Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
marit

marit

24-12-2011 om 19:05

18+ spellen

Zoon van 13 is echt heel boos omdat hij van ons geen ps spellen van 18+ mag kopen.
Veel vriendjes hebben die spellen wel.

Waarom mag dat van die ouders wel? Is het niet echt veel te geweldadig?

Ik ben benieuwd naar reacties vooral als je die spellen wel in huis hebt.

Groet,
Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-12-2011 om 20:10

Games

Van mij mag zoon (bijna 11, 1Gym) gerust 16+ spellen spelen op de Xbox; sterker nog, ik koop ze ook in overleg met hem (hij betaalt wel zelf mee van zijn zak- en spaargeld). Zo speelt hij games als Halo Reach, Left 4 Dead, Saints Row 3. Andere spellen vindt hij kinderachtig. Uitzondering is iets als Fifa en Forza.
Het gaat hem absoluut niet om het schieten of het geweld maar om de tactiek, strategie en het samenspelen met anderen (met Xbox live zit hij heerlijk met jongens over de hele wereld in vloeiend Engels te chatten.
Gewelddadig? Ach, dat vind ik wel meevallen. Van aliens kapotschieten ligt toch niemand wakker. Daarnaast is en blijft het fantasy; de realiteit is pas echt gewelddadig. Van Bambi die doodgaat, daar lag hij van wakker. Films of games met monsters, bloed etc. doen hem niks.
Jammer genoeg kunnen we pas als hij 12 is ook naar films die we allebei leuk vinden. Het is toch te zot voor woorden dat bijv. Pirates of the Caribbean voor 12 jaar en ouder is. En Harry Potter is ook een gepasseerd station. Lord of the Rings vond hij geweldig; hij leest nu ook Tolkien.
Maar goed, het ligt natuurlijk vooral aan het kind zelf. De een is gevoeliger voor dit soort dingen dan de ander. Daarnaast is het altijd zaak om je gezonde verstand erbij te blijven houden en niet alleen maar te gamen maar ook gewoon met andere dingen te spelen (Lego vindt hij nog wel leuk gelukkig), te lezen en te voetballen oid.

Serwe

Serwe

25-12-2011 om 16:06

Hier

Van ons mogen hele gewelddadige games niet. We kijken naar de leeftijdsindicatie maar het is voor ons niet bepalend. Sommige spellen wil ik sowieso niet in huis hebben (ook niet als ze wel de leeftijd hebben) en andere spellen mogen eerder. Zo heb ik wel eens toestemming gegeven voor het spelen van een game waar ze nog niet de leeftijd voor hadden. Ik heb naar hun argumenten geluisterd en heb zelf recensies gelezen. Daarna hebben we toestemming gegeven.
Ik ga er zorgvuldig mee om echter ik vind officiële leeftijdsgrenzen niet alles bepalend. Net zoals we ook bepaalde spellen helemaal niet in huis willen hebben ongeacht de leeftijd kunnen we er ook in de positieve zin wel eens van afwijken.

De grote jongens zijn nu iets ouder maar rond de 12 hadden ze ook een periode dat ze graag bepaalde spellen wilden spelen en dat die soms bij vriendjes wel mochten. Veel blijven praten en duidelijk uitleggen waarom je het niet wil.

Ik vind de leeftijdsgrenzen 100% opvolgen ook niet altijd nodig dus wat dat betreft snap ik de keuzes van andere ouders wel.

Amélie

Amélie

25-12-2011 om 19:07

Hier niet

Nee hier mogen de kinderen geen spellen kopen en spelen die niet voor hun leeftijd zijn bedoeld. Die leeftijdsbegrenzing is er niet voor niets. Het heeft wel al menig discussie gekost maar wij als ouders vinden het niet goed. Tegenwoordig zijn de spellen zo levensecht gemaakt dat ik het er gewoon uit vind zien ofdat je iemand vermoordt. Het is voor mij wat anders als het gaat om cartoons zoals Asterix. Ik vraag me ook serieus af of kinderen die veel van dit soort levensechte schiet- en moordspellen spelen zich anders ontwikkelen dan kinderen die dat niet doen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-12-2011 om 21:28

Invloed

Maar dan vraag ik me dus af: mogen de kinderen waarvan de ouders stringent de leeftijdsbegrenzing aanhouden wel het Journaal zien? Het dagboek van Anne Frank lezen? Pirates of The Caribbean zien (vanaf 12 jaar) etc.? De film over de aanslagen van 11 september? Persoonlijk vind ik het belangrijk dat een kind vroeg genoeg in aanraking komt met de realiteit zodat hij/zij dingen leert relativeren, in een juist perspectief plaatsen en met name een gezond onderscheid weet te maken tussen fictie en non-fictie.
Hier trouwens een link naar een interessant artikel of en in hoeverre games een negatief effect hebben op de ontwikkeling van jongeren. Het lijkt allemaal reuze mee te vallen. Maar natuurlijk geldt ook hier: overdaad schaadt. En ieder kind is anders, dus het ene kind is vatbaarder en gevoeliger dan het ander.
Overigens, als andere kinderen hier komen en willen gamen vraag ik wel altijd eerst of ze dit wel mogen van hun ouders. Desnoods bel ik ze even op. Want ik respecteer wel de regels van een andere ouder.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-12-2011 om 23:51

Kinderachtig

Dat is geen smoes, dat is een feit. Hij denkt vantevoren zeer weloverwogen na over welk spel hij wilt hebben. Dus een spel waar hij lang mee zoet is en hij niet snel op uitgekeken is. Iets als Modern Warfare vindt hij bijvoorbeeld ook niet interessant.
Toen ik 11 was en alle leuke, interessante boeken van de jeugdafdeling van de bieb had uitgelezen mocht ik van het hoofd niet bij de volwassenenafdeling lenen omdat ik te jong zou zijn. Mijn moeder vond dat belachelijk en na een gesprekje met het hoofd kreeg ik toestemming om voortaan mijn boeken van de volwassenenafdeling te lenen. Is dat ook een flauwe smoes? Je vindt iets kinderachtig of niet en je gaat een kind niet iets laten doen of lezen wat hij kinderachtig vindt. Dat is net zoiets als hem nu naar de Teletubbies laten kijken of Mario laten spelen.
Ieder kind is inderdaad anders en ik weet wat mijn zoon aankan en niet. Daarbij ga ik niet zozeer uit van zijn kalenderleeftijd want die zegt heel weinig, zeker in zijn geval.

Serwe

Serwe

25-12-2011 om 23:58

Geweld

Er zijn ook wel onderzoeken dat gewelddadige spellen wel degelijk invloed hebben op gedrag van kinderen.

Lees bijvoorbeeld maar de onderzoeken van Professor Anderson

http://www.psychology.iastate.edu/faculty/caa/index.html

en

http://www.apa.org/research/action/games.aspx

Persoonlijk zou ik er dus wel mee oppassen om jonge kinderen met hele gewelddadige spellen te laten spelen. Daarnaast zijn er ook spellen die dusdanig gewelddadig zijn of waarin dingen voorkomen die wij moreel dusdanig verwerpelijk vinden zoals prostitutie of drugs dealen dat we ze ook niet in huis zouden willen als onze kinderen wel de leeftijd er voor hebben.

Jonge kinderen bescherm ik wel tegen gewelddadige films en spellen. Soms maken we wel een uitzondering als we het idee hebben dat het echt kan maar liever wat voorzichtig zijn.

Serwe

Serwe

26-12-2011 om 00:08

Kinderachtig

Kinderachtig vind ik een vreemd argument. Ten eerste zegt het uiterlijk van een spel weinig. Een spel kan er kinderachtig uitzien en toch nog moeilijk zijn.

Daarnaast zijn sommige spellen zoals Mario leuk voor alle leeftijden. Die zijn niet extreem moeilijk maar gewoon grappig en vooral met meerderen leuk om te spelen. Wij hebben een Nintendo Wii en je ziet dan dat 15 en 16 jarigen ook nog de grootste lol kunnen hebben met spellen zoals Mario.

Verder zijn er ook genoeg spellen die moeilijk zijn maar niet extreem veel geweld hebben. Denk maar aan spellen als Flightsimulator of Champions League Manager. Dat zijn echt geen kinderachtige spellen.

Ook oorlogsspellen als je die perse wilt spelen kunnen best zonder extreem visueel geweld (Total War, Civilisation, Age of Empires). Dat zijn spellen die ik een 12 jarige bijvoorbeeld wel zou laten spelen.

Net zoals ik een 12 jarige ook geen films met een zware seksuele of gewelddadige inhoud zou laten kijken laat ik ze ook geen 16+ of 18+ spellen spelen.

Dat heeft met kinderachtig niet zoveel te maken. Er zijn genoeg serieuze, moeilijke spellen/boeken/films die niet kinderachtig zijn maar ook geen extreem gewelddadige inhoud hebben.

wendy

wendy

26-12-2011 om 00:21

Onbegrijpelijk

Ik vind het vrij bezopen om kinderen dit soort games te laten spelen. Dat je als ouder toestemming aan de ouder van een vriendje vraagt klinkt wel leuk maar een bepaalde toon is daarmee al gezet. Mijn kind zou het dan ook alweer een stukje normaler vinden (want ouders van vriendjes vinden het toch oke) en dat is voor mij toch onwenselijk moet ik zeggen.
Ik heb twee van die neefjes. Die met 4 en 6 al vanalles mochten en ook de idiootste films keken. (en nee, dan heb ik het niet over hp oid, maar 18+) Ik hoor ze niet anders roepen dan dat al die andere zaken allemaal kinderachtig zijn. Tsja. Het is maar wat je wil voor je kind.

Fiorucci

Fiorucci

26-12-2011 om 11:20

Ik vind dat Elisa zelf mag uitmaken welke reden zij heeft om beslissingen te nemen omtrent games. Waarom is het een smoes? Omdat jij het er niet mee eens bent? Dat kan, de meningen verschillen ongetwijfeld als het om dit onderwerp gaat, maar ga dan op haar stelling in, ipv het een smoes te noemen, dan kan het een interessante discussie worden.

Fiorucci

Fiorucci

26-12-2011 om 14:20

Waarin je ook schrijft dat je het een flauwe smoes vindt, ja.

Serwe

Serwe

26-12-2011 om 14:46

Elisa

Natuurlijk moet je kinderen leren om het verschil tussen realiteit en fantasie leren kennen. Ik snap alleen het verband tussen dit en het toestemming geven aan jonge kinderen om zeer gewelddadige spellen te mogen spelen helemaal niet. Dat staat toch los van elkaar? Alsof je alleen de realiteit kan leren kennen door af en toe fictief wat mensen af te knallen. Ik zie het verband tussen die twee echt niet.

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2011 om 16:47

Maar p

Welke reden is dan wel goed genoeg voor jou als je Elisa's reden afdoet als een flauwe smoes?

Tirza

Kinderachtig

Als mijn zoon iets kinderachtig vindt dan mag hij dat vinden. Misschien vindt hij roosvicee ook wel een kinderachtig drankje maar daarom krijgt hij nog geen bier. Als hij om 10 uur naar bed moet vindt hij dat ook kinderachtig maar daarom mag hij niet om 12 uur.Jongens van zijn leeftijd vinden veel "kinderachtig, dom en saai" maar daarom laat ik alles niet toe dat hoort bij 18 jarigen.

Er kunnen redenen zijn waarom je je kind wel de spellen laat spelen van 18 jaar en ouder, maar dat ze met een lagere leeftijdsgrens "kinderachtig" zijn vind ik ook geen argument. Als mijn zoon dat ook werkelijk zou vinden dan zoekt hij maar een andere hobby. Helemaal geen spellen is dan ook een keuze.

Vic

Vic

26-12-2011 om 23:17

Nounounou

Het is natuurlijk wel een beetje een kulexcuus, en een goedpratertje om je kind toch spelletjes te laten spelen waarvan de deskundigen beweren dat het daar nog niet aan toe is.

Vic

Vic

26-12-2011 om 23:24

Aanvulling

Ik vind het overigens helemaal prima als iemand zijn kind spelletjes geeft voor een hogere leeftijdscategorie (al snap ik zelf de lol niet van die schietspellen, inzicht en tactiek yeah right Maar kom dan niet met zo'n semiwetenschappelijke blabla dat je je kind het verschil wilt aanleren tussen fictie en realiteit. Daar heb je dat spelletje niet voor nodig.

Tihama

Tihama

27-12-2011 om 00:16

Verschil

Ik wil mijn kinderen ook graag het verschil aanleren tussen fictie en realiteit. Daarom hebben we een krant én een Donald Duck. Werkt prima.

Daarnaast speelt zoon van 14 graag Anno 2070. Leeftijdskeuring 7 jaar. Niets kinderachtigs aan. Ja, hij weet dat we pas in 2011 leven, dus dat 2070 fictie moet zijn

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 07:26

Nee p

Ik heb de hele posting gelezen. Maar dat neemt niet weg dat je een argument van een ander een flauwe smoes noemt, en daar ging het mij om. Dan kun je weer gaan sneren, maar echt, dat wordt wat afgezaagd.

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 09:56

Over de spellen marit

Ik had ze nooit in huis toen mijn jongens 15 jaar of jonger waren. Zij schelen vijf jaar in leeftijd, dus oudste speelde dergelijke spellen niet met zijn jongere broer. Overigens, door ze niet in huis te hebben had ik niet de illusie dat ze nooit dergelijke spellen onder ogen kregen, bij anderen thuis bijvoorbeeld. Marit, als jouw regels zijn dat je ze niet in huis wilt hebben is dat je goed recht hoor, ik zou dit gewoon volhouden als je het niet wilt! Pubers zijn heel goed in ouders het gevoel geven dat hun regels te streng zijn.

Vic

Vic

27-12-2011 om 11:00

Fio

Waarom heb jij het gevoel dat je P terecht moet wijzen als ze zegt dat iemand een flauwe smoes gebruikt?

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 11:11

Vic

Ik vind het niet zo netjes om een serieus argument van iemand af te doen als smoes. Waarom zou iemand een smoes gebruiken in een discussie? iedereen heeft eigen argumenten en redenen. Je kunt het er niet mee eens zijn, tuurlijk, maar stellen dat het een smoes is?

Vic

Vic

27-12-2011 om 11:38

Tja

Op mij kwam het heel erg over als dat er een beslissing is genomen, en dan achteraf een blabla-reden wordt gezocht om die beslissing te rechtvaardigen. Dat mag je best een smoesje noemen Maar goed, dat is slechts inhoudelijk natuurlijk. Ik denk ik grijp even in voordat het weer uit de hand loopt tussen jou en P

Tihama

Tihama

27-12-2011 om 11:48

Geen smoes dan, maar een slecht argument?

Ik vind het argument van Elisa eerlijk gezegd ook erg slap En slechte argumenten noem ik meestal smoezen

Ik denk echter dat er bij Elisa iets anders achter zit. Met een hoogbegaafd kind loop je eerder tegen andere limieten aan. Ze noemt het voorbeeld van de bibliotheek waar ze zelf volwassen boeken mocht lezen. Onze zoon is ook hoogbegaafd en ik heb flink moeten schakelen om te accepteren dat hij in talloze zaken zijn leeftijd ver vooruit was. Dat betekent dat je dan heel anders moet gaan kijken naar leeftijdadviseringen.

Als je gewend bent dat je kind ver op zaken vooruit loopt, dan lijkt het vanzelfsprekend om dit op alle terreinen te doen. Maar ook al is je kind cognitief en sociaal veel verder, dan wil niet zeggen dat de emoties en de amygdala ook zo ver zijn. De amygdala (het deel van je hersenen dat een relatie legt tussen je prikkels en de bijhorende emoties) is pas rond je 25e volgroeid. Misschien dat dit bij een hoogebegaafde ook wat eerder is, maar zeker niet tientallen jaren eerder.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 11:58

Vic

Wat mij betreft loopt er niks uit de hand, ik schrijf al duidelijk dat ik er nogal flauw van wordt, dat gesneer. Dus ik voel ook niet de minste aanvechting het uit de hand te laten lopen.

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 11:59

Tihama

Ik zie het meer als iemands mening en reden om iets toe te staan, waarmee je het al dan niet eens bent. We hebben allemaal onze eigen redenen ,toegespitst op onze eigen kinderen. Sommige slimmerds zijn er sneller aan toe, anderen niet. Ik heb beide varianten in mijn gezin.

Tihama

Tihama

27-12-2011 om 12:13

Conditionering

Als je het vrijkomen van serotonine als je wint, koppelt aan het doodschieten van realistisch vormgegeven mensen, dan leer je je ontwikkelende amygdala dat hier een positieve relatie ligt.

Dat noemen ze conditionering. Hoe jonger je dit doet, hoe sterker het effect.

Of iemand nu slim is of niet. Het heeft namelijk niet te maken met je cognitieve vermogens.

Tihama

Marit

Marit

27-12-2011 om 19:11

Wow

Wat een discussie! Ik blijf gewoon bij mijn standpunt: 9 en 13 jaar krijgen geen spellen van 18+. Ik verbied ze niet dit bij anderen te spelen.

Interessant om de verschillende meningen te lezen.

Dank,
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hoe weet elisa's zoon precies

dat het spel aan zijn verwachtingen zal voldoen? Waar speelt hij het voordat hij het gaat kopen?

Ik denk dat sommigen getriggerd worden doordat Elisa een beetje uit de hoogte klinkt, ook al zal ze dat niet bedoelen. 'Ach ja, jullie kinderen vinden zulke spellen nog leuk, maar die zijn voor mijn zoon te kinderachtig'. Niemand vindt het leuk in een hoekje gezet te worden. Ook mensen met niet-hoogbegaafde kinderen niet.

Ik vind Tihama's betoog over conditionering trouwens wel zinnig.

Net als dat van een ander die waakt voor verslaving aan online games die dag en nacht de wereld rond doorgaan.

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2012 om 14:21

Yup

Dat is wel een leuke vraag: hoe wéét je kind dat hij die-en-die spellen wél leuk (en niet kinderachtig) zal vinden als hij ze verder niet kent? Dat is toch wel knap, eigenlijk.
Mijn 17jarige zoon speelt al heel lang allerlei spellen die niet bij zijn leeftijd horen/passen/mogen. Zelfs van die doorlopende on-line spellen. En ja, hij spendeert een groot gedeelte van zijn tijd daar aan. En aan school, bijbaantje en chillen met vrienden.

Tirza

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

16-01-2012 om 09:24

Ook hier hetzelfde verhaal

Blijft heel moeilijk, omdat ik ze zelf niet speel. Eigenlijk moet je als ouder bij een vriendje dat spel gewoon eens zelf kunnen spelen en dan los van leeftijdscodering beoordelen of het wat voor jouw kind is. Heb ik altijd gedaan trouwens, toen Harry Potter bijv. nog op zes stond en mijn zoon inmiddels 8 vond ik dat drie keer niks voor een kind van die leeftijd. En leeftijdscodering of niet hij mocht van mij niet kijken. Andersom gebeurde ook wel dat ik dacht ik snap wat ze bedoelen waarom de codering zo is maar mijn kind kan dat relativeren. Ook hier tot nu toe nee gezegd maar hij speelt het inderdaad bij vriendjes die of veel ouder zijn of die het wel mogen, in dat op zicht heb je op die leeftijd niet echt de controle meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.