Polletje Piekhaar
28-10-2013 om 13:09
ADHD-agendabeheer
Ik wil mijn zoon van 15 helpen om zelfstandiger te functioneren. Ik had het idee om een heleboel dagelijkse dingetjes met riminder in zijn GSM agenda te noteren maar daar heeft ie nogal een aversie tegen. Ik weet niet goed waarom. Waarscijnlijk omdat het mijn idee is, en hij nu eenmaal puber....
Het gaat mij erom dat hij mij vaak vindt 'zeuren' en ik dus mijn zeurtaak graag aan de GSM overlaat. Dat zal vast maar voor een deel helpen, maar alle beetjes helpen. Alles om steeds conflicten en gedoe te vermijden.
Wie heeft er ideeen om het anders op te lossen of om hem over die aversie te helpen.

Karmijn
28-10-2013 om 13:14
een ding te gelijk?
Mijn zoon zou geergerd raken van een 'heleboel dagelijkse dingetjes'. Dat is te confronterend en te overweldigend.
Dus als ik zoiets met hem zou willen proberen, dan zou ik met een ding beginnen. Een moment, waar hij zelf ook wel baat bij heeft. Bijvoorbeeld wanneer een favoriet tv-programma wat hij steeds vergeet, begint? Of dat hij iets lekkers moet eten als hij uit school komt (dat vergeet hij altijd en hij heeft het tussendoortje nodig). Dat soort dingen. En als dat dan een paar weken goed gaat, zou ik het uit gaan breiden met het volgende 'dingetje'.

Polletje Piekhaar
28-10-2013 om 13:37
goed idee
Begin ik met item: niet vergeten zakgeld te vragen...'

Leen13
28-10-2013 om 14:09
zelf vragen
Het lijkt me juist niet handig om een puber die al zijn energie nodig heeft om te groeien en te leren teveel 'organisatiezaken' in eigen handen te geven. Dat kost meer energie dan je denkt.
Dit is een valkuil die een hoop strijd kan gaan kosten.
Op de basisschool wilden ze mijn zoon ook wel helpen als hij het maar vroeg. Maar dat deed hij niet, dus werd hij niet geholpen.
Het geven van zakgeld lijkt me nou echt het laatste wat je een puber gaat aanleren om er om te vragen.
Ik denk dat het hier ook erg belangrijk is dat je zelf het goede voorbeeld geeft en georganiseerd om gaat met je kind met adhd.
En veel dingen moet je nou eenmaal honderd keer zeggen. Met name bij kinderen met een intensief karakter als adhd of autisme kun je ze een hoop onnodige stress bezorgen door een te grote zelfstandigheid te eisen.
En verder is het mijn recht als moeder om te zeuren. Ik zoek wel het goede moment uit en overlaad mijn kinderen niet met gezeur als ze net van een lange dag school thuis komen. Dan kan het bij een korte opmerking blijven: pak je tas maar op en zet die naast je bureau in je kamer. Uiteindelijk word dat dan een routine.

Polletje Piekhaar
28-10-2013 om 14:38
je vergeet
Anne,dat een van de belangrijke dingen die een puber moet leren juist zelfstandigheid is!
Veel dingen honderd keer zeggen.... tja. Ik ga nu proberen om het nog maar 99 x te hoeven zeggen.... goed toch?
Ik snap jouw reactie niet zo. Je klinkt afkeurend maar geeft ook niet aan hoe het wel moet. Ben jij bekend met ADHD?

Leen13
28-10-2013 om 14:58
afkeurend
Neem me niet kwalijk Polletje, het is bedoeld als mijn mening, mijn ervaring met mijn eigen kinderen met Asperger. Een andere insteek in dit geval dan die van Karmijn. Ook een beetje getriggerd door de keuze van je eerste 'project'.
Zelfstandigheid komt hier nadat het ingeoefend is en routine geworden. Door mij samen met hen.
Het is hier overigens wel gelukt met de agenda's, maar dat was een paar keer rustig aangeven danwel overleggen. De eerste keer zeggen ze toch standaard nee, maar hoe ouder ze worden hoe beter ze zelf kunnen nadenken en met oplossingen komen of terugkomen van een 'nee'. Gewoon iets meer geduld helpt hier vaak wel.
Dus nu als ze iets moeten vragen aan een leerkracht dan schrijven ze dat op in de agenda, op de dag dat ze het vak en de leerkracht zien. Thuis wil ik nog wel sturen, maar op school ben ik er niet bij, dan stuur ik op afstand, maar het gaat steeds beter zelf. En ik vraag het na op een goed moment.

Leen13
28-10-2013 om 14:59
voorbeeld
En ik heb geleerd om vooral ook eerst naar mijzelf te kijken. Hoe doe ik dat en ben ik zelf wel georganiseerd of consequent/voorspelbaar, doe ik wat ik zeg en kom ik afspraken na. Dat helpt voor je kinderen.

Marjolein
30-10-2013 om 06:34
Aanverwante aanpak
Hoi Polletje,
Geen ervaring met ADHD, maar wel met een kind dat het overzicht snel verliest en veel structuur nodig heeft.
Voorbeeld: Hij (16) heeft nog steeds slecht grip op de dagen van de week, dus waarschuw ik hem vooruit dat hij vanavond muziekles heeft. Anders overvalt het hem en wil hij er niet heen. (Ook al vindt hij het geweldig).
Overdag op school moet hij heel veel zelf regelen met leraren vanwege dyslexie. Standaard afspraken over toetsen met school worden alleen nagekomen als dit lessen vooruit wordt gevraagd door hem zelf. Toen in de 2e klas bleek dat dit gewoon nog even te veel was om aan te denken, hebben we samen een oplossing bedacht: Ik heb hem een tijdje korte sms-jes gestuurd overdag om hem daarbij te helpen.
Bijvoorbeeld: "vragen aan Geschiedenis of toets mondeling mag" of "vragen om extra uitleg, afspraak maken"
Dus eigenlijk ook een soort GSM agenda, maar dan per sms
Ik denk dat het wel belangrijk is om het in overleg te doen.
Voor jouw puber werkt het alleen als hij /zij inziet dat hij er plezier van heeft. (Of: last van heeft als hij/zij het vergeet)
Succes!

Polletje Piekhaar
30-10-2013 om 12:24
oh ja....
heel herkenbaar Marjolein; dat zelfs al vindt hij iets leuk, dan toch als hij er niet aan gedacht had en het overvalt hem, dan biedt hij weerstand! Daarom wil ik juist al dat soort dingen in zijn agenda hebben.
Nu hebben we namelijk allerlei taken vaststaan op lijstjes en afspraken e.d. maar daar kijkt hij ook niet. En met de GSM is hij, zoals iedere zichzelf respecterende puber☺ dagelijks veel bezig.
Maar ik heb een leuke ingang gevonden om de agenda aan te prijzen. Er staat nu in dat hij op vrijdag vooral niet moet vergeten dat hij zijn zakgeld moet vragen (dat hij dan eerst zijn kamer moet opruimen weet hij wel, dus e staat eigenlijk 'kamer opruimen' in zijn agenda) en wanneer hij logeren gaat. (eens in de maand) Dus gefocust op de leuke dingen.
Volgende stap is dat ik de taken erin zet en hem vervolgens belonen dat hij ze uitzichzelf doet..... ik ben benieuwd!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.