Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tippylee

Tippylee

11-11-2012 om 11:47

2 vwo en veel huiswerk

Onze zoon is met mooie cijfers overgegaan met een unaniem advies van de docenten naar VWO 2.
Hij heeft dat met heel hard werken boor elkaar geschopt.
Nu zit hij dus in de 2e en elke week heeft hij wel 3 repetities en 1 of 2 so's, elk weekend zit hij zo' n 3 uur te blokken. Vind het zo sneu voor hem dat er niets anders is dan school en huiswerk.
Hij heeft wel vrienden en gaat soms lekker nasr de bioscoop ofzo, hij heeft verder geen hobby's , behalve playstation. Hij is pas gestopt met fitness omdat hij er doordeweeks al geen tijd voor had en in weekend al helemaal niet.
Ik wil eigenlijk niet dat hij later terugkijkt op zijn jeugd met het idee dat hij alleen maar heeft moeten leren.
Hij lijkt er verder ok onder, maar het is geen kind die echt zijn gevoelens laat zien.
Ik hoop dat we de goede keuze hebben gemaakt om hem VWO te laten doen.
gr.
Tippylee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

3 uur in een weekend?

Bedoel je echt 3 uur in een weekend? Want dat vind ik in 2 vwo bepaald niet veel.
Is dat dan alleen zondag? of alleen zaterdag? Of beide dagen?
EN afgezien van het slapen ( 9 uur oid) blijft er dan toch nog 12 uur over om iets leuks te doen?
Misschien begrijp ik je niet goed, maar 3 uur huiswerk in het weekend moet met gemak kunnen. EN elke dag ongeveer een uur of twee uur huiswerk lijkt me ook gewoon.

bibi63

bibi63

11-11-2012 om 13:22

Normaal

Ik vind het vrij normaal, zeker voor VWO. En het hoeft toch niet allemaal achter elkaar? Als hij vrijdagmiddag al wat doet, is het al weer een uur minder voor de zaterdag of zondag. Als hij dat doet en bijv. zondag na het opstaan de overige 2 uur, heeft hij een hele vrije zaterdag en een grotendeels vrije zondagmiddag. Een een uurtje fitness door de weeks moet kunnen hoor. Wat dacht je van al die VWO'ers die 2x per week hockey- of voetbaltraining hebben? En daarnaast misschien nog wel iets anders PLUS wedstrijd op zaterdag.
Gr. Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2012 om 14:02

3 uur in het weekend

En hoeveel doet hij er op een gewone avond over dan?
En hoezo hebben jullie hem het vwo laten doen? Was zijn advies lager?

Groeiend misverstand?

Opvallend dat dit onderwerp steeds terugkomt. Is het een groeiend misverstand?
Nog maar even de feiten op een rij: De wet schrijft aan leerlingen een totale belasting van 1600 klokuur per jaar voor (een 40-urige werkweek bij 40 lesweken). 1000 uur les (op school, exclusief de pauzes en extra's) en 600 uur huiswerk.
Dat is 15 uur per lesweek. 3 uur per schooldag.
Het is belachelijk veel en de meeste leerlingen komen ook niet aan zoveel werk. Maar wie met minder toekan, doet dus niet teveel.
Hou er rekening mee dat er ook nog pieken zijn. Proefwerkweken, projectweken waarin de werkstukken afgeleverd moeten worden, soms stapelt het zich op.
Mijn kinderen hebben altijd gedurende alle vakanties (behalve de grote) moeten leren en werk moeten maken.
"Ik hoop dat we de goede keuze hebben gemaakt om hem VWO te laten doen."
Havo moet de leerlingen ook 1600 uur per jaar bezig houden. Minder denkwerk, meer schrijfwerk. In het totaal zomaar meer werk dan vwo.
Groet,
Miriam Lavell

madrie

madrie

11-11-2012 om 14:09

Niet veel hoor

Hier een zoon in 1 gym en een dochter in 3 vwo. Toen ik net vertelde dat jouw zoon 3 uur huiswerk heeft schoten ze in de lach. Hier is het echt veel en veel meer. Dochter is nu al zeker 4 uur bezig en heeft gisteren ook 2 uur gewerkt. Zoon is gister al 3 uur bezig geweest en vandaag ook zeker al 3 uur. Onze weekenden gaan op aan huiswerk maken, maar er blijft ook nog wel tijd over voor andere dingen. Allebei sporten ze op zaterdag. Door de weeks zijn ze elke dag ook wel 2 uurtjes bezig. Dus nee ik vind het niet veel.

Marieke

Marieke

11-11-2012 om 14:55

Wordt alleen maar meer

Hier een dochter in 5 gym en een uitstekend vermogen tot plannen. Weekenden die behalve een wedstrijd voetballen en een vrije zaterdagavond gevuld zijn met huiswerk zijn hier op het moment meer regel dan uitzondering. Vrijdagmiddag en avond werkt ze alleen als ze zondag andere plannen heeft. Door de week wordt er 2 tot 4 uur aan het huiswerk gezeten.
Er is een versnelling in klas 4 en in klas 5 (en misschien ook wel in 2 als je in een HAVO/VWO brugklas hebt gezeten), waarin ze ineens toch weer meer en harder moeten leren. Aan het begin van het jaar is dat pezen, maar halverwege zijn ze aan het nieuwe niveau gewend.

De goede keuze

Ik denk dat je de ideale VWO leerling hebt. Met een unaniem advies, mooie cijfers naar 2 VWO. Als hij het redt met maximaal 3 uur huiswerk per dag, en goede cijfers zijn het resultaat, is je zoon zeker een VWO leerling.
Hij heeft dit bereikt met hard werken in de 1e. Wauw, ik zou bijna jaloers worden....

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-11-2012 om 15:17

Hier 3 gym

Hier zo'n 2 tot 3 uur in het weekend, doordeweeks 1 tot 2 uur. Verder judo, fitness en voetbal (3x in de week) en genoeg tijd voor gamen en met vrienden rondhangen.
Het maakwerk doet kind op de dag dat hij het op krijgt, leerwerk wordt met enige hulp van mijn kant gespreid.
Rosa van der Zanden

Tippylee

Tippylee

11-11-2012 om 15:19

Kaaskopje en alle anderen

Nee, zijn advies was VWO, en we hebben het met hem erover gehad dat het best wel zwaar zou worden, maar dat hij deze kans wel moest aangrijpen. Dat heeft hij dus gedaan!
Het gaat verder goed op school, en ik denk ook wel dat hij op zijn plek zit, alleen voel ik me dus een beetje schuldig omdat hij nergens tijd voor lijkt te hebben.
Nu ik jullie verhalen lees over het aantal uren huiswerk, valt het dus wel mee.
Doordeweeks zit hij meestal meteen vanuit school, zo'n 1,5 tot 2 uur aan zijn huiswerk en zaterdag en zondag dus zo'n 3 uur. Dus al met al zo'n 16 uur per week.
Ik vind hetknap dat anddren naast het huiswerk nog sporten.
Mijn zoon heeft er gewoon ook geen puf meer voor. Wij proberen hem wel te stimuleren om weer iets te gaan doen. Naast fitness, heeft hij judo op hoog niveau stopgezet, jammergenoeg. Hij heeft er totaal geen spijt van, ik vind het daarentegen erg jammer.
Bedankt voor al jullie reacties.
gr.
t
Tippylee

Vic

Vic

11-11-2012 om 15:42

Effectieve huiswerktijd?

Hij zit dus, incl. 33 lesuren per week, ongeveer aan die 40 uur die Miriam aanhaalt. Heb je er zicht op of zijn 16 uur huiswerktijd ook effectief besteed worden? Mijn dochter roept ook wel eens dat ze anderhalf uur bezig is geweest, maar dan wordt er behoorlijk wat tijd verlummeld aan allerlei noodzakelijke dingetjes. Sinds ze haar laptop uit laat tot haar huiswerk af is, is ze ineens een stuk sneller klaar Gelukkig maar, want ik vind het best lange dagen, 07.30 uur de deur uit en 16.00 uur thuis.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

11-11-2012 om 16:16

Weekend

Als hij in het weekend 3 uur per dag huiswerk maakt is er toch nog heel veel tijd over? Zelfs als hij een beetje uitslaapt heeft een dag zo'n 12 uur, wat moet hij dan nog de resterende 9 uur doen naast douchen en eten?

Judith

Judith

11-11-2012 om 16:37

Hier echt minder

Hoi,

Wat een harde werkers zijn jullie kinderen!
Hier een 5 VWO'er die zich echt niet langer dan een half uur op een boek kan concentreren. Dat is best een probleem ja. Tijdens zijn laatste toetsweek werd ik echt wanhopig want hij zat maar te spelen (computerspelletjes) en zijn proefwerken telden mee voor het eindexamen. Uiteindelijk vertelde hij dat hij 1 1/5 uur voor het proefwerk wiskunde had geleerd "want hij wilde toch wel goed scoren". Kortom hij vond dat hij zichzelf had overtroffen in het leerwerk. Toevallig haakte ik net even in op zijn cijfers en tot mijn opluchting had ie een 7,2. Voor de andere vakken had hij in de toetsweek niet meer dan een uur geleerd (sommige vakken helemaal niet). Hij staat nu 1 onvoldoende voor Latijn, want die woordjes willen toch maar niet vanzelf in zijn hoofd komen. Vreemd he?
Tippylee, wees maar blij met je kind. Hij werkt hard en boekt succes. Daar kom je ver mee. Misschien heeft ie gewoon niet zo'n behoefte aan sport of iets anders. Als ie wel vrienden heeft, dan is er niet zoveel mis toch?

Groet, Judith

Brianna F

Brianna F

11-11-2012 om 17:05

Wacht maar af

Hier hadden ze in de brugklas ook altijd veel huiswerk en dat werden de jaren daarop steeds minder. Gewend aan het systeem, handiger met tijdsindeling e.d.

Vind jij het veel tippylee?

Ik vraag me af of het probleem eigenlijk wel het huiswerk is. 3 uur op een zondagmiddag huiswerk valt best mee. Tenminste, als je kijkt naar hoeveel uren er over blijven. Zelfde geldt voor zaterdag. Het is mij nog niet helemaal duidelijk, maar ook als hij dan 3 uur wat doet blijft er nog een volledige middag en avond over om te sporten of iets af te spreken. Hetzelfde geldt voor doordeweeks. Stel dat hij pas elke dag om 5 uur thuis is, om half 6 eet en daarna huiswerk maakt is hij om half 8 klaar. Nog een hele avond te gaan. EN waarschijnlijk is hij niet elke dag om vijf uur pas thuis.
Ik denk dat het meer gaat om het futloze en nergens energie en zin in hebben. Komt dat door school en huiswerk? ZOu hij wel van alles ondernemen als hijgeen huiswerk had?
Hier ook geregeld uren huiswerk in het weekend. Maar ze gaan elke zaterdag sporten en soms tot diep in de nacht uit ( de oudste dan he). EN ook door de week en vrijdagavond trainen voor sport. Soms is het even crisis, dan leren ze ook op zondagavond flink door..... ( toevallig vandaag!). Niet leuk, maar ze worden er niet ongelukkig van.

Tippylee

Tippylee

11-11-2012 om 19:17

Trots

zijn we zeker op onze zoon! Ook dat hij echt aan zijn huiswerk gaat als hij uit school komt. Ik hoef nooit tegen hem te zeggen: "ga je huiswerk eens doen"! dus ja, ben heel blij met zijn instelling. Hij laat zich niet afleiden door muziek, tv of de comp.
Ik denk inderdaad, dat ík het nogal veel vind, maar hij heeft er niet zo'n last van merk ik.
In het weekend slaapt hij nog weleens uit tot 11 uur, voor hij begint is het 12 uur half 1 en dan is hij rond 1500 uur soms iets later klaar.
Ik moet er trouwens wel bijzeggen dat hij doordeweeks behalve vrijdag en zaterdag heel vroeg op bed ligt, al om 20:30 uur. Dat is voor een 13 jarige vroeg misschien, maar we hebben geprobeerd om later naar bed te gaan, maar dat trekt hij niet. Hij heeft echt veel slaap nodig. Daarom heeft hij 's avonds niet veel tijd over.

Trots!

Moet je zeker zijn!
Hopelijk went hij wat meer aan het ritme en krijgt hij ook zin in andere dingen. Vrijdagavond of zaterdagavond zou een mooie avond zijn om iets te ondernemen. Afwisseling en afleiding zorgen er ook voor dat het leren wat prettiger wordt.

maan.

maan.

12-11-2012 om 10:48

Derdejaars

hier een derdejaars-vwo'er. er werd van te voren al gezegd dat dit samen met het zesde jaar het zwaarste jaar zou zijn. nou inderdaad het is hier best wel tegengevallen; zondag spreken we bijna nooit meer af qua visite of uitstapjes want dat is echt huiswerkdag geworden. (speelt wel mee dat er vooruitgewerkt wordt ivm sporten doordeweeks).

volgens de mentor komt het neer op gemiddels een half uur huiswerk per lesuur. nou dat klopt hier inderdaad wel aardig.

regelmatig 's avonds tot half tien aan het huiswerk maar dat is dan ook wel aan het resultaat te zien. soms wel gemopper over de werkdruk; de vrijdagmiddag en de zaterdag proberen we toch huiswerkvrij te houden anders is het écht elke dag schoolwerk.

Tippylee

Tippylee

12-11-2012 om 12:06

Poe

dan staat hem dus nog wat te wachten!!
Wel goed van je dat je vrijdagmiddag en zaterdag huiswerkvrij maakt, anders is het idd élke dag huiswerk! Wordt dus nog beter plannen, dan wat we nu al doen!!

gr.
Tippylee

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-11-2012 om 13:43

Tippylee

Je mag beslist heel trots zijn op je zoon! Hij is kennelijk heel gemotiveerd en serieus bezig met school en dat is de goede instelling!
Mijn zoon zit in 2 Gym en dat is hier het zwaarste jaar. Hij heeft 19 vakken en iedere dag wel een repetitie en een of twee overhoringen. Is pas na vier uur thuis. Daarnaast voetbalt hij op hoog niveau, zo'n vier keer per week. Omdat hij ook ADHD heeft had hij erg veel moeite met plannen en hoe te leren; met behulp van studiebegeleiding heeft hij dit aardig goed geleerd. Hij besteedt ongeveer een uur per dag aan zijn huiswerk; vrijdagmiddag en zondag is huiswerkvrij.
Maar hij doet veel huiswerk op school en is nogal makkelijk met leren. Ik verbaas me er weleens over want ik besteedde als Gymnasiumleerling veel meer tijd aan mijn huiswerk. Zijn cijfers zitten rond de 7 met een enkele uitschieter naar boven en de incidentele onvoldoende (die hij later wel weer ophaalt). Hij is ook zeer gemotiveerd maar sport en vrienden zijn voor hem ook belangrijk dus zorgt hij ervoor dat hij voor alles tijd maakt.
Ik denk dat je je niet al teveel zorgen hoeft te maken. Kinderen leren gaandeweg steeds beter plannen en weten steeds beter wat en hoe er van hen verwacht wordt.
Ik zou je zoon toch laten sporten; juist die afwisseling tussen geestelijke en lichamelijke activiteit is gezond. Het kost even tijd om de juiste balans zien te vinden.

Anna

Anna

15-11-2012 om 21:16

Vooral weer gaan sporten!

Je zoon doet het prima. Klopt het dat jullie beiden geen VWO gedaan hebben? Maakt niet uit hoor, maar het klinkt daarom of je wat sneller denkt dat het misschien te moeilijk of teveel voor hem is. Als je zelf als ouder VWO gedaan hebt, ben je daar wellicht wat eerder makkelijk in.
Gelukkig dat hij het zelf geen probleem vindt.
Ik zou wel echt stimuleren dat hij weer gaat sporten. Dat moet ook echt wel in te passen zijn, als hij nog wat beter plant en dus vooruit werkt. Sporten is gezond, en geeft ook weer energie! Zonde als hij zo jong al niet meer sport (komt natuurlijk bij wel meer tieners/jongeren voor, maar ik vind 13 wat jong om helemaal niet meer te sporten).

Tippylee

Tippylee

16-11-2012 om 08:20

Zelf heb ik

eerst Mavo, toen Havo daarna Meao gedaan, en allemaal met diploma afgerond, weet dus wel wat huiswerkdruk is. Heb idd geen VWO gedaan.
We hebben net zijn rapportcijfers gekregen en zijn hartstikke trots op hem. 1 zes, 4 zevens en 10 achten, dus, ja, wel een bewijs dat hij er niet zo'n moeite mee heeft.
Wat sporten betreft, ik wil dat hij zelf iets zoekt waar hij zich prettig bij voelt. Ik heb zelf al wel iets gezien voor hem, maar ja, hij moet het doen, anders stopt hij er zo weer mee. Tis geen kind die iets alleen onderneemt, het moet wel met een vriend zijn ( helaas zit hij ook niet op een sport)
Afijn, vanmiddag gaan ze lekker chillen......
Moeders maakt zich druk om niets!!
Tippylee

Anna

Anna

16-11-2012 om 11:55

Haha

Tippylee, wat een geweldig rapport! Inderdaad je hoeft je niet (meer) zorgen te maken dat het te moeilijk/veel voor hem is. Niet normaal.

Hij zou dus echt wel wat minder tijd aan zijn huiswerk kunnen besteden om te gaan sporten (worden dan heus niet meteen onvoldoendes).

Ik zou het echt stimuleren, en waarom niet terug naar wat hij deed, als hij dat nog leuk vindt? Kent daar ook mensen, dus is dan niet afhankelijk van een ook niet sportende vriend. Hij was gestopt omdat hij dacht dat het teveel was. Nou, nu is duidelijk dat hij het er wel bij moet kunnen doen, net als zoveel kinderen (mijn kind 1 VWO+ en 4 sport/clubjes momenten per week en ook allemaal ruime voldoendes ...).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.