Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Relithe

Relithe

13-04-2012 om 10:47

Alleen met de trein naar amsterdam?

Mijn zoon bijna 15 heeft een vriend in de buurt van Amsterdam, wijzelf wonen in Groningen.
Nu wil hij alleen naar die vriend toe met de trein en om eerlijk te zijn zie ik daar een beetje tegenop. Hij is zelstandig, doet geen domme dingen en zal niet in zeven sloten tegelijk lopen en eigenlijk vertrouw ik het aan de ene kant wel dat het goed zal gaan maar het is de eerste keer dat hij zelfstandig zo'n reis zal maken en ik vind het eng. Vinden jullie dat hij te jong is want daar twijfel ik zelf nog aan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suzan

Suzan

13-04-2012 om 11:24

Te jong?

Een jongen van 15 te jong? Mijn dochter ging met haar nichtje van 11 (ik denk toen groep 8) al alleen per trein van Amsterdam (waar zowel wij als nichtje woont) naar oma toe in Eindhoven. Een vergelijkbare reis lijkt me.
Een jongen van 15 moet inmiddels volledig zelfstandig overal naar toe kunnen reizen lijkt me (ook internationaal per trein of vliegtuig zou ik met 15 jaar geen enkel probleem vinden).
Met mobiele telefoon op zak zijn ze tegenwoordig ook nog eens goed bereikbaar om te overleggen als ze ergens zelf niet uitkomen.
Laat los, zou ik zeggen......

Yura

Yura

13-04-2012 om 11:32

Tienertoer

Toen wij die leeftijd hadden, had je tienertoer, 4 dagen onbeperkt treinen binnen een periode van 10 dagen. Was geweldig, ben heel het land door geweest. Een keer ging het bijna mis, toen we opeens in de trein naar Duitsland bleken te zitten vanuit ergens uit Brabant ipv richting Utrecht. We hadden op het perron wel iets horen omroepen maar dat was onverstaanbaar, vermoedelijk was er toen gezegd dat de trein op een ander perron kwam. In de trein werden er af en toe wel wat plaatsen genoemd waar we stopten en die ons ietwat vreemd voorkwamen, maar toen we bij Venlo aankwamen ging er toch opeens een lichtje branden, snel de conducteur opgezocht en gevraagd waar de trein eigenlijk naartoe ging, die bleek de grens over te gaan. Snel uitgestapt en uitgezocht hoe we terug moesten komen (lukt prima hoor als je 15 bent), ouders gebeld dat het ietsje later werd. Mijn vader moest ontzettend hard lachen weet ik nog.

koentje

koentje

13-04-2012 om 11:54

Ik vind

dat je zelf moet kijken of je zoon dat aankan. Jij voelt dat het beste aan. Je kunt hem wat zaken voorschilderen die anders lopen en hem vragen of hij dan weet wat te doen. Verder zou ik er wel voor zorgen dat je telefonisch bereikbaar bent en dat je bekijkt op welk tijdstip hij gaat. Ik zou het bijv. niet goed vinden dat hij in de avond gaat. Je moet loslaten, maar in stapjes. Door hem te begeleiden op die manier krijgt hij vanzelf ook een bepaald gevoel van zekerheid.

Relithe

Relithe

13-04-2012 om 15:54

Wat ben ik ook een muts he

Ik zie het al wel, ik maak me weer eens veel te druk, moederkloek die ik ben.
En zouden jullie hem ook alleen in Amsterdam laten rondstruinen eventueel? Want hij heeft ook nog een vriend in Amsterdam waar hij binnenkort naar toe wil.
Die zoon van mij is wereldser dan zijn moeder, gelukkig maar!

nathalie

nathalie

13-04-2012 om 18:35

Mijn dochter

ging in haar eentje een week logeren bij een Noors meisje dat ze via een schooluitwisseling had leren kennen. Vliegen Amsterdam-Oslo, daar overstappen op een vlucht naar Trondheim. Ze had alles zelf geregeld en wij hebben haar op Schiphol alleen voor de vertrekhal afgezet.
Toegegeven, toen was ze 16 en geen 15. Ik denk dat het erg scheelt wat je kind al gewend is of het kan of niet.

Isabella

Isabella

13-04-2012 om 20:40

Ik denk

Ik denk dat het veel uitmaakt of je zoon gewend is met het openbaar vervoer te reizen. En ook waar hij is opgegroeid, in de stad of meer in een kleiner dorp. (Bedoel je met Groningen de stad of de provincie).
Als je in Amsterdam bent opgegroeid is het gemakkelijker om bijvoorbeeld naar Eindhoven te reizen dan omgekeerd. Amsterdam is voor veel mensen toch wel heel groot en druk.

Rondstruinen

Eira, ik zou mijn kinderen gerust met de trein laten gaan. Worden ze alleen maar zelfstandiger van!
Dat alleen rondstruinen in Amsterdam zou ik geloof ik iets anders vinden. Het ligt eraan hoe "streetwise" je zoon is natuurlijk. Maar eerlijk gezegd zou ik me daar meer zorgen over maken dan over die treinreis.
n@nny

Jesse_1

Jesse_1

13-04-2012 om 22:43

Nou...

Toen ik net 16 was ben ik een keer met de trein vanuit NH naar Noord-Brabant gereisd waarbij ik moest overstappen in Amsterdam. Ik reisde nooit met de trein en ik weet nog wel dat ik bij het overstappen bijna in paniek raakte omdat ik het goede perron niet kon vonden.
Nu denk ik dat het allemaal wel meevalt hoor, hij heeft toch een mobiel bij zich denk ik?

krin

krin

14-04-2012 om 16:35

Struinen in amsterdam

Deed ik op mijn vijftiende, zestiende met een vriendin. We kwamen er geen van beiden vandaan, woonden op drie kwartier bussen afstand in een klein dorp. De Kalverstraat afhobbelen, op de Dam mensen kijken, heftiger hoeft het niet te worden. De Damstraat was wel een belevenis in die dagen, en dat je de Zeedijk niet moest opgaan, wisten we wel. Ik zou er denk ik niet veel kwaad in zien.

Ook andersom en ligt eraan

Hier wonen we in de provincie en treinen ze ook rustig naar Amsterdam hoor...Hoewel jongste (14) is behalve met ons en school nog nooit alleen geweest. Maar als ze het zou willen met een vriendin ofzo, zou ik er geen reden inzien het niet toe te staan. Ik denk dat het ook afhangt van hoe je de kinderen opvoed en dingen leert.
Ik vind dat ze vanaf middelbare school zeker zelfstandig moeten kunnen treinen, zeker als je in de provincie woont, gaat puberen en je rijbewijs nog lang niet in zicht is. Oudste is de zelstandigste, die ging met 13 jaar al alleen vliegen en daarna elk jaar weer. Treinen had ze toen allang onder de knie. Steden (o.a. Amsterdam) bezoeken wij regelmatig. Ze treinde zelfstandig naar mijn broer (40 minuten treinen) en om te winkelen met vriendinnen in de stad, die weliswaar een uur reizen is, maar voor ons het dichtstebij. Jongste is minder zelfstandig, maar die treint al sinds d'r 11de naar mijn broer en sinds vorig jaar om te winkelen met haar vriendin naar de stad. Ook zij kent andere steden door bezoekjes met ons. Afgelopen jaar zijn ze met school naar Amsterdam geweest, met 's middags 'vrije tijd'. Die mocht zij (van ons) zelstandig invullen, maar de halve klas mocht dat niet van de ouders. Die kinderen liepen dus verplichte rondjes met een leerkracht als begeleiding....
Ik denk dat het dus ook vooral een kwestie is van hoe 'streetwise' maak je je kinderen? Neem je ze mee naar steden, laat je ze mee treinen en daarna alleen treinen? Bezoekt zo'n kind ook wel eens steden dichter bij huis alleen? Het is geen kwestie van zo en zo oud en dan kán je dat ook al ben je je dorpje nog nooit uit geweest.Het zijn allemaal factoren die je dat 'leren' en w.s. veel vroeger dan als je er helemaal geen enkele ervaring mee hebt.
Als mijn 14 jarige die toch het minst zelstandig en avontuurlijk is van de 2, nog nooit alleen getreint had en nooit alleen ergens een stad dichter bij huis bezocht zou hebben zou ik het niet zo 1,2,3 goedvinden. Als ze in de stad dichter bij huis in paniek zou zijn geraakt, had ik er zo (met de auto) kunnen halen....(ong.40 min.) als dat in Amsterdam gebeurd zou ik haar telefonisch aanwijzingen moeten geven wat ze moet doen en zal ze het toch alleen moeten opknappen, want onbereikbaar in korte tijd. Nu weet zij en ik dat ze dat best kan, ze heeft kleinigheidjes ervaren (trein gemist etc.) en weet dan wat te doen en het op te lossen. Dat maakt het héél anders. Zowel voor haar (voelt zich zekerder, weet oplossingen) als voor mij.
groeten albana

Relithe

Relithe

15-04-2012 om 15:42

Ik denk

dat zoonlief zelfstandig genoeg is om de reis te maken eigenlijk, ook al is hij nooit verder geweest dan Groningen in z'n eentje. Feit dat hij het zelf aandurft zeg eigenlijk al heel veel, hij is van een heel onzeker verlegen kind uitgegroeid tot een erg wijze en zelfstandig jongen en ik wil dat ook alleen maar stimuleren. Hij heeft een mond om te vragen en een mobiel om ons te bellen mocht er iets misgaan dus het zal allemaal wel loslopen denk ik.

Anne

Anne

17-04-2012 om 22:58

Precies.... als hij het zelf aandurft

Heel belangrijk Eira, dat hij zelf wil.
Ik ben trouwens toen ik volgens mij nog 15 jaar was alleen naar Birmingham in Engeland gevlogen (naar penvriendin). Vond ik helemaal super.
Ook in Amsterdam rondstruinen moet hij kunnen. Kan altijd de weg vragen. Evt. kaart van Amsterdam mee. Helemaal leuk!
Gaat goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.