Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anno

Anno

04-11-2010 om 17:50

Aanranding?

Mijn dochter van 14 was op de sportvereniging toen een jongen van haar leeftijd (in het openbaar) in één beweging haar broek en slip naar beneden trok. Zij trok alles snel weer omhoog. Hij was hem al gesmeerd.
Thuis was zij compleet verdrietig.
Ik wilde aangifte doen en heb contact gezocht met de zedenpolitie. Twee dagen later ben ik teruggebeld.
Ik ben verbijsterd over hun reactie:
Er is in hun ogen niet sprake van een zedenmisdrijf, omdat niet duidelijk is dat de jongen sexuele intenties had. Ik kon eventueel aangifte doen bij de gewone politie en het dan op belediging 'gooien'. De kans dat justitie dit als strafbaar feit zou zien, achtte hij klein.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Direct aanpakken

Ben je al bij de sportvereniging geweest? Het lijkt mij dat zij de eerstverantwoordelijke zijn om wangedrag de kop in te drukken. De dader in zijn kraag te vatten, straf te geven en excuses te laten maken. Per slot is het ook een jongere die moet leren dat sommige zaken niet kunnen zonder dat er direct een strafblad uitrolt.

Tirza G.

Tirza G.

04-11-2010 om 22:58

Melden

Melden bij de politie. Dit is "te klein" om aangifte over te doen, maar bij een melding wordt er vaak wel even een gesprekje met de jongeman aangeknoopt. Mijn dochter heeft ook iets dergelijks aan de hand gehad, maar dan minder duidelijk (betasten). Gemeld bij de politie, gepraat met een o zo aardige jeugdagent en die zijn even bij meneer thuis langs geweest. En daarna bij ons, om nog eens gezellig te babbelen. Daarna was het over, klaar en had dochter er een goed gevoel over. En wij ook (ze hebben niet gezegd van wie de klacht kwam). Die meldingen worden bijgehouden, als ze er meer hebben over dezelfde knul wordt er zeker actie ondernomen. Dit jongetje heeft moeite met grenzen. Het is goed om zo snel mogelijk te leren waar die liggen.
En sterkte voor je meiske. Wat een náre ervaring, bah.

Tirza

reina

reina

05-11-2010 om 09:23

Actie

Ik zou zeker een melding maken bij de politie en de sportvereniging benaderen. Deze jongen moet weten dat dit niet zomaar kan ... Wat een rotervaring vor je dochter!

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

05-11-2010 om 11:06

Melden

Zeker melden bij de sportvereniging. Wij hebben onlangs iets aan de hand gehad met een mogelijke diefstal. Situatie enigszins vergelijkbaar denk ik in die zin dat het ook het woord van de een tegen de ander was. Een speler was na een wedstrijd een spijkerbroek kwijt van een duur merk. Een paar maanden later zag hij een medespeler in dezelfde broek lopen. Uiteraard zei de drager dat dat zijn eigen broek was, maar het was onwaarschijnlijk dat hij zo'n dure broek kon betalen. Eigenaar ging met een vriendje langs bij zijn huis en vroeg naar de moeder en kreeg toen opeens de broek mee.
De vereniging heeft "dader" met zijn ouders ontboden en hem hiermee geconfronteerd. Uiteraard werd ontkend en gezegd dat het zijn eigen spijkerbroek was. Er is hem gezegd dat hij het voordeel van de twijfel kreeg, maar dat als er nog een keer iets soortgelijks zou gebeuren hij zijn biezen kon pakken. Door zijn ouders te ontbieden hebben wij de hoop dat daar thuis nog een hartig woordje over gesproken is.

Melden

Zeker melden bij de sportvereniging. Zij kennen de ouders van de jongen en kunnen daar contact mee opnemen. Je dochter heeft minimaal recht op excuses van die knul. Die jongen moet weten dat dit echt niet kan.
Als jij namens je dochter het niet bespreekt flikt hij het volgende week bij een ander meisje. Bah, wat een vervelende ervaring.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2010 om 00:48

Ja absoluut melden

Ik weet niet of dit ernstig genoeg is voor de politie. Het valt wat mij betreft onder hetzelfde als zwembroek of bovenstukje uittrekken in het zwembad. Het is zwaar over de schreef maar geen aanranding. De sportvereniging moet korte metten maken met deze jongen. Excuses aan je dochter, een schorsing voor een bepaalde periode, een of twee weken of zo, waarin hij kan nadenken en van de vereniging af als het nog een keer gebeurt.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2010 om 07:05

Ja,melden

Er zijn bijv. zwembaden die dit ernstig genoeg vinden om zwembadverboden uit te vaardigen,ik zou het zeker melden....

elsje78

elsje78

07-11-2010 om 20:56

Zeker melden

een goed gesprek met hem en ouders lijkt me het minste! Als dit op een school zou gebeuren zou het reden zijn voor een schorsing!

sterkte, wat een rotstreek zeg

Elske

-=- Lisa -=-

-=- Lisa -=-

08-11-2010 om 14:24

Tja, alles is geoorloofd tegenwoordig!

Schandalig ! of is het tegenwoordig "Ach je moet je niet zo aanstellen ?!"

Tja, alles kan en mag tegenwoordig.
Niemand kijkt meer ergens van op (alles word nomaal en onschuldig gevonden).
Alleen als het echt interresant genoeg is voor bv. de media, politie, jeugzorg en andere instanties, dan word er de juiste aandacht aan besteed (anders word het gewoon weggewuifd).

Dit voorval is weer zoiets, je dochter is er kapot van (geestelijk, gelukkig niet lichamelijk) en wat zeggen de instaties dan, 'tjaaaaaaaaaaaaa, kunnen we niks mee ...'

Nee alleen als je dochter gemolesteerd word en verkracht, dan komt het in de krant en op SBS6 en gaan ze er (als je geluk hebt 30 rechercheurs opzetten) en komt er een zinloos geweld mars.

Daartussen is er niks ... GRIJS GEBIED ... waar ze niks mee willen doen ... TE MOEILIJK ?!, LASTIG ?! ...

Makkelijk is dan roepen, 'ach stel je niet zo aan', is toch grappig / leuk / onschuldig ... gewoon je broekje weer omhoog trekken en klaaaaar !

Nee de hulp, ondersteuning is ver te zoeken en van instanties / medemens hoef je weinig meer te verwachten " JE BENT OP ZO'N MOMENT ALS JE HET MELD, DE ZOVEELSTE ZEURPIET EN ERG LASTIG ..." totdat het je eigen kind overkomt ....

Maargoed, tegewoordig is het slikken / mondhouden en niet te veel zeuren, want word al gauw aanstellen en overdrijven ... serieus genomen worden is uit den boze - dit anno 2010.

reina

reina

09-11-2010 om 13:59

Lisa

Ik vind de reactie van de politie in deze vreemd, maar om nou te concluderen dat alles mag... Ik weet ook van situaties als deze waar wel degelijk serieus op gereageerd is, ook door de politie (en zeker ook door de 'medemens'). En ik ga er vanuit dat de betreffende vereniging dat ook gaat doen.

-=- Lisa -=-

-=- Lisa -=-

09-11-2010 om 14:33

Reina

Wat je hiervoor schreef hoop ik ook.

Maar je moet toegeven, er word steeds slechter op in gespeeld en serieus genomen (is het een grap of aanranding), instanties zijn vaak star en bureaucratisch.

L.

Tirza G.

Tirza G.

09-11-2010 om 15:53

Nou lisa

Wat een hoop grote woorden. En zo onwaar. Twintig, dertig jaar geleden bestónden aanranding en verkrachting nog niet eens, bij wijze van spreken.

Tirza

-=- Lisa -=-

-=- Lisa -=-

10-11-2010 om 00:42

Beetje onnozel ...

Hoop grote woorden ? denk het niet.
50 jaar geleden bestond er ook al aanranding en verkrachting, alleen werd er nooit over gesproken.
Dat was in die tijd TABOE.
In deze tijd is alles veel meer open en word er over gesproken.

Ik denk dat je bepaalde zaken hier niet goed interperteerd.
Verkrachting en aanranding is al zo oud als de mens bestaat, dus die bewering van jou gaat niet op.

Maar we gaan nu off topic ...

Het gaat hier om een feit waar een kind behoorlijk last van kan hebben en dat het vaak afgedaan word als iets onnozels.

Dit moet hard aangepakt worden dat soort acties.
Je moet gewoon van iemand afblijven en weten hoe ver je kunt gaan ...

L.

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2010 om 09:05

Lisa, lees nou eens

50 jaar geleden bestond er ook al aanranding en verkrachting, alleen werd er nooit over gesproken.
Dat was in die tijd TABOE.
Precies,en dat bedoelt Tirza ook. Het is dus al een hele verbetering dat het nu wel bespreekbaar is.

reina

reina

10-11-2010 om 10:55

Lisa

Ik geef niet toe 'dat er slechter op ingespeeld wordt' etc, ik ben het met Tirza eens dat het tegenwoordig veel serieuzer genomen wordt dan vroeger, toen werd er niet over gesproken. En waar haal je vandaan "dat het vaak afgedaan word als iets onnozels", lijkt me puur jouw gevoel. Het is heel vervelend voor het meisje, maar ze merkt dat haar ouders haar serieus nemen en misschien de vereniging ook (heb je al verder contact met hen gehad, Anno?).

Tirza G.

Tirza G.

10-11-2010 om 19:07

Lisa

Ik ben goed ingevoerd in de materie, dank je. Mijn eindscriptie ging over seksueel geweld, vandaar Het feit dat je als meisje nu serieus genomen wordt, is al zeventien stappen in de goede richting.

Tirza

Anno

Anno

11-11-2010 om 21:41

Reacties

De vereniging heeft het gelukkig goed opgepakt
De jongen is tweee wedstrijden geschorst.
Ook zijn ouders hebben goed gereageerd.
Ik denk dat hij zijn lesje wel heeft geleerd.

Over de politie ben ik niet positief.
Zonder dat zij wisten hoe de vereniging reageerde, hebben zij het geheel al afgedaan als ballorigheid.

Ik denk dat als ik morgen op straat bij een politieagente haar broek naar beneden trek, ik met zwaaiende sirenes en handboeien om wordt afgevoerd en vervolgens een tijdje vast gezet wordt.
Alsof het voor zo´n agente erger is dan voor een meisje

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2010 om 00:49

Op gevaar af

dat je boos wordt, denk ik ook dat het ballorigheid was. Van een hele ondoordachte en domme soort, dat wel. Mijn dochter heeft het bij ons thuis, waar ik dus niet te kijk stond voor anderen ook wel eens bij mij gedaan met een pyjamabroek. Lachuh voor haar, maar ik werd er boos om. Laat staan dus als een vreemde (ook al ken je diegene min of meer) dat zomaar buiten bij je doet. Ik zou uit mijn vel springen. Toch zou ik niet meteen aan de politie denken in zo'n geval, maar het vooral bij de vereniging en de ouders leggen. Zoals nu gebeurd is dus. Ik denk dat de jongen in kwestie met zijn schorsing en alle aandacht die het gekregen heeft genoeg gestraft is. Als hij slim is herhaalt hij het nooit meer.

Maxime.M

Maxime.M

12-11-2010 om 09:17

Hier een keer

Ik lees het draadje nu pas, hier is zo'n zelfde voorval een keer gebeurd in de eerste klas van het voortgezet onderwijs. Tijdens de gym trok vriendin van mijn dochter de joggingbroek van klasgenoot naar beneden, per ongeluk kwam zijn boxershort ook mee naar beneden. Het was als grapje bedoeld. En achteraf beseft dat meisje ook dat het helemaal niet zo'n leuke grap was.
Uiteraard heeft het meisje straf gekregen, maar ze zijn er niet mee naar de politie gegaan, ik denk dat dat nou net een beetje te zwaar zou zijn geweest, grote kans dat de politie het ook als ballorigheid zou hebben afgedaan.

Anno

Anno

12-11-2010 om 11:21

Politie

Voor de duidelijkheid:
nu de vereniging en ouders dit goed hebben opgepakt en de jongen bovendien zijn lesje lijkt te hebben geleerd, hebben wij ook geen enkele behoefte meer om de politie hierbij te betrekken.
Maar als juist de vereniging/ouders anders hadden gereageerd had dit anders gelegen.
De stelling dat het te zwaar is om de politie bij zoiets te betrekken vind ik raar.
De politie spreekt kinderen ook aan als zij zonder fietsbel fietsen. De politie mag toch ook een jongen die zojuist doet tracteren op een goede preek?

Maxime: bij jouw dochter lag het toch weer iets anders. Bij mijn dochter werden opzettelijk beide broeken naar beneden getrokken. Bovendien had de jongen ook achteraf erg veel lol van zijn actie.

reina

reina

12-11-2010 om 13:22

Anno

Goed dat de vereniging en de ouders van de jongen het zo goed opgepakt hebben, ook voor de jongen zelf trouwens, hier moet hij ook van leren. Je hebt trouwens kans dat je een 'verkeerde' agent trof, ik heb vaker meegemaakt dat de een iets afdeed als 'daar doen wij niks mee' terwijl een collega het wel serieus nam. Niet goed, maar 't gebeurt.

Ballorigheid

Ik denk ook dat het waarschijnlijk ballorigheid was. Het is verder goed opgepikt denk ik.

Wat Lisa betreft: 50 jaar geleden kreeg je te horen als je aangifte wilde doen van verkrachting of aanranding dat je het waarschijnlijk aan jezelf te danken hebt.

Zelf zou ik bij zo'n akkefietje trouwens nooit naar de politie stappen. Die hebben het al druk genoeg met echte criminaliteit. Dit is iets dat ouders, school, vereniging kunnen aanpakken. En dat is ook gebeurd.

Mijn dochter is pas 8, en in haar klas was er ook even een hype van broeken trekken. Zij kreeg thuis te horen dat als iemand het bij haar doet, ze het meteen terug moet doen.

*Wennepen

*Wennepen

15-11-2010 om 13:59

Dirksmama

Ik ben het inderdaad eens dat met onderlinge jongeren streken je niet meteen naar de politie moet hollen.
Ik vind dat tegenwoordig toch al een verkeerde trent, als jongeren elkaar al aankijken word er al aangifte gedaan bij wijze van.
Ik weet toevallig van twee meiden op school die ruzie hadden en aan elkaars haren hadden getrokken, ze later op het bureau aangifte tegen elkaar deden.
Ouders zich ermee gingen bemoeien en het feest was compleet.
Hoe ging dat voorheen dan ? je regelde het zelf op school of vocht het uit.
Alles word tegenwoordig zo uitvergroot, zo dramatisch.
Los het onderling op met klaar, de overheid heeft het al druk zat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.