Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afleren brabants accent

ik heb een puberzoon van 15 jaar. Hij doet momenteel de theateropleiding en figureert in tv series en films. Hij wil graag zijn brabants accent afleren, hebben jullie tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

31-03-2013 om 16:20

Spraakles

volgens mij hebben Danny de Munk en Jan Smit spraakles gehad om hun accent niet zozeer af te leren dan wel indien nodig niet te gebruiken.

amk

amk

31-03-2013 om 17:05

Miroy (ot)

Leuk weer eens een berichtje van je te lezen. Hoe is het nu met jou?

Idd via logopedie

Een goede vriend van mij ging voor een kennelijk heel keurig Haarlems bedrijf werken en moest van hun naar de logopedist om van zijn accent en grammaticale fouten af te komen (zoals hij heb, hun hebben). Hij schaamde zich kapot maar het is gelukt!

miroy

miroy

01-04-2013 om 11:53 Topicstarter

Dank je wel

ik zal eens kijken of er op de instelling waar hij woont logopedie kan worden gegeven. Het probleem is, dat hij soms woorden half uitspreekt, dus daar kan hij ook nog aan werken. Hij vindt het erg belangrijk om hier aan te werken, omdat hij nu pas merkt dat hijsoms wordt afgewezen vanwege zijn zachte G en het niet duidelijk eindigen van een woord uitspreken. Hij probeert er op te letten, maar een logopedist weet vast een aantal foefjes

miroy

miroy

01-04-2013 om 11:54 Topicstarter

Amk ( o.t.)

het gaat niet zo best,laat snel nog iets van me horen

Judith

Judith

01-04-2013 om 16:22

Opleiding?

Hoi Miroy,

Hier een berichtje van een logo uit Brabant. Soms vind ik het ontzettend flauw dat een beetje een Brabants accent niet mag in Hilversum en omstreken.
Ik kreeg laatst ook een vraag van een meisje dat haar accent bij mij wilde komen afleren. Ze sprak prachtig, alleen met een zachte g. Alsof een harde g prettiger is om naar te luisteren. ?
Ik zou proberen binnen de opleiding naar een logopedist te zoeken. Bij een particuliere praktijk loop je het risico dat het niet vergoed wordt.

Veel succes,

Judith

miroy

miroy

02-04-2013 om 08:25 Topicstarter

Over 2 jaar

hallo Judith

mijn zoon doet na dit schooljaar eindexamen, dus daarna hoopt hij aangenomen te worden op de vervolgopleiding waar ze acteer, zang, dans en spraaklessen krijgen. Hierbij zit dan ook het afleren van het accent. Toch wilde hij kijken of hij alvast zelf er wat aan kon doen. In elk geval bedakt voor je info.

Het is niet alleen Hilversum die het weigert, zelfs voor kleine opdrachten willen ze het liefst dat je geen zachte G hebt. Maar goed je kunt er niks aan doen, de een wordt geboren in het zuiden, de andere in het midden van het land.

aq72

aq72

02-04-2013 om 14:04

Accent afleren

Volgen mij kan een gemotiveerd kind een accent snel afleren. Ik heb hier te maken met de omgekeerde situatie. Wij zijn een paar jaar geleden van de Randstad naar geboortestreek van mijn man verhuisd. Onze kinderen zijn in het westen een accentloos opgevoed. Binnen zes weken na onze verhuizing sprak mijn zoon alleen maar dialect. In zijn eigen woorden: streektoal. Ik kan hem af en toe nauwelijks verstaan. Hoe meer ik er van zeg des te hardnekkiger hij dialect blijft spreken. Ik negeer het maar zo veel als mogelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.