Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen naar Amsterdam


Grappig.. er wordt heel anders gereageerd op deze vraag als het om een jongen gaat dan wanneer het om een meisje gaat.

https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit/wel-of-niet-telefoonnr-vragen

Dat alleen met de trein reizen zou ik stimuleren. Afspreken met iemand die je niet irl kent, zou ik heel goed bespreken.Ook bij een jongen.. 

Hoe lang kennen ze elkaar? Hebben ze al vaker gevideobeld? Kent hij die andere vriendin ook alleen online en kent zij haar dan weer alleen online? 

Allemaal ingrediënten die meespelen. Ik zou niet zeggen dat het niet mag, maar wel samen bedenken hoe het veilig kan. En goed uitleggen waar risico’s en jouw zorgen zitten. Kijk anders samen naar ‘Help, mijn borsten staan online’ via npo, even de juiste aflevering uitzoeken. Dan begrijpt hij jouw zorgen en de risico’s misschien beter. Daar wordt ook aandacht besteed aan het sturen van naaktfotos, ook door jongens.
In een ander draadje ging een soortgelijke vraag over een meisje, toen het meisje op aandringen van ouders door ging vragen en wilde videobellen oid werd plots alle contact verbroken. Misschien kan hij ook eerst wat meer uitvragen en kijken of ze blijft hangen. Verder altijd in het openbaar, liefst terras waar ook veel mensen zijn, en iemand meenemen. 

Kan hij niet samen met een vriend gaan?

Ik zou het liever niet hebben. Toen mijn zoon vorig jaar iemand wilde ontmoeten die hij via internet had leren kennen hebben ze op een station afgesproken dus openbaar. Bovendien had mijn zoon zijn zus meegenomen. Dat was mijn idee. Dat heeft er ook mee te maken dat zoon een lichamelijke handicap heeft waardoor hij veel kwetsbaarder is fysiek. Ik heb wat dat betreft sowieso liever niet dat hij alleen reist, al kan hij het wel en zal ik dat toch wat meer moeten loslaten. Ik zou wat dat betreft bij mijn dochter en pleegzoon iets minder voorzichtig zijn maar dat is bij hun nog niet voorgekomen. Mijn angst was vooral dat die persoon zich anders voor had gedaan dan hij was of zo. Dat was allemaal niet zo. Ze zijn goede vrienden geworden en hebben elkaar meerdere keren al gezien. 

Internet is toch altijd wat lastiger omdat mensen zich heel anders voor kunnen doen dan ze zijn. In het openbaar op een drukke plek afspreken lijkt me wel een goed idee. En  niet de eerste keer meegaan naar iemands huis etc. 

Aan de andere kant, vroeger ontmoette ik ook regelmatig mensen waar ik verder echt niks van wist en ging dan mee naar feestjes etc. Toen was ik al wel wat ouder maar ik ben ook vaak genoeg bij vreemden op feestjes geweest of met mensen die ik net ontmoet had afgesproken. Dat was dan weliswaar niet via het internet maar toch... je kan de meeste mensen natuurlijk gewoon vertrouwen en ik wil ook geen paranoïde mensen opvoeden die niks durven en alles eng vinden.

Junio schreef op 09-05-2021 om 12:33:

Grappig.. er wordt heel anders gereageerd op deze vraag als het om een jongen gaat dan wanneer het om een meisje gaat.

https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit/wel-of-niet-telefoonnr-vragen

ik vind de reacties heel vergelijkbaar.  Doorvragen, in het openbaar afspreken en er over praten.  Dat is wat in beide draadjes staat. 

Ik zou er eerst voor zorgen dat je weet of het meisje echt bestaat. Niet alleen op de foto en dan IRL een vent van 50 blijkt te zijn.

Als het een meisje/leeftijdsgenoot is zou ik het denk ik wel OK vinden. Misschien wel zorgen dat ik dan ook in Amsterdam ben en natuurlijk altijd zorgen dat 'zoek mijn iPhone' o.i.d. aanstaat zodat je exact weet waar hij is. Maar dat doen wij bij onze kinderen sowieso al.

Mijn dochter wilde ook een keer naar een internet-vriendin in Amsterdam, ze was toen 14. Ik heb haar gebracht, vriendin even gezien (was op een openbare plek) en weer een tijd afgesproken dat ik haar kwam halen. 
Uiteraard vond ze het ook wel een beetje stom dat ik die vriendin wilde zin (van een afstandje) maar het voordeel van gebracht en gehaald worden en zelf de trein niet hoeven te betalen vond ze ook wel wat.

Mijn dochter van 12 moet elke zaterdag alleen met het ov van den haag naar amsterdam en dat lukt haar prima

Saskia1628

Saskia1628

17-06-2021 om 22:28 Topicstarter

Late reactie, dank voor jullie tips. We hebben zoon uiteindelijk zelf gebracht, hem kunnen volgen via een app, met zijn toestemming zijn zelf even elders in Amsterdam gaan winkelen en hebben hem 2,5 uur later weer opgehaald. Kennis gemaakt met het meisje, ze is ook al een paar keer bij ons geweest😊👍🏻

Saskia1628 schreef op 17-06-2021 om 22:28:

Late reactie, dank voor jullie tips. We hebben zoon uiteindelijk zelf gebracht, hem kunnen volgen via een app, met zijn toestemming zijn zelf even elders in Amsterdam gaan winkelen en hebben hem 2,5 uur later weer opgehaald. Kennis gemaakt met het meisje, ze is ook al een paar keer bij ons geweest😊👍🏻

Ah kijk, nou dat is positief! Leuk dat het zo goed is gegaan!😊

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.