Nest
12-07-2011 om 12:22
4 op de achterbank?
Mijn dochter van 12 (volgende week 13) heeft vorige week afgesproken met haar vriendinnen van school vrijdag a.s. naar Slagharen te gaan en of ik ze even wilde brengen. Ja hoor dat wil ik wel.
Nu vraag ik toevallig vandaag hoeveel er meegaan. Blijkt dat ze met zijn vijven zijn. In mijn auto passen er maar 4. 1 voorin en 3 achterin.
Nu wil ze met z'n vieren achterin (want 1 meisje is een krielkipje) dat pas best zegt ze.
Maar het mag niet volgens de wet en volgens mij ben je dan toch ook niet verzekerd ?
Dus ik zeg haar dat ze dan maar moet regelen dat er iemand anders meerijdt of dat misschien een van de anderen een auto heeft waar er meer in kunnen en die ik dan kan lenen.
Nu is ze boos op me. Vind me maar flauw en schreef in een sms naar haar vriendin dat ik niet 'wil' rijden.
Ik ben daarom weer boos op haar omdat ik vind dat ze niet genoeg waardering toont voor alles wat we voor haar doen. Bovendien vind ik het onheus van haar dat ze wil dat ik het risico neem van : a - een boete, b - niet verzekerd zijn bij een ongeluk
Wat vinden jullie hiervan?
n.b. ik ken de andere meisjes niet (ze wonen ook in andere plaatsen) en ook de ouders niet en kan dus niet zelf contact opnemen. Trouwens dat wil ik ook niet want inmiddels heb ik zoiets van 'zoek het lekker zelf uit'

IngridT
12-07-2011 om 13:05
Wat ik ervan vind?
Ik vind het eerlijk gezegd al vrij bijzonder dat een 12 jarige zonder overleg met ouders afspraken maakt om met jouw volslagen onbekende vriendinnen naar een pretpark ver uit de buurt te gaan.
En dan ook nog verwachten dat jij zonder boeh of bah chauffeur speelt? En dan ook nog met een kind te veel in de auto? En dan gepikeerd zijn als het niet lukt?! Ha. Mooi niet.
12 is ze zei je? Hmm. Ik was al veel eerder afgehaakt....
Ingrid.

sus-anne
12-07-2011 om 13:12
Nee
daar zou ik heel duidelijk in zijn,het is wettelijk verboden( je bent inderdaad niet verzekerd als er iets gebeurt) dus het kan niet,punt.
het gaat hier wel om de veiligheid van 6 personen.

Merel
12-07-2011 om 13:20
Geen gordel
Als je maar 3 gordels achterin hebt, mag je dus maar 3 personen vervoeren. Niet 4, ik zou het ook niet goed vinden. Misschien kan een andere ouder ook rijden? (of een ouder met een grotere auto?)
Ik was vroeger ook altijd tegen mijn vriendinnen zo aardig, oh mijn pa brengt ons wel even. (tot grote ergernis van mijn vader) wat nooit stelde een ander kind voor om zijn/haar ouders te vragen.

koentje
12-07-2011 om 13:42
Wat een
eigengereid typetje die dochter van jou!
Maar dit is nu een van de redenen waarom je op deze leeftijd nog steeds moet opvoeden... Ze zien geen tot weinig gevaar, zien dingen niet in goede proporties en stellen eigen belang voorop!

Moppeke
12-07-2011 om 15:37
Afkoelen maar
Goed dat je even navroeg hoeveel dames het zouden zijn!
Ik vind het ook nooit erg om te brengen/halen, maar max 3 op de achterbank.
Tuurlijk reageert je (puber)dochter zo op je bericht, de dames hadden alles al fijntjes voor elkaar en nu komt er een kink in de kabel.
Laat haar maar lekker even afkoelen. Je hebt de spelregels uitgelegd en als ze met zijn 5-en willen gaan zullen ze er iets anders op moeten verzinnen. Hopelijk krijgen ze niet een andere ouder wel zover, maar als er een alternatief komt dat het wel een goed alternatief is!

Tirza G.
12-07-2011 om 15:53
En goeie kans
Dat het gewoooooon overwaait zonder merkbare schade. Als mijn dochter alle plannen die ze maakte op die leeftijd werkelijk had uitgevoerd, had ze de hele wereld al gezien.
Tirza

Nest
12-07-2011 om 16:11
't is geregeld
Er rijdt nog een moeder mee. Ik heb het haar (hen) zelf laten uitpuzzelen.
Ze is inderdaad erg gemakkelijk. Dat ben ik trouwens ook best wel en er mag bij ons ook veel, maar dit schoot me echt even in het verkeerde keelgat.
bedankt voor de reacties.

Gallifrey
12-07-2011 om 17:35
Wel vreemd
Ik vind het vreemd dat je je vooral zorgen maakt om een boete en om onverzekerd een ongeluk te krijgen. Ben je niet bang dat er iemand onnodig gewond raakt of verongelukt omdat jij het goed vond dat ze zonder gordel achterin zat? Zo'n gordel is er toch niet voor de verzekering of voor de politie?

Wilgenkatje-
12-07-2011 om 18:28
Ha ja
het is precies hoe kinderen redeneren. Iets mag niet omdat je er anders een boete voor krijgt.
Hallo zeg, die boete staat op een overtreding omdat die overtreding schadelijk is/ kan zijn.

ManonW
12-07-2011 om 22:06
Ov?
't is geregeld begrijp ik, prima.
Maar komt het idee op dat er in dit land best goede bus- en treinverbindingen zijn?
Mijn jongste is 7, daar chauffeur ik nog voor. Maar ik rijd wel 2x zoveel kilometers dan voor zijn verplaatsing nodig is (tenzij ik op 'm wacht natuurlijk). Dus als hij oud genoeg is gaat hij net als z'n puberbroers en -zus gewoon met fiets of OV...

Mariel81
13-07-2011 om 19:44
Spuit elf
Je wilt niet weten hoe iemand er uitziet die met 120 km per uur zonder gordel ergens tegen aanklapt... Niet doen dus.
Mariel (speel tegenwoordig voor traumachirurg in ZA)