Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Christel

Christel

23-06-2013 om 18:05

18+ spellen

Zoon (net 13) is een spaarzaam type en wil nu zijn geld gebruiken voor een Playstation 3. Prima plan vind ik. Maar, hij wil GTA 4 en Call of duty black ops 2 erbij kopen en dat zijn spellen voor 18+. Dat vind ik dus geen goed plan.

Volgens hem speelt IEDEREEN dat en nu heeft hij zijn hoop op jullie gevestigd. Mogen jullie 13-jarigen spellen voor 18+ spelen?

Jesse_1

Jesse_1

05-07-2013 om 00:17

Even in zijn algemeenheid

Flora "zoon is 15 en heeft het zelf in de winkel gekocht.Online heeft hij voortdurend contact met zijn klasgenoten ( allemaal 14-15 jaar) het is een sociaal gebeuren. Verder is hij een super-soft kind en kan nog geen mug doodslaan. Lijkt mij per kind erg verschillend hoe ze er op reageren. Ik heb het idee dat het niet om het spel gaat, maar meer om "erbij" te horen. Hij is onze oudste dus was eerst tegen, maar zie er nu weinig kwaad in."
Ik pik even een stuk van jou eruit, maar ik bedoel het niet tegen jou persoonlijk.
Je geeft aan dat het een sociaal gebeuren is met klasgenoten en dat het bij jullie (supersofte) kind geen kwaad kwam. Wat dus (m.i.) betekent dat niet-supersofte kinderen nu buiten de sociale kring worden gezet? Want daar kan het dus wel kwaad bij.

P

P

05-07-2013 om 10:11

Jesse

Dat is oorspronkelijk NOOIT de reden geweest dat we het hebben toegestaan. Dat probeerde ik te zeggen.

Het is een bijkomstige reden. Verder ben ik nog steeds van mening dat niet elk 18+ spel gelijk is, ik ben het niet eens met de kwalificering. Bijv black ops 2 waar je gewoon een missie volgt in het leger, niet tegen politieagenten vecht en de bloedeffecten zijn heel anders dan in GTA.

Er is een spel voor vanaf 12 jaar en ouder waar gewoon een stel tekenfilmfiguurtje met elkaar gaan vechten. Echt enorme onzin om daar 12+ op te zetten: http://www.bol.com/nl/p/super-smash-bros-brawl/1004004006136002/

Stenna

Stenna

05-07-2013 om 23:04

Regel

Ja, dat werkt dus niet bij ons, P. Als ik een uitzondering maak voor sommige spellen, is het gezeur zonder einde over welke spellen dan ook en waarom die dan niet, en mag deze dan ook wel,etc etc. Daar heb ik geen zin in, regel is regel. Ook al zijn sommige wat minder gewelddadig dan andere.
Overigens let die keuringscommissie niet alleen op bloed en geweld. Een spel kan ook een hogere leeftijdsindicatie krijgen vanwege grof taalgebruik en vanwege een "verkeerde moraal". Zei ik al eerder geloof ik.

Dobbel

Dobbel

06-07-2013 om 12:22

Wat je ervan leert

Mijn zoon (ruim 14) is met een groep vrienden het af gelopen jaar regelmatig slecht in het nieuws geweest. Eén van de incidenten betrof de achtervolging van een jongen (die hen een streek had geleverd) waarbij zij als groep als een goed geoliede commando eenheid uitzwermden om hem vervolgens klem te zetten. Ik vraag mij af of ze dit ook zonder afspraak of overleg zo goed georganiseerd hadden gedaan als zij niet van de games hadden geleerd hoe je samenwerkt. Net zo als zaken als eigen rechter spelen, het geen probleem vinden als er politie aan te pas moet komen met een straatverbod ("want toen waren we 4 tegen 4 en klopte het weer"). Het gaat er niet om dat het pas slecht is als je als Breivik schietend in het gaat, maar dit soort spelen leren je zeker geen respect, geweldloos conflict hantering en vriendelijkheid. Dit en andere incidenten zijn de reden waarom mijn zoon voorlopig geen 18+ spellen mag spelen en dat hij daarmee het contact verliest met deze vrienden vind ik dan ook geen probleem. Ik vind dat dergelijke spellen voor jongens die puberen, zich af zetten en de testosteron door de aderen giert 18+ spellen de verkeerde impulsen stimuleert. En ik denk dat dit niet goed is, ook als je kind er wel tegen kan.

Ise

Ise

06-07-2013 om 15:02

16+

Hier heeft (ook super-softe )zoon van 14 sinds kort een PS3 van zijn eigen geld gekocht. Natuurlijk ontkwamen wij ook niet aan de Black Opps 2 discussie. Zelfs onze jongste van 11 heeft klasgenoten die het spelen. Maar: wij hebben een concessie gedaan in overleg met de verkoper bij de Game-winkel. Zoon mag bepaalde 16+ spellen spelen. Volgens de verkoper zit er echt nog een groot verschil m.b.t. gewelddadigheden tussen 16+ en 18+. Verkoper vertelde ook over een documentaire die hij had gezien waarbij ze kinderen die gewelddadige spelen spelen en een groep kinderen die dat niet doen dezelfde beelden lieten zien van een flinke vechtpartij. De tweede groep was behoorlijk onder de indruk van het geweld, terwijl de eerste groep het bestempelde als 'ze hadden ruzie'. Natuurlijk ziet mijn zoon ook wel het verschil tussen fantasie en werkelijkheid, maar voor mij staat dat los van deze discussie.

P

P

06-07-2013 om 17:22

Dobbel

Er zijn kleuters die al leren hoe ze iemand in moeten sluiten en weet ik veel wat allemaal nog meer. Het zit in je karakter en het ligt aan de 'vrienden' waar je mee om gaat hoe zoiets loopt.

Ik zou het toejuichen als mijn zonen eens wat meer van zich afbijten en laten weten dat zij er ook zijn, vooral mijn jongste maar helaas.... het spelen van die spellen heeft niet geholpen

Nogmaals: mijn jongste is er niet eens zo in geïnteresseerd, hij mag ze spelen maar hij speelt veel liever minecraft. Mijn oudste heeft er hele leuke online contacten mee. Hij zat gisterenochtend zich een uur luid lachend te vermaken met een online vriend met 'skidiving zonder parachute' door van gebouwen af te springen in een first person shooter. Echt het verpest zijn leven en als hij door die spellen zou weten hoe hij zich zou kunnen redden in geval van nood: prima, maar ik geloof er geen barst van, zit allemaal in karakter en met wie je om gaat.

Daantje50+

Daantje50+

06-07-2013 om 20:45

P - andere pubers

Mijn felste kind is degene die nooit games speelt en het kind dat heftige games speelt, loopt weg bij ruzies. Hier is het wel oké om de sticker als advies te zien. We zien steeds wat de spellen doen, omdat de PS3 in de woonkamer staat.

Maar de regels van Stenna en Dobbel zijn net zo valide, want geldend voor hun kids. Ze denken er over na en doen wat passend is. Prima toch? Ik heb weer andere discussies te voeren.

P

P

06-07-2013 om 21:33

Daantje

Ik zeg toch ook niet dat iedereen die spellen moet geven? Kijk naar je kind zoals ik naar mijn kind(eren) kijk. Het lijkt juist alsof Dobbel vindt dat het nooit mag, ook niet voor jouw kind.

Stenna

Stenna

06-07-2013 om 21:37

Precies, dobbel en daantje

Ik zie helemaal wat Dobbel bedoelt, en ben het ook eens met Daantje. Het geldt niet voor alle kinderen, maar als je een kind met een aanleg in die richting leren zulke spellen ze echt de verkeerde dingen. Dobbel's zoon heeft duidelijk laten zien dat hij er niet aan toe is, want het niet goed genoeg kan onderscheiden van de werkelijkheid en de normen/regels die daar gelden. Dus verbiedt ze(?) het hem. Mijn zoon heeft de stoornis (pdd-nos) waarvan bekend is dat je daardoor meer beinvloed wordt door geweld in spellen en op tv of films, dus wij zijn ook extra streng (of voorzichtig, zo kun je het ook zeggen). Andere kinderen, die "softies"die jullie noemen hebben daar wellicht geen last van. Dus wat Daantje zegt: iedere aanpak is valide als die bij jouw kind past.
Hoewel ik nog wel vindt dat sommige spellen echt een heel vreemde en verwerpelijke moraal uitstralen. Eigenlijk zou ik liever zien dat die paar spellen helemaal verboden zouden worden, ook voor 18+ en ook voor "normale" kinderen. Iets strenger richting de norm in Duitsland bijv. kan geen kwaad. Mijn mening hoor.

Merel

Merel

07-07-2013 om 12:02

Herken het ook niet zo

Ik herken het ook niet zo, bij mijn kind dan. Is een heel zachtaardige jongen en speelt graag minecraft, fifa maar ook GTA. Met GTA is hij voornamelijk bezig met een of andere hack waarin je van auto kan wisselen. Dus dan rijdt hij in de mooiste auto's rond, dat vindt hij leuk. Is min of meer door de stad aan het touren. Dat skydiven waar P het over heeft, dat herken ik van mijn zoon, vond hij ook altijd prachtig, en helicopter vliegen. Hij houdt zich eigenlijk helemaal niet met het verhaal van het spel bezig, dat boeit hem niet. Hij vindt juist dit spel zo leuk omdat je vrij kan rondlopen en het er realistisch uitziet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.