Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afspreken met vrienden, nooit inititatief

Hai,

Mijn zoon van ruim 13 wordt eigenlijk altijd opgenomen in een groep. Is vrij meegaand en heeft welgevoel voor humor maar is zeker geen haantje de voorste of raddraaier. Niets mis mee eigenlijk zul je denken.

Waar ik me zorgen om maak is dat hij nooit initiatief neemt om iets met klasgenoten af te spreken. Zodra hij gevraagd wordt is hij overal voor in en is hij zeker ook gezellig.

Is dit "gedrag" herkenbaar. Ik maak me een beetje zorgen omdat hij het dus geen probleem vindt om de hele dag een beetje te hangen en op z'n ipadte gamen. Uiteraard proberen wij hem te stimuleren om vaker initiatief te tonen voor activiteiten met anderen.

Zie ik spoken? Herkennen anderen dit?

Groet,
Mar

Tango

Tango

19-07-2013 om 00:21

Herkenbaar

Zeker! Hier een dochter van 12. Ze is klaar met groep 8 en heeft sinds dinsdagavond zomervakantie. Gisteren en vandaag heeft ze niet veel meer gedaan dan computeren, tv kijken, bankhangen etc. Het is dat ik haar vandaag voor een boodschap heb gestuurd anders was ze de deur niet uitgegaan. Morgen gaat ze gelukkig nog even terug naar haar (oude) basisschool voor de spelletjes-ochtend op de laatste dag voor de vakantie.
Ik heb haar wel duidelijk gemaakt dat ik dit niet wil de komende weken (we zijn nog 3 weken thuis voordat we op vakantie gaan). Er zijn best vriendinnen die ook nog thuis zijn, maar initiatief nemen is er niet vaak bij. Zij moeten haar bellen, andersom belt ze zelf zelden. Heb haar ook gezegd dat als ze niets gaat ondernemen, ze een paar dagen bij opa en oma gaat logeren. Ik kreeg niet eens protest. Verder bedenk ik maar regelmatig klusjes voor haar: kamer opruimen, oude schoolspullen uitzoeken etc.

Merel

Merel

19-07-2013 om 08:33

Ook

Zoon hier is de hele dag thuis, rommelt op de computer en speelt games. Contact met zijn vrienden heeft hij via skype, zo gamen ze samen online. Ik kan er niet zo mee zitten, daar is het toch vakantie voor, even helemaal niets moeten, alleen doen wat je _zelf_ wilt. Ik zou mijn zoon alleen erop uit sturen als hij zich stierlijk zou vervelen.
Ik zat vroeger thuis ook veel alleen, ik had natuurlijk geen computer, maar zat de hele dag te lezen, of was aan het tekenen o.i.d. Ik ben blij dat mijn moeder me niet de hele tijd erop uit stuurde, sommige kinderen hebben daar gewoon niet zo veel behoefte aan.
Als je binnenkort nog op vakantie gaat (dus nog veel andere aktiviteiten te doen hebt) dan zou ik hem nu even lekker laten rommelen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-07-2013 om 09:00

Hier ook

Zoon van net 16. Ligt prima in de groep, heeft al jaren een leuke en stabiele vriendengroep. Maar initiatief voor gezamenlijke activiteiten komt nooit bij hem vandaan, dat laat hij altijd aan anderen over. En neemt er niemand initiatief, dan gebeurt er inderdaad niets.
Maar ik mij er er geen zorgen over. Iedereen in een groep heeft zijn eigen rol en dat is prima. Mocht hij door zijn 'afwachtende' houding vrienden verliezen, dan zou ik er denk ik wel anders in staan.

Okee

Als je kind hier tevreden mee is, is het okee. Geen problemen maken die er niet zijn. Het past kennelijk niet bij hem zelf initiatief te nemen en anderen komen naar hem toen prima toch?! Ieder kind (maar ook iedere volwassene ) is anders wat dat betreft, en t is goed zoals het is zolang de persoon in kwestie zich er goed bij voelt...

Arawen

Arawen

22-07-2013 om 13:04

Normaal (jongens)pubergedrag

Hier ook zoon van 13 en exact hetzelfde. Zijn sociale contacten in de vakantie-periode beperken zich tot online gamen en skypen met vrienden. Nu zit hij op een middelbare school wat verder weg en daarmee wonen ook bevriende klasgenoten van verder weg, maar daar ligt het niet echt aan.. Overbuur-jongen is ook een vriend, maar als ze elkaar opzoeken is het enige verschil dat ze samen achter de game zitten ipv alleen..
Zijn grote broer is inmiddels 19 en mijn ervaring met hem (hij was precies hetzelfde) is dat 'sociaal doen' op die leeftijd erg lastig is. 'Wat moet ik dan samen doen' heb ik wel eens gehoord. Het is goed gekomen toen hij ouder werd en andere interesses kreeg c.q. (financieel) meer kon ondernemen (stappen, bios, etc). Het gaat over, denk ik dus maar.
Heb zelf altijd het idee dat pubermeiden elkaar meer opzoeken. Gezellig samen nagels lakken en roddelen over jongens en zo.

Yura

Yura

23-07-2013 om 10:24

Herkenbaar

Zoon is ook overal voor in, maar neemt ook zelf geen initiatief. Hj heeft een goede vriend al vanaf de kleuters en dat is echt een regelaar, die bedenkt altijd leuke dingen om te doen. Deze week is hij dus weer lekker druk met allerlei afspraken. Maar een jaar geleden ofzo merkte ik dat hij dingen ging missen, dat ze met elkaar iets gingen doen en zoon er niet bij was. Vaak worden dat soort dingen via twitter af gesproken en zoon is daar wat laks is. Ik ben dan ook waarschijnlijk de enige pubermoeder, die tegen haar kind zegt dat hij wat meer moet twitteren . Inmiddels heb ik het idee dat dat door dingen meer via (groeps)whatsapp gaan en dat werkt beter voor hem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.