Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
puberouder

puberouder

29-01-2014 om 11:29

aaargh, zoon regelt niets

Over 3,5 week vertrekt onze zoon naar India voor een uitwisseling.
Helaas regelt hij uit zichzelf niets. Een nieuw paspoort aanvragen duurt maanden (nee, je kunt geen visum aanvragen met het paspoort dat niet meer geldig is). Hij is twee keer naar de kapper geweest voordat er pasfoto's werden gemaakt. Hij weet al zeker anderhalve week dat hij aanstaande maandag voor de visumaanvraag óók een geboortecertificaat moet hebben, hij kan er met een afspraak pas dinsdag terecht.
Over een afspraak maken voor inentingen zal ik het maar niet hebben.
Zo gaat het met alles. Sleutels zijn kwijt maar zelf een nieuwe kluissleutel regelen, fietssleutel bij laten maken, huissleutels bij laten maken doet hij niet. Oja, dat is twee keer een setje huissleutels want de sleutels aan het touwtje zijn ook weg, touwtje lag in zijn kamer.
Het is natuurlijk wel zo dat wij nooit helpen herinneren en hem alles zelf uit laten zoeken maar niet heus. Wij kunnen zeggen wat wij willen maar HIJ DOET NIETS. Over de puinzooi in zijn kamer zal ik het ook maar niet hebben.
Het wordt er hier thuis even niet leuker op, eerst alles geregeld en opgeruimd hebben en dan mag hij weer op stap.
Zo frustrerend en bedankt voor het lezen.

toch maar billen laten branden?

Misschien moet je hem maar vertellen dat jij / jullie het niet meer doen, hem ergens aan herinneren. Je maakt een lijstje, dat geef je hem met de mededeling dat jouw hulp daarmee afgesloten is, tenzij hij zelf om hulp vraagt en laat het verder los?

heel vervelend, zo'n houding! Sterkte!

Jaina

Jaina

29-01-2014 om 12:23

Leeftijd

Het zou bij mij afhangen van de leeftijd. Bij een 14 jarige zou ik al dat soort afspraken voor hem regelen. Ik vind niet dat ze op die leeftijd dat soort zaken al volkomen zelf moeten doen. Ik zou dus zelf het heft in handen nemen. Bij een 18 jarige zou ik het hem zelf laten regelen en als hierdoor de uitwisseling niet door kan gaan dan heeft hij pech. Ik heb er geen last van als mijn zoon niet naar India gaat. Hij is degene die een leuke ervaring zal missen. En als het hem toch lukt om alles op het laatste moment te regelen dan is het ook prima, dan kan hij het blijkbaar wel op zijn eigen manier.

Jaina

Jaina

29-01-2014 om 12:27

Huissleutels

Mijn zoon was een keer drie keer achter elkaar de huissleutels kwijtgeraakt. Ik vond dat enorm vervelend want ondanks dat er geen adres op staat vind ik de gedachte dat er overal sleutels van ons huis rondzwerven niet zo fijn. Ik heb hem dus een poos helemaal geen kopie gegeven. Moest hij maar wachten tot iemand van ons weer thuis was. Toen heeft hij dus inderdaad een paar keer in de regen onder een afdakje moeten wachten. Daarna was hij wel wat serieuzer daarmee.
Fietssleutel zou ik hem zelf laten regelen. Geen fietssleutel dan kan de fiets niet mee (tenzij hij een extern slot heeft) en dus lopen. Laat het hem zelf maar regelen verder. Jij hebt er geen last van als hij niet kan fietsen.

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 12:53

Is dit dezelfde jongen die geen kleding kon kopen maar wel naar Estland ofzo ging voor een debatwedstrijd?

Zo niet, je geeft te weinig informatie over de leeftijd en als er van mij 1 euro in zit in dat India dan nam ik hem dus wel aan het handje en maakte ik NU die afspraken. Wat gebeurt er als hij niet mee kan dan? Wie betaalt dat en wat zijn de gevolgen?

puberouder

puberouder

29-01-2014 om 13:16

niet dezelfde

Mijn zoon mocht willen dat hij ook naar Estland was gegaan, helaas niet dus.
En wij moeten inderdaad zelf ook een deel betalen.
Ondanks elke keer de vraag om info direct door te sturen naar ons, is de laatste mail naar hem pas vijf dagen later naar ma doorgestuurd.
Helaas zijn er gewoon dingen die ik niet kan regelen maar die moet mijn zoon toch echt zelf doen.
Hij wordt dus wel bij het handje genomen om dingen te regelen maar als je 16,5 bent mag er ook iets uit je zelf komen.

puberouder

puberouder

29-01-2014 om 13:20

lastige

Dat is dus ook het lastige. De uitwisseling is verplicht (dichterbij was 'gratis' maar hij koos heel nadrukkelijk hiervoor) in die zin bemoeien wij ons ermee. Als het een vrijwillige activiteit was, had hij het inderdaad echt helemaal zelf kunnen uitzoeken.

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 14:22

tja

Dus toch: afspraak maken en kind meesleuren Jij betaalt dus jij bepaalt.

puberouder

puberouder

29-01-2014 om 16:15

er zit beweging in

Waarschijnlijk was niet naar zijn vriendin mogen een duw in de rug. Er zijn al sleutels bijgemaakt en er is naar de opticien gegaan voor een afspraak. Ik had gezegd tegen hem dat die afspraak zo snel mogelijk moet, het liefst morgen al. Hij kwam terug met de opmerking dat er al een afspraak voor hem stond voor morgen (had ik al gemaakt).
Zucht, hij is nu bezig met zijn kamer, dan zullen er wel een paar sleutels boven komen drijven.
Nu alleen nog de aktie voor een geboortecertificaat.
En wat er ook nog met een visumaanvraag meemoet zijn bankafschriften met een positief saldo plus alle transacties van de laatste drie weken (plus als je volwassen bent een werkgeversverklaring met je inkomen erop vermeld).

letland???

Hoi,
Nee, je kunt mijn zoon dit niet in de schoenen schuiven! Hij heeft alles voor zijn reis naar Litouwen zelf geregeld. Ineens was hij volwassen echt heel leuk. Dus deze vraag kwam dit keer niet van mij. Ik wens de moeder van de eerste posting wel veel sterkte overigens.
Groetjes jutta

Pas 16,5?

Dan zou ik al dat soort dingen samen regelen, en zelf de tijdlijn in de gaten houden
Te belangrijk, te ingewikkeld, te veel om aan een 16-jarige over te laten.

Heldere communicatie

Maar puberouder, communiceer je wel duidelijk naar je zoon toe? In je voorbeeld van de opticiën geef je eigenlijk twee boodschappen af: je zit hem achter zijn broek aan om een afspraak te maken. Maar als hij dit doet, blijkt het dat jij al een afspraak voor hem gemaakt hebt.

Ik kan me voorstellen dat dat voor hem onduidelijk is eigenlijk. En dat hij van daaruit misschien geneigd is om achterover te leunen in het vertrouwen dat het allemaal wel opgelost wordt.

kaatje43

kaatje43

03-02-2014 om 21:42

poeh zo jong

Off Topic: Ik moet er niet aan denken dat mijn 16-jarige naar India gaat.
Maar inderdaad ben ik het met n@anny eens, misschien heb jij tot nu toe alles voor hem opgelost dus kan hij nu vertrouwen dat het toch wel goed komt. Gebeurt hier ook trouwens, moet ik bekennen.

India, leuk! Kaatje 43

Een immens land, mijn vaderland! Met zo'n uitwisseling zou ik me daar echt niet druk om maken. Komt vast goed.
Waarom ben je zo bang voor een reis naar India, Kaatje. Ik denk dat er genoeg landen zijn die nog veel minder veilig zijn.
En 16 is geen heel klein kind meer. Hangt er wel vanaf hoe bereisd iemand is. Maar ze spreken er allemaal Engels en ik ga ervan uit dat onderdak al geregeld is.

Vera*

Vera*

04-02-2014 om 18:04

Komt wel goed

Het is dit jaar een grote groep van 15 personen die voor de uitwisseling naar India gaan. Daarvan zijn er twee docenten als begeleiding die al een aantal jaar naar India gaan voor de uitwisseling.
Behalve de tijd die ze doorbrengen bij een zeer sjieke jongenskostschool gaan ze ook de sloppenwijk in, helpen op een schooltje (daar hebben ze flink wat geld voor ingezameld) en een ziekenhuisje.
Zo zien ze echt de kloof tussen arm en rijk. Ze gaan ook nog naar de Taj Mahal, dat is toch wel een must als je naar India gaat.
De visumaanvraag (via school) is geregeld, bril is in de maak en volgende week staat er nog een afspraak voor een vaccinatie.
Als je een keer boos wordt gebeurt er wel weer wat.
Na het kamer uitmesten (en het laten bijmaken van sleutels) zijn de sleutels weer gevonden.
In de India whatsapp wordt er nu druk gepraat over welke schoenen mee moeten en of je een koffer of een tas meeneemt.
Het komt nu toch wel dichtbij.

kaatje43

kaatje43

10-02-2014 om 23:21

ok het is in een groep

Ik was in de veronderstelling dat het een individuele uitwisseling was. Is het nou India, Indonesie of welk land dan ook zou ik niet fijn vinden als mijn 16-jarige daar in zijn eentje naar toe ging. Maar nogmaals in een groep ligt het misschien anders.

koffiekwast

koffiekwast

12-02-2014 om 20:14

uitwisseling @kaatje43

Uitwisseling op die leeftijd is in principe altijd georganiseerd, anders kan een scholier ook geen visum krijgen. Over het algemeen gewoon in een gastgezin en met goede voorbereiding en begeleiding ter plekke. En dan zijn landen als India en Indonesië ook prima bestemmingen, zelfs voor 16 jarigen.
De groep die ik nu voorbereid voor vertrek in augusts gaat naar Brazilie, Argentinie, Costa Rica, Dominucaanse Republiek, Thailand, Spanje en de VS. Ze zijn allemaal maximaal 17 bij vertrek en de ervaring leert dat dat prima gaat.Ze komen in ieder geval na een jaar heel veel sterker en flexibeler terug.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.