Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ief

ief

13-01-2024 om 16:32

19 en 14, week alleen thuis?


GinnyTwijfelvuur schreef op 13-01-2024 om 21:22:

Ik vind 14 te jong voor een hele week. Ik zou eerst eens gaan voor een lang weekend.

Dat hebben ze al gedaan en dat ging goed (zie openingsbericht)



"De jongste loopt voor in z’n ontwikkeling, ziet eruit als zestien. Allebei geen drank en drugs. Maar wel eigenwijs en ze maken ook een troep. Ze vinden het echter zo heerlijk om alleen thuis te zijn dat we bij thuiskomst in een opgeruimd huis zullen thuiskomen (uit eerdere ervaringen van 1-2 nachten weg)."

Zou niet weten waarom het niet kan. Zij hebben er vertrouwen in en het lijkt erop dat jullie dat ook wel hebben. Misschien kunnen ze halverwege de week bij een familielid in de buurt eten? En jullie zitten op 2 uur afstand, dat is niet ver.

-Nienke- schreef op 13-01-2024 om 21:07:

Inderdaad, net 14 of bijna 15? Onze jongste is nu bijna 15 en de oudste 19 en die zou ik wel een weekje samen thuislaten. Zeker in een vakantieweek. In een schoolweek gevoelsmatig net wat minder makkelijk, omdat ik de jongste er wel voor aanzie om de hele nacht te gamen en zich dan te verslapen voor school.

Dat is dan toch zijn eigen verantwoording? Daar krijgt hij op school wel moppers voor, en daar leert hij dan van. Zo leuk is nablijven niet en dat is ook precies het idee. Als je kinderen de kans niet geeft om zelf het goede te doen of te leren van fouten, hoe moeten ze dan zelfstandig worden? 

ief

ief

13-01-2024 om 21:36 Topicstarter

Nogmaals dank voor al jullie berichten. Mijn grootste zorg, en ik weet eigenlijk ook dat dat gaat gebeuren, is dat ze heel ongezond gaan eten en laat naar bed gaan. Het is wel in een vakantie van hen (de jongste gaat nog met ons mee, dus we moeten wel weg in een schoolvakantie). 

ief schreef op 13-01-2024 om 21:36:

Nogmaals dank voor al jullie berichten. Mijn grootste zorg, en ik weet eigenlijk ook dat dat gaat gebeuren, is dat ze heel ongezond gaan eten en laat naar bed gaan. Het is wel in een vakantie van hen (de jongste gaat nog met ons mee, dus we moeten wel weg in een schoolvakantie).

Dan zorg je inderdaad voor iemand die af en toe langskomt, of bij wie ze een paar keer gezond kunnen eten.

Het gaat om een weekje en niemand gaat dood aan een paar dagen laat naar bed, of af en toe slecht eten. Dat is juist het laatste waar ik me druk over zou maken voor één weekje.

ief schreef op 13-01-2024 om 21:36:

Nogmaals dank voor al jullie berichten. Mijn grootste zorg, en ik weet eigenlijk ook dat dat gaat gebeuren, is dat ze heel ongezond gaan eten en laat naar bed gaan. Het is wel in een vakantie van hen (de jongste gaat nog met ons mee, dus we moeten wel weg in een schoolvakantie).

Voor een week kan dat toch prima in de vakantie. Lekker gaan!

ief schreef op 13-01-2024 om 21:36:

Nogmaals dank voor al jullie berichten. Mijn grootste zorg, en ik weet eigenlijk ook dat dat gaat gebeuren, is dat ze heel ongezond gaan eten en laat naar bed gaan. Het is wel in een vakantie van hen (de jongste gaat nog met ons mee, dus we moeten wel weg in een schoolvakantie).

Als het vakantie is geeft laat naar bed gaan toch niet. En vaak is dat de eerste paar nachten omdat het nieuw is. 7 dagen patat eten is idd niet gezond, maar ze gaan er iig niet dood aan. Je kunt ook een paar Iglo roerbak zakken in de vriezer gooien. Hoeven ze alleen maar wat water bij te gooien en roerbakken.

AnnaPollewop schreef op 13-01-2024 om 21:36:

[..]

Dat is dan toch zijn eigen verantwoording? Daar krijgt hij op school wel moppers voor, en daar leert hij dan van. Zo leuk is nablijven niet en dat is ook precies het idee. Als je kinderen de kans niet geeft om zelf het goede te doen of te leren van fouten, hoe moeten ze dan zelfstandig worden?

Eens hoor (zo werkt het nu ook als hij zich verslaapt), maar ergens zou ik me dan toch schuldig en een slechte ouder voelen als school belt waar kind uithangt en ik zelf een week op vakantie blijk. Stom misschien 🙈

TO, met je aanvulling dat het in de vakantie is, zou ik het gewoon doen. Ze krijgen niks van een weekje ongezond eten.

Het zou voor mij wel uitmaken of de 14-jarige helemaal alleen is of met die van 19 samen. Genoeg 19-jarigen wonen op kamers en zijn dan standaard alleen thuis doordeweeks. Ja, misschien met huisgenoten, maar dat is echt anders dan ouders want die bemoeien zich echt niet als je alleen maar ongezonde troep eet en niet naar college gaat.

Als de jongens verantwoordelijk zijn, goed met elkaar kunnen en het beide graag willen en er is achtervang in de buurt bij noodgevallen, dan zou ik ze de kans geven om te laten zien dat ze deze verantwoordelijkheid die ze zelf willen ook aankunnen.
Zeker omdat het in een vakantie is en het dus geen ramp is als ze laat naar bed gaan en veel gamen. Daar is vakantie toch voor?

Sowieso is de 19-jarige niet verantwoordelijk voor de 14-jarige. Ook niet in een schoolweek. Als een kind van 14 nog niet in staat is om zelf een tas in te pakken met de juiste spullen en te zorgen dat het op tijd op staat en op tijd op school is, dan is het ook nog lang niet klaar om een paar dagen alleen thuis te blijven, laat staan een hele week.
Daarnaast zijn er genoeg ouders die voor werk eerder moeten vertrekken dan hun pubers, zeker als er een eerste uur vrij is of zo. Dus die vaardigheid verwacht ik sowieso wel van mijn kind als ze die leeftijd heeft. 

Ik vind 14 jaar te jong voor een hele week, zou het zef niet doen.

Zeker als zij het zelf zien zitten, zou ik geen seconde aarzelen. Juist op die leeftijd gaan jongeren vaak heel zorgvuldig om met geschonken vertrouwen. En je kan zelf inschatten wat voor type jongens het zijn. Als het ergste wat zij kunnen doen volgens jou bestaat uit een week niet optimaal gezond eten en lekker lang uitslapen: gun het ze. 

Wij deden dat in het verleden ook, zonder mobiele telefoons e.d. Ik ging ook bij een vriendinnetje slapen als haar moeder en weekje naar haar vader ging die op de grote vaart zat en dan werden de vrouwen zo af en toen ingevlogen. Toen was ik volgens mij 14 jaar, gingen we ook gewoon naar school en zorgden we voor de huisdieren daar. Mijn ouders of hun buren om op terug te vallen; maar is nooit nodig geweest. 

Ik zou het doen. Ze krijgen niks van een week ongezond eten en weinig slapen. Mogelijk gaat ze dat ook tegen staan na een paar dagen.
En voor calamiteiten is er iemand in de buurt.
Veel 19-jarigen (en jonger) wonen zelfstandig, dus een weekje zullen ze echt wel doorkomen.

Ze klinken als verstandiger dan mijn 21 jarige. Ik zou het wel aandurven.

Hoewel mijn zoon niet van koken houdt, verbaast hij ons regelmatig doordat hij op zijn "zelf-voor-je-eten-zorgen" dagen wel groente hakt en roerbakt. 
Kunnen wij lekker een saunadagje doen.

De grootste zorgen die we hebben gaan over het goed afsluiten van het huis. Laatst stond de keukendeur niet op de krap en hij lag al te slapen in zijn bed.

Poezenmeisje schreef op 13-01-2024 om 23:35:

Ze klinken als verstandiger dan mijn 21 jarige. Ik zou het wel aandurven.

Hoewel mijn zoon niet van koken houdt, verbaast hij ons regelmatig doordat hij op zijn "zelf-voor-je-eten-zorgen" dagen wel groente hakt en roerbakt.
Kunnen wij lekker een saunadagje doen.

De grootste zorgen die we hebben gaan over het goed afsluiten van het huis. Laatst stond de keukendeur niet op de krap en hij lag al te slapen in zijn bed.

Dat laatste zou ik ook hebben. Kachel nog aan, laders nog in stopcontacten enz… 

Ik zou het echt prima vinden.  Ik kan er bij mijn kinderen vanuit gaan dat als kind het zelf ziet zitten het ook kan.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.