien wat onzeker zijn maar t heel goed doen, met of zelfs zonder steun van de achterban. Natuurlijk is het een lastige keuze,maar eenmaal gekozen gaan de meisjes ervoor,ook al haken jongens dan af.
Ik vind ze dat wel sieren ipv af te kammen. Achter je keuze staan is toch prima?
De jongere moeders mopperen minder over de kinderen dan de oudere. Juist vanwege de vooroordelen. Terwijl het vor elke moeder soms een poosje zwaar,oud,jong dat maakt niet uit,

Niet iedere vrouw van 18 of 21 studeert.

rutiel

rutiel

20-06-2019 om 12:33

Weer even up

Ik zie dat het draadje weer even opleeft. Dat maakt me nieuwsgierig naar de situatie nu: hoe gaat het nu met jullie Franmi?

franmi

franmi

24-06-2019 om 11:43

Update

De reactie van Madeliefje negeer ik maar......

Ben super trots op mijn dochter en schoonzoon en hoe zijn gezin en mijn gezin hiermee omgaan.

Het meeste is geregeld. Ze voelt zich nog steeds goed. Tuurlijk baalt ze van sommige dingen. Zoals het niet meegaan op vakantie met haar vrienden. Haar vriend gaat een paar dagen mee. Ze mist het sporten heel erg, maar haar leven draaide om het sporten en als dat dan ineens wegvalt moet je je dag anders invullen.

We verheugen ons ondanks alles op dit kindje. Het is welkom

Goed van je Franmi

Hoe je met de situatie die toch ook jouw wereld op zijn kop zet omgaat.
Je dochter boft met zo’n mama.

rutiel

rutiel

01-07-2019 om 13:33

Fijn

Fijn dat je je even meldt Franmi. En nog fijner om te horen dat (bijna) alles goed gaat en het kindje een warm welkom wacht.
Eens met Lillian: je dochter boft enorm met jou!

franmi

franmi

12-08-2019 om 10:42

Oma geworden

Afgelopen weekend zijn we opa en oma geworden van een piepklein jongentje. Ze hebben hem een geweldige naam gegeven, ze hebben namelijk de namen van beide opa's er in verwerkt.

Ze is 4 weken te vroeg bevallen, maar ze maken het beide goed. Beide moeten nog minstens een week in het ziekenhuis blijven. Onze schoonzoon vond het allemaal erg heftig en zijn moeder heeft hem bij moeten staan, maar nu is hij niet bij hun weg te krijgen.

Hij heeft in de vakantie besloten om te stoppen met sporten op het hoge niveau zodat onze dochter haar sport weer op kan pakken en weer terug kan komen om het hoge niveau. Dit hebben ze samen overlegd. Wij als ouders hadden al gezegd dat wij tijdens trainingen en wedstrijden de zorg op ons wilden nemen maar dat wilden ze beslist niet. Veel respect voor dit besluit.

Nu gaan we genieten van dit kleine mannetje. De familie van beide kanten heeft hem al in zijn hart gesloten dus dat komt wel goed.

specht

specht

12-08-2019 om 10:51

gefeliciteerd

Gefeliciteerd geniet met elkaar van dit kleine mannetje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-08-2019 om 10:56

Gefeliciteerd

Gefeliciteerd!

Zeetakje

Zeetakje

12-08-2019 om 11:40

Gefeliciteerd

Wat mooi om te lezen. Geniet ervan.

@nnemoon

@nnemoon

12-08-2019 om 11:47

Gefeliciteerd

Gefeliciteerd! Fijn dat jullie er allemaal zijn voor dit kleine mannetje.

Anke

Anke

12-08-2019 om 11:59

Gefeliciteerd!

Oeps, toch wat sneller dan verwacht, maar wat een heerlijk nieuws. Gefeliciteerd!

zebra

zebra

12-08-2019 om 11:59

wat fijn

dat alles goed is, zal toch wel spannend geweest zijn allemaal.
Geniet er vooral van!

Anke

Anke

12-08-2019 om 12:01

Schoonzoon

Overigens is het voor vaders die al lang en breed volwassen zijn ook een superheftige ervaring (om van de moeders zelf maar te zwijgen). Mijn eigen vader viel regelmatig flauw bij de bevallingen. Schoonzoon hoeft zich dus niet te schamen, denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.