Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Moiraine

Moiraine

31-10-2017 om 19:36

Alternatieven voor brood op school

Mijn puber houdt niet zo van brood, en gooit zijn brood telkens weg.
Toch heeft hij het middageten hard nodig, omdat hij flink in de groei is. Als hij niet eet, dan is zijn humeur beneden alle peil. Bovendien gaat hij zich dan te buiten aan alle lekkere dingen die in huis zijn....ondertussen niet erg veel meer in huis dus...maar ik kan ook niet alles achter slot en grendel bewaren.

Welke alternatieven heb ik als het gaat om lunch mee naar school?
Wat geven jullie je puber, behalve brood mee?

Pasta/salade

Al het warm eten dat je ook goed koud kan eten.
Pasta, quiche, pizza, aardappel salade, couscous, etc.
maaltijdsalade. Kip, kaas, vlees, tonijn, sardien....

Denk aan het lopend buffet van een vakantieresort.
In een bakje, vorkje erbij, klaar.

Tine Winkel

Tine Winkel

31-10-2017 om 19:45

hier

houdt oudste ook niet meer zo van brood, althans, groentes vindt ze lekkerder. Dus dagelijks dingen mee als komkommer, kerstomaatjes, worteltjes, (punt)paprika's, soms wraps, 2 of 3 stuks fruit etc. Als ze heel veel mazzel heeft, is er maaltijdsalade over.

Vogel

Vogel

31-10-2017 om 19:51

Repen

Maaltijdvervangende repen, niet om af te vallen maar voor mensen die niet van koken houden. Met vijf repen heb je alles binnen wat je aan voedingsstoffen nodig hebt. Werkt goed voor de puber die eten gerust 24 uur overslaat. Ook in shakevorm, maar die is minder smakelijk.
Google Complete maaltijd in een reep.

varieren

Elke dag brood met kaas is ook wel wat saai voor sommigen. Je kunt varieren met krenten- of rozijnenbollen, bolletjes, crackers met los kaas, fruit en groente. Dochter had hier vandaag reepjes paprika mee. Brood met ei en rookvlees. Ontbijtkoek met boter of chocopasta.
Sommige kantines verkopen een broodje gezond. Zoon haalde ook nog weleens een Turkse pizza op de dappermarkt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-10-2017 om 20:14

Ander brood

Misschien een keer brood in een andere vorm? ' Ochtends even langs een bakker op weg naar school? Of gewoon witte puntjes met iets lekkers?

En koude pizza natuurlijk, jammie!

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2017 om 20:21

Thuis en school

Als hij thuis is kan hij tussen de middag warm eten. Mijn dochter eet ook nooit een simpel boterhammetje weg tijdens de lunch. Vroeger at ze kliekjes van macaroni of chili, nu maakt ze vaak een uitgebreide tosti met een gebakken ei erop. Het moet dus warm zijn en het liefst ook een beetje vettig. Ze heeft ondergewicht dus calorierijk eten is voor haar niet erg.

Voor school kan een gebakken ei natuurlijk ook lekker zijn. Ik weet niet hoe de sfeer is op school tijdens de lunchpauze? Voelt hij zich vrij om met een alternatief maaltje aan te schuiven? Is er een magnetron waar scholieren gebruik van mogen maken? Zo ja, dan kan hij een kliekje van thuis mee nemen. Is dat er niet dan zou je aan wraps kunnen denken met wat hij er lekker op vindt. Een pastasalade, yoghurt met daarin fruit en muesli bijvoorbeeld. Een banaan, een stuk komkommer (wat helaas niet zo voedzaam is), frittata (googel maar even als je niet weet wat het is ). Ik zie als idee ook dit: https://chickslovefood.com/recept/5-or-less-aardappelsalade-met-gnocci-en-avocado/

Ik kan me voorstellen dat dat wel wat kostbaar is, maar je kunt je eigen draai eraan geven.

Nadeel van alternatieven is vind ik toch wel dat het snel duurder is dan gewoon brood, misschien kun je daar afspraken over maken, waarin jullie elkaar tegemoetkomen. Deels toch netjes zijn brood opeten en deels alternatieven bijvoorbeeld.

40er

40er

31-10-2017 om 20:29

Verschillende dingen

Wraps doen het hier altijd goed. Koude quiche. Neefje is dol op koude tosti's, misschien wel meer mensen
Salades, yoghurt, ontbijtkoek, bananenbrood
Mijn zoon eet op school ook altijd maar 1 broodje, thuis veel meer.

Grote beker yoghurt

Evt met granen mee naar school. Of een vervangendontbijtachtige koek..
Je schrijft dat hij thuis van alles wegsnaait maar dan kan hij toch gewoon een kliekje wat je desnoods extra klaar maakt opeten?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-10-2017 om 20:39

krentenbollen

Hier ook een puber die geen brood op school eet. Hij probeert het wel, maar krijgt de korsten niet weg en laat dan de helft van zijn brood liggen. Thuis gaat het beter, dan is er meer rust (het is niet helemaal een standaard kind). Wat wel werkt: krentenbollen met kaas. Die heeft hij dan ook al 3 jaar vrijwel dagelijks mee.

Moiraine

Moiraine

31-10-2017 om 21:35

Puber met eisen...

Fijn zoveel reacties!

Er is niet echt een lunchpauze op school...De helft van de tijd vergeet hij het gewoon, maar dat is deels ook doordat hij het niet lekker vindt. Pauze om 10:40 en om 13:30. Beetje onhandige tijden.

Wat ik al geprobeerd heb: verschillende soorten (pasta)salades (eet hij niet op, geen duidelijke reden, want hij vindt het wel lekker).
Quiches (eet hij niet op, idem).
Wraps (idem, idem)
Krentenbollen ed. lust hij niet.
Fruit/rauwe groente eet hij gewoon niet op.
Ik ben al behoorlijk ver gegaan voor mijn gevoel met het faciliteren van zijn eetgewoonten, maar als het gevolg telkens is dat hij het alsnog weggooit of in ieder geval niet opeet, dan ben ik wel een beetje klaar met de extra mijl gaan. Er moet dus iets eenvoudigs komen, dat hij wel eet en mij weinig moeite kost.

Magnetron is niet aanwezig op school. Hij vindt het geen probleem om iets anders mee te nemen, zegt hij (maar eet het niet op)....zucht.

Het idee van die maaltijdrepen spreekt me wel aan. Ik zal het hem eens voorleggen. Wellicht vind hij het ook makkelijker dan een broodbak met brood.

Warm eten vind hij helemaal lekker. 's Avonds drie volle borden en 's morgens een vol bord met het avondeten van de dag ervoor. Brood staat dus maar weinig op het menu voor hem. Kliekjes hebben we daarna niet meer over....ik kook voor mijn gevoel al voor een weeshuis.

Het is een IADH puber, en ik heb al over veel dingen strijd met hem. Op dit punt wil ik gewoon geen strijd met hem gaan voeren, maar hij moet wel iets eten om het thuis leefbaar te houden.

Mama

Mama

31-10-2017 om 21:50

Sorry

Ik vind het verwend gedrag.
Wat is er mis met brood?
En als hij iets anders wil dan kan hij het zelf regelen toch
Mijn kinderen eten gewoon gesmeerde bruine boterhammen met kaas of vleesbeleg op school. No problem.
Kregen jullie vroeger ook allerlei buitenissigheden mee naar de middelbare school?

Moiraine

Moiraine

31-10-2017 om 21:55

@mama

Prima joh.

Mama

Mama

31-10-2017 om 22:03

Moiraine

Je wringt je in allerlei bochten. Niks werkt.
Niet meer doen

Moiraine

Moiraine

31-10-2017 om 22:16

@Mama

Yep. Logisch, doen we.

Hier

Mijn puber eet op school ook slecht. Ik maak me er niet meer druk om. Ze heeft er zelf het meeste last van. En daardoor wordt ze wel steeds bewuster op dat vlak.
Na school maakt ze mokpasta of neemt ontbijtkoek. Op deze leeftijd ga ik echt geen fratsen meer uithalen om een interessant lunchpakketje te maken wat misschien wel gegeten wordt. In het ergste geval kan ze op school ook nog iets kopen.

Tango

Tango

31-10-2017 om 22:25

Wraps

Dochter heeft hier weleens een periode soep meegenomen, in een thermosfles. Gewoon Cup a Soup en dan bijv. erwtensoep, is ook nog een beetje stevig. Verder zou ik ook niets meer weten. Wil hij misschien gewoon iets kopen op school? Laat hem dan geld meenemen. Spreek af wie dit betaalt.
Ik vind overigens het niet zozeer erg als iets duurder is, als het maar niet extreem veel duurder is, zoals w.s. die maaltijdrepen. Ik vind het vooral onhandig als iets veel tijd kost om in de ochtend klaar te maken. Ik heb geen zin om in de ochtend eieren te staan bakken of tosti's. Pubers hier al helemaal niet want die komen het liefst zo laat mogelijk uit bed.
Hier dus gewoon brood mee, beleg mogen ze zelf kiezen. Dochter had een tijdje streaky bacon erop, gebakken bacon. Vond ze helemaal lekker. Maar zijn altijd periodes, nu is het weer over volgens mij. Zoon wil meestal witte bolletjes, met worst of zoet beleg zoals pasta of hagelslag. Pindakaas vindt hij ook lekker. Hij gunt zichzelf ook vaak niet de tijd om te eten. Ik geef hem heel divers eten mee. Naast brood ook bijv. een Liga of zo'n kant en klaar chocoladecroissantje van de Lidl. Hij eet dan in ieder geval iets op.
Gelukkig hier wel normale pauzes. Die tijden die je noemt zijn inderdaad wel erg afwijkend. Zou daar niet blij van worden. Hier vond dochter het al vervelend dat ze op haar vorige school eerst 3 lesuren had voordat ze een pauze had. Dan zat ze al met knorrende maag in de les. Na iedere 2 lesuren een pauze is toch beter vind ik.

Laat het hem zelf eens bedenken.

Jij hebt zo te lezen de hele trukkendoos al leeggetrokken. Laat hem zelf iets gaan halen in de supermarkt of bij de bakker.
Alles wordt blijkbaar weggegooid wat jij koopt en maakt, ook zonde toch?

Hier werden het ham/kaas croissantjes. Ook wel luiheid, je hoeft zelf niets te doen en toch heb je brood en beleg.

Zelf verzinnen

Ik vind wel dat mama een punt heeft. Niet dat geen brood willen eten verwend gedrag is. Maar wel dat hij zelf ook wat kan verzinnen. Waar heeft hij zin in? Wat wil hij graag mee?

Er is natuurlijk van alles te verzinnen maar hij moet het zelf ook zien zitten. Bovendien moet jij het ook zien zitten om het klaar te maken.

Ik kook vaak extra en dan kunnen de kinderen de restjes mee naar school nemen. Dat kan natuurlijk niet met elk gerecht want niet alles is lekker om koud te eten en de school heeft helaas geen magnetrons. Dat zou ik wel een fantastisch idee vinden.
Ik maak ook wel eens wat extra rijst/pasta/quinoa/bonen en bewaar dat dan apart. Dan kunnen ze er zelf een maaltijdsalade van maken.
Als we pannenkoeken eten in het weekend bij het ontbijt maakt mijn man altijd extra zodat ze doordeweeks ook wel eens een pannenkoek mee kunnen nemen.
Quiche en hartige taart is ook lekker.
Een simpele mozzarella/tomaten salade kan ook lekker zijn.
Ook fijn zijn samosas, borek, pasteitjes...
Maar bij veel van deze gerechten is het wel handig om een gekoelde lunchbox te hebben want dan is het veel lekkerder.

Gewoon een paar bananen en een krentenbol kan natuurlijk ook prima.

Mijn kinderen maken hun eigen lunch klaar als ze eenmaal op de middelbare school zitten. Ze beslissen zelf wat ze meenemen. Ik koop in waar ze om vragen en ik maak wat extras als ik kook maar ze moeten het verder zelf klaarmaken. Ze weten prima wat ze wel en niet lekker vinden.

saar

saar

01-11-2017 om 00:39

Ik zou idd

eens maaltijdrepen proberen.
Werken hier goed bij slecht etend kind.
Tegenwoordig heb je daar ook een enorme variatie in.
Ook veel verschil in smaak, kwaliteit en voedingswaarde.
Veel repen zijn niet zo gezond maar de vraag is hoe erg dat is in deze situatie. (tov het alternatief) Je hebt ook best gezonde.
Ze zijn vaak prijzig, met goed zoeken zijn aanbiedingen te vinden. Supermarkt heeft ook steeds groter assortiment, met wisselende kwaliteit en vaak aanbiedingen.

Voordeel is ook dat het jou nu weinig moeite kost, kan me goed voorstellen dat je het een beetje zat bent.

saar

saar

01-11-2017 om 00:41

En het leukste

natuurlijk is dat het geen probleem is als ze niet op gaan

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-11-2017 om 08:03

brood is dus niet het probleem

Oké, het probleem zit 'm dus niet in de inhoud van de broodtrommel, maar in eten op zich. Hij eet überhaupt niet op school. Ik denk dat een eventuele oplossing (als die er al is) in een andere hoek zit. De vraag is misschien: hoe vindt puber de rust om op school te eten?
Wat vindt hij er zelf van? Welke ideeën heeft hij daar zelf over?

rode krullenbol

rode krullenbol

01-11-2017 om 08:27

"Intermittent fasting"

Het probleem is misschien kleiner dan je denkt. Je zoon doet feitelijk aan tussentijds vasten, zoals ook vele body builders. Zolang als zijn calorie-inname bij de warme maaltijden 's avonds voldoende is, zal hij er zich waarschijnlijk eerder heel goed bij voelen, dan slecht. Vasten bevordert helderheid van geest en concentratievermogen.

Moiraine

Moiraine

01-11-2017 om 08:27

Dank allemaal!

Het volledig loslaten is geen optie, dat kan niet ivm zijn gezondheid.
Alternatieven met veel suiker/vet zijn om die reden ook niet echt een goede optie, hoewel wel voor de afwisseling een keer kan natuurlijk.

Het aan hem overlaten kan ook niet, want hij is nog niet in staat goed met verantwoordelijkheden om te gaan. IADH-puber. Been there, done that.

Hem betrekken bij het bedenken van de oplossingen doe ik al, maar is lastig voor hem. Een aantal van de dingen die we geprobeerd hebben heeft hij zelf bedacht, maar in de praktijk werkte dat dus toch niet.

Voor nu is het fijn om een eenvoudig alternatief te verzinnen, waar ik niet teveel werk aan heb en waarbij hij het ziet zitten om het op te eten.
Die maaltijdrepen zijn dan wellicht een optie. Misschien iets duurder, maar als het op allerlei vlak goed gevolg heeft, dan heb ik dat er wel voor over.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2017 om 08:48

Moiraine

De lunch loslaten kan wel, zeg ik naar aanleiding van wat je over zijn eetgedrag vertelt. Ik ken meer mensen die een maaltijd oversloegen (ja vroeger). Ik zelf ontbijt eigenlijk nooit echt. Tegenwoordig een banaan omdat ik een bodem in mijn maag moet hebben.

Ik zou hem dus inderdaad die maaltijdrepen geven, maar er verder niet meer op hameren. Het komt wel goed.

Complimenten trouwens voor je conflictvermijdende reacties, haha.

Yoghurt?

Yoghurt in zo'n knijpzak is makkelijk voedsel. Een slurp en het is weg. Kun je ook een paar van meegeven. Er zijn ook navulbare knijpzakjes.
Goed verpakken en beschermen in de schooltas, dat wel.

Thursday Next

Thursday Next

01-11-2017 om 09:17

warm eten mee

in een thermospot? Of soep inderdaad. Wij hebben deze:
https://www.greenjump.nl/Product/Eten-en-Drinken/Thermosbakjes/Lekdichte-King-thermos-food-jar-450-ml
waar puber geregeld macaroni of zo in meeneemt, het blijft urenlang heet.

zoon

hier heeft de laatste 2 jaar de meeste dagen niet op school gegeten. Hij at als hij thuis kwam en daarna 2 uur later gewoon weer warm.Nam ook geen koek mee alleen een flesje drinken. Heel af en toe kocht hij een broodje.

Tango

Tango

01-11-2017 om 11:12

Rust

Ik denk inderdaad ook, zoals een voorganger hier schreef, dat het meer te maken heeft met de rust niet kunnen vinden om te gaan eten. En ook met de rare pauzetijden. ik zou voor beide pauzes iets kleins meegeven. Zoals inderdaad een reep en dan voor de andere pauze een (redelijk) gezonde koek. Dan heeft hij twee dingen die makkelijk weghappen en kan hij thuis weer inhalen wat hij op school gemist hebben. Zou ook afspraken met hem maken: de eerste pauze eet je bijv. de koek en de tweede pauze de reep. Ik deed dat hier met zoon ook aan het begin van het schooljaar, die at toen ook nauwelijks op school en dronk ook bijna niet. Bij hem zat het ook aan het inpakken van de tas. Hij kon niet zo gauw alles vinden. Ik doe nu 1 pakje drinken in de broodtrommel en de rest van het eten/drinken in het voorvakje van de tas. Met dat pakje in de broodtrommel kwam hij trouwens zelf. Ik moet zeggen het gaat nu beter. Hij eet niet alles op, maar wel in elke pauze iets. Doordat ik veel verpakt eten (liga, verpakt chocoladebroodje) inpak, is het ook niet erg als iets niet opgaat. Dan gaat het de volgende dag weer mee.

Dees

Dees

01-11-2017 om 11:15

Rust laten vinden

Is er niet een manier waarop hij die rust wel kan vinden? Hem oordopjes voor een muziekje ofzo (zodat hij zich een beetje kan afzonderen). Het lijkt me namelijk niet echt wenselijk voor een kind in de groei om als lunch een reep/koek weg te werken.

Vogel

Vogel

01-11-2017 om 11:59

Repen

De repen die ik noemde zijn geen Mars ofzo, boordevol suiker, maar een volwaardige maaltijd met vitaminen en mineralen en stukken gezonder dan een chocoladebroodje of cup a soup.
Het doel heiligt de middelen, dus alles wat hij eet is meegenomen, maar het is hier vaak een reep of helemaal niets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.