Melleke75
22-10-2012 om 16:26
Altijd bij vriendje, niet hier.
Mijn dochter van bijna 15 heeft een vriendje.1,5 maand zo`n beetje nu. Ze ziet hem veel, bijna dagelijks na het schoolwerk, soms even snel een uurtje, soms een hele avond als de tijd er voor is, maar meestal proberen ze elkaar elke dag wel even te zien. Zolang het schoolwerk en de omgang met haar vriendinnen er niet onder lijden vind ik het op zich geen probleem dat ze elkaar veel zien. Waar ik wel moeite mee heb is dat hij niet hier thuis wil komen. Ik heb mijn dochter gevraagd wat de reden daarvan is, maar zij weet het ook niet precies. De jongen kent ons een beetje, want we hebben elkaar meerdere keren gezien waaronder een keer bij hem thuis toen ik mijn dochter ophaalde vanwege het late tijdstip. Ik weet nu niet goed of ik dit goed moet vinden. Ze is dus veel bij hem, in zijn gezin. Heeft er ook al meegegeten en ze wilde ook al bij hem slapen, iets wat wij niet goed vinden. Hier mag verder niet minder dan bij hem, ik weet niet wat hier anders is en waarom hij ook niet eens hier zou komen. Moet ik het maar laten gaan? Wat vinden jullie?

Merel
22-10-2012 om 16:57
Verdelen
Ik vind dat ze het een beetje eerlijk moeten verdelen hoor. Anders zit ze altijd maar daar en zo leer je die jongen nooit kennen en hij jullie niet. Dus vraag toch maar aan je dochter of ze wil proberen een goede verdeling aan te houden, of iets van 4 keer bij hem 3 keer bij mij (omdat de week nu eenmaal 7 dagen heeft en het niet goed te verdelen is) is hij niet te porren om bij jullie te komen, dan slaan ze die dag maar over, zou dat lukken of heb je dan een hele boze dochter?
Aan de andere kant wens ik hier ook wel eens dat ze vaker hier zitten (ze verdelen het hier redelijk) maar goed, dan zijn ze hier en zitten ze 80% van de tijd op hun kamer tv te kijken en te gamen, dus veel hebben we er dan ook niet aan

Melleke75
22-10-2012 om 20:25
Dussss.
Daarnet met mijn dochter even boodschappen gedaan en haar nog maar eens gevraagd waarom hij niet bij ons wil komen. Blijkt ze het er nog eens met hem over hebben gehad en...hij mag ons niet, was het antwoord. Best bijzonder, want we kennen hem nauwelijks. Geen idee waarom hij iets tegen ons zou kunnen hebben. Ik heb nu in ieder geval maar vast verteld dat ze niet elke dag naar hem toe gaat. Als hij haar vaker wil zien dan weet hij waar ze woont. Ze vond het prima en begreep het ook wel.

Anne
22-10-2012 om 22:43
Wat vindt zij daarvan?
Het klinkt alsof je goed met je dochter overweg kunt en ze tot rede vatbaar is, gezien haar reactie. Fijn.
Heb je haar gevraagd wat ze ervan vindt dat hij zegt dat hij jullie niet mag? Als ze tevreden is met jullie als ouders, vindt ze dat misschien best kwetsend?
En m.n. dat hij dat zegt, terwijl hij jullie nauwelijks kent? Hoezo snel met je oordeel klaarstaan? Misschien wel een interessant punt om met haar te bespreken. Niet alleen dat hij zo snel met zijn oordeel klaarstaat, maar wat ze daar in zijn algemeenheid van vindt: iemand die zijn mening klaar heeft en kennelijk ook niets eraan wil doen (in het geval van haar vriendje: door af en toe bij haar te zijn) om evt. tot een ander inzicht te komen....
En wat vindt zij er van dat hij niet bij haar wil zijn? Misschien vindt ZIJ het wel fijn om af en toe met haar vriendje in haar huis en op haar kamer te zijn. Telt dat niet? Vindt hij dat niet belangrijk? Hoe belangrijk vindt hij haar dan?
Ach, best interessant om met je dochter te bespreken als ze daar open voor staat. Goed voor haar om daarover na te denken in hoeverre vriendjes/vriendinnetjes ook een beetje rekening met de ander moeten houden .

Melleke75
22-10-2012 om 23:44
Anne
Dat heb ik haar ook gevraagd, wat zij vindt van wat hij haar over ons vertelt. Tsja, ze vindt het niet leuk. Ze begrijpt het ook niet, want er is geen reden toe. Hij kan niet zeggen dat hij ons niet mag, want daar is geen aanleiding toe. Bovendien krijgt hij de kans niet om ons te leren kennen, want hij komt dus nooit. Ik heb haar geadviseerd duidelijk te zijn in haar mening naar hem toe. Ze mag naar hem toe, maar dus niet elke dag. Verder probeer ik met haar het gesprek open te houden. Hopelijk ziet ze op een dag in dat dit toch niet helemaal is zoals het zou moeten zijn en maakt ze een keuze. Ze zal het zelf moeten ondervinden. Het is voor haar verder een lieve jongen, ik begrijp best dat ze graag bij hem is. Ze is verliefd en ja, dan zie je alles niet altijd even helder. Ondertussen ben ik de begripvolle moeder en probeer ik duidelijke grenzen aan te geven. Best lastig, want voor ons als ouders is dit ook allemaal nieuw.

Annet
23-10-2012 om 08:19
Hier ook voorkeur van vriendje om daar te zijn
Volgens mij vond hij het vooral makkelijk als dochter bij hem kwam. Hoefde hij geen moeite te doen om te fietsen (15 km) of zijn ouders om te rijden. Dus kwam hij telkens met 'goede' redenen waarom ze echt beter bij hem konden afspreken.
Ik heb heel simpel gezegd dat wij dochter ook geregeld willen zien, dus dat ze het principe van omdebeurt moeten aanhouden. Dochter heeft dit geaccepteerd en vriendje daarna ook.

bertje1
26-10-2012 om 09:22
Zo een relatie ingaan?
ik zou het niet accepteren. 'ons niet leuk vinden' wat een onzin. Ik vind het maar een smoes. Vraag eens aan je dochter of ze zo een relatie met iemand wil aangaan, die bij voorbaat al niet bij haar ouders wil komen!

Melleke75
26-10-2012 om 11:12
Ze gaat vanmiddag naar hem toe.
Ze vertelde me net dat ze hem vanmiddag wil spreken en gaat dan vertellen dat ze het niet goed vindt gaan tussen hun. Aan de hand van zijn reactie wil ze beslissen of ze het uit gaat maken ja of nee. Ze is verliefd om hem, maar ze heeft veel moeite met het feit dat hij niet hier thuis wil komen en dat het er bij hem thuis zo anders aan toe gaat. Hij doet ook dingen waar ze heel boos over is. Ze gaat dus met hem praten. Aan de ene kant is heel verstandig, aan de andere kant is het een verliefde puber. Het is voor haar ook een leerproces en voor mij ook. Van mij mag ze het uit maken, maar die keuze moet van haarzelf af komen.

Melleke75
26-10-2012 om 12:16
Ze is nu al naar hem toe.
Ik ben heel benieuwd waar ze mee thuis komt.

Melleke75
27-10-2012 om 11:53
Afloop.
Ze heeft het uit gemaakt. Uiteindelijk gisteravond pas. Ze was toen niet thuis, dus hoe en wat precies weet ik niet. Ze wil hem niet meer zien sms-te ze. Ze is nu uit logeren, dus ik zal het verhaal nog wel horen. Ondanks dat ze het zelf uit gemaakt heeft denk ik wel dat ze erg verdrietig zal zijn, want ze was echt hoteldebotel van die jongen. Ze heeft meer verstandelijk dan gevoelsmatig besloten, maar goed, ze zijn beide nog erg jong. Dit soort dingen horen er bij.

Annet
27-10-2012 om 14:47
Wat knap van je dochter!
Dit zal zeker helpen bij het inschatten van haar volgende verliefdheid.

Melleke75
27-10-2012 om 15:56
Annet
Vind ik eigenlijk ook wel. Hij heeft haar behoorlijk gekwetst toen ze het uit maakte. Hij heeft dingen gezegd waar hij nu behoorlijke spijt van heeft. Hij sms-t haar steeds dat hij haar terug wil, maar zij wil hem niet meer. Ze negeert zijn berichtjes vooralsnog. Ergens vind ik het dan ook wel weer zielig. Zo`n jongen die door zijn meisje aan de kant wordt gezet, ach, het blijven toch kinderen. Ik ben erg benieuwd of ze voet bij stuk houdt en niet zwicht voor zijn smeekbedes.