Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Donderkopje

Donderkopje

20-10-2020 om 23:24

Aansprekend boek over risico's (soft-) drugsgebruik?

Hier een 15-jarige puber die heeft opgebiecht een aantal keer te hebben geblowd. Na aanvankelijke irritatie, super fijn om open met elkaar daar over te kunnen praten. Niet boos geworden, vooral veel gevraagd. Maar ik voel toch behoefte om een duidelijk signaal af te geven dat ze hier niet vrijblijvend mee wegkomt.

Als 'les' wil ik haar graag bewust maken van de risico's van overmatig blowen of ander drank/drugs gebruik. Heb ik uiteraard wel over verteld ook. Maar wil toch iets impact kunnen maken dan mijn eigen visie hierop.
En wel om haar daarover te laten lezen. Lossen we meteen het gebrek aan lezen op.

Wie heeft een goede havo/vwo leesstip? Een indringend ervaringsverslag van een jong iemand? Is boek Christiane F. een te heftig verhaal om mee te beginnen? Of juist goed?

Ik zou

Dagen van gras van Philip Huff aanraden. Gaat óók over psychose maar ook zeker over drugsgebruik en de relatie hiertussen. Mooi goed leesbaar boek ook voor een puber.

Jo

Jo

21-10-2020 om 11:54

@ Donderkopje

Zelf op mijn 14e Floortje Bloem en de Moeder van David S gelezen.

Mijn dochter heb ik deze boeken ook laten lezen toen ze hooguit 14 jaar was.
Boeken van Carry Slee en Helen Vreeswijk heeft ze ook verslonden.
Gevaar voor een 15 jarige zit niet alleen in drugs.

De boeken maakte meer indruk dan mijn wijze woorden.

Poms

Poms

21-10-2020 om 15:50

Drugs voor dummies

Ik werk in de ggz en verslavingszorg, en heb in het verleden veel presentaties verzorgd op scholen samen met ex-verslaafden.

Ik raad niet echt een roman aan als Floortje Bloem, alhoewel het leuk is om te lezen natuurlijk, maar informatief is het niet echt.

Christiane F is een heel heftig boek, dat vooral gaat over harddrugs, prostitutie, leven op straat en verloedering, en sluit niet echt aan bij de belevingswereld van een 15 jarige puber die net een paar keer een blowtje heeft gerookt. Ik ken veel vrouwen die een leven als Christiane F hebben geleid, en in hun leven is veel meer misgegaan wat uiteindelijk een verslaving heeft veroorzaakt. Experimenteren met drugs hoort bij jongeren en leidt in de meeste echt niet tot verslaving, prostitutie etc.

Zelf raad ik vaak het boek van Filemon Wesselink aan: Drugs voor junkies en dummies. Het is vooral een informatief naslagwerk en bevat persoonlijke ervaringen. Het is voor een breed publiek; jongeren die experimenteren en zich willen informeren maar ook voor bezorgde ouders die meer willen weten over de drugs waar hun kinderen mee in aanraking (kunnen) komen. Als een experiment met drugs fout gaat is dat meestal veroorzaakt door onwetendheid.

Marie

Marie

21-10-2020 om 16:26

Gevangenis met een open deur

Misschien is dit ook een leuk boek voor haar?
Ik vond/vind het wel een leuk boek (staat in mijn boekenkast).

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gevangenis_met_een_open_deur

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 17:04

Echt?

'De boeken maakte meer indruk dan mijn wijze woorden.'

Ik heb al die boeken ook gelezen, maar ik vond die hele drugscene daardoor juist reuze spannend en romantisch (de liefde tussen Detlef en Christiane alleen al!).

Lotte

Lotte

21-10-2020 om 18:14

Roes van Caja Cazemier

Is dit wat je bedoelt. Meer in een verhalende vorm? Ik vond dit zelf een goed boek. En anders op de website vd bieb bij young adult thema drugsgebruik kijken. Daar zal ook wel wat tussen zitten.

Eens met Elena H.

Ik heb al de boeken van Yvonne Keuls verslonden, heeft me echt niet tegengehouden. Ik zou het niet in de romans zoeken, maar dan eerder in dat boek van Filemon inderdaad.
Ik geloof i.i.g. niet in bang maken o.i.d.

Wilmama

Wilmama

01-11-2020 om 09:11

Preventiebezoek verslavingszorg

In plaats van een boek, kun je ook denken aan preventiehulp door een instelling voor verslavingszorg. Dat klinkt misschien heel heftig, maar valt best mee. Toen ik ontdekte dat mijn 16-jarige dochter dagelijks blowde en ook allerlei pilletjes uitprobeerde heb ik (behoorlijk in paniek) zo'n organisatie gebeld.
Eerst is er iemand aan huis gekomen om met mij te praten en me te adviseren. Daarna is er een andere, jeugdige, mederwerker een keer of vier aan huis gekomen om met mijn dochter aan de slag te gaan. Dat gebeurde op een leuke, ontspannen manier. Aan de hand van een werkboek kreeg mijn dochter zo inzicht over hoeveel ze gebruikte, of ze goed geinformeerd was, hoe groot de invloed op haar leven was enzovoorts. Vragen als: heb je ook vrienden die niet gebruiken, e.d.

Misschien is dit ook iets voor jou en jouw dochter? Bij ons werd het gedaan door Iriszorg en Iris in de Buurt. In jouw omgeving misschien door een andere organisatie.

Bij mijn dochter heeft het niet geholpen, maar ik ben toch blij dat ik die hulp aangevraagd heb. Ik voelde me zo een beetje minder machteloos.

Yoram Stein

Stoppen met blowen. Goed boek over de gevaren van blowen zelf en om de valkuilen die je tegenkomt nadat je gestopt bent te bespreken.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.