Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31-05-2013 om 11:30
Bij mijn dochter in de klas (2 atheneum) zijn vorige week 7 kinderen geschorst omdat ze voorafgaand aan een schoolfeest wiet hadden gerookt en alcohol hadden gedronken. Ze zijn betrapt omdat het bij een van de kinderen verkeerd was gevallen waardoor hij naar de EHBO moest! Ik ben me rot geschrokken, het gaat hier om kinderen van 13 en net 14. Dat is toch niet normaal? Ik ken de ouders van twee van de kinderen en dat zijn volgens mij heel normale gezinnen (type hockeymilieu). Gelukkig is mijn dochter anti alcohol, drugs en roken, maar ik bedacht ook dat ik eigenlijk nooit iets aan voorlichting heb gedaan daarover. Maar ja, een verkeerd vriendje kan natuurlijk zomaar in beeld komen en dan is ze misschien toch wel vatbaar daarvoor. Zelf heb ik vroeger ook heus wel eens een joint gerookt, maar toen was ik al volwassen.
Hoe gaan jullie daarmee om?
31-05-2013 om 14:19
Tsja wat is normaal
Het is normaal dat kinderen in deze leeftijd hun grenzen verleggen en van alles uit proberen. Het is ook normaal dat ze de gevolgen van hun daden niet overzien en behoorlijk impulsief kunnen zijn. Ik denk dat dit in het plaatje van experimenterende puber valt. Dat ze dan meteen wiet en alcohol combineren laat ook zien dat ze er niet veel van snappen.
Ik vraag mij trouwens ook af of uit hockey-milieu automatisch "normaal gezin" volgt Dat jouw dochter nu anti alcohol, drugs en roken is zegt weinig over hoe ze er over een jaar in staat en misschien is zij dan zelf wel een "foute vriendin" in de ogen van andere ouders.
Wat je eraan doet? Praten, praten, blijven praten en niet overstuur raken. Ik denk dat de betreffende kinderen een lesje geleerd hebben en zo zou ik het ook tegenover je dochter benaderen. Waar ik dan wel weer heel nieuwsgierig naar zou zijn is hoe ze aan de spullen zijn gekomen. Heb je dat al eens aan je dochter gevraagd?
31-05-2013 om 15:28
Gevraagd
Dat heb ik natuurlijk gevraagd, hoe kinderen van 13 aan alcohol en wiet komen. Dat wist ze niet. De kinderen in kwestie laten er verder ook niets over los en zijn vooral beledigd dat ze zo zwaar gestraft worden (geschorst en niet mee op schoolreis).
Wat je zegt over mijn dochter, dat zou in theorie natuurlijk kunnen hoewel ik het nu echt niet zie gebeuren. Maar ja, verlegen meisje, beïnvloedbaar, loverboys, gevaren liggen natuurlijk altijd op de loer. Ben je veilig als je een goede relatie hebt met je kind en ze met alles bij je terecht kunnen? Die van mij is zo gesloten als een oester en vertelt wel dingen over klasgenoten maar zelden over zichzelf.