Saartje
04-01-2013 om 12:32
Alleen op vakantie met 16
Mijn dochter van nu nog 15, wil komende zomer alleen op vakantie met een vriendin, liefst een gogo vakantie met veel stappen.
Ik vind haar echter nog erg naief en te onvolwassen voor zo'n zelfstandige vakantie.
Als er goede begeleiding bij zou zitten zou ik het minder bezwaarlijk vinden, maar bij 16+ vakanties is de begeleiding meestal ver te zoeken.
Suggesties?

koentje
04-01-2013 om 12:35
Nee hoor,
als jouw gevoel duidelijk is dat ze daar te jong voor is: niet doen.
Is het mogelijk dat je de vriendin meeneemt op jullie vakantie?

skik
04-01-2013 om 13:09
Nee
Mijn reuzeverstandige en verantwoordelijke dochter van 16 zou nog niet eens mee mogen met zo'n slemp- en sliervakantie. Ook al vertrouw ik haar, dan zie ik haar liever nog niet in de omgeving en in het gezelschap dat ik met bij een Gogovakantie voorstel.
Als jij je dochter nog te naief vindt, moet je het zeker niet doen. Misschien kan je iets verzinnen waardoor ze wel een (semi)zelfstandige vakantie heeft maar jij ook rustig kan slapen? Dat ze naar een omgeving gaat met gezelschap dat je wel safe vindt, of het hele gezin naar de plek waar zij graag heen wil, en zij met een vriendin in een eigen tent aan de andere kant van de camping?
skik

Maylise
04-01-2013 om 13:53
Nee
Ik vind 16 nog te jong om alleen op vakantie te gaan. Een vakantie onder bekende begeleiding die ik kan vertrouwen vind ik nog het overwegen waard maar niet alleen met vrienden. Zeker zo'n jongeren reis zou ik niet zien zitten.

koffiekwast
04-01-2013 om 14:39
Simbo of vinea
is wel wat duurder dan gogo - maar wel met begeleiding. Is dochter tot 2 keer toe goed bevallen en ze heeft dankzij mn de 1e reis een leuke vriendengroep opgedaan.
Vorig jaar in Zuid Frankrijk - redelijk wat activiteiten maar zeker toezicht en grenzen. En vlakbij het strand. Bijkomend voordeel was dat dochter er achter kwam dat strandvakanties en hangen op de camping toch niet zo leuk waren als ze had gedacht - plotseling is het wel weer leuk om met ons op vakantie te gaan

oregano
04-01-2013 om 15:28
Hier een tussenoplossing
Mijn dochter wil ook volgend jaar alleen op vakantie met vriendinnen naar Terschelling. Nou vind ik dat al iets anders dan zo'n vakantie die jij noemt, die ken ik helemaal niet. We hebben de afgelopen 2 jaren een vreindin meegenomen maar dat doen we niet weer. Dus nu hebben we 2 weken een tenthuisje gehuurd op Vlieland en dochter gaat daar ook staan met eigen tentje en er zullen vast dan vriendinnen ook daar gan kamperen op het jongerenveld. Ver bij ons vandaan, kunnen zelf op stap, maar zo'n eiland is toch redelijk overzichtelijk. En zelf gaan we dan nog 2 weken naar Griekenland oid in oktober. Zo is iedereen blij.
Ik zou mijn dochter niet mee laten gaan met zo'n vakantie die jij noemt, hoe verstandig ze ook is.
Groet oregano

Mach
04-01-2013 om 16:48
Vinea
is ons heel goed bevallen. Mijn dochter was toen 15. Het was weliswaar geen strandvakantie, maar een reis naar Engeland.
Vinea staat wel bekend om zijn goede begeleiding. Ook uitgaan gaat onder begeleiding. Maar als je dochter kwaad wil lukt het natuurlijk altijd om je aan de leiding te onttrekken.

Mach
04-01-2013 om 16:50
Trouwens
Hetzelfde jaar ging ze ook op haar 15e kamperen met vriendinnen op Schiermonnikoog. Zeer overzichtelijk, met 1 bar/dancing en een rustige sfeer, niet te vergelijken met Terschelling. Misschien iets te saai voor je dochter, maar die van mij vond het gezellig

oregano
04-01-2013 om 17:09
Mach (beetje o.t)
daarom heb ik ook nog voor dit jaar voor Vlieland ggekozen, ook reuze overzichtelijk, net als Schier ☺
Terschelling is idd heel anders.

Mach
04-01-2013 om 17:55
Oregano ot
JAAA, Vlieland is ook erg leuk!!!
Maar voor ons wat verder reizen. EN mijn dochter maakte het niet uit.

Bac
04-01-2013 om 18:02
Georganiseerd
Mijn 16 jarige dochter ging twee jaar terug voor het eerst zonder ons af vrienden maar dan wel begeleidt. Simbo gekozen en dan de surfvakantie in Moliet Frankrijk. Is een geweldige vakantie geweest en ook leuke vrienden aan over gehouden. Stappen was mondjesmaat en ook met begeleiding in de buurt.

albana
05-01-2013 om 10:02
Tussenweg ongeorganiseerd
Toen oudste 16 was (en toch wel redelijk zelfstandig en verstandig en ook haar vriendinnen waarvan de meesten net wat ouder zijn)en de 'ik wil alleen op vakantie' plannen begonnen. Zijn ze uiteindelijk omdat het gros van de ouders niet wilde dat het een buitenlandvakantie werd gaan kamperen op een 'gewone camping' in zeeland. De keuze zeeland lag voor de hand omdat 1 van de ouders van de vriendinnen daar woont. Natuurlijk niet in het plaatsje waar hij woont, maar een km of 40 verderop.
En het reserveren van 'iets' als de rest ook nog geen 18 is bleek een onmogelijke opgave. Dan moet je als ouders iets reserveren. En eigenlijk wilden we dat geen van allen, wij wilden dat zij dan ook verantwoordelijk waren. Door tussenkomst van de vader in zeeland lukte het wel. Allemaal hebben ze de hele vakantie geheel zelf betaald. Dat lijkt me 'lastig' als je gedeeltelijk wel 'samen' gaat. Ze hebben een ingerichte tent gehuurd (gedeeltelijk ingericht, met alleen het hoognodige).
De rest van de ouders vond het ook wel een prettig idee, die ene vader er niet zo ver vandaan, die evt. bij de hand zou zijn mocht er wat zijn.
Het was prachtig weer wat mee geholpen heeft aan de vakantievreugde. Er was 1 akkefietje....1 van de meisjes heeft een voedselvergiftiging/buikgriep opgelopen en was wel zó ziek dat de rest zich zorgen maakte. Daarmee zijn ze naar een huisarts geweest (die vlakbij vader uiteindelijk gebeld voor vervoer naar huisarts). Maar op zich losten ze ook dat ziektegedoe prima op, pasten zich aan, deden rustig, programma geschrapt.
Na 10 dagen weer retour.
Afgelopen jaar zijn ze (zelfde groep) naar Rotterdam geweest. Dat was hun eigen idee...eigenlijk wilden ze naar Amsterdam, maar dat lag boven hun budget. In een hostel. Echt toeristendingen gedaan (euromast, scheveningen je kent het wel) en ook nog 2 dagen aan het strand. 7 dagen omdat de meesten ook nog moesten werken.
Dit jaar gaan ze met een gemilimeterd groepje (de helft) naar Spanje. Weer geen jongerenreis....een appartementje in een gewone badplaats (dus niet dé beruchte badplaatsen). Weer 10 dagen. Het had net zo goed Griekenland,Bulgarije,Turkije, Hongarije etc.etc. kunnen worden, ze hadden geen echte voorkeur. En het was nu (18+) wat makkelijker te boeken.
Ik vind 2 meiden samen wel wat 'karig' als 'groep' sta je denk ik sterker.
groeten albana

Tinus_p
06-01-2013 om 14:30
Symbolisch
Saartje:
"Mijn dochter van nu nog 15, wil komende zomer alleen op vakantie met een vriendin, liefst een gogo vakantie met veel stappen."
Natuurlijk laat je ze niet met gogo op slempvakantie gaan -daar mogen ze nog een jaartje of 2 mee wachten.
Maar de vraag is idd, of ze dit echt willen, of dat het iets symbolisch heeft. Ze willen mss op zo'n vakantie, omdat dat 'groot' is, niet omdat ze slempen nou zo leuk vinden.

tonny
06-01-2013 om 18:16
Symbolisch
daar zeg je zowat Tinus
De een blijft er jaren in hangen, de ander weet zo'n verblijf samen met een paar gelijkgestemden om te bouwen tot een vakantie met naast beperkt uitgaan tot in de vroege uurtjes ook tijd voor dingen bekijken, sporten, excursies boeken. Dat zag ik gebeuren in de vriendenkring van zoon.
Maar goed, daarmee blijft die fase 'slempvakantie' toch een lastige hobbel om te nemen.

tonny
06-01-2013 om 18:18
Oh ja
Herinner me dat een maat van een van mijn zoons ooit zijn eerste uitgaansfeestvakantie beleefde, naar Rimini.
Ik was er getuige van dat opa enkele weken later informeerde naar zijn bezoek aan Italie, wat hij daar zoal gezien had enzo. Hilarisch. Verder dan zijn bed, het strand (slapen) en de disco was hij niet geweest tot opa's verbijstering. 'En moet je daar helemaal voor naar Rimini? Voor zoveel geld?'

roos
09-01-2013 om 12:10
Neen
Dit zou ik zeker niet toelaten zo met z'n twee.Lijkt me echt een beetje te gevaarlijk om zo jonge meisjes alleen op stap te laten gaan naar ik weet niet waar.
Mijn jongste wil ook graag weg deze vakantie,met twee vriendinnen,maar dan wel onder begeleiding van een vereniging,maar ik heb daar ook een beetje mijn twijfels over.Je weet niet in hoeverre die 'goede'begeleiding in elkaar zit.

Ella2007
10-01-2013 om 10:46
Naief en onvolwassen
Ik denk dat dat redenen genoeg zijn om het niet toe te staan. Kan ze met een slimme en volwassen vriend of vriendin mee dan vind ik het nog wat anders.
Ik ben zelf op m'n (net) 16e met m'n broer van 18 naar Zuid-Frankrijk geweest (met de trein, in Parijs overstappen, met de metro. Avontuur !). De camping was vertrouwd (we kwamen er al jaren) en m'n ouders kwamen na drie weken (die hadden niet zoveel vrij). Maar ik was niet heel naïef en deed geen hele domme dingen. Dronk nog nauwelijks enzo. We konden bij een stel kennissen terecht als er wat was. Of bij de campingeigenaar. Kun je dat regelen voor je dochter ? En heb je er vertrouwen in dat ze een beetje oppast ? Anders zou ik het zeker niet doen.
OT:
Was zeker bevordelijk voor de band tussen mij en m'n broer. Ik denk nog steeds met een glimlach aan dat hij me onhandig probeerde te troosten bij de luddeveduh van dat jaar met een Frans vakantievriendje